آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی
نوع قانون
مقرره -
مرجع تصويب
شورای عالی آموزش و پرورش
تاریخ سند تصويب
-
شماره ابلاغ
120/71038
مرجع ابلاغ
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش
شماره روزنامه رسمي
20747
آخرین وضعیت
-
طبقه بندی
ندارد
تاريخ تصويب
1394/04/29
شماره سند تصویب
-
تاریخ ابلاغ
1395/02/25
تاريخ اجرا
1395/03/26
تاریخ روزنامه رسمي
1395/03/10
تاریخ انتشار
-
متن کامل قانون
مقدمه
به منظور ارتقای کیفیت آموزش و پرورش و توسعه مستمر شایستگی های حرفه ای معلمان و بر اساس مفاد سند تحول بنیادین [پاورقی 1] وزارت آموزش و پرورش موظف است با استفاده بهینه از ظرفیت، توانمندی و مشارکت حداکثری معلمان در فرایند تعلیم و تربیت، نسبت به تشکیل و ساماندهی گروه های آموزشی و تربیتی بر اساس مواد زیر اقدام کند:
پاورقی 1
[پاورقی 1] بند 13 از راهکارهای کلان و بندهای 3 - 2، 2 – 8، 6 – 8، 4 – 11 و 7 – 11 از راهکارهای هدف های عملیاتی،
ماده 1
ماده ۱
- تعریف:معلمان علاقه مند و واجد صلاحیت [پاورقی 2] (اعم از آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مشاوران، مربیان و مدیران مدارس) در پایه ها، رشته ها یا گروه های درسی که برای ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی، در برنامه ها و فعالیت های مربوط، با هم تعامل، همفکری و تبادل نظر و تجربه دارند.
پاورقی 2
[پاورقی 2] کسی که مجموعه ای از دانش، مهارت، نگرش، ویژگی های شخصیتی، علایق، تجربه ها و توانمندی های به اثبات رسیده دارد و آن ها را در رشته های تخصصی مربوط در سطحی بالاتر از انتظار به کار می گیرد.
ماده 2
ماده ۲
– اهداف:۱ - توسعه مستمر شایستگی ها و مهارت های تخصصی و حرفه ای معلمان با بهره گیری از ظرفیت های درون و برون سازمانی
۲ - ارتقای نقش معلمان در طراحی، تدوین، اجرا، نظارت و ارزشیابی برنامه های درسی و آموزشی و افزایش ارتباط و تعامل اثربخش بین معلمان و برنامه ریزان درسی
۳ - گسترش فرهنگ پژوهش و توسعه تحقیق و کاربست آن در مدارس
۴ - تبادل نظر و تجربه بین اعضای گروه های آموزشی و تربیتی در فرآیند تعلیم و تربیت و پرورش خلاقیت و نوآوری در آنان و انتقال آن به سایر معلمان
۵ - نظارت بر حسن اجرای برنامه ها و فعالیت های آموزشی و تربیتی معلمان و مدارس و ارائه پیشنهادهای لازم.
ماده 3
ماده ۳
- اصول:گروه های آموزشی و تربیتی مبتنی بر اصول زیر فعالیت می کنند:
- شایسته محوری و تخصص گرایی
- مشارکت پذیری و مشارکت جویی
- رقابت پذیری سالم و اثربخش
- پژوهش محوری و خلاقیت مداری
- مسئولیت پذیری و پاسخگویی
ماده 4
ماده ۴
- قلمرو فعالیت ها:- مشارکت در آموزش و توانمندسازی معلمان در چارچوب «برنامه درسی ملی» و برنامه های درسی و تربیتی مصوب، به ویژه کتاب های جدیدالتالیف
- بررسی و اظهارنظر تخصصی درباره برنامه ها، کتاب های درسی و مواد آموزشی
- مشارکت در طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی برنامه های درسی و تربیتی و تولید منابع آموزشی و تربیتی در سطح مدرسه ای، منطقه ای، استانی و ملی
- مشارکت در برنامه ریزی و اجرای جشنواره های علمی و الگوهای برتر تدریس، مسابقات و المپیادهای علمی و فرهنگی، علمی و مهارتی دانش آموزان و معلمان با رویکردهای نوین
- تعامل اثربخش با انجمن های علمی معلمان، پژوهش سراهای دانش آموزی و مراکز علمی دانشگاهی، پژوهشی و فناوری داخلی و خارجی
- همکاری در فرآیند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و به کارگیری روش های کارآمد برای ارتقای اثربخشی آن
- طراحی و انجام پژوهش های کاربردی، با تاکید بر اقدام پژوهی [پاورقی 3] (پژوهش حین عمل) و درس پژوهی [پاورقی 4]
- راهبری حرفه ای معلمان و نظارت بر عملکرد آنان، با تاکید بر نظارت بالینی
- مشارکت مؤثر در سنجش صلاحیت های تخصصی و حرفه ای معلمان و همکاری در انتخاب معلمان نمونه بر اساس شیوه نامه مربوط
- مشارکت مؤثر در مستندسازی و اشاعه دیدگاه ها و تجربیات موفق معلمان و مدارس (مدیریت دانش)
- مشارکت در تدوین برنامه های آموزشی مدارس، مجتمع های آموزشی و تربیتی و ادارات آموزش و پرورش.
پاورقی 3
[پاورقی 3] اقدام پژوهی نمود تفکر معلم به مثابه یک پژوهشگر است که در حین عمل به ویژه طی فرآیند آموزش، بانجام یا مشارکت در آن، به بهبود فهم خود از آموزش، بانجام یا مشارکت در آن، به بهبود فهم خود از آموزش، حل مشکلات درسی و انجام اثربخشی وظایف در کلاس درس، کمک می کند. این نوع تحقیق بر حل مشکلات فوری تأکید و بر کاربرد فوری نتایج تمرکز دارد.
پاورقی 4
[پاورقی 4] نوعی پژوهش و به مفهوم تحقیق عمل که توسط گروهی از معلمان یا دانش آموزان در مورد موضوعات درسی با هدایت و راهنمایی معلم با مربی در یک مدرسه انجام می شود.
ماده 5
ماده ۵
- انتخاب سرگروه ها:سرگروه های آموزشی توسط معلمان هم گروه خود در سطح ادارات مناطق و استان ها برای مدت دو سال (قابل تمدید برای یک دوره دیگر) انتخاب می شوند و حسب مورد با ابلاغ رسمی رئیس آموزش و پرورش منطقه/ مدیرکل آموزش و پرورش استان یا معاونان آموزشی ذی ربط در منطقه و استان فعالیت می کنند.
تبصره
تبصره
- تشکیل دبیرخانه های راهبری دروس در قالب گروه های درسی تخصصی در سطح ستاد و استان ها بلامانع است.ماده 6
ماده 6
- منابع انسانی برای تشکیل گروه های آموزشی بر اساس ضرایب جدول زیر (ساعات تدریس موظف و غیرموظف – دولتی و غیردولتی) اختصاص می یابد و اعتبارات لازم برای فعالیت اعضای گروه ها، از محل اعتبارات وزارت آموزش و پرورش تأمین و ابلاغ می شود.ماده 7
ماده ۷
- امتیازات اعضا:اعضای گروه های آموزشی و تربیتی، در صورت ارائه خدمات برجسته و انجام بهینه وظایف، از امتیاز ویژه ای برای انتخاب معلم نمونه، ترفیعات، رتبه بندی معلمان و... برخوردار می شوند.
تبصره
تبصره
- در تدوین شیوه نامه های اجرایی مرتبط، امتیاز مورد نظر لحاظ می شود.ماده 8
ماده ۸
- شیوه نامه:شیوه نامه های اجرایی این مصوبه مشتمل بر تعیین شایستگی ها، وظایف و اختیارات، برنامه ها، ساختار و سازمان اداری، ساماندهی و فرایند انتخاب سرگروه ها، چگونگی تأمین منابع انسانی و مالی، نظارت و ارزشیابی و موارد مربوط به خدمات برجسته، حداکثر ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، تدوین و توسط وزیر آموزش و پرورش ابلاغ می شود.
موخره
موضوع: آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی در نهصد و چهاردهمین (914) جلسه شورای عالی آموزش و پروش، تاریخ 29 /4 /1394 به تصویب رسید.
دبیر شورا - مهدی نوید
رئیس جلسه - علی اصغر فانی
آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی مورد تأیید است.
امضاء
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش – حسن روحانی