راهبردها و برنامه های ارتقای کیفیت آموزش دروس فارسی، علوم و ریاضی

نوع قانون

مقرره -

مرجع تصويب

شورای عالی آموزش و پرورش

تاریخ سند تصويب

-

شماره ابلاغ

120/127557

مرجع ابلاغ

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش

شماره روزنامه رسمي

22639

آخرین وضعیت

-

طبقه بندی

ندارد

تاريخ تصويب

1400/12/02

شماره سند تصویب

-

تاریخ ابلاغ

1401/08/30

تاريخ اجرا

1401/10/02

تاریخ روزنامه رسمي

1401/09/16

تاریخ انتشار

-

متن کامل قانون

مقدمه

به استناد راهکار 4 /19 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در اجرای بند 2 ماده واحده مصوب جلسه 785 شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ 13 /12 /1387 با عنوان طراحی و مشارکت در مطالعات ملی، منطقه ای و بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و اجرا و کاربست نتایج آن، راهبردها و رئوس برنامه های ارتقای کیفیت آموزش دروس فارسی، علوم و ریاضی در چارچوب برنامه درسی ملی و اهداف دوره های تحصیلی به شرح زیر به تصویب می رسد.

مبحث 1

ـ توانمندسازی معلمان معطوف به ارتقاء ظرفیتهای آنان در ارائه دروس فارسی، علوم و ریاضی

بند 1

ـ سنجش دانش موضوعی معلمان به ویژه در موضوعات درسی مربوط

بند 2

ـ سازماندهی معلمان به ویژه در دوره ابتدایی متناسب با صلاحیت های تخصصی و حرفه ای آنان

بند 3

ـ توانمندسازی معلمان در جهت تحقق اهداف برنامه های درسی مربوط

بند 4

ـ ایجاد شبکه معلمان و تقویت گروه های آموزشی در سطح منطقه‏ ای، استانی و ملی برای ارتقاء کیفیت ارائه دروس مربوط

بند 5

ـ به روزآوری و اجرای با کیفیت برنامه های درسی تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان) متناسب با ظرفیت های مورد نیاز برای ارائه دروس فارسی، علوم و ریاضی

مبحث 2

ـ مبنا قرار دادن استانداردهای ملی و بین المللی برای ارتقای عملکرد در دروس فارسی، علوم و ریاضی و سنجش و نظارت مستمر آن

بند 1

ـ نظارت و ارزشیابی مستمر عملکرد معلمان مبتنی بر شاخص های مرتبط با ارتقاء کیفیت از قبیل: عملکرد تحصیلی دانش ‏آموزان، استفاده بیشینه از وقت و زمان آموزش، تدریس مشترک تیمی در کلاس، مشاهده کلاس های معلمان دیگر، مشارکت در یادگیری حرفه ای مبتنی بر همکاری

بند 2

ـ اجرای دقیق زمان مصوب آموزش با تأکید بر دروس مذکور برای افزایش بهره وری

بند 3

ـ تدوین استانداردهای ملی سواد ریاضی، علوم، خواندن و درک مطلب دوره ابتدایی و متوسطه اول بر اساس اهداف دوره های تحصیلی

مبحث 3

ـ بسط عدالت آموزشی

بند 1

ـ اولویت تخصیص منابع به مناطق، مدارس و دانش ‏آموزان کم برخوردار برای حمایت از خدمات اساسی آموزشی و تغذیه ‏ای (تغذیة رایگان دانش‏ آموزان در مدارس مناطق کم برخوردار)

بند 2

ـ تعمیم دوره پیش دبستانی به ویژه در مناطق محروم و دوزبانه

بند 3

ـ طراحی ساز و کارهای ویژه برای ارتقای عملکرد مدارس لازم التوجه از جمله تقویت انگیزه برای مدیران موفق در این مدارس و اولویت بخشی به اختصاص معلمان اثربخش و با کیفیت به کلاس ها و دانش ‏آموزان کم ‏پیشرفت

بند 4

ـ شناسایی دانش ‏آموزان کم‏ پیشرفت و تدوین و اجرای برنامة آموزش ترمیمی و جبرانی (مانند فوق برنامه و آموزش در گروه های کوچک خارج از ساعت جاری مدرسه)

بند 5

ـ تقویت فرایندهای ارائه آموزش دروس در مناطق دوزبانه به زبان فارسی

مبحث 4

بند 1

ـ هر یک از برنامه های فوق در قالب پروژه (منطق، اهداف، خروجی مورد انتظار، مجری، زمان شروع و خاتمه، برنامه عمل، منابع و ...) با اولویت استان ها، مناطق و مدارسی که عملکرد زیر میانگین ملی داشته اند، توسط سازمان ها/ معاونت های ذی ‏ربط با همکاری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تدوین و با اولویت ویژه در برنامه سالانه وزارت آموزش و پرورش در سطوح مختلف سازمانی، منظور و اجرا می شود.

بند 2

ـ وزارت آموزش و پرورش می تواند برای اجرای برنامه ها، حسب ضرورت از ظرفیت بخش غیردولتی، سازمان های مردم نهاد، خیّرین مدرسه ساز و مدرسه یار، مراکز علمی و پژوهشی و سایر عوامل سهیم و موثر استفاده کند.

بند 3

ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است گزارش پایش سالانه از روند اجرای پروژه ها را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه نماید.

بند 4

ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است با استفاده از ظرفیت مراکز علمی، نسبت به طراحی و اجرای مطالعات ملی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی اقدام نماید.

بند 5

ـ ترمیم و به روزرسانی راهبردها و برنامه ها با توجه به نتایج پژوهش ها و مطالعات تکمیلی و جدید، به صورت مستمر توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رسید.

بند 6

ـ منابع و اعتبارات مورد نیاز اجرای این مصوبه از محل اعتبارات وزارت آموزش و پرورش تأمین و پرداخت می شود.

موخره

موضوع: راهبردها و برنامه های ارتقای کیفیت آموزش دروس فارسی، علوم و ریاضی مبتنی بر تحلیل نتایج مطالعات بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، در هزار و نهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، تاریخ 2 /12 /1400 به تصویب رسید.

دبیر شورا ـ محمود امانی

رئیس جلسه ـ یوسف نوری

راهبردها و برنامه های ارتقای کیفیت آموزش دروس فارسی، علوم و ریاضی مبتنی بر تحلیل نتایج مطالعات بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، مورد تأیید است، به اجرا گذاشته شود.

امضاء

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش ـ سیدابراهیم رئیسی

دستگاه‌های مجری

وزارت آموزش و پرورش

گیرندگان رونوشت

شبکه ارتباطات