مصوبه وزارت نیرو در خصوص مقررات (نرخ و ضوابط) عرضه برق نیروگاه‌ های مقیاس کوچک

نوع قانون

مقرره -

مرجع تصويب

وزارت نیرو

تاریخ سند تصويب

-

شماره ابلاغ

1402/55605/20/100

مرجع ابلاغ

وزیر نیرو

شماره روزنامه رسمي

ندارد

آخرین وضعیت

-

طبقه بندی

ندارد

تاريخ تصويب

1402/11/08

شماره سند تصویب

-

تاریخ ابلاغ

1402/11/08

تاريخ اجرا

-

تاریخ روزنامه رسمي

-

تاریخ انتشار

-

متن کامل قانون

پیشگفتار

مستند صدور مصوبه: مواد (۴۴) و (۵۶) قانون اصلاح الگوی مصرف، قانون مانع‌ زدایی از توسعه صنعت برق و بند (هـ) ماده (۱) قانون تأسیس وزارت نیرو

متن

به منظور ترغیب سرمایه ‌گذاری در تولید و عرضه متناسب انرژی الکتریکی و تسهیل و تعامل واحدهای جلب مشارکت با سرمایه‌ گذاران خرد و همچنین بهره‌ گیری از مزیت‌ های مولدهای مقیاس کوچک در تولید هم ‌زمان برق و حرارت، مقررات (نرخ و ضوابط) عرضه برق نیروگاه‌ های مقیاس کوچک (شامل پانزده (۱۵) ماده ممهور به مهر دفتر اقتصاد، سرمایه ‌گذاری و تنظیم مقررات بازار آب و برق) جهت اجراء ابلاغ می ‌گردد. معاونت برنامه ‌ریزی و اقتصادی موظف است، با همکاری شرکت توانیر و شرکت مدیریت شبکه برق ایران، گزارش عملکرد این مصوبه را هر سه ماه یک بار ارائه نماید.

امضاء

علی اکبر محرابیان

پیوست

مقررات (نرخ و ضوابط) عرضه برق نیروگاه های مقیاس کوچک»

بند 1

-‏ در این مصوبه اصطلاحات ذیل در معنی مشروح به کار می روند:

توانیر: شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران

شرکت برق: شرکت های برق منطقه ای

نیروگاه: مولد مقیاس کوچک با بازده الکتریکی حداقل 42% یا مجموع بازده الکتریکی و حرارتی حداقل 70%

قرارداد: قرارداد منعقده بین سرمایه گذار و "شرکت برق"

نرخ قرارداد: نرخ خرید برق در "قرارداد"

نرخ خرید مبنای صدور صورتحساب: "نرخ قرارداد" تعدیل شده که بر اساس رابطه مندرج در جزء (8- 6) محاسبه و تعیین می گردد.

تجمیع کننده: اشخاص حقوقی مجاز که اقدام به تجمیع ظرفیت و انرژی الکتریکی "نیروگاه" جهت عرضه برق، به مصرف کنندگان از طریق انعقاد قرارداد دوجانبه و بورس انرژی وفق ضوابط مربوطه می نمایند.

دوره اوج بار: دوره ای از سال که تا پایان فروردین ماه همان سال توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران، تعیین و اعلام می شود.

ظرفیت مطمئن نیروگاهی: ظرفیت تعیین شده مطابق دستورالعمل گواهی ظرفیت به شماره 95/40749/20/100 مورخ 1395/9/28‌ و مصوبات مرتبط

سایر کلمات و تعاریف استفاده شده در این مصوبه مطابق آخرین ابلاغیه های وزارت نیرو و یا هیأت تنظیم بازار برق ایران (تا زمان ابلاغ این مصوبه) است.

بند 2

-‏ "توانیر" موظف است در ابتدای آبان ماه هر سال نقاط اولویت دار و میزان ظرفیت مورد نیاز برای احداث "نیروگاه" در نقاط معرفی شده را از طریق سامانه الکترونیکی منتشر و به اطلاع عموم برساند.

تبصره 1

: رویه نحوه تعیین نقاط اولویت دار برای توسعه "نیروگاه" و نقاط خاص و بحرانی شبکه توسط کارگروهی به ریاست معاون برق و انرژی و همکاری "توانیر"، حداکثر ظرف دو هفته پس از ابلاغ این مصوبه، ابلاغ می گردد.

تبصره 2

: "توانیر" مکلف است هر ساله نقاط خاص و بحرانی شبکه را تعیین نماید. "نرخ قرارداد" در این نقاط براساس مدل مالی و پس از برگزاری مناقصه توسط "شرکت برق" تعیین و توسط معاونت برق و انرژی ابلاغ می گردد. این نرخ جایگزین نرخ جزء (8- 1) می شود و سایر بندهای این مصوبه شامل سرمایه گذار برنده مناقصه می گردد. مدت زمان "قرارداد" و ماه های خرید برق در هر مورد متناسب با نیاز شبکه تعیین می گردد. سرمایه گذار احداث "نیروگاه" در این حالت مجاز به عرضه برق تولیدی خود به روش انعقاد قرارداد دوجانبه با مصرف کنندگان نمی باشد.

بند 3

-‏ معاونت برق و انرژی موظف است نسبت به صدور مجوز و پروانه احداث برای "نیروگاه" در چارچوب این مصوبه اقدام نماید.

بند 4

-‏ معاونت برنامه ریزی و اقتصادی مکلف است با تشکیل کارگروهی نسبت به تسهیل صدور مجوزات، ثبت سفارش، تخصیص ارز و ... اقدام نماید.

بند 5

-‏ سرمایه گذار احداث "نیروگاه" مجاز است برق تولیدی خود را به روش های زیر عرضه نماید:

الف) انعقاد قرارداد دوجانبه با مصرف کنندگان

ب) عرضه در بورس انرژی

تبصره

- سرمایه گذار احداث "نیروگاه" مجاز به انعقاد قرارداد دوجانبه از طریق "تجمیع کننده" می باشد.

بند 6

-‏ سرمایه گذار احداث "نیروگاه" مجاز است در دو حالت (1): عدم شمول برنامه های مدیریت مصرف (جزء 6- 1) و (2): مشمول برنامه های مدیریت مصرف (جزء 6- 2) با مصرف کننده به صورت مستقیم و با شرایط زیر قرارداد دوجانبه منعقد نماید:

جزء 6- 1

- 1 - سرمایه گذار احداث "نیروگاه" مجاز است، در بازه های زمانی که مضربی از سال هستند، نسبت به انعقاد قرارداد دوجانبه با مصرف کنندگان، حداکثر برای مدت 120 ماه و حداکثر تا 70% ظرفیت "قرارداد" اقدام نماید.

زیرجزء 6- 1- 1

- 1- 1 - امصرف کننده طرف قرارداد با "نیروگاه" تا سقف انرژی خریداری شده (در صورت تولید "نیروگاه") مشمول برنامه های مدیریت مصرف در "دوره اوج بار" نمی باشد.

تبصره
- به منظور ایجاد امکان معافیت از مدیریت مصرف ضرورت دارد مصرف کننده طرف قرارداد دارای فیدر اختصاصی بوده و یا امکانات لازم جهت کنترل پذیر بودن کلیه مشترکین تغذیه شده از یک فیدر عمومی، با تشخیص "شرکت برق" / شرکت توزیع نیروی برق مربوطه، وجود داشته باشد.

زیرجزء 6- 1- 2

- 1- 2 - در صورت عدم تولید برق توسط "نیروگاه"، مالک شبکه هیچ گونه تعهدی مبنی بر معافیت از مدیریت مصرف برای مصرف کننده طرف قرارداد دوجانبه ندارد. در صورت عدم تولید برق که منتسب به "نیروگاه" باشد و برق مصرف کننده طرف قرارداد دوجانبه با "نیروگاه" از سوی شبکه برق تامین گردد، از صورتحساب "نیروگاه" در آن دوره، خسارتی با نرخ معادل متوسط نرخ تابلو سبز کسر می گردد. در غیر اینصورت (عدم آمادگی شبکه و قطع سوخت) از نیروگاه خسارت کسر نمی-گردد.

زیرجزء 6- 1- 3

- 1- 3 - مالک شبکه، تحویل برق خریداری شده (در صورت تولید "نیروگاه") بر اساس قرارداد دوجانبه برای مصرف کننده طرف قرارداد را تضمین می نماید. چنانچه برق مصرف کننده طرف قرارداد دوجانبه به دلیل محدودیت های شبکه برق، قابل تحویل نباشد، "توانیر" موظف است از طریق "شرکت برق"/ شرکت توزیع در آن دوره، خسارتی با نرخ معادل متوسط نرخ تابلو سبز از قبض مصرف کننده طرف قرارداد کسر نماید.

جزء 6- 2

- 2 - سرمایه گذار احداث "نیروگاه" مجاز است، در بازه های زمانی که مضربی از سال هستند، نسبت به انعقاد قرارداد دوجانبه با مصرف کنندگان، به میزان کل یا بخشی از "ظرفیت مطمئن نیروگاهی" اقدام نماید. در این حالت مصرف کننده ملزم به رعایت برنامه های مدیریت بار ابلاغی از سوی "توانیر"/ شرکت مدیریت شبکه برق ایران می باشد.

جزء 6- 3

- 3 - مصرف کننده طرف قرارداد با "نیروگاه" که تعرفه برق مصرفی آن ها بزرگتر یا مساوی "نرخ خرید مبنای صدور صورتحساب" می باشد، ملزم به پرداخت مابه التفاوتی معادل تفاضل «تعرفه برق مصرفی خود» و "نرخ خرید مبنای صدور صورتحساب" به "شرکت برق"/ شرکت توزیع نیروی برق مربوطه می باشد.

جزء 6- 4

- 4 - از تمامی مصرف کنندگان طرف قرارداد با "نیروگاه"، علاوه بر هزینه ترانزیت برق، آبونمان، تجاوز از قدرت (حسب مورد)، بهای انرژی راکتیو (حسب مورد)، عوارض برق و سایر هزینه ها وفق قوانین و مقررات مربوط اخذ می گردد.

تبصره
- نیروگاه" طرف قرارداد با مصرف کننده موظف است هزینه سوخت نیروگاهی را، طبق اعلام وزارت نیرو، از مصرف کننده دریافت و بر اساس شرایط مندرج در قوانین بودجه سنواتی و سایر قوانین مرتبط اعمال نماید.

جزء 6- 5

- 5 - در صورت درخواست سرمایه گذار نیروگاه های دارای قرارداد خرید تضمینی که تاریخ شروع بهره برداری تجاری آنها از مهر ماه سال 1402 لغایت 15 اردیبهشت سال 1403 می باشد، می توانند از مزایای جزء (6- 1) حداکثر به میزان طول دوره خرید تضمینی مندرج در قرارداد خود (60 ماه) و از مزایای جزء (6- 2) تا پایان دوره بهره برداری تجاری خود برخوردار شوند.

بند 7

-‏ به منظور پشتیبانی از "نیروگاه"، "شرکت برق" مکلف است تا "ظرفیت مطمئن نیروگاهی" با سرمایه گذار احداث "نیروگاه"، "قرارداد" منعقد نماید و:

جزء 7- 1

- 1 - "شرکت برق" مکلف است نسبت به کاهش تعهدات "قرارداد" "نیروگاه" در صورت انعقاد قرارداد دو جانبه با مصرف کننده بر اساس شرایط بند (6) اقدام نماید.

جزء 7- 2

- 2 - "شرکت برق" متعهد است مطابق تعهدات "قرارداد"، مازاد انرژی تزریق شده به شبکه با انرژی فروخته شده بر اساس قرارداد دوجانبه را خریداری نماید.

جزء 7- 3

- 3 - معاونت برق و انرژی موظف است حداکثر یک ماه پس از ابلاغ این مصوبه، نمونه "قرارداد" خرید برق از "نیروگاه" متناسب با شرایط ابلاغی این مصوبه را با همکاری معاونت برنامه ریزی و اقتصادی و "توانیر" تدوین و ابلاغ نماید.

بند 8

-‏ شرایط خرید برق در صورت عقد "قرارداد" با "شرکت برق" به شرح زیر می باشد:

جزء 8- 1

- 1 - "نرخ قرارداد" برای "نیروگاه"، برای انتهای دی¬ماه سال 1402 معادل 8000 ریال به ازای هر کیلووات ساعت می باشد. نرخ تعیین شده برای "نیروگاه" واقع در نقاط اولویت دار و با ضریب دسترسی ماهانه 90% برای "ظرفیت مطمئن نیروگاهی" می باشد. برای ضرایب دسترسی کمتر به نسبت "نرخ قرارداد" اصلاح می گردد. حداقل ضریب دسترسی ماهانه قابل قبول60% می باشد.

جزء 8- 2

- 2 - ضریب دسترسی "نیروگاه" در هر سال بر اساس رابطه زیر تعیین می گردد:

مجموع انرژی الکتریکی تولیدی ماهانه در هر ماه"دوره اوج"/مجموع انرژی الکتریکی ماهانه قابل تولید بر اساس "ظرفیت مطمئن نیروگاهی" در ماه های "دوره اوج بار" = ضریب دسترسی ماهانه"نیروگاه"

تبصره
- صورتحساب "نیروگاه" در "دوره اوج بار"، با اعمال ضریب دسترسی محاسبه و پرداخت می گردد.

جزء 8- 3

- 3 - طول دوره "قرارداد" 15 سال می باشد. "توانیر" مکلف است ساز و کار اجرایی برای دریافت تضامین لازم از سرمایه گذار احداث "نیروگاه"، در طول دوره "قرارداد" را به نحوی فراهم آورد که سرمایه گذار، متعهد به تحویل برق به شبکه برق کشور به میزان "ظرفیت مطمئن نیروگاهی" در این دوره باشد.

جزء 8- 4

- 4 - در طول سال های "قرارداد"، "نرخ قرارداد" بر اساس شاخص ترکیبی از تورم و ارز و بر اساس ضریب تعدیل زیر، مورد تعدیل قرار می گیرد.

ضریب تعدیل=

* شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی اعلامی از سوی مرکز آمار ایران

** مطابق ارز حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران.

جزء 8- 5

- 5 - "نرخ قرارداد" در ابتدای سال یازدهم و بعد از اعمال تعدیلات جزء (8- 4)، مشمول اعمال ضریب کاهش (ضریب دوره) معادل 60 درصد در رقم صورتحساب نهایی می باشد.

جزء 8- 6

- 6 - به منظور بهره گیری بیشتر از "نیروگاه" در "دوره اوج بار"، "شرکت برق" طرف "قرارداد" با "نیروگاه" مکلف است صورتحساب را بر اساس نرخ زیر محاسبه و صادر نماید.

70% "نرخ قرارداد" تعدیل شده+ضرایب ساعتی (CPF)×30% "نرخ قرارداد" تعدیل شده="نرخ خرید مبنای صدور صورتحساب"

جزء 8- 7

- 7 - به منظور جبران هزینه های سوخت، معادل 2/0 قیمت سوخت نیروگاهی (بر اساس قوانین بودجه سنواتی سایر قوانین مرتبط)، به "نرخ قرارداد" اضافه می گردد.

بند 9

-‏ در صورت عدم تامین سوخت تضمین شده و آمادگی "نیروگاه" برای تولید، معادل زمان عدم تحویل سوخت، به دوره "قرارداد" قبل از اعمال ضریب کاهش نرخ خرید (موضوع جزء (8- 5) و دوره 120 ماهه جزء (6- 1)) اضافه می گردد.

بند 10

-‏ ضوابط مربوط به عرضه برق "نیروگاه" در بورس انرژی، مطابق رویه جزء (5- 5- 4) دستورالعمل توسعه مبادلات برق در بورس انرژی می باشد.

بند 11

-‏ امتیاز فروش اوراق گواهی ظرفیت"نیروگاه" در صورت عرضه برق در هر یک از سه حالت (عقد "قرارداد" با "شرکت برق"، انعقاد قرارداد دوجانبه و عرضه برق در بورس)، متناسب با ظرفیت عرضه شده متعلق به "شرکت برق" طرف "قرارداد" می باشد. پیش از اتمام دوره "قرارداد"، مالک"نیروگاه" موظف به جبران افت "ظرفیت مطمئن نیروگاهی" در طول دوره "قرارداد" وفق ضوابط مربوطه می باشد.

بند 12

-‏ بعد از اتمام دوره "قرارداد"،"شرکت برق" موظف به جبران افت "ظرفیت مطمئن نیروگاهی" از طریق خرید گواهی ظرفیت یا انعقاد "قرارداد" جدید مطابق شرایط این مصوبه می باشد.

بند 13

-‏ تمامی مشترکین و متقاضیانی که اقدام به تولید تمام یا بخشی از مصرف خود از طریق احداث "نیروگاه"، در محل مصرف نمایند، برق مازاد بر مصرف خود را می توانند از طریق روش های مندرج در جزء های (الف) و (ب) بند (5) عرضه نمایند.

تبصره

- معاونت برنامه ریزی و اقتصادی با همکاری "توانیر" و معاونت برق و انرژی، مکلف است ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، رویه مربوط به مولدهای خودتامین و انشعاب پشتیبان را تدوین و ابلاغ نماید.

بند 14

-‏ "توانیر" مکلف است حمایت های لازم را از سرمایه گذاران احداث "نیروگاه" در محل شهرک های صنعتی به عمل آورد. به نحوی که:

جزء 14- 1

- 1 - برای سرمایه گذارانی که شرکت شهرک های صنعتی زمین مورد نیاز برای احداث "نیروگاه" را به ایشان واگذار و توانمندی مالی ایشان برای احداث "نیروگاه" را تایید کرده است، پروانه احداث برای ظرفیتهای حداکثر تا بار مورد نیاز شهرک صنعتی صادر نماید.

تبصره
- در مواردی که ظرفیت عملی "نیروگاه" از 25 مگاوات بیشتر باشد و تفاوت ظرفیت عملی "نیروگاه" با بار مصرف کنندگان متصل به شبکه توزیع محل (پایین دست پست فوق توزیع بلافصل) کمتر از 25 مگاوات باشد، 25 مگاوات از برق تولیدی، مشمول احکام این مصوبه خواهد بود.

جزء 14- 2

- 2 - شرکت مدیریت شبکه برق ایران موظف است سقف سهمیه تخصیص برق در "دوره اوج بار" شهرک صنعتی را بدون لحاظ ظرفیت "نیروگاه" جدید الاحداث تعیین نماید.

جزء 14- 3

- 3 - امکان فروش برق مازاد بر مصرف را برای "نیروگاه" واقع در شهرک های صنعتی، صرفاً در قالب های عرضه در بورس انرژی و انعقاد قرارداد دوجانبه مطابق شرایط بند (6) این مصوبه فراهم نماید.

تبصره
- ضوابط مربوط به مدیریت قراردادهای دو جانبه در شهرک های صنعتی، توسط معاونت برنامه ریزی و اقتصادی و با همکاری معاونت برق و انرژی و "توانیر" و شرکت شهرک های صنعتی ظرف سه ماه پس از ابلاغ این مصوبه تدوین و ابلاغ خواهد شد.

بند 15

-‏ مسئولیت نظارت برحسن اجرای این مصوبه بر عهده معاونت برق و انرژی و مسئولیت هر گونه تفسیر و رفع ابهام از بندهای این مصوبه بر عهده معاونت برنامه ریزی و اقتصادی می باشد.

دستگاه‌های مجری

وزارت نیرو

گیرندگان رونوشت

دفتر وزارتی (وزارت نیرو) معاونت برق و انرژی (وزارت نیرو) معاون برنامه ریزی و اقتصادی

کدهای موضوعی

شبکه ارتباطات