مبحث الف
مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص مغایرت طرح تفصیلی با طرح جامع شهر قزوین
الف
- اصلاحات مرتبط با اسناد طرح
قسمت 1
•سند طرح راهبردی توسعه اراضی
بند 1
ـ حوزه سکونت در سه بخش شامل هسته روستایی اسماعیل آباد، امیرآباد و اکبرآباد و حسن آباد و اراضی پیرامون، اراضی شرق روستای اسماعیل آباد در حد اراضی توافقی مورد تایید سازمان ملی زمین و مسکن، اراضی غرب رودخانه فصلی در حد اراضی با مالکیت دولت، جهت پاسخگویی به تعهدات دولت، توافقات با تعاونی ها و مولدسازی اراضی دولتی مورد تایید قرار گرفت. تبعا برای اراضی توافقی رعایت حقوق قانونی ضروری بوده و هرگونه تثبیت کاربری منوط به تایید سازمان ملی زمین و مسکن می باشد.
تبصره 1
تبصره 1
: در اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و تفاهم نامه منعقد شده مابین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد شهید در زمینه تامین مسکن مشمولین قانون مذکور، اراضی تحت مالکیت بنیاد شهید، تحت کاربری مسکونی (با تامین خدمات در سطح محله و ناحیه) جهت ایفای تعهدات قانونی بنیاد شهید تثبیت گردد.تبصره 2
تبصره 2
: در رابطه با اراضی بنیاد مسکن ضروری است توافق لازم با این بنیاد در قالب قوانین و مقررات موضوعه انجام پذیرد.تبصره 3
تبصره 3
: خدمات شهری در این اراضی موضوع این بند باید در همه سطوح (محله تا شهر) و بر اساس مصوبه شورای عالی در خصوص تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری های شهری و تعیین سرانه آنها تامین شود.تبصره 4
تبصره 4
: با توجه به عدم نیاز طبیعی شهر به توسعه مسکونی و تکمیل تعهدات دولت در قالب اراضی موضوع این بند، بر ضرورت عدم توسعه مسکونی در سایر بخش های اراضی شمال آزادراه قزوین ـ زنجان تاکید می شود.تبصره 5
تبصره 5
: پس از تامین هزینه زیرساخت ها، با رایزنی و هم اندیشی ادارات کل راه و شهرسازی و میراث فرهنگی استان، تامین تعهدات دولت در ماده 11 قانون «حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی ـ فرهنگی» مد نظر قرار گیرد.تبصره 6
تبصره 6
: در اراضی توافقی ممنوعیت های مندرج در تبصره 2 ماده 9 قانون جهش تولید مسکن الزامی است.بند 2
ـ سایر پهنه های پیشنهادی جهت تامین کمبود خدمات شهری قزوین و کاربری های مقیاس شهری و فراشهری در حوزه های مختلف از جمله دانش بنیان، سبز، گردشگری و درمانی مورد تایید قرار گرفت. لازم است در مرحله تهیه طرح تفصیلی عناوین کاربری ها بر مصوبه شورای عالی در زمینه تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربریهای شهری و تعیین سرانه آنها منطبق شود.
تبصره
تبصره
- تغییر کاربری های خدماتی مقیاس فراشهری، شهری و منطقه ای مصداق مغایرت اساسی خواهد بود.قسمت 2
•سند برنامه فیزیکی و نحوه مداخله در حوزه ها
بند 3
ـ با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری کلیات ضوابط احداث بنا اعم از پهنه بندی تراکمی، نصاب تفکیک قطعات در هر حوزه، حدود ارتفاعی و تعداد طبقات در مقیاس طرح جامع در قالب این سند ارائه گردد.
قسمت 3
•سند سلسله مراتب شبکه معابر پیشنهادی
بند 4
ـ با توجه به نقش برون شهری آزادراه قزوین ـ زنجان و به منظور حفظ این نقش و جلوگیری از هدررفت منابع صرف شده برای این دسترسی برون شهری، مقرر شد آزادراه و حریم آن از محدوده شهر خارج شود.
بند 5
ـ با توجه به وسعت اراضی و تاثیرگذاری جدی بارگذاری در این اراضی بر شبکه حمل و نقل کنونی شهر قزوین، مطالعات جامع ترافیک شهر قزوین با احصای بارگذاریهای جدید مورد بازنگری قرار گرفته و توسط شورای هماهنگی ترافیک استان مورد تایید قرار گیرد.
بند 6
ـ اتصال اراضی مورد نظر به بخش اصلی شهر، به صورت تقاطع غیر هم سطح با آزادراه مدنظر قرار گیرد.
بند 7
ـ با توجه به امکان پاسخگویی به حمل و نقل درون شهری در محدوده اراضی از طریق بزرگراه، سطح شریان های ارتباطی داخل محدوده از آزادراه به بزرگراه کاهش یابد.
بند 8
ـ کاربریهای بزرگ مقیاس در شمال محدوده اراضی مورد نظر جانمایی شوند به گونه ای که دسترسی این کاربریها به بخش اصلی شهر از طریق شریانهای پیش بینی شده در شمال اراضی بوده و تمرکز ترافیکی کمتری بر شریانهای جنوب محدوده وجود داشته باشد.