مبحث اول
– بازار سرمایه
نشانگرهای وضعیت مطلوب
- افزایش سهم تأمین مالی از بازار سرمایه در نظام تأمین مالی تولید؛
- افزایش نسبت بازار اوراق بدهی به تولید ناخالص داخلی؛
- افزایش حجم سرمایه گذاری مردم در بازار سرمایه؛
- ارتقای شاخص حمایت از حقوق سهامداران خُرد؛
- ارتقای شاخص حاکمیت شرکتی.
چرخش های تحول آفرین
- از تنظیم گری متمرکز بر مدیریت شاخص کل و رشد کوتاه مدت بازار سرمایه و متکی بر قواعد محدودکننده بازار به تنظیم گری متمرکز بر ارتقای شفافیت، حفظ حقوق همه سهامداران و توسعه بلندمدت بازار سرمایه؛
- از نظام حکمرانی شرکتی متمرکز بر منافع سهامداران عمده به نظام حکمرانی شرکتی حافظ حقوق همه سهامداران؛
- از نظارت پیشینی مبتنی بر محدودیت ورود به تنظیم گری متکی بر ارتقای رقابت در نهادهای مالی بازار سرمایه؛
- از رقیب پنداشتن بازار بدهی برای بازار سهام به عمق بخشی و توسعه متوازن دو بازار.
بند 1
چالش ۱
: سهم پایین بازار سرمایه در تأمین مالی تولیدجزء 1
عامل ۱
: ناکارآمدی فرایند تأمین مالی از بازار سرمایهزیرجزء 1
راهبرد 1: کاهش هزینه ها و تسهیل فرایند انتشار اوراق بدهی و افزایش سرمایه شرکت ها
اهم اقدامات:
1. ایجاد بازار اختصاصی عرضه اوراق بدهی به سرمایه گذاران نهادی با تسهیل فرایند انتشار اوراق و پیشنهاد قوانین لازم (میان مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).
2. اختیاری کردن رکن بازارگردان برای انتشار اوراق بدهی ( کوتاه مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی).
3. اختیاری کردن رکن ضامن در انتشار اوراق رتبه بندی شده برای عرضه خصوصی به سرمایه گذاران نهادی بدون رتبه اعتباری ( کوتاه مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی).
4. شفاف سازی و هوشمندسازی فرایند بررسی درخواست های افزایش سرمایه شرکت ها و اعطای مجوز با اعتبار طولانی مدت برای انتشار تدریجی اوراق و افزایش سرمایه شرکت ها ( کوتاه مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی).
5. تسهیل تأمین مالی از بازار سهام با اقداماتی نظیر تسهیل ورود شرکت ها به بورس، امکان عرضه اولیه سهام با فروش سهام جدید و مانع زدایی از فرایند افزایش سرمایه، نظیر افزایش سرمایه با صرف سهام و سلب حق تقدم ( میان مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی).
زیرجزء 2
راهبرد 2: تقویت صندوق ها و اصلاح ساز و کارهای تجهیز منابع در بازار بدهی
اهم اقدامات:
1. راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری کوتاه مدت به منظور توسعه ظرفیت تأمین مالی برای اوراق دولتی و شرکتی از طریق تجهیز منابع مالی خُرد با استفاده از ظرفیت صندوق های با درآمد ثابت دوم (میان مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی).
2. کاهش تدریجی سرمایه گذاری در سهام و اِعمال تدریجی محدودیت بر خرید هر انتشار توسط صندوق های تحت مدیریت نهادهای متعهد پذیره نویسی و بازارگردانی ( میان مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی).
3. شناورکردن ارزش واحد صندوق ها و برخورد با دست کاری قیمتی اوراق ( کوتاه مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی).
4. کاهش تدریجی سقف گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و ممنوعیت سپرده گذاری در بانک های دارای رابطه سهامداری مستقیم و غیرمستقیم با مدیر صندوق (میان مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی).
زیرجزء 3
راهبرد 3: ایجاد بازار خارج از بورس برای انتشار و سرمایه گذاری در اوراق
اهم اقدامات:
1. ایجاد ساز و کارهای عرضه خصوصی اوراق بدهی و سهام با پیشنهاد قوانین لازم (میان مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).
2. اعطای معافیت مالیاتی به نهادهای واسط تشکیل شده برای عرضه خصوصی، با پیشنهاد اصلاح قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، به منظور تسهیل اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی (میان مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت اقتصادی ریاست جمهوری، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).
جزء 2
عامل ۲
: میزان پایین رقابت در نهادهای مالی بازار سرمایهزیرجزء 1
راهبرد 1: تسهیل اعطای مجوز نهادهای مالی
اهم اقدامات:
1. کاهش سرمایه اولیه لازم برای تأسیس نهادهای مالی با لحاظ نوع فعالیت نهاد مالی، افزایش تدریجی سرمایه متناسب با حجم فعالیت نهاد مالی و ثبت محورکردن مجوز تأسیس نهادهای مالی (کوتاه مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی).
زیرجزء 2
راهبرد 2: افزایش تبعات تخلفات نهادهای مالی
اهم اقدامات:
1. احصا و اطلاع رسانی عمومی تخلفات منجر به لغو مجوز نهادهای مالی و اِعمال آن (کوتاه مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی، دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت).
2. مدیریت تعارض منافع در نهادهای مالی، نظیر معاملات پیش دستانة کارکنان کارگزاری ها و مدیران صندوق ها و تعارض منافع در شرکت های تأمین سرمایه متعهد پذیره نویسی اوراق و مدیر صندوق با درآمد ثابت (میان مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی، دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری).
جزء 3
عامل ۳
: ناکارآمدی بانک ها در بازار سرمایهزیرجزء 1
راهبرد 1: اصلاح ارتباط بازار سرمایه و بازار اوراق بهادار کوتاه مدت
اهم اقدامات:
1. اعطای مجوز به بانک ها جهت تأمین مالی در بازار سرمایه با انتشار انواع اوراق، نظیر اوراق صکوک اجاره، اوراق رهنی و اوراق خرید دِین، در چارچوب ضوابط سازمان بورس و اوراق بهادار (میان مدت – بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی).
بند 2
چالش ۲
: رفتار هیجانی بازار سرمایه و تضییع حقوق سهامداران خُردجزء 1
عامل ۱
: تمرکز نظام حکمرانی شرکتی بر حقوق سهامداران عمده در مقایسه با سهامداران خُردزیرجزء 1
راهبرد 1: تقویت جایگاه سهامداران خُرد در نظام حکمرانی شرکتی
اهم اقدامات:
1. محدودسازی عضویت در هیئت مدیره شرکت ها صرفاً به اشخاص حقیقی و ممنوعیت حضور نمایندگان سهامداران حقوقی در هیئت مدیره و ارزیابی صلاحیت و معرفی اعضای مستقل هیئت مدیره به مجمع سهامداران، با پیشنهاد اصلاح قانون تجارت (بلندمدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).
2. ایجاد ساز و کاری برای ارائه پیشنهاد سهامداران خُرد جهت طرح در هیئت مدیره و مجامع شرکت ها (کوتاه مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی).
3. افزایش شفافیت معاملات با اشخاص وابسته، بر اساس ماده 129 قانون تجارت، از طریق اقداماتی نظیر افشای جزئیات موضوع معامله، قیمت معامله، فرایند تعیین قیمت، دلایل عدم انجام معامله با اشخاص غیروابسته و گزارش کارشناسی در خصوص قیمت گذاری دارایی مذکور (میان مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی، دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری).
4. تشکیل کانون سهامداران حقیقی جهت نظارت هرچه بیشتر بر عملکرد شرکت های سرمایه پذیر (میان مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی).
زیرجزء 2
راهبرد 2: پُرهزینه کردن ایجاد ساختارهای سهامداری هرمی، چندلایه و تو در تو
اهم اقدامات:
1. سلب حق رأی صندوق های بازارگردانی و سهام تحت تملک مستقیم یا غیرمستقیم شرکت های فرعی و وابسته، با پیشنهاد اصلاح قانون تجارت، و عدم تأیید صلاحیت نمایندگان منتخب شرکت های فرعی و وابسته توسط سازمان بورس و اوراق بهادار (بلندمدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).
2. شناسایی لایه های سهامداری و مشخص کردن ذی نفعان واحد هلدینگ ها (کوتاه مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی، دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری).
جزء 2
عامل ۲
: رواج دست کاری قیمتی و معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی در بازارزیرجزء 1
راهبرد 1: توسعه روش های شناسایی دست کاری قیمتی و معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی
اهم اقدامات:
1. خرید یا توسعه ابزارها و فرایند های فناوری های نوین، نظیر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، برای شناسایی موارد مشکوک به دست کاری قیمتی و معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی (میان مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی، دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری).
2. رسیدگی فوری و دقیق به گزارش های مردمی ارسالی به درگاه گزارش دهی مردمی در خصوص بازار سرمایه، نظیر دست کاری قیمتی و معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی (میان مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی، دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری).
زیرجزء 2
راهبرد 2: تقویت زیرساخت های اطلاعاتی و رویه های ثبت، نگهداری و طبقه بندی اطلاعات در شرکت های بورسی و نهادهای مالی
اهم اقدامات:
1. الزام شرکت های بورسی و نهادهای مالی بازار سرمایه به ثبت و نگهداری اطلاعات ارتباطات بورسی (کوتاه مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی، دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری).
2. الزام شرکت های بورسی و نهادهای مالی بازار سرمایه به انتصاب مدیر تطبیق، به منظور شناساندن الزامات قانونی افشای اطلاعات به مدیران و کارکنان شرکت، طبقه بندی سطح دسترسی کارکنان شرکت به اطلاعات و اطمینان از تنظیم فرایندهای داخلی شرکت بر اساس الزامات قانونی (میان مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی، دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری).
زیرجزء 3
راهبرد 3: تشدید تبعات دست کاری قیمتی و معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی
اهم اقدامات:
1. افزایش شفافیت معاملات اشخاص دارای دسترسی به اطلاعات نهانی با اقداماتی نظیر رفع منع معامله و افشای معاملات مدیران و اعضای هیئت مدیره شرکت های بورسی، نهادهای مالی بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت های بورس و فرابورس، شامل کد بورسی شخصی و کلیه کدهای بورسی معامله کننده به نفع آن ها (میان مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی، دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری).
2. تشدید مجازات های مربوط به دست کاری قیمتی و معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی و الزام به پرداخت خسارت سهامداران زیان دیده از دست کاری قیمتی، با پیشنهاد قوانین لازم (بلندمدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).
جزء 3
عامل ۳
: ورود توده وار و هیجانی سرمایه گذاران خُرد به بازارزیرجزء 1
راهبرد 1: تقویت زیرساخت های سرمایه گذاری غیرمستقیم مردم
اهم اقدامات:
1. توسعه صندوق های سرمایه گذاری مشترک با اقداماتی نظیر تسهیل اعطای مجوز تأسیس صندوق به نهادهای مالی، حذف سقف تعداد واحد از صندوق ها و توسعه صندوق های تخصصی (میان مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی).
2. رقابتی کردن کارمزد صدور و ابطال واحدهای صندوق های سرمایه گذاری مشترک و کاهش کارمزد معاملات صندوق ها ( کوتاه مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی).
3. توسعه ابزارها و نهادهای رتبه بندی و ارزیابی عملکرد و ساماندهی نحوه گزارش گیری عملکرد صندوق های سرمایه گذاری مشترک (میان مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی).
زیرجزء 2
راهبرد 2: توسعه ابزارهای مدیریت ریسک برای پوشش زیان سرمایه گذاران خُرد، در صورت سقوط بازار
اهم اقدامات:
1. تقویت ابزارهای تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری نظیر صندوق های شاخصی، با اقداماتی مانند تسهیل اعطای مجوز این صندوق ها به نهادهای مالی و کاهش کارمزد آن ها (میان مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی).
2. طراحی ابزارهای مشتقه مدیریت ریسک با تمرکز بر ابزارهای پوشش ریسک سقوط شاخص و الزام سرمایه گذاران خُرد به خرید این ابزارها برای مدت مشخصی پس از شروع به فعالیت در بازار (میان مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی).
3. کاهش ریسک سرمایه گذاران خُرد با طراحی ابزارهای بیمه - بورس، جهت استفاده از ظرفیت شرکت های بیمه در بازار سرمایه (میان مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی).
4. فراهم نمودن امکان تضمین اصل سرمایه در صندوق های سرمایه گذاری مشترک برای سرمایه گذاران بلندمدت در صندوق با تدوین الزامات کفایت سرمایه توسط سازمان بورس و اوراق بهادار (میان مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی)
زیرجزء 3
راهبرد 3: حذف دامنه نوسان قیمت
اهم اقدامات:
1. افزایش تدریجی دامنه نوسان ( میان مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی).
زیرجزء 4
راهبرد 4: ارتقای سواد مالی سرمایه گذاران خُرد و آحاد جامعه
اهم اقدامات:
1. ارائه آموزش های لازم برای ارتقای سواد مالی بویژه آموزش های مرتبط با بازار بورس و روش های صحیح سرمایه گذاری خُرد، از طریق تدوین محتواهای مناسب، اصلاح کتب درسی و به کارگیری ابزارهای نوین آموزشی (میان مدت – وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت امور اقتصادی و دارایی).
2. ترویج مفاهیم، مبانی و قوانین بازار سرمایه با تولید برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی در رسانه ملی و فضای مجازی، با همکاری سازمان صدا و سیما و سایر نهادهای فرهنگی، تبلیغی و رسانه ای (میان مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی).
3. ساماندهی و نظارت بر فعالیت مؤسسات آموزشی مرتبط با بازار سرمایه و انتشار فهرست مؤسسات مورد تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار، به منظور مبارزه با تبلیغات غیرواقعی و اغواکننده در مورد بازار سهام (میان مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی).