بند 4

سند تحول دولت مردمی

چالش ۴

: ضعف در اِعمال کامل بانک داری مطابق با احکام شریعت

جزء 1

: ضعف در قاعده گذاری شرعی بر عملیات بانکی

زیرجزء 1

راهبرد 1: قاعده گذاری عملیات بانکی

اهم اقدامات:

1. تقویت ساختار و ارتقای کارکردهای شورای فقهی بانک مرکزی در قاعده گذاری و ارزیابی انطباق قوانین و مقررات با شرع و دسته بندی بانک ها بر این اساس (کوتاه مدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی).

2. قاعده گذاری نرخ های سپرده ها و تسهیلات بانکی مبتنی بر نتایج دسته بندی بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی و طراحی ساز و کاری برای کشف نرخ های سود بانکی بر اساس واقعیت های اقتصادی (میان مدت – بانک مرکزی).

جزء 2

: اجرای صوری برخی عقود بانکی و ضعف سواد بانک داری اسلامی و مالی

زیرجزء 1

راهبرد 1: نظارت صحیح بر قراردادها و ابزارهای نظام بانکی و تنوع بخشی به آن ها

اهم اقدامات:

1. طراحی قراردادها و ابزارهای جدید بانکی بدون تمسک به عقود صوری جهت پاسخ گویی به تقاضاهای متنوع مشتریان بانکی و تسهیل تخصیص منابع بانکی بویژه برای بخش های تولیدی و بازرگانی (بلندمدت – بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت اقتصادی ریاست جمهوری).

2. تمهید سامانه های لازم با تقاطع گیری اطلاعاتی پایگاه های اطلاعاتی کشور جهت اطمینان از مصرف صحیح تسهیلات و عدم صوری سازی (میان مدت – بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دستگاه های اجرایی مرتبط).

3. تبادل دانش فنی بانک داری اسلامی از طریق ایجاد بستر مناسب جهت استفاده از تجربه سایر کشورها و سازمان های بین المللی در طراحی ابزارها و روش های بانکی، قاعده گذاری و نظارت جدید، منطبق با شریعت، و حضور فعال در سازمان های بین المللی مطرح در این حوزه ها، از جمله بانک توسعه اسلامی و هیئت خدمات مالی اسلامی (میان مدت – بانک مرکزی).

زیرجزء 2

راهبرد 2: ارتقای سواد مالی و اقتصادی مردم

اهم اقدامات:

1. ارائه آموزش های لازم برای ارتقای سواد مالی بویژه آموزش های مرتبط با خدمات و محصولات نظام بانکی، از طریق تدوین محتواهای مناسب و اصلاح کتب درسی (کوتاه مدت – وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بانک مرکزی).

2. آموزش و ترویج امور بانکی برای مردم و سرمایه انسانی شبکه بانکی از طریق رسانه ملی و فضای مجازی با همکاری سازمان صدا و سیما و سایر نهادهای فرهنگی، تبلیغی و رسانه ای (کوتاه مدت – بانک مرکزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی).