مبحث اول
– انرژی
نشانگرهای وضعیت مطلوب
- افزایش توان تولید نفت خام و میعانات گازی؛
- افزایش توان تولید گاز سبُک؛
- افزایش ظرفیت نامی نصب شده تولید برق؛
- افزایش بهره وری تولید برق؛
- افزایش ظرفیت تولید انرژی های غیرفسیلی؛
- ارتقای شاخص حکمرانی مطلوب در نفت و گاز؛
- کاهش شدت مصرف انرژی؛
- افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی؛
- ارتقای کیفیت فرآورده های نفتی تولیدی؛
- افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی؛
- افزایش کارایی در بازار انرژی.
چرخش های تحول آفرین
- از عرضه محوری در تأمین انرژی کشور به مدیریت مصرف و کاهش شدت مصرف انرژی؛
-از سوخت پنداری منابع انرژی به سرمایه انگاری و تکمیل زنجیره های ارزش؛
- از تک منبعی به تنوع بخشی سبد تأمین منابع انرژی کشور؛
- از بخشی نگری در ساختار حکمرانی و مدیریت حوزه انرژی به یکپارچگی و جامع نگری.
بند 1
چالش ۱
: ناترازی تولید و مصرف انرژیجزء 1
عامل ۱
: توسعه نامتناسب ظرفیت های تولید و انتقال انرژیزیرجزء 1
راهبرد 1: توسعه نیروگاه های حرارتی با بهره وری بالا و زیرساخت شبکه برق
اهم اقدامات:
1. افزایش قدرت عملی نیروگاه های حرارتی حداقل به میزان 2 هزار مگاوات با حل مشکلات فنی موجود (میان مدت – وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه).
2. تسریع در اجرای 4 هزار مگاوات طرح های متوقف، معطل یا با پیشرفت کند و ارتقای توان نیروگاهی، با رفع تعارضات بین دستگاهی و پرداخت مطالبات باقی مانده (کوتاه مدت – سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، وزارت نیرو).
3. تسریع در اجرای 2200 کیلومتر خط و 5 هزار مگاولت آمپر پست انتقال و فوق توزیع طرح های متوقف، معطل یا با پیشرفت کند (کوتاه مدت – وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه).
4. احداث حداقل 15 هزار کیلومتر خط و 25 هزار مگاولت آمپر پست انتقال و فوق توزیع برق و برنامه ریزی جهت احداث شبکه های فوق فشارقوی (بلندمدت – وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه).
5. تکمیل 5 هزار مگاوات سیکل بخار نیروگاه های موجود، احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی با بهره وری بالا با اولویت تأمین برق صنایع و شهرک های صنعتی از طریق مولدهای تولید هم زمان برق، حرارت، سرما و آب شیرین و برنامه ریزی برای احداث حداقل هزار مگاوات نیروگاه زغال سوز با رعایت الزامات زیست محیطی، با سرمایه گذاری صنایع بزرگ و سازمان شهرک های صنعتی، بازار آتی گواهی صرفه جویی، دولت و سرمایه گذاری های خُرد مردمی طبق اختیارات بند (پ) ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، بند (ب) ماده 44 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ماده یک قانون حمایت از صنعت برق (بلندمدت – وزارت نیرو، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت).
زیرجزء 2
راهبرد 2: نگهداشت و افزایش ظرفیت تولید گاز و نفت
اهم اقدامات:
1. تسریع در تکمیل فازهای باقی مانده میدان گازی پارس جنوبی و اجرای پروژه های فشارافزایی، توسعه صیانتی سایر میدان های گازی، توسعه میدان های مشترک نفتی (در صورت توافق با کشورهای همسایه، با الگوی یکپارچه سازی)، اجرای طرح های نگهداشت و افزایش تولید صیانتی از میدان های نفتی، اولویت دهی به توسعه میدان های نفتی زودبازده با بهره وری بالا (نیاز به کمترین سرمایه گذاری، حداقل زمان، فناوری موجود و در دسترس، تولید بالا) و توسعه و نوسازی ظرفیت بهره برداری (بلندمدت – وزارت نفت، وزارت امور خارجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی).
زیرجزء 3
راهبرد 3: اصلاح نظام تأمین مالی افزایش تولید و بهره وری انرژی
اهم اقدامات:
1. تشکیل صندوق تولید و بهره وری انرژی با مأموریت تأمین مالی هزینه های سرمایه ای طرح های تولید و بهره وری انرژی در طول زنجیره تولید تا مصرف، با اولویت توسعه میدان های نفتی و گازی، توسعه نیروگاه ها و طرح های ذخیره سازی گاز و برق با تجمیع درآمدهای حاصل از اجرای طرح عادلانه سازی مرحله ای و تدریجی یارانه حامل های انرژی[پاورقی 62]، اجرای طرح گواهی ظرفیت و صرفه جویی انرژی، اجرای طرح تولید زودهنگام نفت خام و گاز طبیعی در توسعه میدان های نفتی و گازی کشور، با تغییر شرایط عمومی قراردادهای نفتی و سایر حمایت های دولتی و رعایت ملاحظات بازگشت تمامی منافع حاصل از درآمدهای سرمایه ای، در طول عمر پروژه، به صندوق در طرح های توسعه نیروگاهی و بازگشت منافع حاصل از سرمایه گذاری در سایر طرح ها متناسب با نرخ بازگشت سرمایه طرح[پاورقی 63]، با پیشنهاد قوانین لازم (بلندمدت – سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).
2. راه اندازی بازار گواهی صرفه جویی برای حمایت از تأمین مالی کسب و کار های خدمات بهره وری انرژی بر اساس ظرفیت بند (الف) ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور (بلندمدت – وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت نفت، وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه).
3. تنوع بخشی به روش های تأمین مالی از طریق فروش نفت خام و میعانات گازی، از مسیر مذاکرات راهبردی با کشورهای همسو و استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه برای تأمین مالی طرح های نفت و گاز (بلندمدت – وزارت نفت، وزارت امور خارجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی).
جزء 2
عامل ۲
: تلفات زیاد انرژی در زنجیره تولید، تبدیل، انتقال، توزیع و مصرفزیرجزء 1
راهبرد 1: اصلاح نظام تعرفه گذاری و پایش مصرف در کل زنجیره تولید تا مصرف انرژی[پاورقی 64]
اهم اقدامات:
1. اجرای طرح های جمع آوری گازهای مشعل، و تسریع در واگذاری جریان های گازی بلاتکلیف به بخش خصوصی از طریق اصلاح قیمت گذاری (کوتاه مدت – وزارت نفت).
2. توسعه خودکارسازی، هوشمند سازی و پایش برخط شبکه انتقال و توزیع و مشترکان نهایی برق، گاز، نفت و فرآورده های نفتی، به منظور جلوگیری از اتلاف و مصارف غیرمجاز (بلندمدت – وزارت نفت، وزارت نیرو).
پاورقی 64
۶۴]) ر ک: مباحث «ساخت داخل» و «فقر و تأمین اجتماعی» در سند تحول.
زیرجزء 2
راهبرد 2: افزایش بهره وری زنجیره انرژی مبتنی بر فناوری و بازنگری مقررات و استانداردهای فنی
اهم اقدامات:
1. بازنگری استاندارد تجهیزات انرژی بر، به منظور تعیین بازده قابل قبول انرژی، و الزام به رعایت آن در تجهیزات داخلی و وارداتی (بلندمدت – سازمان ملی استاندارد، وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی).
جزء 3
عامل ۳
: ناپایداری سبد تأمین انرژیزیرجزء 1
راهبرد 1: تنوع بخشی به سبد انرژی کشور
اهم اقدامات:
1. احداث حداقل 5 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر جدید (به جز برق آبی) با تکیه بر استفاده حداکثری از توان داخلی و بومی سازی کل زنجیره با اولویت مزارع بادی و تولید پراکنده خورشیدی با اجرای تکلیف ماده 50 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ماده 19 قانون هوای پاک و ماده یک قانون حمایت از صنعت برق (بلندمدت – وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه).
2. تسریع در روند تکمیل فازهای دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر و ایجاد زیرساخت های موردنیاز مدیریت سوخت مصرف شده آن، با استفاده از ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و تأکید بر حداکثر استفاده از توان داخلی (بلندمدت –سازمان انرژی اتمی، وزارت نفت، وزارت امور خارجه، سازمان حفاظت محیط زیست).
3. تسریع در روند تکمیل نیروگاه های برق آبی با رعایت ملاحظات آمایش سرزمین (میان مدت – وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه).
زیرجزء 2
راهبرد 2: پایداری منابع تأمین گاز و برق
اهم اقدامات:
1. حفظ و توسعه بازارهای گازی موجود و فعال سازی دیپلماسی منطقه ای با کشورهای ترکمنستان برای رفع اختلافات گازی، آذربایجان برای توسعه تعاملات گازی و واردات، ارمنستان برای تکمیل و بهره برداری از خط انتقال هزار مگاواتی برق بین دو کشور، روسیه برای اتصال شبکه برق دو کشور و قطر برای جلوگیری از آسیب به میدان مشترک پارس جنوبی و توسعه تعاملات گازی (میان مدت – وزارت امور خارجه، وزارت نفت، وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه).
2. افزایش ظرفیت مخازن طبیعی ذخیره سازی گاز طبیعی و طرح های ذخیره سازی برق با رعایت ملاحظات اقتصادی و اولویت سرمایه گذاری شرکت های نیازمند گاز و برق در زمان اوج مصرف (میان مدت – وزارت نفت، وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه).
3. بازنگری طرح های جدید انرژی رسانی (گاز - /برق) بر اساس مطالعات یکپارچه نحوه تأمین انرژی مناطق مختلف کشور، طبق اصول آمایش سرزمین و دسترسی به منابع انرژی (میان مدت - سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت، وزارت نیرو).
جزء 4
عامل ۴
: رشد شدید مصرف انرژی در زمان اوج مصرفزیرجزء 1
راهبرد 1: توسعه برنامه های مدیریت سمت تقاضا
اهم اقدامات:
1. اِعمال نظام قیمت گذاری پیک بحرانی (میان مدت – وزارت نفت، وزارت نیرو).
2. توسعه روش های کنترل مستقیم مصرف برق و گاز با استفاده از فناوری اینترنت اشیا (میان مدت – وزارت نیرو، وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه).
جزء 5
عامل ۵
: نگاه بخشی به مدیریت حوزه انرژی و تعارض منافع نهادیزیرجزء 1
راهبرد 1: اِعمال مدیریت یکپارچه حوزه انرژی
اهم اقدامات:
1. ارتقای اثربخشی شورای عالی انرژی با اصلاح ساختار، اعضا و جایگاه دبیرخانه و اعطای اختیارات کافی برای اِعمال مدیریت یکپارچه، هماهنگ سازی امور بین بخشی و فرا بخشی حوزه انرژی و پیگیری افزایش بهره وری و کاهش شدت مصرف انرژی (کوتاه مدت – سازمان اداری و استخدامی، وزارت نفت، وزارت نیرو).
2. اصلاح ساختار حکمرانی انرژی کشور با انتقال وظایف تنظیم گری به نهادهای تنظیم گر مستقل تخصصی دولتی با رعایت اصول مدیریت تعارض منافع و وظایف تصدی گری به خارج از وزارتخانه های مربوطه در قالب پیشنهاد قانون جامع انرژی کشور (بلندمدت – سازمان اداری و استخدامی، وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز ملی رقابت، دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).
زیرجزء 2
راهبرد 2: اصلاح ساختارهای صف و ستاد
اهم اقدامات:
1. ارتقای اثربخشی هیئت عالی نظارت بر منابع زیرزمینی نفت و گاز (هیدروکربوری) با اصلاح ساختار، اعضا و جایگاه دبیرخانه و اعطای اختیارات کافی برای نظارت مؤثر و پیشینی بر فرایند توسعه و مدیریت میدان های نفت و گاز (کوتاه مدت – سازمان اداری و استخدامی، وزارت نفت).
2. ایجاد نظام تنظیم گری مستقل دولتی در حوزه صنعت بالادست نفت و گاز، به منظور حداکثر سازی منفعت اقتصادی دولت در کل طول عمر هر میدان و با تأکید بر دست یابی به تولید صیانتی و بهینه با لحاظ الزامات فنی و حداکثرسازی ضریب بازیافت، با پیشنهاد قوانین لازم (بلندمدت – سازمان اداری و استخدامی، وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه، مرکز ملی رقابت، دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).
3. ایجاد نظام های تنظیم گری مستقل دولتی، به تفکیک در دو حوزه صنایع پایین دست نفت و گاز و صنعت برق به منظور تعمیق رقابت و تسهیل صادرات و واردات در فعالیت های رقابت پذیر و حفاظت از منافع ذی نفعان در فعالیت های رقابت ناپذیر با پیشنهاد قوانین لازم (بلندمدت – سازمان اداری و استخدامی، وزارت نفت، وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه، مرکز ملی رقابت، دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).
4. اصلاح روابط مالی دولت با شرکت های تابعه نفت و نیرو بر اساس عملکرد (میان مدت – سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت، وزارت نیرو).
5. اصلاح روابط مالی دولت با شرکت های پالایشی، پتروشیمیایی و نیروگاهی بر اساس قیمت منطقی خوراک و محصول (میان مدت – سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت، وزارت نیرو).
6. اِعمال حاکمیت شرکتی در شرکت های دولتی نفت، گاز و برق با اصلاح اساسنامه از طریق پیشنهاد قوانین لازم (بلندمدت – سازمان اداری و استخدامی، وزارت نفت، وزارت نیرو، دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).
بند 2
چالش ۲
: خام فروشیجزء 1
عامل ۱
: عدم توازن نرخ بازگشت سرمایه با میزان توسعه یافتگی زنجیره ارزشزیرجزء 1
راهبرد 1: توسعه عمودی زنجیره خوراک گاز و مایع پتروشیمی
اهم اقدامات:
1. توسعه متوازن و هدفمند زنجیره ارزش و تولید محصولات راهبردی از طریق اصلاح تخفیف پلکانی خوراک با اصلاح آیین نامه مصوب مربوط به تبصره اصلاحی بند (ب) ماده یک قانون هدفمند ی یارانه ها، اجرای جزء 4 بند (الف) ماده یک قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) و وضع عوارض صادراتی محصولات بالادستی یا خام پتروشیمی (کوتاه مدت – وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی).
2. توسعه زیرساخت های صنعت پتروپالایشگاهی و توسعه پارک ها و خوشه های محصولات پُرکاربرد و راهبردی صنعت پتروشیمی با ایجاد شرکت ملی توسعه پتروپالایشگاهی کشور از طریق ظرفیت های ساختاری موجود در شرکت ملی پالایش و پخش فراوردهای نفتی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی و اصلاح اساسنامه های آن ها، با پیشنهاد قوانین لازم (بلندمدت – سازمان اداری و استخدامی، وزارت نفت، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).
جزء 2
عامل ۲
: نگاه سنتی به حفظ سهم فروش نفت خام در بازارهای بین المللیزیرجزء 1
راهبرد 1: توسعه افقی زنجیره خوراک مایع پتروپالایشگاهی
اهم اقدامات:
1. ایجاد ظرفیت پتروپالایشی جدید به منظور بهره برداری حداقل 300 هزار بشکه و ارتقای کیفی پالایشگاه های کشور برای کاهش تولید نفت کوره به زیر 10 درصد با جذب منابع مالی غیردولتی، از طریق اجرای قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی و جلب مشارکت کشورهای دارای روابط راهبردی، با رویکرد تأمین یکپارچه دانش فنی فرایندها و تجهیزات موردنیاز و استفاده حداکثری از توان داخل (بلندمدت – وزارت نفت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی).
جزء 3
عامل ۳
: وابستگی فناوری در برخی تجهیزات و دانش فنی مرتبط با فرایندهای حوزه انرژیزیرجزء 1
راهبرد 1: بومی سازی فناوری های موردنیاز و رفع گلوگاه ها
اهم اقدامات:
1. تعیین اولویت های فناورانه صنعت انرژی با الگو گیری از رویکردها و تجارب موفق داخلی و بین المللی در انتقال و توسعه فناوری (کوتاه مدت – معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت نفت، وزارت نیرو، سازمان انرژی اتمی).
2. آینده نگاری فناوری به منظور رصد و دیده بانی فناوری های نوظهور، تحلیل روندها و اثرات آن بر حوزه های انرژی، بررسی فاصله با رقبای منطقه ای و جهانی و اتخاذ سیاست ها و راهبردهایی برای کاهش فاصله فناورانه با توسعه زیرساخت ها و فناوری های مرتبط (کوتاه مدت – وزارت نفت، وزارت نیرو).
3. ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری انرژی و افزایش نقش شرکت های دانش بنیان در حل چالش های صنعت انرژی با استقرار و روزآمدکردن نظام استاندارد ملی به همراه ایجاد نهادهای صدور گواهی کیفیت کالا، خدمات و دانش فنی در حوزه انرژی و افزایش سهم و عمق ساخت داخل تجهیزات و خدمات پُرمصرف طبق الزامات قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات و قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی (میان مدت – وزارت نفت، وزارت نیرو، سازمان ملی استاندارد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری).