تصویب نامه شورای عالی اداری با موضوع اصلاحات فرایندی در نظام اداری
نوع قانون
مقرره -
مرجع تصويب
شورای عالی اداری
تاریخ سند تصويب
-
شماره ابلاغ
386059
مرجع ابلاغ
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی اداری
شماره روزنامه رسمي
-
آخرین وضعیت
-
طبقه بندی
ندارد
تاريخ تصويب
1399/09/24
شماره سند تصویب
-
تاریخ ابلاغ
1399/10/27
تاريخ اجرا
-
تاریخ روزنامه رسمي
-
تاریخ انتشار
-
متن کامل قانون
مقدمه
شورای عالی اداری در یکصد و هشتاد و ششمین جلسه مورخ 24/ 9/ 1399 بنا به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور، با هدف ارتقای سطح کیفی خدمات دولت، در اجرا و تکمیل مواد 2، 3 و 4 تصویب نامه شماره 7740/ 93/ 206 مورخ 10/ 6/ 1393 شورای عالی اداری و به منظور تسریع در انجام «اصلاحات فرایندی در نظام اداری» تصویب نمود:
ماده 1
ماده 1
- تعاریف و اصطلاحات بکار رفته در این تصویب نامه به قرار زیر است:خدمت: نتیجه فرآیندهای یک یا چند سیستم متعامل است که قابل ارائه به اشخاص (حقیقی یا حقوقی) بوده و با استفاده از منابع در اختیار سازمان، برای ایجاد یک ارزش یا رفع نیاز اشخاص نظیر: ارائه گذرنامه، پاسخ به استعلام، ارائه یک مجوز، ارائه تسهیلات و ... تولید و ارائه می گردد.
فرایند: مجموعه ای از فعالیت های مرتبط با هم و ساختاریافته است که به منظور تحقق یک هدف معین (ارایه خدمت، تولید کالا یا اطلاعات مشخص) برای یک متقاضی معین، انجام می شود و باعث خلق ارزش یا رفع نیاز برای مشتریان سازمان می شود.
شناسه خدمت: کد منحصر به فردی است که توسط سازمان اداری و استخدامی کشور بر اساس استاندارد بین المللی کوفوگ، به هر خدمت اختصاص می یابد.
سامانه مدیریت خدمات دولت: سامانه موضوع ماده 2 مصوبه شماره 1126446 مورخ 28/ 12/ 1395 شورای عالی اداری.
ماده 2
ماده 2
- به منظور ارتقای سطح کیفی خدمات دولت با رویکرد اصلاح فرایندها، تمامی دستگاه های اجرایی مکلفند عناوین خدمات شناسه دار قابل بهبود، دوره زمانی بهبود، اهداف و شاخص های بهبود (از قبیل کاهش زمان و هزینه ارائه خدمت، کاهش تعداد استعلام ها، مدارک مورد نیاز، کاربرگ ها و اقلام اطلاعاتی که از متقاضی اخذ می شود)، را طی مدت سه ماه به تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور برسانند و مطابق با دوره زمانی تأیید شده برای بهبود، نسبت به تحقق اهداف بهبود، اقدام و گزارش پیشرفت برنامه را در بازه های زمانی سه ماهه، به سازمان اداری و استخدامی کشور ارایه نمایند.ماده 3
ماده 3
- سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است :1- 3- به منظور رصد و پایش دقیق و یکپارچه اصلاحات فرایندی، نسبت به ایجاد زیرسامانه راهبری اصلاح فرایندها، ذیل سامانه مدیریت خدمات دولت به همراه داشبورد مدیریتی لازم؛ اقدام نماید.
2- 3- از طریق مرکز آموزش مدیریت دولتی بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی، نسبت به طراحی و اجرای دوره ها و کارگاه های آموزشی در زمینه بهبود و بازمهندسی فرایندها برای کلیه سطوح مدیریتی و کارشناسی مرتبط، به ویژه کارشناسان تیم های بهبود فرایند دستگاه های اجرایی؛ اقدام نماید.
3- 3- طی مدت 3 ماه از طریق ایجاد امکان ثبت سریع گزارش های مردمی در «سامانه مدیریت خدمات دولت» زمینه مشارکت حداکثری شهروندان در اصلاح و ساده سازی فرایندهای ارایه خدمات را به گونه ای فراهم آورد که ثبت گزارش های شهروندانی که در حین انجام فرایندها با مشکلات یا عدم رعایت قوانین و مقررات مواجه می شوند، با سریعترین روش میسر گردد.
ماده 4
ماده 4
- تمامی دستگاه های اجرایی موظفند طی مدت 6 ماه اقدامات زیر را انجام دهند:بند 1- 4
- 4 - بر اساس دستورالعمل ها و شیوه نامه ابلاغی سازمان اداری و استخدامی کشور، نسبت به ارایه اطلاعات در سامانه موضوع بند 1 ماده 3 اقدام نمایند.
بند 2- 4
- 4- نسبت به کاهش زمان متوسط ارایه هر خدمت (اعلام شده در سامانه مدیریت خدمات دستگاه های اجرایی) حداقل به میزان 30 درصد، اقدام و گزارش اقدامات انجام شده را به سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام نمایند.
تبصره
تبصره
- فرایندهایی که زمان انجام آن ها استاندارد می باشد، باید طی مدت 3 ماه جهت بررسی و تایید به سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام شود .بند 3- 4
- 4 - در اجرای دستورالعمل میز خدمت (موضوع بخشنامه شماره 1538588 مورخ 07/ 09/ 1396 سازمان اداری و استخدامی کشور) خدمات شناسه دار از نوع دولت به مردم (G2C) ودولت به کسب وکار (G2B) را در میز خدمت الکترونیکی و حضوری، ارائه نمایند.
بند 4- 4
- 4- به منظور اخذ نظرات شهروندان در خصوص کیفیت ارائه خدمات، اطلاعات مراجعه کنندگان به میز خدمت را در زیرسامانه «راهبری میز خدمت دستگاه های اجرایی» ذیل سامانه سامانه مدیریت خدمات دولت؛ ثبت نمایند.
بند 5- 4
- 4 - بر اساس اعلام سازمان اداری و استخدامی کشور نسبت به رفع مشکلات میز خدمت اقدام نمایند.
بند 6- 4
- 4- تمهیدات لازم جهت ایجاد و تخصیص شناسه پیگیری برای کلیه خدمات خود را به نحوی فراهم نمایند که به ازای مراجعه اشخاص برای دریافت خدمت از طریق میز خدمت حضوری و الکترونیکی، یک شناسه پیگیری تولید و زمان نهایی پاسخ خدمت در قالب رسید به وی اعلام شود. این شناسه پیگیری از طریق درگاه یا سامانه های پیام رسان یا سامانه های مرکز تلفن باید تا زمان ارائه نهایی خدمت، امکان پیگیری و کسب اطلاع از آخرین وضعیت درخواست و کلیه رویدادها و فعالیت های انجام شده توسط دستگاه را با ذکر زمان و مسئول انجام خدمت، یرای متقاضی فراهم کند.
بند 7- 4
- 4- کلیه فرایندهای بین دستگاهی مورد نیاز برای ارائه خدمت رابدون نیاز به پیگیری و مراجعه متقاضی انجام دهند به گونه ای که محل در خواست و دریافت خدمت یکسان باشد .
بند 8- 4
- 4 - استعلام و دریافت مجوزها را به صورت الکترونیکی و در صورت لزوم با استفاده از امضای الکترونیکی و بستر ارتباطی امن و اختصاصی زیرمجموعه شبکه ملی اطلاعات انجام دهند.
ماده 5
ماده 5
- بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط، مسئول حسن اجرای این مصوبه بوده و گزارش ادواری اجرای آن توسط دبیرخانه شورای عالی اداری، به شورا ارایه می شود.امضاء
حسن روحانی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی اداری
اسناد مرتبط
قوانین مرتبط
- آیین نامه توسعه خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی (1393/04/10)