مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص «دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار»
نوع قانون
مقرره -
مرجع تصويب
هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار
تاریخ سند تصويب
-
شماره ابلاغ
122/156329
مرجع ابلاغ
-
شماره روزنامه رسمي
ندارد
آخرین وضعیت
-
طبقه بندی
ندارد
تاريخ تصويب
1403/02/03
شماره سند تصویب
-
تاریخ ابلاغ
1403/04/17
تاريخ اجرا
-
تاریخ روزنامه رسمي
-
تاریخ انتشار
1403/04/27
متن کامل قانون
متن
بند ۴ نهصد و بیست و هشتمین صورتجلسه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مورخ 1403/02/03 به شرح زیر می باشد:
4- نامه شماره 121/259601 مورخ 1402/12/21 مرکز مشاوران حقوقی و تدوین مقررات بازار سرمایه، متضمن پیشنهاد مدیریت پیگیری تخلفات و جمع بندی کمیته تدوین مقررات در خصوص پیش نویس «دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار» مطرح شد و دستورالعمل پیشنهادی به شرح پیوست به تصویب رسید و با تصویب این دستورالعمل، «مصوبه در خصوص رسیدگی به تخلفات کارگزاران از ضوابط مصوب کانون» مصوب ۲۷ /۱۱ /۱۳۹۴ هیأت مدیره سازمان، نسخ شد.
*بند فوق جهت اقدام مقتضی، ابلاغ می گردد.
امضاء
علیرضا ناصر پور
نایب رئیس هیأت مدیره
پیوست
دستورالعمل رسیدگی به تخلفات اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار
مقدمه
مقدمه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، به استناد اختیارات حاصل از بند (۶) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و در راستای اجرای تبصره (۲) ماده (۲) «دستورالعمل رسیدگی به تخلفات در بازار سرمایه» مصوب 1398/07/03 هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و اصلاحات آن و بند (۴) ماده (۷) و بند (۶) ماده (۷۲) اساسنامه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار مصوب 1385/12/21 هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و اصلاحات آن، این دستورالعمل را به منظور تعیین سازکارهای رسیدگی به تخلفات اعضای آن کانون، پیشنهاد و هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به استناد اختیارات حاصل از بندهای (۲)، (۳) و (۱۱) ماده (۷) «قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران»، آن را در تاریخ 1403/02/03 به تصویب رساند.
فصل اول
فصل اول
- تعاریف:ماده 1
ماده ۱
- کلیه اصطلاحات و واژه های تعریف شده در ماده (۱) «قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران» مصوب ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و ماده (۱) «دستورالعمل عضویت در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار» مصوب 1388/08/09 هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اصلاحات آن، به همان مفاهیم در این دستورالعمل به کار رفته اند. سایر اصطلاحات و واژه های به کار رفته در این دستورالعمل معانی زیر را دارند:بند 1
- شخص موضوع رسیدگی: «عضو»، مطابق تعریف ماده (۱) «دستورالعمل عضویت در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار» مصوب 1388/08/09 هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اصلاحات آن و اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل عضو است.
بند 2
- قوانین و مقررات: مصوبات مجلس شورای اسلامی، هیأت وزیران، شورای عالی بورس و اوراق بهادار، سازمان، کانون و مصوبات سایر مراجع ذی صلاح در حوزه بازار سرمایه که تحت عناوینی از قبیل قانون، آیین نامه، دستورالعمل، اساسنامه، بخشنامه و ضوابط اجرایی به تصویب رسیده و ابلاغ شده است.
بند 3
- تخـلف: هرگونه فعل یا ترک فعـلی که منجر به نقض قوانیـن و مقررات مربوط به فعالیت اعضای کانون شود.
بند 4
- واحد ناظر: مدیریت نظارت بر اعضای کانون است.
بند 5
- کمیته انضباطی: کمیته ای که به موجب ماده (۳) این دستورالعمل تشکیل می شود.
فصل دوم
فصل دوم
- مراجع رسیدگی:ماده 2
ماده ۲
- مراجع رسیدگی به تخلف عبارت اند از:بند 1
- کمیته انضباطی؛
بند 2
- هیأت مدیره کانون.
تبصره 1
تبصره
- مدیریت امور حقوقی و سازش کانون به عنوان دبیرخانه کمیته انضباطی، انجام کلیه امور مربوط به تشکیل پرونده، پیگیری تکمیل پرونده، تعیین وقت رسیدگی، دعوت از اعضای کمیته انضباطی و اشخاص موضوع رسیدگی و عنداللزوم اشخاص مطلع، تنظیم صورت جلسات کمیته انضباطی، بایگانی مدارک و مستندات پرونده و ابلاغ آراء را بر عهده دارد.ماده 3
ماده ۳
: کمیته انضباطی با ترکیب زیر تشکیل می شود:بند 1
- دبیرکل کانون؛
بند 2
- دو نفر از اشخاص خارج از اعضای وابسته به عضو مشتمل بر یک نفر خبره حقوقی و یک نفر خبره مالی به پیشنهاد هیأت مدیره کانون و تأیید مجمع کانون.
تبصره 1
تبصره ۱
: مجمع کانون، علاوه بر اعضای اصلی منتخب خود، دو نفر عضو علی البدل را با پیشنهاد هیأت مدیره کانون تعیین می کند تا در صورت عدم امکان حضور هر یک از اعضای کمیته انضباطی یا عدم امکان رسیدگی طبق ماده (۱۱) در جلسه رسیدگی شرکت کنند.تبصره 2
تبصره ۲
- اشخاص موضوع بند (۲) و تبصره (۱) این ماده، نباید سهامدار عضو باشند.تبصره 3
تبصره ۳
- مدت عضویت اشخاص بند (۲) این ماده، یک سال است و انتخاب ایشان برای دو دوره متوالی بلامانع است. مدت عضویت اعضاء تا زمان جایگزینی عضو کمیته مطابق مقررات ادامه پیدا می کند. هیأت مدیره کانون موظف است سه ماه پیش از پایان مدت عضویت، عضو پیشنهادی جدید را به مجمع کانون معرفی کند.تبصره 4
تبصره ۴
- اشخاص موضوع بند (۲) این ماده، پیش از پایان دوره تصدی تنها در صورت فوت یا حجر یا استعفاء، با رعایت تشریفات مقرر قابل تغییرند. عدم حضور هر یک از آنان در جلسه، بیش از سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب در طول یک سال شمسی بدون عذر موجه، به منزله استعفا است. تشخیص موجه بودن غیبت بر عهده دبیرکل کانون است.فصل سوم
فصل سوم
- ترتیبات رسیدگی و صدور رأی:ماده 4
ماده ۴
: در صورتی که واحد ناظر، براساس بررسی و نظارت خود وفق تکلیف موضوع بند (۲) ماده (۷) اساسنامه وقوع تخلف را مشاهده کند، گزارش تخلف را به کمیته انضباطی ارسال می کند.تبصره 1
تبصره
- واحد ناظر باید قبل از ارسال گزارش تخلف، دفاعیات شخص موضوع رسیدگی را کتباً دریافت کرده و نسخه ای از مکاتبه خود و پاسخ شخص موضوع رسیدگی و اظهارنظر کارشناسی راجع به آن دفاعیات را به همراه گزارش تخلف ارسال کند.ماده 5
ماده ۵
: گزارش تخلف باید مشتمل بر موارد زیر باشد:بند 1
- مشخصات مرجع اعلام کننده تخلف؛
بند 2
- مشخصات شخص موضوع رسیدگی به نحوی که رافع هرگونه ابهام درخصوص هویت شخص مذکور باشد، به همراه شماره یا شناسه ملی، شماره تلفن همراه، نشانی رایانامه (ایمیل) و اقامتگاه وی (در صورت دسترسی) به نحوی که ابلاغ اوراق موضوع این دستورالعمل به آسانی و با سرعت و حصول اطمینان مقدور باشد؛
بند 3
- سمت شخص موضوع رسیدگی، مدت زمان تصدی مسئولیت وی و تطبیق آن با تاریخ وقوع تخلف؛
بند 4
- مستندات و مدارک دال بر تصدی سمت اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل یا هر شخص معرفی شده به عنوان شخص موضوع رسیدگی؛
بند 5
- زمان یا بازه زمانی وقوع تخلف و مشخصات تمامی مدیران مربوط به آن عنوان تخلف؛
بند 6
- ماده یا مواد نقض شده از مقررات؛
بند 7
- شرح تخلفات واقع شده با ذکر دلایل و مستندات و تصویر اسناد و مدارک مربوط به آن.
ماده 6
ماده ۶
: مدیریت امور حقوقی و سازش کانون مکلف است گزارش تخلف ارائه شده را ظرف مدت حداکثر هفت روز از تاریخ دریافت از حیث رعایت الزامات موضوع ماده (۵) این دستورالعمل، بررسی کرده و درصورتی که آن را ناقص تشخیص دهد، پرونده را با ذکر نواقص به واحد ناظر عودت دهد. واحد مربوطه موظف است ظرف مدت پنج روز پرونده را تکمیل و آن را ارسال کند. در صورت عدم تکمیل گزارش تخلف در مهلت مذکور، رسیدگی به پرونده تا زمان تکمیل گزارش متوقف می شود.ماده 7
ماده ۷
: مدیریت امور حقوقی و سازش کانون پس از دریافت گزارش تخلف تکمیل شده و بدون نقص، وقت رسیدگی را تعیین خواهد کرد و طی دعوت نامه ای شخص موضوع رسیدگی را جهت حضور در جلسه کمیته انضباطی فرا می خواند. فاصله بین دریافت پرونده تکمیل شده و بدون نقص تا تشکیل جلسه رسیدگی، نباید بیش از دو ماه باشد. دعوت نامه باید حداقل هفت روز قبل از جلسه رسیدگی ارسال شود.ماده 8
ماده ۸
: دعوت نامه موضوع ماده (۷) این دستورالعمل، باید شامل موارد زیر باشد:ماده 9
ماده ۹
: پس از تشکیل جلسه رسیدگی و استماع اظهارات شخص موضوع رسیدگی و بررسی لوایح و مستندات پرونده، چنانچه نیازی به تجدید جلسه یا تکمیل تحقیقات نباشد، کمیته انضباطی اقدام به تصمیم گیری می کند. در صورت نیاز به تجدید جلسه یا تکمیل تحقیقات، پرونده بلافاصله به واحد ناظر ارسال می شود، تا پس از رفع نواقص، ظرف مدت حداکثر سه روز، مجدداً در کمیته انضباطی طرح شود. زمان برگزاری جلسه مجدد نباید بیش از دو هفته با جلسه اول فاصله داشته باشد. کمیته انضباطی باید ظرف مدت حداکثر پانزده روز پس از تصمیم گیری، رأی بدوی را صادر کند.تبصره 1
تبصره
- دبیر کمیته انضباطی، صورت جلسه را تنظیم و شخص موضوع رسیدگی آن را امضاء می کند. در صورت استنکاف شخص موضوع رسیدگی از امضاء، مراتب در صورت جلسه قید می شود.ماده 10
ماده ۱۰
: جلسات کمیته انضباطی با حضور تمامی اعضاء رسمیت یافته و مطابق با نظر اکثریت تصمیم گیری می شود. هم چنین کلیه اعضای کمیته مذکور باید ذیل صورت جلسه و رأی را امضا کنند. در صورت وجود نظر مخالف، نظر مذکور ذیل صورت جلسه درج شده و به امضای عضو مخالف می رسد.ماده 11
ماده ۱۱
: رأی مراجع رسیدگی باید مستند و مستدل بوده و مشتمل بر موارد زیر باشد:بند 1
- مشخصات شخص یا اشخاص موضوع رسیدگی؛
بند 2
- خلاصه ای از شرح اتهامات وارده؛
بند 3
- گردش کار و دفاعیات مطروحه؛
بند 4
- دلایل انتساب تخلف به شخص موضوع رسیدگی؛
بند 5
- در صورت متخلف شناخته شدن شخص، تعیین نوع تخلف، مستند تخلف و تنبیهات انضباطی وی؛
بند 6
- جهات مخفّفه یا مشدّده در صورت اعمال برای شخص موضوع رسیدگی؛
بند 7
- قابلیت تجدیدنظرخواهی از رأی صادره و مرجع و مهلت تجدیدنظر.
تبصره 1
تبصره
- هرگاه در نگارش رأی اشتباهی رخ دهد، مرجع صادرکننده رأی، آن را تصحیح و ابلاغ می کند. رأی اصلی نمی تواند مجزا از رأی تصحیحی مورد استناد قرار گیرد.ماده 12
ماده ۱۲
: درصورتی که وقوع تخلف احراز نشود یا اتهام تخلفاتی به دلیل فقدان یا عدم کفایت اسناد، مدارک و ادلّه اثبات، قابلیت انتساب به شخص موضوع رسیدگی را نداشته باشد، مرجع رسیدگی مبادرت به صدور رأی مشعر بر برائت شخص موضوع رسیدگی می کند. رأی صادره قطعی است.ماده 13
ماده ۱۳
: در موارد زیر اعضای مراجع رسیدگی باید از رسیدگی امتناع کنند و شخص موضوع رسیدگی نیز می تواند آن ها را رد کند:بند 1
- قرابت نسبی یا سببی تا درجه سوم از هر طبقه بین عضو مرجع رسیدگی با شخص موضوع رسیدگی وجود داشته باشد؛
بند 2
- عضو مرجع رسیدگی یا همسر یا فرزند او، شخص موضوع رسیدگی باشد؛
بند 3
- عضو مرجع رسیدگی سابقاً در موضوع پرونده به هر عنوان اظهارنظر ماهوی کرده باشد؛
بند 4
- بین عضو مرجع رسیدگی و شخص موضوع رسیدگی انضباطی یا همسر یا فرزند او دعوای حقوقی یا جزایی مطرح باشد یا در گذشته مطرح بوده و از تاریخ صدور حکم قطعی دو سال نگذشته باشد؛
بند 5
- عضو مرجع رسیدگی یا همسر یا فرزند او دارای نفع شخصی در موضوع مطروح باشند؛
بند 6
- عضو مرجع رسیدگی طی دو سال منتهی به شروع رسیدگی جزء اشخاص وابسته به شخص موضوع رسیدگی باشد؛
بند 7
- عضو مرجع رسیدگی، وکیل شخص موضوع رسیدگی باشد یا با شخص موضوع رسیدگی رابطه استخدامی از قبیل تمام وقت و مشاوره داشته باشد.
تبصره 1
تبصره
- ایراد رد، باید قبل از ختم رسیدگی به عمل آید. در این موارد، عضو مرجع رسیدگی مشمول این ماده، حق حضور در جلسات رسیدگی مربوط را ندارد و در نصاب تشکیل و رأی گیری مراجع رسیدگی نیز محاسبه نمی شود. جلسه مراجع رسیدگی درخصوص بررسی ایراد رد، به صورت فوری تشکیل می شود.فصل چهارم
فصل چهارم
- تنبیهات:ماده 14
ماده ۱۴
: مراجع رسیدگی متناسب با نوع و شدت تخلف، شخص موضوع رسیدگی را به یک یا چند تنبیه از تنبیهات انضباطی زیر محکوم می کند:بند 1
- تذکر کتبی؛
بند 2
- اخطار کتبی با درج در پرونده؛
بند 3
- محرومیت از معرفی نماینده جهت عضویت در کارگروه های کانون، تا سه سال؛
بند 4
- محرومیت از انتخاب به عنوان نماینده کانون در کمیته ها، هیأت ها یا نهادهایی که کانون در آن ها نماینده معرفی می کند، تا سه سال.
تبصره 1
تبصره
- هر «سه تذکر کتبی»، معادل «یک اخطار کتبی با درج در پرونده» است.ماده 15
ماده ۱۵
: در صورتی که تأثیر عملکرد هریک از اعضای هیأت مدیره یا مدیرعامل عضو در ارتکاب تخلف محرز شود، مراجع رسیدگی می توانند وی را با توجه به نوع و شدت تخلف به یک یا چند تنبیه از تنبیهات انضباطی زیر محکوم کنند:بند 1
- تذکر کتبی؛
بند 2
- اخطار کتبی با درج در پرونده؛
بند 3
- محرومیت از عضویت در کارگروه های کانون، تا سه سال؛
بند 4
- محرومیت از انتخاب به عنوان نماینده کانون در شورا، کمیته ها، هیأت ها یا نهادهایی که کانون در آن ها نماینده معرفی می کند، تا سه سال؛
بند 5
- محرومیت از انتخاب به عنوان نماینده حقیقی عضو هیأت مدیره کانون، تا سه دوره؛
بند 6
- اعمال محدودیت در استفاده از گواهینامه های صادره از کانون؛
بند 7
- تعلیق گواهی نامه های صادره از کانون تا یک سال؛
بند 8
- لغو گواهی نامه های صادره از کانون.
ماده 16
ماده ۱۶
: مراجع رسیدگی با در نظر گرفتن موارد زیر، نوع و میزان تنبیهات انضباطی را تعیین می کنند:بند 1
- میزان منافع حاصله یا زیان متحمل نشده ناشی از تخلف؛
بند 2
- سوابق تخلفاتی مرتبط شخص موضوع رسیدگی در مراجع رسیدگی موضوع این دستورالعمل، در پنج سال اخیر؛
بند 3
- سابقه صدور تذکر براساس ماده (۱۷) این دستورالعمل در دو سال اخیر؛
بند 4
- میزان مخدوش شدن رقابت منصفانه میان اعضای کانون؛
بند 5
- میزان مخدوش شدن اعتبار و اعتماد عمومی به اعضای کانون؛
بند 6
- همکاری مؤثر در شناسایی سایر متخلفان و تحصیل ادله و بازگرداندن اموال و منافع حاصله از ارتکاب تخلف.
ماده 17
ماده ۱۷
: در صورتی که نقض مقررات به لحاظ حجم معاملاتی یا ارزش ریالی کم اهمیت باشد و همچنین تأثیر کمی در فعالیت شخص موضوع رسیدگی یا برهم خوردن نظم روابط اعضاء و اشخاص وابسته به اعضای کانون یا اخلال در رقابت منصفانه میان اعضای کانون داشته باشد، واحد ناظر می تواند با ذکر علت، اقدام به صدور تذکر کند.فصل پنجم
فصل پنجم
- اعتراض به رأی:ماده 18
ماده ۱۸
: مرجع تجدیدنظر از کلیه آراء صادره از کمیته انضباطی، هیأت مدیره کانون است. محکوم علیه می تواند ظرف مهلت یک ماه از تاریخ ابلاغ رأی بدوی، اعتراض خود را به طور کتبی به مدیریت امور حقوقی و سازش کانون ارائه دهد. هیأت مدیره کانون به ترتیب وصول، به اعتراضات رسیدگی و رأی صادر می کند.ماده 19
ماده ۱۹
: جلسات هیأت مدیره کانون با حضور اکثریت اعضاء رسمیت یافته و مطابق با نظر اکثریت تصمیم گیری می شود. کلیه اعضاء حاضر باید ذیل صورت جلسه و رأی را امضاء کنند. در صورت وجود نظر مخالف، نظر مذکور ذیل صورت جلسه، درج شده و به امضای عضو مزبور می رسد.ماده 20
ماده ۲۰
: جلسات هیأت مدیره کانون، بدون حضور شخص موضوع رسیدگی تشکیل می شود. در مواقعی که مرجع مذکور حضور شخص موضوع رسیدگی را ضروری تشخیص دهد، از وی جهت حضور در جلسه با رعایت ترتیبات مقرر در مواد (۷) و (۸) این دستورالعمل دعوت می شود. عدم حضور در جلسه، مانع از رسیدگی و صدور رأی نیست.ماده 21
ماده ۲۱
: هرگاه تقاضای تجدیدنظر خارج از مهلت مقرر، تقدیم شود و متقاضی تجدیدنظرخواهی مدعی عذر موجه باشد، هیأت مدیره کانون ظرف هفت روز به ادعای او رسیدگی می کند و در صورت موجه شناختن آن، به درخواست تجدیدنظرخواهی رسیدگی می کند. جهات زیر عذر موجه محسوب می شود:بند 1
- نرسیدن یا دیر رسیدن ابلاغیه رأی محکومیت؛
بند 2
- بیماری محکوم علیه یا بیماری سخت والدین، همسر یا اولاد وی؛
بند 3
- فوت همسر یا یکی از اقربا تا درجه دوم از طبقه دوم محکوم علیه؛
بند 4
- ابتلاء محکوم علیه به بیماری های مهم از قبیل بیماری های واگیردار و بروز حوادث قهری مانند سیل و زلزله که موجب عدم امکان تردد شود؛
بند 5
- توقیف یا حبس محکوم علیه؛
بند 6
- سایر مواردی که به تشخیص هیأت مدیره کانون، عرفاً عذر موجه محسوب شود.
فصل ششم
فصل ششم
- رسیدگی مجدد:ماده 22
ماده ۲۲
: درخواست رسیدگی مجدد درخصوص آراء قطعی، اعم از این که اجرا نشده یا در حال اجرا باشد، در موارد زیر پذیرفته می شود:بند 1
- هرگاه پس از قطعیت رأی صادره، اطلاعات یا اسنادی که دلیل حقانیت متقاضی باشد، به دست آید که در جریان رسیدگی به عللی مکتوم بوده یا در دسترس وی نبوده است؛
بند 2
- هرگاه رأی صادره به استناد اسناد مجعول یا فاقد اعتبار صادر شده باشد.