بخش هـ
آئین نامه اجرائی قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی
ـ - وظائف ناظرین شعب ثبت نام و اخذ رأی
ماده 37
ماده 37
- ناظرین شعب ثبت نام و اخذ رأی پس از دریافت ابلاغ نظارت در معیت اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رأی و نماینده فرماندار یا بخشدار به محل شعبه ثبت نام و اخذ رأی عزیمت مینمایند و در روز اخذ رأی یکساعت قبل از شروع بکار باید در محل شعبه ثبت نام و اخذ رأی حضور یافته و تا پایان شمارش آراء و تنظیم صورتجلسه شعبه بشرح مندرج در دستورالعمل اجرائی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری محل شعبه را ترک ننمایند.ماده 38
ماده 38
- ناظرین شعب ثبت نام و اخذ رأی بمحض مشاهده عمل خلاف قانون انتخابات مراتب را به نماینده فرمانداری یا بخشداری مستقر در محل شعبه ثبت نام و اخذ رای یا رئیس شعبه تذکر داده و در صورت عدم حصول نتیجه مطلوب موضوع را از طریق ناظر حوزه فرعی به فرماندار یا بخشدار اطلاع میدهد و در هر حال مراتب را دقیقاً در گزارش کتبی کار خود به ناظر حوزه فرعی قید خواهد نمود.ماده 39
ماده 39
- ناظرین شعب ثبت نام و اخذ رأی صرفاً وظیفه نظارت داشته و بهیچوجه حق مداخله یا اعمال نظر در جریان انتخابات را ندارند و افرادیکه بعنوان ناظر انتخابات مبادرت به دخالت در امور اجرائی انتخابات بنمایند مورد تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.ماده 40
ماده 40
- نحوه انجام وظیفه ناظرین شعب ثبت نام و اخذ رأی بشرح دستورالعمل ذیل خواهد بود:بند
دستورالعمل وظائف ناظرین شعب ثبت نام و اخذ رأی
جزء 1
- بررسی محل استقرار شعبه اخذ رأی و انطباق آن با آگهی انجمن نظارت در ارتباط با علام شعبه اخذ رأی.
جزء 2
- بررسی، نصب پرده (تابلو) شعبه اخذ رأی بنحویکه تابلو شعبه اخذ رأی قابل رؤیت باشد.
جزء 3
- بررسی محل استقرار صندوق اخذ رأی از لحاظ سهولت تردد برای رأی دهندگان.
جزء 4
- بررسی وضع و موقع شعبه اخذ رأی در موارد زیر:
زیرجزء الف
الف - آیا نماینده فرماندار یا بخشدار که بحکم وظیفه قانونی لازم است قبل از شروع برنامه اخذ رأی در محل شعبه مستقر شده باشد، حضور دارد؟
زیرجزء ب
ب - آیا نماینده فرماندار یا بخشدار به وظائف قانونی خود اعم از نظارت و کنترل شعبه اخذ رأی و صدور برگ انتخابات عمل مینماید؟
زیرجزء پ
پ - آیا نماینده فرماندار یا بخشدار برای جلوگیری از ازدحام رأی دهندگان لزوماً برای تسریع در صدور برگ انتخابات از وجود افراد با سواد استفاده نموده است؟
زیرجزء ت
ت - آیا برگهای انتخاباتی موجود در شعبه اخذ رای با توجه به تعداد رأی دهندگان حاضر در محوطه شعبه اخذ رأی کفایت میکند؟
زیرجزء ث
ث - آیا لوازم و وسائل شعبه اخذ رأی برای انجام وظائف اعضای شعبه اخذ رأی مناسب و کافی است؟
زیرجزء ج
ج - آیا کوشش شده است که محل استقرار صندوق رأی در اطاقی باشد که حتی المقدور دو در ورود و خروج داشته باشد؟
زیرجزء چ
چ - آیا تعداد محافظان صندوق (مامورین شهربانی و ژاندارمری و پاسداران انقلاب) برای حفاظت صندوق و شعبه اخذ رأی لااقل از سه نفر کمتر نمی باشد؟ و آیا دقت کافی در بازرسی بدنی افراد جهت جلوگیری از ورود افراد مسلح به محل شعبه اخذ رأی انجام میگیرد؟
زیرجزء ح
ح - در صورتیکه افرادی مزاحمت رأی دهندگان را فراهم مینمایند آیا محافظان صندوق و نماینده فرماندار یا بخشدار تدابیر لازم را اتخاذ مینمایند؟
زیرجزء خ
خ - آیا برای جلوگیری از انجام فعالیت غیر قانونی افرادی که به نحوی در امور اخذ رأی دخالت مینمایند و یا قصد اعمال نظرات شخصی دارند و احیاناً برای رأی دهندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی یا ریاست جمهوری تکلیف بخصوص تعیین مینمایند نماینده فرماندار و یا بخشدار تدابیر لازم را اتخاذ مینمایند و با کمک محافظان صندوق و همکاری انجمن نظارت از عمل غیر قانونی اشخاص مخالفت بعمل می آورد؟
زیرجزء د
د - آیا قبل از شروع اخذ رأی و یا در پایان اخذ رأی مطابق مقررات صندوقهای اخذ رأی لاک و مهر شده و میشوند؟
زیرجزء ذ
ذ - آیا اعضای پنجنفری شعبه اخذ رأی رأساً اقدام را به رأی گیری مینمایند و یا اینکه افراد غیر مسئول در امور اخذ رأی دخالت کرده و نسبت بانجام برنامه اخذ رأی مشارکت غیر قانونی دارند؟
جزء 5
- بررسی و نظارت در نحوه شمارش و قرائت آراء ریخته شده در صندوقهای رأی.
جزء 6
- رعایت دقیق ساعت شروع و خاتمه رأی گیری بنحویکه دیرتر از وقت مقرر شروع نشده و قبل از اینکه تمام مراجعین رأی خود را داده باشند خاتمه نیابد.
جزء 7
- بررسی در خصوص اینکه هنگام شمارش و قرائت آراء چه تعداد اعضاء شعبه حضور داشته اند؟ (کلیه اعضاء شعبه باید حضور داشته باشند)
جزء 8
- آیا نسبت به محافظت از صندوق اخذ رأی پس از شمارش و قرائت رأی و تنظیم صورتجلسه اقدام لازم بعمل آمده است؟
جزء 9
- صندوقهای اخذ رأی پس از خاتمه کار و تنظیم صورتجلسه توسط چه کسانی به انجمن نظارت تحویل شده است؟