مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص «تغییرات اطلاعات مشتریان در زیرساخت سامانه BackOffice شرکت‌های کارگزاری»

نوع قانون

مقرره -

مرجع تصويب

هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار

تاریخ سند تصويب

-

شماره ابلاغ

122/178257

مرجع ابلاغ

هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار

شماره روزنامه رسمي

ندارد

آخرین وضعیت

-

طبقه بندی

ندارد

تاريخ تصويب

1404/02/27

شماره سند تصویب

-

تاریخ ابلاغ

1404/04/22

تاريخ اجرا

-

تاریخ روزنامه رسمي

-

تاریخ انتشار

1404/04/25

متن کامل قانون

مقدمه

ابلاغ بند 3 هزار و سومین صورتجلسه هیأت مدیره سازمان بورس و أوراق بهادار مورخ 27 /02 /1404 به شرح زیر می‌باشد:

متن

3- نامه شماره 172583 /122 مورخ 09 /01 /1404 کمیته پایش ریسک بازار متضمن نامه شماره 287565 /121 مورخ 11 /10 /1403 اداره بازرسی کارگزاران و همچنین مفاد صورتجلسه مورخ 01 /11 /1403 (موضوع نامه شماره 169489 /121 مورخ 21 /11 /1403) در خصوص مخاطرات مربوط به تغییرات اطلاعات مشتریان در زیرساخت سامانه BackOffice شرکت‌های کارگزاری مطرح و مقرر گردید؛ اطلاعات هویتی و شماره تماس مشتریان در زیرساخت BackOffice شرکت‌های کارگزاری با زمانبندی تعیین شده به شرح بندهای زیر صرفاً از اطلاعات مندرج در سامانه سجام به صورت برخط و بدون واسطه، اخذ و بروزرسانی شود و امکان هرگونه ویرایش یا دخل و تصرف در اطلاعات مشتریان در زیرساخت BackOffice از شرکت‌های کارگزاری سلب گردد. تخلف از مفاد این مقرره، حسب مورد مشمول تنبیهات انضباطی مقرر در دستورالعمل احکام عمومی تنبیهات انضباطی بازار سرمایه مصوب 17 /12 /1403 هیأت‌ مدیره سازمان می‌شود:

بند 1

-3- در خصوص مشتریان حقیقی جدید شرکت‌های کارگزاری: اطلاعات هویتی و تلفن همراه مشتریان در زیرساخت BackOffice شرکت‌های کارگزاری صرفاً از اطلاعات مندرج در سامانه سجام به صورت برخط و بدون واسطه اخذ و بروزرسانی شود و امکان هرگونه ویرایش یا دخل و تصرف در اطلاعات مشتریان در زیرساخت BackOffice از شرکت‌های کارگزاری سلب گردد.

بند 2

-3- در خصوص اطلاعات هویتی و شماره تلفن همراه مربوط به مشتریان حقیقی فعال کنونی شرکت‌های کارگزاری که سجامی می‌باشند: شرکت‌های کارگزاری حداکثر ظرف مدت سه ماه نسبت به بروزرسانی اطلاعات مذکور در زیرساخت BackOffice خود براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سجام اقدام نمایند.

بند 3

-3- پس از گذشت سه ماه از زمان ابلاغ مصوبه، ارائه خدمات توسط شرکت‌های کارگزاری (به استثنای فروش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران برای مشتریان بدهکار و بستن موقعیت‌های باز مشتریان در معاملات ابزار­های مشتقه در بورس‌ها) به مشتریان حقیقی منوط به بروزرسانی اطلاعات هویتی و تلفن همراه آن‌ها بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه سجام در زیرساخت BackOffice شرکت‌های کارگزاری است.

*بند فوق جهت اقدام مقتضی ابلاغ می‌گردد.

امضاء

رضا عیوض لو

نایب رئیس هیأت مدیره

اسناد مرتبط

دستگاه‌های مجری

گیرندگان رونوشت