قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت
نوع قانون
قانون -
مرجع تصويب
مجلس شورای اسلامی
تاریخ سند تصويب
-
شماره ابلاغ
13156
مرجع ابلاغ
رئیس مجلس شورای اسلامی
شماره روزنامه رسمي
19595
آخرین وضعیت
1395/03/18
طبقه بندی
ندارد
تاريخ تصويب
1391/02/19
شماره سند تصویب
-
تاریخ ابلاغ
1391/03/02
تاريخ اجرا
1391/04/09
تاریخ روزنامه رسمي
1391/03/24
تاریخ انتشار
-
متن کامل قانون
ماده 1
ماده 1
ـ وزارت نفت به منظور تحقق سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در بخش نفت و گاز، سیاستگذاری، راهبری، برنامه ریزی و نظارت بر کلیه عملیات بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی تشکیل شده است و به نمایندگی از طرف حکومت اسلامی بر منابع و ذخایر نفت و گاز اعمال حق حاکمیت و مالکیت عمومی می نماید.ماده 2
ماده 2
ـ اصطلاحات و تعاریف مندرج در ماده (1) قانون اصلاح قانون نفت مصوب 23 / 3 /1390 در این قانون معتبر است.ماده 3
ماده 3
ـ وظایف و اختیارات وزارت نفت به شرح زیر است:بند الف
الف
ـ امور حاکمیتی و سیاستگذاریجزء 1
ـ تعیین خط مشی ها و سیاستهای راهبردی عملیات بالادستی و پایین دستی نفت
جزء 2
ـ تهیه و تنظیم برنامه های راهبردی عملیات بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی مطابق خط مشی ها و سیاستهای ابلاغی و نظارت بر حُسن اجرای آنها
جزء 3
ـ تعیین و بازنگری و نظارت بر حُسن اجرای استانداردهای صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی با همکاری دستگاههای اجرائی ذی ربط و صدور گواهینامه های لازم
جزء 4
ـ تدوین رویه ها و دستورالعملهای اجرائی جهت حفاظت، نگهداری و ارتقای سطح سلامت، بهداشت، ایمنی و محیط زیست و پدافند غیرعامل در صنعت نفت، با هماهنگی دستگاههای اجرائی و نهادهای ذی ربط و نظارت بر اجرای آنها
جزء 5
ـ وضع مقررات و صدور دستورالعملهای لازم برای حُسن انجام امور اکتشاف، توسعه، تولید، انتقال، حفظ حریم خطوط لوله و تأسیسات، ذخیره سازی، توزیع و مصرف فرآورده های نفت، گاز و محصولات پتروشیمی
جزء 6
ـ تأمین حفاظت و حراست از منابع، تأسیسات، شبکه های خطوط لوله ، برق و مخابرات، ابنیه، اموال و اسناد متعلق به وزارت نفت و شرکتهای تابعه توسط سازمان حراست صنعت نفت با همکاری نهادهای امنیتی، نظامی، انتظامی و پدافندی
جزء 7
ـ تعیین خط مشی مؤثر به منظور جایگزینی صادرات فرآورده های نفتی و گاز و محصولات نهائی پتروشیمی به جای صدور نفت خام و گاز طبیعی مبتنی بر شاخصهای اقتصادی، مزیتهای رقابتی و تکمیل زنجیره ارزش
جزء 8
ـ تأیید و اعلام رسمی آمار و اطلاعات میادین و ذخایر نفت و گاز کشور
جزء 9
ـ تعیین و ابلاغ معیارها، مقررات و دستورالعمل های بهینه سازی مصرف انرژی در تجهیزات، فرآیندها و سامانه (سیستم)های مصرف کننده انرژی و نظارت بر حُسن اجرای آنها با هماهنگی دستگاههای مربوطه
جزء 10
10
ـ سیاستگذاری و مدیریت تقاضای سوخت به منظور بهینه سازی مصرف سوخت در چهارچوب قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب 4 /12 /1389بند ب
ـ امور نظارتی
جزء 1
ـ نظارت بر بهره برداری بهینه و صیانتی از ذخایر و منابع نفت و گاز کشور
جزء 2
ـ نظارت بر فرآیند نگهداری و اداره تأسیسات دولتی صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی
جزء 3
ـ نظارت بر فرآیند تجارت نفت، گاز، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی
جزء 4
ـ نظارت بر فرآیند تأمین، توزیع و تنظیم بازار نفت و فرآورده های نفتی و گاز در داخل کشور
جزء 5
ـ نظارت بر فرآیند سرمایه گذاری صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی در داخل کشور به منظور تحقق اهداف سرمایه گذاری و نیز نظارت بر سهم دولت در سرمایه گذاریهای این صنایع در خارج از کشور براساس مقررات مربوط
جزء 6
ـ اعمال نظارت و کنترل عملکرد شرکتهای تابعه در زمینه های مالی، فنی، اداری، حقوقی، بازرگانی، پژوهشی، قراردادها و سایر امور
جزء 7
ـ نظارت و پایش مجوزها و پروانه های صادره در عملیات بالادستی و پایین دستی نفت
جزء 8
ـ نظارت بر فرآیند تهیه و تأمین تجهیزات موردنیاز صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی
بند پ
ـ امور اجرائی
جزء 1
ـ تلفیق برنامه های عملیاتی، مالی و بازرگانی شرکتهای اصلی تابعه و تطبیق آن با خط مشی ها و سیاستهای ابلاغی جهت تنظیم برنامه جامع صنعت نفت
جزء 2
ـ تهیه، تنظیم و انتشار ترازنامه سالانه حاملهای انرژی
جزء 3
ـ تدوین نظام جامع بودجه ریزی عملیاتی و مدیریت منابع مالی
جزء 4
ـ صدور مجوز فعالیت و پروانه بهره برداری برای اشخاص واجد شرایط بخشهای غیردولتی در عملیات پایین دستی صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی با رعایت قوانین و مقررات
جزء 5
ـ صدور مجوز فعالیت و پروانه بهره برداری برای اشخاص حقوقی واجد صلاحیت برای اکتشاف، توسعه، استخراج و تولید از کلیه میادین نفت و گاز کشور
جزء 6
ـ شناسایی، آمایش و پیشنهاد مکانهای مناسب برای ایجاد و توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی در چهارچوب برنامه های آمایش سرزمین و اعمال سیاستهای حمایتی و نظارتی بر فرآیند توسعه و اداره هر یک از این مناطق در امور مرتبط با نفت و گاز
جزء 7
ـ تأیید صلاحیت تشکیل انجمنها، تشکلهای تولیدی، تجاری و خدمات مهندسی در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی به منظور صدور مجوز تشکیل و نظارت بر آنها با رعایت قوانین و مقررات
جزء 8
ـ تهیه، تدوین و ابلاغ فهرست بهای تخصصی صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی کشور متناسب با نرخ عوامل مندرج در فهرست بهای عمومی منتشره از سوی مراجع رسمی ذی ربط
جزء 9
ـ تهیه و تدوین فهرست و ارزیابی صلاحیت سازندگان، پیمانکاران و مشاوران در رشته های تخصصی صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی برابر قوانین و مقررات
جزء 10
10
ـ تدوین و ابلاغ نظام جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات منابع سازمانی و نظارت بر طراحی و استقرار زیرساختها و سامانه های ذی ربط در کلیه سطوح فعالیت صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشیجزء 11
11
ـ ایجاد ساز و کارهای لازم برای گسترش عرضه نفت خام، میعانات گازی، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی اعم از مصرف داخلی و صادراتی از طریق بورس با رعایت الزامات قانونی و با مشارکت دستگاهها و نهادهای ذی ربطبند ت
ـ امور سرمایه گذاری و تأمین منابع مالی
جزء 1
ـ تأیید طرحهای توسعه ای و سرمایه گذاری صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی به منظور تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده بیشتر
جزء 2
ـ ایجاد ساز و کار مؤثر برای جذب منابع مالی موردنیاز داخلی و خارجی به منظور اجرای طرحهای توسعه ای و حفظ و نگهداشت توان تولید با رعایت قوانین و مقررات
جزء 3
ـ جذب و هدایت سرمایه های داخلی و خارجی به منظور توسعه میادین هیدروکربوری با اولویت میادین مشترک از طریق طراحی الگوهای جدید قراردادی از جمله مشارکت با سرمایه گذاران و پیمانکاران داخلی و خارجی بدون انتقال مالکیت نفت و گاز موجود در مخازن و با رعایت موازین تولید صیانت شده
بند ث
ـ امور منابع انسانی، علمی و فناوری
جزء 1
ـ حفظ و تقویت مراکز و مؤسسات آموزشی، دانشگاهی، تحقیقاتی، پژوهشی و مطالعاتی جهت ارتقای سطح علمی و عملیاتی و مهارتهای فنی و کاربردی موردنیاز صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی با رعایت استانداردهای آموزش عالی کشور
جزء 2
ـ تهیه و انتشار نشریه های علمی، فنی و تخصصی داخلی و بین المللی به منظور ارتقای سطح دانش در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی برابر قوانین و مقررات
جزء 3
ـ تدوین نظام جامع سرمایه انسانی متناسب با نیازهای صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی و نظارت بر حُسن اجرای آن.
جزء 4
ـ تدوین نظام جامع کیفیت کالا و خدمات به منظور ارتقای کیفیت تولیدات و خدمات داخلی و اعمال سیاستهای حمایتی از بومی سازی و طراحی و ساخت تجهیزات و تأسیسات موردنیاز صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی با هماهنگی دستگاههای اجرائی ذی ربط در داخل کشور
جزء 5
ـ اتخاذ سیاست های حمایتی درمورد شرکتها و مؤسسات داخلی حوزه صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی به منظور توانمندسازی و افزایش توان رقابتی آنها جهت ساخت تجهیزات و صدور خدمات فنی و مهندسی در عرصه های بین المللی و در راستای ارتقای شاخصهای بهره وری در اقتصاد ملی
جزء 6
ـ تدوین نظام جامع پژوهشی و برنامه ریزی و حمایت از فناوریها و فعالیتهای دانش بنیان برای استفاده از فناوریهای پیشرفته و انتقال دانش فنی در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی با همکاری سایر وزارتخانه ها و دستگاههای ذی ربط
جزء 7
ـ یکپارچه سازی و همسو نمودن اولویتهای پژوهشی و فناوری صنعت نفت با سیاستها و برنامه های ملی در حوزه علم و فناوری
جزء 8
ـ فراهم کردن زیرساختهای نظام پژوهشی و فناوری با تقویت منابع انسانی ماهر و متخصص موردنیاز صنعت نفت با هماهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
جزء 9
ـ حمایت از توسعه کاربرد فناوریهای نوین تبدیل انرژی در بخشهای مختلف مصرف و جایگزینی اقتصادی حاملهای انرژی با استفاده از توسعه ظرفیتهای محلی انرژی
بند ج
ـ امور بین الملل
جزء 1
ـ تعیین و تدوین دیپلماسی انرژی کشور و مشارکت در فرآیند توسعه امنیت ملی با استفاده از منابع انرژی با همکاری دستگاهها و نهادهای ذی ربط در چهارچوب سند ملی راهبرد انرژی کشور و سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران
جزء 2
ـ برقراری روابط بین المللی، مذاکره و انعقاد تفاهمنامه ها، موافقتنامه ها و مقاوله نامه های دو یا چندجانبه با دولتها و مؤسسات بین المللی در زمینه های علمی، فنی، صنعتی، تجاری و سرمایه گذاری در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی به نمایندگی از طرف دولت با رعایت قوانین
جزء 3
ـ عضویت یا نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کلیه سازمانها، مجامع و کنفرانسهای بین المللی ذی ربط با رعایت قوانین
ماده 4
ماده 4
ـ وزیر نفت رئیس مجمع عمومی نمایندگان صاحب سهام شرکتهای اصلی تابعه وزارت نفت است.ماده 5
ماده 5
ـ اعضای هیأت مدیره شرکتهای اصلی تابعه وزارت نفت با معرفی وزیر نفت و با تصویب مجمع عمومی نمایندگان صاحبان سهام شرکتهای مذکور با حکم وزیر منصوب می شوند.اعضای هـیأت مدیره شرکتهای اصلی تابعه از بین خود یک نفر را جهت احراز سمت مدیرعامل شرکت پیشنهاد می نمایند که با موافقت و حکم وزیر به این سمت منصوب می گردد.
ماده 6
ماده 6
ـ اساسنامه شرکتهای اصلی تابعه وزارت نفت باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.ماده 7
ماده 7
ـ شرایط عمومی قراردادهای نفتی با پیشنهاد وزیر نفت به تصویب هیأت وزیران می رسد.ماده 8
ماده 8
ـ بودجه سالانه وزارت نفت متناسب با ساختار تشکیلاتی، وظایف و اختیارات مندرج در این قانون به عنوان دستگاه اجرائی در قانون بودجه سنواتی کل کشور درج می شود.ماده 9
ماده 9
ـ وزارت نفت موظف است برای دستیابی به اهداف موضوع این قانون نمودار کلان تشکیلاتی خود را تدوین کند و به تأیید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور برساند.ماده 10
ماده 10
ـ نظامهای اداری و استخدامی و پرداخت حقوق و مزایای آن دسته از کارکنان شرکتهای تابعه وزارت نفت که در واحدهای عملیاتی و تخصصی شاغل می باشند با رویکرد تقویت رقابت پذیری و سرعت بخشیدن به بهره برداری از میادین مشترک و حفظ نیروی انسانی متخصص تابع آیین نامه خاصی است که بدون الزام به رعایت قانون مدیریت خدمات کشوری با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوطه و با پیشنهاد وزارت نفت و تأیید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور تهیه می شود و حداکثر ظرف شش ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب رئیس جمهور می رسد.اسناد مرتبط:
- رأی شماره2429 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بند 12 - 14 از فصل 14 (خاتمه خدمت ومزایای آن) ازمجموعه مقررات اداری و استخدامی کارمندان وزارت نفت سال1395 که متضمن تعیین هدیه بازنشستگی برای کارمندان این وزارتخانه است،
- رأی شماره 523 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: «بند 2 نامه شماره 369ـ20/2 مورخ 1399/6/5 وزیر نفت با موضوع ابلاغ نحوه پرداخت اضافات شایستگی در سال 1399، اطلاق بند مذکور در حدی که کارکنان غیرعملیاتی و غیرتخصصی شاغل در شرکتهای اصل و تابعه وزارت نفت را نیز در بر میگیرد، ابطال شد.»
- رأی ﺷﻤﺎره 2462 ﻫﯿﺄت ﻋﻤﻮﻣﯽ دﯾﻮان ﻋﺪاﻟﺖ اداری ﺑﺎ ﻣﻮﺿوع: ﻗﺴﻤﺖ اول اﻃﻼﻋﯿﻪ ﺗﺴﻬﯿﻞ در ﺷﺮاﯾﻂ ﺛﺒﺖ ﻧﺎم ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﭘﯿﻤﺎﻧﮑﺎری ﺷﺎﻏﻞ در ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎی ﻣﺴﺘﻤﺮ و ﻏﯿﺮﭘروژه ای وزارت ﻧﻔﺖ ﮐﻪ ﻣﺘﻀﻤﻦ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺣﺪاﻗﻞ ﻣﻌﺪل 14 ﺑﺮای دارﻧﺪﮔﺎن ﻣﺪرک ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ اﺳﺖ. و قسمت دوم اطلاعیه مزبور نیز که متضمن تعیین حداقل معدل 15 برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و دکتری است. در حدی که لزوم برخورداری از حداقل معدل مزبور را به واحدهای غیرعملیاتی وزارت نفت هم تسری داده ابطال شد
- رأی شماره 2396 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال دستورالعمل شماره مع/173/ 95988 مورخ 1397/12/1 مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با موضوع ایجاد محدودیت در ارائه خدمات درمانی به کارکنان شرکت ملی حفاری
- رأی ﺷﻤاره 2315 ﻫﯿﺄت ﻋﻤﻮﻣﯽ دﯾﻮان ﻋﺪاﻟﺖ اداری در خصوص ابطال ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع ﺟﺰء1 ﻗﺴﻤﺖ 5-01-14اﺑﻼﻏﯿه ﺷﻤﺎره20/20242176 مورخ 1395/5/26 وزﯾﺮ ﻧﻔﺖ
- رأی شماره 1470 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال جزء (الف) از بند 7 قسمت 2ـ 01ـ 19 مجموعه مقررات اداری و استخدامی کارمندان شرکت ملی نفت ایران
- رای شماره 1701 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال نامه شماره ت هـ م/559811 ـ 1397/11/30 مدیرکل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت از تاریخ تصویب
- رای شماره 1601 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری (با توجه به اینکه 100درصد سهام شرکت پتروپارس متعلق به شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) می باشد و این شرکت متعلق به شرکت ملی نفت ایران است در نتیجه این شرکت دولتی محسوب می شود و از آنجا که رابطه قراردادی شاکیان پرونده های تعارض با شرکت پتروپارس به صورت خرید خدمت و مبتنی بر قانون کار شده است، رسیدگی به دعاوی و اختلافات ایشان با شرکت در صلاحیت مراجع حل اختلاف کار است)
- رأی شماره 1025 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال اساسنامه صندوقهای بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت 25 /09 /1393 صنعت نفت
- رأی شماره 928 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: ابطال بندهای 3، 9، 14 و 16 ماده 2 آیین نامه نظامهای اداری و استخدامی کارکنان صنعت نفت از حیث تحت شمول قراردادن کارکنان غیر شرکت های تابعه نفت برای برخورداری از آیین نامه
- رأی شماره 642 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال تبصره (یک) بند (الف) جزء (2) قسمت 5 ـ 10 - 14 فصل چهاردهم مجموعه مقررات اداری استخدامی کارمندان صنعت نفت
ماده 11
ماده 11
ـ واگذاری و اجرای طرحهای مربوط به اکتشاف، توسعه، تولید، تعمیر و نگهداشت میادین مشترک نفت و گاز با تأیید وزیر نفت و فقط با رعایت آیین نامه معاملات شرکت ملی نفت ایران از شمول قانون برگزاری مناقصات مستثنی است.تبصره 1
تبصره 1
ـ در اجرای این ماده، تعیین حداقل سهم ارزش کار طرف ایرانی موضوع ماده (3) قانون حداکثر استفاده از توان فنی مهندسی، تولیدی، صنعتی و اجرائی کشور در اجرای پروژه ها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات مصوب 12 / 12 /1375 بر عهده وزیر نفت است.تبصره 2
تبصره 2
ـ ترخیص کالاها و ماشین آلات مربوط به طرحهای موضوع این ماده از مبادی گمرکی کشور، قبل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و حقوق ورودی و هزینه های گمرکی، بلافاصله پس از ثبت در مبادی فوق با تعهد ذی حسابی و تأیید وزیر نفت مجاز است و حقوق متعلقه پس از محاسبه و اعلام به شرکتهای اصلی تابعه وزارت نفت پرداخت می شود. تمدید موارد ورود موقت به روش فوق مجاز است.ماده 12
ماده 12
ـ وزیر نفت عضو شورای اقتصاد است.ماده 13
ماده 13
ـ وزارت نفت مکلف است به منظور تدوین و تنظیم مقررات لازم و بهبود فضای کسب و کار در صنعت نفت و گاز و صنایع مرتبط و وابسته و ایجاد زمینه رقابت سالم و شفاف بین فعالان اقتصادی این بخش و جلوگیری از انحصار، سازوکار لازم را با مشارکت شورای رقابت موضوع ماده (53) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی مصوب 25 / 3 /1387 مجمع تشخیص مصلحت نظام و اصلاحیه های بعدی آن به تصویب هیأت وزیران برساند.ماده 14
ماده 14
ـ کارکنان وزارت نفت و شرکتهای تابعه از نظر بازنشستگی و اموررفاهی تابع صندوقهای بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت می باشند که اساسنامه آنها برابر مقررات به تصویب مراجع ذی صلاح می رسد.اسناد مرتبط:
- رأی شماره 3360218 هیات تخصصی کار، بیمه و تامین اجتماعی دیوان عدالت اداری با موضوع: رد شکایت ابطال ماده 10 اساسنامه صندوقهای بازنشستگی پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت
- اساسنامه صندوق های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت
- رأی شماره 1025 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال اساسنامه صندوقهای بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت 25 /09 /1393 صنعت نفت
تبصره 1
تبصره 1
ـ وجوه بازنشستگی و پس انداز کارکنان عضو صندوقهای مذکور جزء دارایی های وزارت نفت و شرکتهای تابعه نمی باشد.تبصره 2
تبصره 2
ـ کـلیه درآمدهای صنـدوقهای مذکور از محل به کـارگیری منابع آنها به استثنای کسور بازنشستگی سهم کارکنان و کارفرما، سود سپرده نزد بانکها و وام کارکنان عضو مشمول مالیات قانونی می باشد.ماده 15
ماده 15
ـ از تاریخ تصویب این قانون، لایحه قانونی تأسیس وزارت نفت، مصوب 8 / 7 /1358 و لایحه قانونی متمم لایحه قانونی تأسیس وزارت نفت، مصوب 29 / 3 /1359 لغو می گردد.موخره
قانون فوق مشتمل بر پانزده ماده در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ نوزدهم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و یک مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 27 / 2 /1391 به تأیید شورای نگهبان رسید.
امضاء
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی
اسناد مرتبط
مقررات، آراء و نظرات
- رأی شماره 3360218 هیات تخصصی کار، بیمه و تامین اجتماعی دیوان عدالت اداری با موضوع: رد شکایت ابطال ماده 10 اساسنامه صندوقهای بازنشستگی پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت (1402/12/22)
- رأی شماره2429 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال بند 12 - 14 از فصل 14 (خاتمه خدمت ومزایای آن) ازمجموعه مقررات اداری و استخدامی کارمندان وزارت نفت سال1395 که متضمن تعیین هدیه بازنشستگی برای کارمندان این وزارتخانه است، (1401/09/29)
- رأی شماره 523 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: «بند 2 نامه شماره 369ـ20/2 مورخ 1399/6/5 وزیر نفت با موضوع ابلاغ نحوه پرداخت اضافات شایستگی در سال 1399، اطلاق بند مذکور در حدی که کارکنان غیرعملیاتی و غیرتخصصی شاغل در شرکتهای اصل و تابعه وزارت نفت را نیز در بر میگیرد، ابطال شد.» (1401/03/24)
- رأی شماره 525 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: «مصوبه شمارهگ./دب./15 ـ 17846 مورخ 1396/01/23 شرکت ملی گاز ایرانمورخ 1396/01/23 شرکت ملی گاز ایران که براساس آن مقرر شده شرط سکونت در منازل سازمانی شرکت گاز، «نداشتن منزل شخصی، وامی به نام خود یا افراد خانواده بلافصل واجد شرایط (همسر و فرزندان) در شهر محل خدمت» است، ابطال شد.» (1401/03/24)
- رأی ﺷﻤﺎره 2462 ﻫﯿﺄت ﻋﻤﻮﻣﯽ دﯾﻮان ﻋﺪاﻟﺖ اداری ﺑﺎ ﻣﻮﺿوع: ﻗﺴﻤﺖ اول اﻃﻼﻋﯿﻪ ﺗﺴﻬﯿﻞ در ﺷﺮاﯾﻂ ﺛﺒﺖ ﻧﺎم ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﭘﯿﻤﺎﻧﮑﺎری ﺷﺎﻏﻞ در ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎی ﻣﺴﺘﻤﺮ و ﻏﯿﺮﭘروژه ای وزارت ﻧﻔﺖ ﮐﻪ ﻣﺘﻀﻤﻦ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺣﺪاﻗﻞ ﻣﻌﺪل 14 ﺑﺮای دارﻧﺪﮔﺎن ﻣﺪرک ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ اﺳﺖ. و قسمت دوم اطلاعیه مزبور نیز که متضمن تعیین حداقل معدل 15 برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و دکتری است. در حدی که لزوم برخورداری از حداقل معدل مزبور را به واحدهای غیرعملیاتی وزارت نفت هم تسری داده ابطال شد (1400/09/02)
- رأی شماره 2396 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال دستورالعمل شماره مع/173/ 95988 مورخ 1397/12/1 مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با موضوع ایجاد محدودیت در ارائه خدمات درمانی به کارکنان شرکت ملی حفاری (1400/08/25)
- رأی ﺷﻤاره 2315 ﻫﯿﺄت ﻋﻤﻮﻣﯽ دﯾﻮان ﻋﺪاﻟﺖ اداری در خصوص ابطال ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع ﺟﺰء1 ﻗﺴﻤﺖ 5-01-14اﺑﻼﻏﯿه ﺷﻤﺎره20/20242176 مورخ 1395/5/26 وزﯾﺮ ﻧﻔﺖ (1400/08/04)
- رأی شماره 1470 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال جزء (الف) از بند 7 قسمت 2ـ 01ـ 19 مجموعه مقررات اداری و استخدامی کارمندان شرکت ملی نفت ایران (1400/06/09)
- مصوبه شورای رقابت در خصوص بررسی اساسنامه نهاد تنظیم گر بخش صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع وابسته (تصمیم جلسه 474 شورای رقابت مورخ 18/ 5/ 1400) (1400/05/18)
- رای شماره 1701 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال نامه شماره ت هـ م/559811 ـ 1397/11/30 مدیرکل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت از تاریخ تصویب (1399/11/14)
- رای شماره 1601 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری (با توجه به اینکه 100درصد سهام شرکت پتروپارس متعلق به شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) می باشد و این شرکت متعلق به شرکت ملی نفت ایران است در نتیجه این شرکت دولتی محسوب می شود و از آنجا که رابطه قراردادی شاکیان پرونده های تعارض با شرکت پتروپارس به صورت خرید خدمت و مبتنی بر قانون کار شده است، رسیدگی به دعاوی و اختلافات ایشان با شرکت در صلاحیت مراجع حل اختلاف کار است) (1399/11/04)
- رأی شماره 346 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال قسمت هایی از تصمیمات شصت و چهارمین جلسه شورای معاونین مورخ 1395/4/14 وزارت نفت، ابلاغی شماره 1827/ص/م ـ 1395/5/27 و بخشنامه شماره 344357 ـ 20/2 مورخ 1395/7/28 وزیرنفت (1399/02/30)
- اساسنامه صندوق های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت (1398/07/03)
- رأی شماره 1025 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال اساسنامه صندوقهای بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت 25 /09 /1393 صنعت نفت (1398/05/22)
- رأی شمارههای 1032 و 1033 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: ابطال بند 1ـ2 مصوبه شماره 1682488ـ 17/11/1396 شورای عالی اداری از جهت انتزاع دانشگاه صنعت نفت از وزارت نفت و انتقال آن به وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری (1398/05/08)
- رأی شماره 928 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: ابطال بندهای 3، 9، 14 و 16 ماده 2 آیین نامه نظامهای اداری و استخدامی کارکنان صنعت نفت از حیث تحت شمول قراردادن کارکنان غیر شرکت های تابعه نفت برای برخورداری از آیین نامه (1396/09/21)
- رأی شماره 642 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال تبصره (یک) بند (الف) جزء (2) قسمت 5 ـ 10 - 14 فصل چهاردهم مجموعه مقررات اداری استخدامی کارمندان صنعت نفت (1396/07/11)
- شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز (1395/05/13)
- تصویب نامه در خصوص شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز (1394/07/08)
وضعیتهای تنقیحی
اثرگذار بر
اثرپذیر از
- قانون برنامه و بودجه کشور (1351/12/10)
- لایحه قانونی تأسیس وزارت نفت (1358/07/08)
- لایحه قانونی متمم لایحه قانونی تأسیس وزارت نفت (1359/03/29)