آئین نامه اقدامات اجرائی برای وصول مالیات موضوع ماده 28 قانون مالیات بردرآمد
نوع قانون
قانون -
مرجع تصويب
کمیسیون مجلس
تاریخ سند تصويب
-
شماره ابلاغ
142ر2194
مرجع ابلاغ
نخست وزیر
شماره روزنامه رسمي
3277
آخرین وضعیت
1396/01/30
طبقه بندی
ندارد
تاريخ تصويب
1335/01/18
شماره سند تصویب
-
تاریخ ابلاغ
1335/02/10
تاريخ اجرا
1335/03/03
تاریخ روزنامه رسمي
1335/02/23
تاریخ انتشار
-
متن کامل قانون
فصل اول
فصل اول
: اخطارماده 1
ماده 1
- هر گاه مودی مالیات قطعی شده خود را در موعد مقرر پرداخت ننماید اداره دارائی ضمن پیشآگهی اجرائی بمشارالیه ابلاغ میکند که اگردر ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ کلیه بدهی خود را نپردازد یا قرار پرداخت آنرا ندهد از اموال منقول و غیرمنقول مودی معادل بدهی مشارالیه بازداشت وطبق مقررات بفروش خواهد رسید. تبصره
تبصره
- در پیشآگهی نکات زیر باید ذکر شود: مدارک تشخیص بدهی - سال مالیاتی - مبلغ پرداخت نشده - جریمه و زیان دیرکرد.
ماده 2
ماده 2
- یکنسعخه از پیشآگهی در پرونده نگهداری و یکنسخه بمؤدی تسلیم و نسخه دیگر باید با قید تاریخ دید بامضاء مودی رسیده و باداره اجراء اعاده شود. ماده 3
ماده 3
- طرز ابلاغ اوراق اجرائی طبق ماده (29) قانون بموجب مقررات آئین دادرسی مدنی خواهد بود.فصل دوم
فصل دوم
: بازداشت اموال منقول ماده 4
ماده 4
- هر گاه مؤدی پس از ابلاغ پیشآگهی اجرائی در موعد مقرر مفاد آنرا بموقع اجراء نگذارد باندازه کلیه بدهی مودی اعم از اصل و جرائم و خسارات متعلقه باضافه دو عشر از اموال منقول مؤدی بازداشت خواهد شد توقیف نامه از طرف رئیس دارائی تنظیم و دستور اجرای آن داده میشود هر گاه اموال منقول مؤدی تکافوی بدهی او را ننماید یا اصلا باموال منقول مشارالیه دسترسی نباشد از اموال غیر منقول او بترتیب مقرر درفصل (5) همین آئیننامه بازداشت خواهد شد. ماده 5
ماده 5
- توقیف اموال منقول مؤدی توسط مأمورین اجراء و لدیالاقتضاء با کمک شهربانی یا ژاندارمری و یا فرمانداری و یا بخشداری با حضورمدیون بعمل خواهد آمد عدم حضور مؤدی مانع از توقیف نخواهد بود ولی در اینصورت باید یکنفر نماینده دادسرای محل و یا نماینده دادگاهبخش حاضر باشد و هر گاه درب محلیکه مال در آنست بسته یا قفل باشد و مودی یا کسان او از باز کردن امتناع نماید با حضور یکنفر از نمایندگان اخیرالذکر میتوان درب را باز و اموال را بازداشت نمود. ماده 6
ماده 6
- بازداشت اموال زیر ممنوع است: بند الف
الف
- اموالیکه در تصرف غیر است و متصرف نسبت بآن ادعای مالکیت مینماید.بند ب
- اشیائیکه از مستثنیات دین است مانند:
1 - خرج سفر مأمورین دولت و حقوق نظامیانیکه در جنگ هستند.
2 - هر گاه بازداشت حقوقیکه مدیون از وجوه عمومی میگیرد لازم باشد از حقوق مزبور در صورت معیل بودن مدیون ربع و الا یک ثلث را میتوان بازداشت نمود.
3 - لباس و اشیاء و اسبابی که برای ایفاء حوائج ضروریه مودی و خانواده او لازم است.
4 - آذوقه موجوده بقدر احتیاج یکماهه مودی و نفقه اشخاص واجبالنفقه او.
بند ج
- نوشتجات مؤدی باستثنای اسناد و مطالبات و کاغذهای قیمتی و سهام شرکتها و هر قسم اوراق بهادار دیگر.
بند د
- لباس رسمی و نیم رسمی مؤدی و همچنین اسلحه و اسب نظامیان و مأمورین شهربانی و ژاندارمری.
بند هـ
ـ - اسباب و آلات کشاورزی و حرفتی و صنعتی که برای تأمین معیشت ضروری روزانه مؤدی لازم است. تبصره - هر گاه فروش مال که توقیف میشود زائد بر میزان فوق بوده و قابل تفکیک نباشد تمام مال توقیف و فروخته خواهد شد مگر اینکه مؤدیاموال بلامعارض دیگری معادل طلب دولت باضافه دو عشر معرفی نماید.
ماده 7
ماده 7
- قبل از بازداشت اموال باید صورتی مرتب شود که در آن اسامی کلیه اشیاء بازداشت شده نوشته شود و در موقع لزوم کیل و وزن و عدد اشیاء معین شود. در مورد طلا و نقره آلات هر گاه معیار آنها معین باشد در صورت مجلس قید میگردد در جواهرات عدد و اندازه و صفات و اسامی آنهامعین میشود در کتاب اسم کتاب و مصنف و تاریخ چاپ - در تصویر و پردههای نقاشی موضوع پرده و طول و عرض آنها و اسم نقاش اگر ممکن باشد در مالالتجاره چه در انبار و چه در حای [جای] دیگر نوع مالالتجاره و شماره عدل و نمره و رنگ آنها تصریح میشود در اسهام و کاغذهای قیمتی شماره و قیمت اسمی و نوع آنها در صورتمجلس معین میشود و همچنین در صورت ریز اشیاء نو یا مستعمل بودن آنها باید قید گردد.تبصره
تبصره
- عدد و کیل و وزن باید با تمام حروف نوشته شود و صورت باید قیطان شده و ممهور بمهر مأمور اجراء باشد. ماده 8
ماده 8
- اگر در صورت ریز اشیاء اشتباهی بعمل آید در آخر صورت تصریح و بامضاء مأمور اجراء میرسد تراشیدن و پاک کردن و نوشتن بینالسطور ممنوع است. ماده 9
ماده 9
- صورت ریز اشیاء بازداشت شده بامضاء اشخاصیکه در موقع بازداشت حضور دارند خواهد رسید و چنانچه امتناع از امضاء نمایند مراتب در صورتمجلس قید خواهد شد. ماده 10
ماده 10
- مأمور اجراء در موقع بازداشت اموال ارزیابی همراه خواهد داشت و از اموال مؤدی مقداریکه معادل طلب دولت باضافه دو عشرارزش داشته باشد بازداشت خواهد شد.ماده 11
ماده 11
- حقالزحمه ارزیاب مذکور در ماده قبل در حدود متعارف از طرف دارائی تعیین و بعهده خود مؤدی است در صورت بروز اختلاف نسبت بتعیین دستمزد ارزیاب طبق آئیننامه مربوط به دستمزد کارشناسان مصوب 23 مرداد ماه 1323 وزارت دادگستری رفتار خواهد شد. ماده 12
ماده 12
- هر گاه اموال منقول مؤدی در جای محفوظ معینی باشد مأمور اجراء مدخل آنجا را بسته و مهر و موم مینماید و هر گاه اشیاء در جای محفوظ و معینی نباشد بهر کدام از اشیاء کاغذ الصاق نموده و مهر میکند مودی نیز میتواند مهر خود را پهلوی مهر مأمور اجراء بزند کسانی که فک مهرکنند مطابق قانون مجازات عمومی تعقیب خواهند شد. ماده 13
ماده 13
- هر گاه طول مدت بازداشت باعث فساد بعضی از اشیاء بازداشت شده بشود مانند فرش پارچههای پشمی و غیره اشیاء مزبور را باید جداکرده طوری بازداشت نمایند که بتوان سرکشی و مراقبت نمود.ماده 14
ماده 14
- بازداشت اموال ضایع شدنی ممنوع است و باید اموال مزبور بفوریت یا بتدریجی که بدست میآید فروخته شده و صورت برداشته شود.ماده 15
ماده 15
- هر گاه مودی در موقع عملیات بازداشت حاضر باشد و ایراد ننماید دیگر حق شکایت از مأمور اجرا نخواهد داشت. ماده 16
ماده 16
- هر گاه مودی یکی از زوجین باشد که در یک خانه زندگی مینمایند از اثاثالبیت آنچه که عادتاً مورد استعمال زنانه است ملک زن و بقیه ملک شوهر شناخته میشود مگر آنکه خلاف ترتیب فوق ثابت شود.ماده 17
ماده 17
- هر گاه مالی که بازداشت میشود بین مودی و یا شخص یا اشخاص دیگر مشاع باشد شرکت بین آنان بنحو تساوی فرض میشود مگرآنکه خلاف آن ثابت شود. ماده 18
ماده 18
- اموالی که باید بازداشت شود در همانجائی که هست بازداشت میشود و در صورت لزوم بجای محفوظی نقل میگردد در هر حال اموال بازداشت شده با مسئولیت دارائی بشخص مسئول باید سپرده شود.ماده 19
ماده 19
- در حدود امکان مأمور اجراء باید شخص معتبری را برای حفاظت اشیاء معین نماید و شخص اخیر باید ملتزم شود اشیاء را در همان محل و در صورت لزوم بجای محفوظی انتقال داده حفظ و نگاهداری نماید در صورتیکه بین مودی و مأمور اجراء در تعیین حافظ اموال توافق نظر حاصل نشود حل اختلاف و اتخاذ تصمیم قطعی با رئیس دارائی محل است.ماده 20
ماده 20
- مأمور اجراء صورت مجلسی از عملیات خود تهیه و صورتی از اشیاء توقیفی ضمیمه صورت مجلس نموده مهر خواهد کرد نسخهای ازصورت مجلس مزبور فوراً برای رئیس دارائی ارسال و نسخه دیگر در صورت تقاضای مودی بمشارالیه تسلیم خواهد شد.ماده 21
ماده 21
- مأمور اجراء نسخهای از اموال بازداشت شده را بشخصیکه مسئولیت حفظ اموال را بر عهده گرفته داده و رسید دریافتمیدارد.ماده 22
ماده 22
- هر گاه نسبت بمال بازداشت شده شخص ثالث اظهار حق نماید چنانچه اظهار حق مستند بدلائل وسند رسمی یا اسناد گمرکی و یا دفاترتجارتی پلمب شده بوده و تاریخ آن مقدم بر تاریخ بازداشت باشد بدستور رئیس دارائی از مورد ادعای شخص ثالث رفع بازداشت میگردد. ماده 23
ماده 23
- شخص حافظ میتواند مطالبه حقالحفاظه نماید در این صورت میزان حقالحفاظه معادل خواهد بود با میزان کرایه محلی که برای حفظ اموال بازداشت شده لازم است اگرچه آن محل متعلق بخود حافظ باشد در مواردی که حافظ مال مطالبه مخارجی نماید که برای حفاظت مال لازم بوده است و همچنین در صورتی که حافظ بعللی حقالحفاظه بیشتر مطالبه کند و یا سنخ مال طوری باشد که حقالحفاظه را نتوان از مأخذ کرایه محل معین نمود رئیس دارائی محل میزان حقالحفاظه را تعیین خواهد کرد.ماده 24
ماده 24
- هر گاه حافظ اموال توقیف شده نسبت باموال مذکور تعدی یا تفریط و یا از تحویل مال خودداری نماید علاوه بر تعدیه[تادیه] خسارت مورد تعقیب واقع و در دادگاههای صالحه بمجازات خیانت در امانت نیز محکوم خواهد شد و اگر شخص حافظ مال را تحویل ننماید اداره دارائی معادل مال بازداشت شده از اموال شخص حافظ بازداشت و بفروش خواهد رسانیدفصل سوم
فصل سوم
: بازداشت اموال منقول نزد شخص ثالثماده 25
ماده 25
- هر گاه مودی اظهار نماید که وجه نقد یا اموال منقول متعلق باو نزد شخص ثالثی است و یا اداره دارائی مطلع از چنین امری بشود آن اموال و وجوه تا اندازهای که باید بدهی مودی و سایر هزینههای اجرائی معادله کند بازداشت میشود در این صورت رئیس دارائی توقیف نامهای در دونسخه تهیه و دستور ابلاغ میدهد یکنسخه از آن بشخصی که مال یا وجه نقد نزد او است ابلاغ و در نسخه ثانی رسید گرفته میشود اعم از اینکه شخص ثالث حقیقی باشد یا شخص حقوقی اعم از اینکه بدهی او بمودی حال باشد یا مؤجل. ماده 26
ماده 26
- ابلاغ توقیف نامه بشخص ثالث او را ملزم مینماید که وجه یا اموال بازداشت شده را بصاحب آن ندهد و الا معادل وجه یا قیمت آناموال را اداره دارائی از شخص او وصول خواهد کرد و این نکته در توقیف نامه قید خواهد شد. ماده 27
ماده 27
- هر گاه اموال بازداشت شده در نزد شخص ثالث وجه نقد و یا طلب حال باشد شخص مزبور باید وجه مورد توقیف را در ظرف پنجروز ازتاریخ ابلاغ توقیف نامه تأدیه نماید و اگر مودی در چنین موردی از دادن رسید امتناع نماید رئیس دارائی که عملیات اجرائی در حوزه ماموریت او بعمل میآید رسید داده آن وجه یا طلب را دریافت میدارد و این رسید سند برائت شخص ثالث خواهد بود. ماده 28
ماده 28
- هر گاه شخص ثالثی که مال یا طلب مودی نزد او توقیف شده است از تأدیه آن استنکاف نماید مطابق مقررات این آئین نامه از اموال اوبازداشت و وصول خواهد شد. ماده 29
ماده 29
- هر گاه شخص ثالث منکر تمام وجوه و یا قسمتی از وجه نقد یا اموال منقول دیگر باشد باید در ظرف پنجروز از تاریخ ابلاغ توقیف نامهمذکور در ماده 25 این آئین نامه مراتب را کتباً برئیس دارائی اطلاع داده رسید بگیرد در این صورت عملیات اجرائی نسبت بمورد ادعای شخص ثالث متوقف میشود و اداره دارائی میتواند برای اثبات وجوه و اموال یا مطالبات در نزد شخص ثالث بمرجع صلاحیتدار مراجعه نماید در صورتی کهاطلاع مزبور داده نشود شخص ثالث مکلف است شخصاً وجه نقد یا سایر اموال را تسلیم نماید.تبصره
تبصره
- در مواردیکه وجود مال یا طلب نزد شخص ثالث طبق مدارک محرز باشد صرف انکار شخص ثالث مانع از تعقیب عملیات اجرائی نمیباشد.فصل چهارم
فصل چهارم
: فروش اموال منقولماده 30
ماده 30
ـ هرگاه مودی تا انقضاء ده روز از تاریخ توقیف اموال طلب دولت را تادیه نماید اموال شده توقیف [توقیف شده] از طریق مزایده بفروش رسیده و طلب دولت و کلیه هزینهها از حاصل فروش برداشت میشود. مگر اینکه بین رئیس دارائی و مودی توافق نظری راجع بپرداخت بدهی در ظرف مدت معینی که بیش از شش ماه نخواهد بود بر طبق سند رسمی بعمل آمده باشد. ماده 31
ماده 31
- پس از انقضاء مدت مقرر در ماده قبل اداره دارائی فوراً آگهی حراج اموال بازداشت شده را منتشر خواهد نمود. آگهی مزایده باید حاوی نکات ذیل باشد:1 - نوع اموال بازداشت شده و توقیف اجمالی آن.
2 - روز و ساعت و محل فروش.
3 - قیمتیکه مزایده از آن شروع میشود.
ماده 32
ماده 32
- روز مزایده باید طوری معین شود که فاصله بین انتشار آگهی مزایده تا روز مزبور کمتر از 15 روز نباشد در اشیاء سریعالفساد و یا اشیائی که نگاهداری آن ها باعث هزینه زیاد است میتوان موعد را کمتر قرار داد. ماده 33
ماده 33
- اموال منقولی که قیمت مجموع آن بیش از دو هزار ریال نباشد آگهی حراج لازم ندارد و مال بازداشت شده بدون آگهی حراج خواهد شدهمچنین اموالیکه دارای نرخ رسمی است محتاج بآگهی حراج نیست و بطور عادی بفروش میرسد.ماده 34
ماده 24[34]
- آگهی حراج باید بمعابر عمومی محل و درب اداره دارائی الصاق و در صورت بودن روزنامه در محل در یکی از آنها یک نوبت درج شود. ماده 35
ماده 35
- در صورت تغییر روز فروش باید با رعایت مواد بالا آگهی تجدید شود. ماده 36
ماده 36
- تصنیفات و تألیفات و ترجمههای چاپی که هنوز برای خرید و فروش منتشر نشده بدون رضایت مصنف یا مؤلف یا مترجم یا قائم مقام ویا وارث آنها بمعرض فروش گذارده نمیشود. ماده 37
ماده 37
- مژدی [مودی] میتواند مثل سایر مردم در خرید شرکت نماید ولی مامورین اجراء و مباشرین فروش حق شرکت در آن ندارند. ماده 38
ماده 38
- مودی میتواند تقدم و تاخر فروش را نسبت باموال بازداشت شده تقاضا کند در اینصورت تقاضای او پذیرفته خواهد شد مگر این که این تقاضا بمطالبات دولت لطمه وارد سازد. ماده 39
ماده 39
- کسیکه بالاترین قیمت را اظهار می دارد خریدار شناخته میشود و باید تمام قیمت را نقداً بدهد در صورت خودداری در همان جلسه مزایده بدیگری فروخته میشود مگر اینکه رئیس دارائی فروش به نسیه را بمسئولیت خود قبول نماید. ماده 40
ماده 40 )
هزینه نشر آگهی و سایر مخارج بعهده مؤدی و بحساب او منظور میشود. ماده 41
ماده 41 )
هر گاه فروش مال مورد مزایده بقیمتی که ارزیابی شده خریداری نداشت اداره دارائی میتواند مجدداً آگهی منتشر و در آن آگهی قید مینماید که اموال مورد آگهی بهر مبلغ که خریدار داشته باشد فروخته خواهد شد چنانچه حاصل فروش تکافوی بدهی او را نکند اداره دارائی ازاموال دیگر مؤدی تا میزان بقیه بدهی او بازداشت و طبق مقررات این آئین نامه بفروش میرساند. ماده 42
ماده 42
- حراج با حضور نماینده دادسرا یا دادگاه بخش محل بعمل میآید و صورت مجلس باید بامضاء نامبردگان و مأمور اجراء و مسئول حراج برسد.تبصره
تبصره
- هر گاه مؤدی در جلسه مزایده حاضر باشد عدم حضور نماینده دادسرا یا دادگاه بخش مانع از انجام مزایده نخواهد بود و الا مزایده فقط برای یکمرتبه طبق مقررات تجدید میشود. ماده 43
ماده 43
- در هر موقعی که وجه حاصله از فروش برای اداء طلب دولت و سایر هزینهها (مخارج توقیف مال و آگهی و غیره) کافی باشد فروش بقیه اموال موقوف میشود. ماده 44
ماده 44
- فروش باید حتیالامکان در نقاطی بعمل آید که برای حراجهای عمومی معین شده است. فصل پنجم
فصل پنجم
: بازداشت اموال غیر منقول ماده 45
ماده 45
- در صورتیکه اموال منقول مؤدی کافی برای استیفاء طلب دولت نباشد اداره دارائی بمنظور بازداشت اموال غیر منقول مؤدی رونوشتی از برگ پیش آگهی اجرائی را که بمؤدی یا کسان او ابلاغ شده باداره ثبت اسناد و املاک که مال غیر منقول در حوزه آن واقع است ارسال داشته و تقاضا مینماید که از ملک یا از املاک متعلق بمؤدی معادل طلب دولت طبق مقررات اجرائی ثبت اسناد بازداشت و طلب دولت را وصول و ایصال نماید. ماده 46
ماده 46
- اداره ثبت اسناد مکلف است پس از دریافت تقاضای دارائی به توقیف و فروش اموال غیر منقول مؤدی طبق مقررات اجرائی ثبت اسناد اقدام نموده طلب دولت را بانضمام خسارت دیرکرد و سایر هزینههای متعلقه وصول و ایصال دارد.ماده 47
ماده 47
- کلیه اقدامات اجرائی راجع بتوقیف و فروش اموال غیر منقول مؤدیان طبق مقررات اجرائی ثبت انجام و اداره ثبت اسناد مکلف است نسبت بتقاضای ادارات دارائی سریعاً اقدام نماید.فصل ششم
فصل ششم
: رسیدگی بشکایت از عملیات اجرائی ماده 48
ماده 48
- اشخاصیکه از عملیات اجرائی شکایت داشته باشند میتوانند به هیئت عالی حل اختلاف مالی مقرر در ماه 41 قانون مالیات بر درآمد مراجعه نمایند.موخره
آئیننامه فوق که مشتمل بر چهل و هشت ماده 5 تبصره است و در تاریخ 18 فروردین ماه 35 بتصویب کمیسیون قوانین دارائی مجلس شورای ملی رسیده است بموجب قانون مالیات بر درآمد و املاک مزروعی و مستغلات و حق تمبر مصوب 16 فروردین ماه 1335 قابل اجرا میباشد.
امضاء
رئیس مجلس شورای ملی - رضا حکمت
اسناد مرتبط
وضعیتهای تنقیحی
اثرگذار بر
- قانون تنقیح قوانین مالیاتی کشور (1396/01/30)