فصل اول
- هدف و سازمان
ماده 1
ماده ۱
- بمنظور رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت بحساب درآمد و هزینه و اسناد هزینه و سایر دریافتها و پرداختها و کلیه عملیات محاسباتی و مدارک و اسناد هزینه وزارتخانهها و مؤسسات دولتی و تفریغ حسابهای مربوط و همچنین اظهار نظر درباره گردش امور مالی وزارتخانهها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و نیز اجرای وظائف مندرج در قانون محاسبات عمومی و سایر قوانین و مقررات مربوط دیوان محاسبات طبق مقررات این قانوناداره میشود. ماده 2
ماده ۲
- دیوان محاسبات در امور مالی و اداری استقلال داشته و اعتبار مورد نیاز آن با توجه بسازمان و وظائف دیوان محاسبات جداگانه در بودجه سالانه کل کشور منظور خواهد شد. تشخیص و تسجیل هزینههای دیوان محاسبات با رعایت مقررات از وظایف رئیس کل دیوان محاسبات میباشد.دیوان محاسبات از نظر سازمانی وابسته بوزارت دارائی خواهد بود.
ماده 3
ماده ۳
- دیوان محاسبات دارای پنج شعبه و یک دادسرا و تعداد کافی ممیز حساب و مستخدمین اداری میباشد هر شعبه مرکب از سه مستشار است که یکی از آنها رئیس شعبه خواهد بود. رئیس شعبه اول ریاست کل دیوان محاسبات را نیز بعهده خواهد داشت و به پیشنهاد وزیر دارائی بافرمان همایونی باین سمت منصوب خواهد شد.تبصره
تبصره
- دیوان محاسبات دارای یک قائم مقام رئیس کل میباشد که از بین رؤسای شعب به پیشنهاد رئیس کل دیوان محاسبات با حکم وزیر دارائی تعیین خواهد شد.ماده 4
ماده ۴
- مستشاران دیوان محاسبات از بین مستخدمین رسمی دولت که دارای شروط زیر باشند انتخاب میشوند.۱ - نداشتن بیش از ۶۰ سال سن.
۲ - دارا بودن حداقل مدرک لیسانس.
۳ - داشتن سابقه حداقل یک دوره سمت مستشاری دیوان محاسبات قبل از اجرای این قانون و یا داشتن لااقل دو سال سمت مدیر کلی در امورمالی یا پیشکاری دارائی.
۴ - داشتن حداقل پانزده سال سابقه خدمت رسمی دولت.
ماده 5
ماده ۵
- وزیر دارائی موظف است ظرف سه ماه پس از افتتاح هر دوره قانونگذاری مجلس شورای ملی نام چهل نفر از کارمندان واجد شرایط مذکوردر ماده ۴ را به ضمیمه موافقتنامه خود آنها به مجلس شورای ملی پیشنهاد کند مجلس شورای ملی بر اساس گزارش کمیسیونهای دارائی و بودجه درمورد معرفیشدگان از بین افراد مذکور پانزده نفر را بعنوان مستشار اصلی و پنج نفر را بعنوان مستشار جانشین انتخاب و بوزارت دارائی معرفی خواهد نمود.تبصره 1
تبصره 1
- پیشنهاد مستشاران اولین دوره دیوان محاسبات بر اساس مقررات این قانون تا دو ماه پس از تاریخ اجرای این قانون از طرف وزیر دارائی بعمل خواهد آمد و تا انتخاب و معرفی مستشاران جدید از طرف مجلس شورای ملی مستشاران فعلی انجام وظیفه خواهند کرد.تبصره 2
تبصره 2
- در مواردیکه هر یک از مستشاران دیوان محاسبات بعلتی برای مدتی بیش از شش ماه متوالی از انجام وظیفه باز ماند از سمت مستشاری دیوان محاسبات مستعفی شناخته میشود و در این مورد و در مورد استعفا یا بازنشستگی یا فوت برای تکمیل اعضای دیوان محاسبات از وجود مستشاران جانشین استفاده خواهد شد. مستشاران جانشین قبل از اینکه بموجب این تبصره بکار دعوت شوند وظایفی را که از طرف وزارت دارائی بآنان ارجاع میشود انجام خواهند داد.تبصره 3
تبصره 3
- مستشاران دیوان محاسبات که بترتیب فوق انتخاب و تعیین میشوند جز در موارد مذکور در تبصره 2 این ماده تا تجدید انتخاب ومعرفی مستشاران دوره بعد از طرف مجلس شورای ملی کماکان به کار خود ادامه خواهند داد. انتخاب مجدد مستشاران دیوان محاسبات بلامانع است.تبصره 4
تبصره 4
- در صورتیکه پست ریاست یکی از شعب دیوان محاسبات بعلل مذکور در تبصره 2 این ماده بلامتصدی شود جانشین او به انتخاب مستشاران دیوان محاسبات و حکم وزیر دارائی منصوب خواهد شد در مورد رئیس شعبه یک جانشین او از بین رؤسای سایر شعب از طرف وزیردارائی انتخاب و منصوب خواهد شد و بجای او یکی از مستشاران دیگر بشرح مذکور در صدر این تبصره تعیین خواهد شد.ماده 6
ماده ۶
- پس از معرفی انتخابشدگان. وزیر دارائی ظرف پانزده روز مستشاران اصلی را برای تشکیل جلسه دعوت مینماید. مستشاران اصلی از بین خود پنج نفر را به اکثریت نسبی بعنوان رؤسای شعب انتخاب و برای صدور حکم بوزیر دارائی معرفی میکنند. حضور حداقل ۱۲ نفر از مستشاران اصلی برای انتخاب رؤسای شعب الزامی است.ماده 7
ماده ۷
- اداره کلیه امور مالی. استخدامی و اداری دیوان محاسبات با رئیس کل دیوان محاسبات و در غیاب او با قائممقام رئیس کل میباشد.تبصره
تبصره (منسوخه 06ˏ12ˏ1352)
- حقوق و مزایای رئیس کل دیوان محاسبات برابر حقوق و مزایای معاون وزارت خانه خواهد بود.وضعیت: ساختار الحاقی
تاریخ: 1974-02-25
سند اثرگذار: قانون الحاق یک تبصره بماده 7 قانون دیوان محاسبات
متن قبلی :
فصل اول>ماده 7>تبصرهمتن اثرگذار/تغییر یافته :
قانون الحاق یک تبصره بماده 7 قانون دیوان محاسباتماده 8
ماده ۸
- هیئت عمومی دیوان محاسبات از کلیه مستشاران اصلی دیوان محاسبات بریاست رئیس کل دیوان محاسبات و در غیبت او بریاست قائممقام رئیس کل دیوان محاسبات تشکیل میشود. هیئت عمومی با حضور حداقل دوازده نفر از مستشاران دیوان محاسبات رسمیت مییابد و تصمیمات هیئت مذکور با رأی هشت نفر از مستشاران حاضر در جلسه رسمی معتبر است.ماده 9
ماده ۹
- تاریخ تشکیل جلسات هیئت عمومی و دستور جلسه به دادستان دیوان محاسبات اعلام میشود. دادستان دیوان محاسبات میتواند درمذاکرات هیئت عمومی بدون داشتن حق رأی شرکت نماید.ماده 10
ماده ۱۰
- دادسرای دیوان محاسبات از یک دادستان و تعداد کافی دادیار و مستخدمین اداری تشکیل میشود.ماده 11
ماده ۱۱
- ریاست دادسرای دیوان محاسبات با دادستان است. دادستان بعنوان نماینده دولت در حدود قوانین و مقررات مالی در حفظ حقوق دولت اقدام مینماید دادستان میتواند برای رسیدگی بحسابها بهر یک از وزارتخانهها و مؤسسات مشمول این قانون شخصاً مراجعه یا این ماموریت را بیکی از دادیاران محول نماید.ماده 12
ماده ۱۲
- دادستان دیوان محاسبات از بین مستخدمین رسمی وزارت دارائی که حداقل دارای مدرک لیسانس و پانزده سال سابقه خدمت باشند ازطرف وزیر دارائی انتخاب و منصوب میگردد. دادیاران از بین مستخدمین رسمی وزارت دارائی که حداقل دارای مدرک تحصیلی از درجه لیسانس وسه سال سابقه خدمت باشند و در غیر این صورت از بین کارمندان رسمی وزارت دارائی که حداقل دارای ده سال سابقه خدمت در امور مالی باشند بنا به پیشنهاد دادستان و حکم وزیر دارائی منصوب میشوند.ماده 13
ماده ۱۳
- جلسات شعب دیوان محاسبات با حضور سه نفر رسمیت خواهد داشت و آراء صادر به اکثریت معتبر است. در مواردی که عده کمتر ازسه نفر باشد بدرخواست شعبه از طرف رئیس کل دیوان محاسبات کسری از بین سایر مستشاران انتخاب و در رسیدگی و صدور رأی شرکت خواهد نمود.پیام تست