اساسنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی
نوع قانون
قانون -
مرجع تصويب
کمیسیون مجلس
تاریخ سند تصويب
-
شماره ابلاغ
43759
مرجع ابلاغ
رئیس جمهور
شماره روزنامه رسمي
13710
آخرین وضعیت
معتبر
طبقه بندی
ندارد
تاريخ تصويب
1370/05/29
شماره سند تصویب
-
تاریخ ابلاغ
1370/07/06
تاريخ اجرا
1371/02/04
تاریخ روزنامه رسمي
1371/01/19
تاریخ انتشار
-
متن کامل قانون
فصل اول
فصل اول
– کلیاتماده 1
ماده 1
- در اجرای تبصره (3) ماده واحده قانون تشکیل سازمان آموزش و پرورش استثنایی مصوب 1369/9/21 مجلس شورای اسلامی، سازمانآموزش و پرورش استثنایی که در این قانون به اختصار «سازمان» نامیده میشود بر اساس مقررات این اساسنامه اداره میگردد.ماده 2
ماده 2
- اهداف سازمان بشرح زیر میباشند:1 - طراحی سیستم آموزشی، پرورشی، و توانبخشی به نحوی که ناتوانائیهای ذهنی و جسمی کودکان و دانشآموزان استثنایی جبران گردد و اینگونه کودکان و دانشآموزان بتوانند پس از گذراندن مراحل تحصیلی خود موقعیت اجتماعی و اقتصادی مناسب شرایط خویش را بدست آورند.
2 - تغییر و اصلاح مداوم آموزش و پرورش استثنایی با توجه به روشهای نوین آموزش و پرورش استثنایی در جهان و نیازهایی که اینگونه کودکانو دانشآموزان در ارتباط با شرایط خاص جامعه دارند.
3 - آموزش و پرورش گروههای مختلف کودکان و دانشآموزان استثنایی با توجه به نیازهای خاص هر گروه در سطوح قبل از دبستان، ابتدایی،راهنمایی و متوسطه و با تأکید خاص بر آموزش حرفهای و تلاش برای تحت پوشش قرار دادن کلیه این گونه کودکان و دانشآموزان.
4 - کمک به پیشگیری از بروز ناتوانیهای جسمی و ذهنی، قبل از تولد، هنگام تولد و بعد از تولد از طریق بالا بردن سطح آگاهی عمومی در زمینه عوامل بروز معلولیتها و خصوصیات کودکان استثنایی.
ماده 3
ماده 3
- سازمان در جهت تحقق اهداف مذکور در ماده (2) وظایف زیر را بعهده دارد:بند 1
- تهیه مجموعهای از مقیاسها و معیارهای سنجش توانائیها و استعدادهای کودکان و دانشآموزان استثنایی.
بند 2
- اجرای طرحهای شناسایی و گزینش کودکان و دانشآموزان استثنایی کشور.
بند 3
- تهیه و تنظیم برنامههای مربوط به آموزش و پرورش ویژه برای گروههای مختلف کودکان و دانشآموزان استثنایی.
بند 4
- تهیه و تنظیم طرحهای توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش کودکان و دانشآموزان استثنایی.
بند 5
- تهیه کتب درسی و برنامه آموزشی و درسی خاص متناسب با توانائیهای ذهنی و جسمی گروههای مختلف کودکان و دانشآموزان استثنایی.
بند 6
- تهیه و اجرای طرحهای پژوهشی در زمینه آموزش و پرورش گروههای مختلف کودکان و دانشآموزان استثنایی.
بند 7
- برقراری ارتباط مداوم با مؤسسات داخلی و سازمانهای بینالمللی ذیربط به منظور کسب تازهترین اطلاعات مربوط به آموزش گروههای مختلف کودکان و دانشآموزان استثنایی و بهرهبرداری از آخرین پژوهشهای علمی جهان در تهیه برنامههای آموزشی و پرورشی.
بند 8
- برنامهریزیهای لازم در جهت آموزش حرفهای دانشآموزان استثنایی متناسب با توانائیهای ذهنی و جسمی آنان و تأمین وسایل فنی، حرفهای وتوانبخشی لازم برای مراکز آموزشی از طریق واحدهای ذیربط به منظور اشتغال.
بند 9
- تأمین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز سازمان و تنظیم و اجرای برنامههای لازم برای آموزش ضمن خدمت نیروی انسانی شاغل در سازمان و مراکز وابسته به آن با همکاری و هماهنگی معاونت آموزش و پرورش در امور تأمین و تربیت نیروی انسانی.
بند 10
10
- ارزشیابی کار معلمان و مربیان کودکان و دانشآموزان استثنایی و همچنین مسوولان مراکز و آموزشگاهها و آموزش و راهنمائی آنان در جهت حل مشکلات و مسائل مربوط به آموزش و پرورش استثنایی.بند 11
11
- ایجاد امکانات لازم در جهت طراحی، تولید، تهیه و توزیع وسایل کمکآموزشی.بند 12
12
- فراهم نمودن زمینههای لازم جهت تألیف و ترجمه و نشر کتب سودمند و سایر امکانات برای پدران، مادران و معلمان کودکان استثنایی.بند 13
13
- جلب کمکهای مادی و معنوی مردم، سازمانها، مؤسسات و انجمنهای توانبخشی برای بهبود وضع آموزش و پرورش کودکان و دانشآموزان استثنایی.بند 14
14
- برنامهریزی و تعیین ضوابط مربوط به نحوه مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش استثنایی و ترغیب آنان به این امر و اعمالنظارت لازم بر فعالیت آنان.بند 15
15
- هماهنگی، همکاری و ارتباط با دانشگاهها و مراکز آموزش عالی داخل بمنظور سوق دادن تحقیقات آنان به سمت نیازهای سازمان واستفاده هر چه بیشتر از اساتید و دانشجویان رشتههای مرتبط با کودکان استثنایی.بند 16
16
- تهیه طرحهای تأمین، تکمیل، توسعه و تجهیز مراکز آموزش و پرورش استثنایی کشور از طریق مطالعه، بررسی و استفاده از تجربیات سایرکشورها در اینگونه مراکز.فصل دوم
فصل دوم
– ارکانماده 4
ماده 4
- سازمان دارای ارکان زیر میباشد:1 - شورای سازمان.
2 - رئیس سازمان.
ماده 5
ماده 5
- اعضای شورای سازمان عبارتند از:بند 1
- وزیر آموزش و پرورش که ریاست شورا را بر عهده دارد.
بند 2
- وزیر یا یکی از معاونان وزارت کار و امور اجتماعی.
بند 3
- رئیس سازمان بهزیستی کشور.
بند 4
- رئیس یا یکی از معاونان بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی.
بند 5
- معاونان وزارت آموزش و پرورش در امور آموزشی، پژوهشی، فنی و حرفهای و پرورشی و تأمین تربیت نیروی انسانی.
بند 6
- رئیس سازمان که سمت دبیری شورا را عهدهدار است.
بند 7
- دو نفر از متخصصان امور کودکان استثنایی.
بند 8
- یک نفر از معلمان صاحبنظر و باتجربه در امور کودکان استثنایی.
بند 9
- دو نفر از معتمدین علاقمند به امور کودکان استثنایی.«اولویت با والدینی است که فرزندان استثنایی دارند».
بند 10
10
- یک نفر از معلولین صاحبنظر در امور کودکان استثنایی با معرفی سازمان بهزیستی کشور با اولویت خواهران.بند 11
11
- یک نفر از اعضاء کمیسیون آموزش و پرورش به انتخاب کمیسیون آموزش و پرورش.تبصره 1
تبصره 1
- اعضای مذکور در بندهای (7) و (8) و (9) برای مدت چهار سال توسط وزیر آموزش و پرورش انتخاب و با حکم وی منصوبمیشوند. یک نفر از متخصصان موضوع بند (7) به پیشنهاد وزیر فرهنگ و آموزش عالی و اعضاء مذکور در بند (9) به پیشنهاد رئیس سازمان بهزیستیخواهد بود.تبصره 2
تبصره 2
- نحوه تشکیل و اداره جلسات شورا بر اساس آئیننامهای خواهد بود که به تصویب شورا میرسد.ماده 6
ماده 6
- شورای سازمان دارای وظایف زیر میباشد:1 - تعیین خط مشیهای کلی سازمان و نظارت بر تحقق اهداف سازمان.
2 - تصویب مقررات خاص استخدامی سازمان که توسط رئیس سازمان و با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه میگردد.
3 - تصویب ضوابط مربوط به اجرای تبصره (5) ماده واحده قانون تشکیل سازمان که توسط رئیس سازمان پیشنهاد میگردد.
4 - تصویب برنامه و بودجه سالانه سازمان.
5 - تصویب ضوابط و دستورالعملهای اجرائی سازمان که توسط رئیس و اعضاء سازمان پیشنهاد میگردد.
ماده 7
ماده 7
- رئیس سازمان که توسط وزیر آموزش و پرورش منصوب میگردد بالاترین مقام اداری و اجرائی سازمان و مسئول حسن اجرای کلیه امورسازمان است و برای اداره امور سازمان و اجرای مصوبات شورای سازمان دارای هر گونه حقوق و اختیارات قانونی میباشد.ماده 8
ماده 8
- اهم وظایف و اختیارات رئیس سازمان به شرح زیر میباشد:1 - اداره امور سازمان.
2 - امور استخدامی، عزل ، نصب، ارتقاء و آموزش کارکنان و صدور دستور پرداختها.
3 - اجرای مصوبات شورای سازمان.
4 - نمایندگی سازمان در مراجع قضایی و اداری در کلیه مراحل، با حق تعیین وکیل یا وکیل با حق توکیل.
5 - ارائه گزارش فعالیت و عملکرد به شورای سازمان.
6 - ارائه آئیننامههای اجرائی و طرحها و پیشنهادهای لازم برای نیل به اهداف سازمان، به شورای سازمان جهت تصویب.
7 - پیشنهاد امتیازات لازم برای جذب و نگهداری معلمان، مربیان و مدیران آموزشگاهها و سایر نیروهای تحت نظر سازمان، به شورای سازمان جهت تصویب.
تبصره
تبصره
- رئیس سازمان میتواند قسمتی از اختیارات خود را به هر یک از رؤسای قسمتهای سازمان به تشخیص خود، تفویض نماید.فصل سوم
فصل سوم
- سایر مقرراتماده 9
ماده 9
- اعتبارات مورد نظر سازمان همهساله در ردیف خاصی بعنوان کمک در بودجه کل کشور منظور میگردد.تبصره
تبصره
- اعتبارات مورد نیاز سازمان در سال اول از محل ردیف و اعتبارات مربوط به آموزش و پرورش و توانبخشی کودکان استثنایی وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور و سایر دستگاهها تأمین میشود و در سالهای بعد مانند سایر سازمانهای دولتی، در قانون بودجه پیشبینی میشود.ماده 10
ماده 10
- به سازمان اجازه داده میشود کتب، نشریات و خدمات سازمان را طبق ضوابطی که به پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت وزیران میرسدبه فروش رسانده و درآمد حاصل را به درآمد عمومی کشور واریز نماید.معادل وجوه واریزی به خزانه از محل اعتباری که به همین منظور در قانون بودجه کل کشور هر سال منظور میشود در اختیار سازمان قرار خواهد گرفت تا در جهت تحقق اهداف و انجام وظایف سازمان هزینه گردد.
ماده 11
ماده 11
- درآمد حاصل از هدایا و کمکهای مردمی، بانکها، شهرداریها و دستگاههای اجرائی و ارگانها و مؤسسات خیریه، از جمله منابع مالی سازمان میباشد.ماده 12
ماده 12
- با تصویب این اساسنامه کلیه اموال، وسایل و تجهیزات موجود همراه با نیروی انسانی مربوط به آموزش و پرورش و توانبخشی افراد استثنایی که در اختیار وزارت آموزش و پرورش است به تشخیص این سازمان به سازمان منتقل میگردد.ماده 13
ماده 13
- کلیه مؤسسات، واحدها، مراکز و قسمتهای مربوط به آموزش و پرورش سایر دستگاهها همراه با نیروی انسانی و کلیه اموال منقول و غیرمنقول، وسائل، امکانات و تجهیزات موجود آنها به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و تصویب هیأت وزیران به سازمان منتقل میگردد.ماده 14
ماده 14
- مواردی که در این اساسنامه پیشبینی نشده است طبق قوانین و مقررات جاری کشور عمل خواهد شد.موخره
اساسنامه فوق مشتمل بر چهارده ماده و چهار تبصره که تصویب آن بر اساس تبصره 3 ماده واحده قانون تشکیل سازمان آموزش و پرورش استثنائی مصوب 1369/9/21 به کمیسیون آموزش و پرورش محول گردیده بود در جلسه مورخ 1370/5/29 کمیسیون تصویب و در تاریخ 1370/6/24 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
امضاء
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی