جزء 13

قانون تصویب اصلاحات ضمایم معاهده (کنوانسیون) بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی ها 1352 (1973) (مارپل 1973/78)

13

- پیوست اول جدیدی به شرح زیر افزوده می شود، و عنوان پیوست کنونی به پیوست دوم اصلاح می شود:

-« پیوست اول

معیارهای طبقه بندی بارهای فله جامد به عنوان مضر برای محیط زیست دریایی

از نظر این پیوست، بقایای بار چنانچه بقایای بارهای فله جامدی باشند که طبق معیار «سامانه یکپارچه جهانی سازمان ملل متحد برای طبقه بندی و برچسب گذاری مواد شیمیایی» (جی اِچ اِس) مطابق مولفه های زیر طبقه بندی شده باشند، برای محیط زیست دریایی مضر قلمداد می شوند[پاورقی6]:

1 طبقه 1 سمّیت حاد دریایی؛ و/یا

2 طبقه 1 یا 2 سمیت مزمن دریایی؛ و/یا

3 طبقه 1-الف یا 1-ب سرطان زایی پاورقی7]، به همراه تجزیه پذیری کُند و تجمع زیستی بالا؛ و/یا

4 طبقه 1-الف یا 1-ب جهش زایی، به همراه تجزیه پذیری کُند و تجمع زیستی بالا؛ و/یا

5 طبقه 1-الف یا 1-ب سمیت زایشی، به همراه تجزیه پذیری کُند و تجمع زیستی بالا؛ و/یا

6 طبقه 1 سمیت برای اعضای بخصوص بدن به علت در معرض قرارگرفتن مکرر، به همراه تجزیه پذیری کُند و تجمع زیستی بالا؛ و/یا

7 بارهای فله جامد حاوی یا ساخته شده از بسپار (پلیمر) های مصنوعی، لاستیک، پلاستیک یا ساچمه های پلاستیکی (شامل مواد خرد، آسیاب، ریز یا کوبیده شده و مواد مشابه).»

پاورقی 6

پاورقی6- معیارها بر اساس سامانه جی اچ اس سازمان ملل متحد طراحی شده اند. برای محصولات خاص (مانند فلزات و ترکیبات فلزی غیرآلی)، توصیه های موجود در سامانه جی اچ اس سازمان ملل متحد و ضمایم 9 و 10 آن برای تفسیر صحیح معیارها و طبقه بندی آنها ضروری است و باید دنبال شود.

پاورقی 7

پاورقی7- محصولات بر مبنای سرطان زایی، جهش زایی، سمیت زایش یا سمیت برای اعضای بخصوص بدن به علت در معرض قرارگرفتن مکرر برای خطرات دهانی یا پوستی، یا بدون درج شیوه در معرض قرارگرفتن در توضیحات خطر طبقه بندی شده اند.