مجاز بودن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نسبت به تامین منابع مالی، اجرا ، نگهداری ، بهره برداری و انتقال آزادراه ساوه - سلفچگان به طول حدود 65 کیلومتر
نوع قانون
مقرره -
مرجع تصويب
هیات وزیران
تاریخ سند تصويب
-
شماره ابلاغ
94923/ت64427هـ
مرجع ابلاغ
معاون اول رئیس جمهور
شماره روزنامه رسمي
-
آخرین وضعیت
-
طبقه بندی
ندارد
تاريخ تصويب
1404/06/12
شماره سند تصویب
-
تاریخ ابلاغ
1404/06/18
تاريخ اجرا
1404/06/18
تاریخ روزنامه رسمي
-
تاریخ انتشار
1404/06/24
متن کامل قانون
مقدمه
هیئت وزیران در جلسه 1404/6/12 به پیشنهاد شماره 58309/100/02 مورخ 1404/4/21 وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده واحده قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور مصوب 1366 تصویب کرد:
بند 1
- شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که در این تصویب نامه "شرکت" نامیده می شود، به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی که در این تصویب نامه "وزارت" نامیده می شود، مجاز است با حفظ مالکیت دولت برای تأمین منابع مالی، اجرا (تعریض خط از 4 به 6 باند)، نگهداری، بهره برداری و انتقال آزادراه ساوه – سلفچگان به طول حدود (65) کیلومتر با برآورد تقریبی یکصد و نوزده هزار و هفتصد و هشتاد و هشت میلیارد (119/788/000/000/000) ریال بر اساس فهرست بهای سال 1403 که در این تصویب نامه "طرح (پروژه)" نامیده می شود، شامل تأمین مالی، انجام طراحی، تکمیل مطالعات، خدمات فنی و مهندسی، تملک املاک و اراضی و مستحدثات، هزینه های ستادی و پیش بینی نشده، پایش (کنترل کیفی)، خدمات نظارت، کسورات قانونی، مالیات بر ارزش افزوده، بیمه تمام خطر مهندسی، تعدیل دوره ساخت، احداث (تعریض)، نگهداری، بهره برداری و انتقال آن در قالب بند (الف) ماده (2) آیین نامه اجرایی قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و شهرسازی از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور موضوع تصویب نامه شماره 7505/ت51321هـ مورخ 1394/1/26 با اصلاحات بعدی، نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت در تأمین منابع مالی، اجرا (تعریض)، نگهداری، بهره برداری و انتقال آزادراه ساوه – سلفچگان با "شرکت احداث، نگهداری، بهره برداری و انتقال توسعه آزادراه ساوه – سلفچگان" که به روش فراخوان و مذاکره انتخاب گردیده است و در این تصویب نامه "شرکت طرف قرارداد" نامیده می شود، با رعایت ضوابط و مقررات فنی، زیست محیطی و پدافند غیرعامل اقدام نماید. انعقاد قرارداد مشارکت با تهیه گزارش ای اِم پی (EMP) مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست بلامانع می باشد.
بند 2
- "شرکت طرف قرارداد" عهده دار تأمین نود درصد (90%) از منابع طرح مالی مورد نیاز برای اجرای طرح (پروژه) و تأسیسات جانبی خاص آن تا شروع مرحله بهره برداری طرح (پروژه) و تسویه حساب کامل هزینه ها خواهد بود. "شرکت" نیز تأمین ده درصد (10%) از منابع مالی مورد نیاز را تعهد نموده که از محل عوارض آزادراه ساوه - سلفچگان در دوره احداث (تعریض)، (پس از استهلاک اصل و سود مانده سرمایه گذاری قرارداد شماره 3062/11 مورخ 1380/3/28) با رعایت قوانین و مقررات تأمین خواهد نمود.
تبصره
تبصره
- شرکت" مجاز است هم زمان با اجرا و یا بهره برداری آزادراه، علاوه بر استفاده از ظرفیت قانونی بند (ر) ماده (1) و ماده (53) آیین نامه اجرایی قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و شهرسازی از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور با اصلاحات بعدی در راستای مولدسازی نسبت به اقدامات جبرانی جهت کاهش سهم طرف مشارکت و یا تسریع در استهلاک اصل و سود آورده سهامدار شرکت طرف قرارداد، اراضی پیشنهادی شرکت طرف قرارداد را بعد از استعلام از دستگاه های متولی برای امکان واگذاری با لحاظ نمودن ارزش افزوده حاصل و با رعایت قوانین و مقررات مربوط به شرکت طرف قرارداد واگذار نماید.بند 3
- "شرکت طرف قرارداد" مکلف است پیشنهاد قیمت اجرای طرح (پروژه) را به همراه تحلیل (آنالیز) قیمت مربوطه بر اساس مطالعات مصوب "شرکت" و آخرین فهرست های بهای ابلاغ شده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و ضرایب آن با اعمال ضریب به روزرسانی شاخص مبنای تعدیل فهرست های بها و پیش بینی تعدیل دوره ساخت، مالیات بر ارزش افزوده، حق بیمه های سهم کارفرما و سایر هزینه های جانبی مرتبط با اجرای طرح (پروژه) را جهت بررسی و تأیید نهایی به "شرکت" تحویل نماید. هزینه های یادشده پس از تأیید "شرکت" و تصویب "وزارت" جزء هزینه های قابل قبول سرمایه گذاری طرح (پروژه) منظور و مبنای محاسبه قرار می گیرد.
تبصره 1
تبصره 1
- انجام امور طراحی و مطالعات طرح (پروژه) مذکور بر عهده "شرکت طرف قرارداد" بوده که هزینه های مرتبط با آن نیز پس از تصویب مطالعات و طراحی و تایید توسط "شرکت" جزء هزینه های قابل قبول سرمایه گذاری طرح (پروژه) منظور خواهد شد.تبصره 2
تبصره 2
- حداکثر ضریب اضافه پیشنهادی در قرارداد پیمانکاری شرکت طرف قرارداد با پیمانکاران واجد صلاحیت و مورد تأیید شرکت موضوع بند (4) این تصویب نامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط، با تأیید"شرکت" و بر اساس متوسط ضرایب پیشنهادی در قراردادهای منعقده بخش راه از طریق مناقصه در طول (6) ماه اخیر"شرکت" منتهی به تاریخ ابلاغ این تصویب نامه، تعیین خواهد شد.بند 4
- "شرکت طرف قرارداد" بر اساس ماده (16) آیین نامه اجرایی قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و شهرسازی از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور با اصلاحات بعدی، می تواند پس از انعقاد قرارداد واگذاری ضمن تأمین مالی طرح (پروژه)، پیمانکاری طرح (پروژه) و تأسیسات جانبی خاص آن را راساً و یا به پیمانکاران واجد صلاحیت و مورد تأیید شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط، واگذار نماید.
بند 5
- پیش بینی اولیه دوره واگذاری معادل بیست و پنج (25) سال مشتمل بر چهار (4) سال دوره مطالعه و احداث و بیست و یک (21) سال دوره بهره برداری خواهد بود، لکن دوره واگذاری واقعی محدود به بازگشت کامل سرمایه و سود مورد انتظار (مصوب) می باشد.
بند 6
- نرخ سود سرمایه گذاری "شرکت طرف قرارداد" در دوران احداث و بهره برداری طرح (پروژه) معادل بیشترین نرخ سود سپرده های بلندمدت بانک های دولتی مصوب هیئت عالی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بعلاوه ده درصد (10%) تعیین می گردد.
تبصره 1
تبصره 1
- به روزرسانی سالانه مانده سرمایه گذاری قابل استهلاک بر مبنای بیشترین نرخ سود سپرده بلندمدت بانک های دولتی مصوب هیئت عالی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به علاوه ده درصد (10%) و مطابق دستورالعمل ها و رویه های اجرایی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعمال می گردد.تبصره 2
تبصره 2
- چنانچه دوره احداث و مطالعه، بر اثر تعلل "شرکت طرف قرارداد" و یا پیمانکاران معرفی شده از سوی "شرکت طرف قرارداد" بیش از (48) ماه به طول انجامد، در دوره تأخیر هیچ گونه سودی برای آورده "شرکت طرف قرارداد" منظور نخواهد شد.بند 7
- مسئولیت نگهداری و بهره برداری از طرح (پروژه) و تأسیسات جانبی خاص آن در دوره واگذاری بر عهده و مسئولیت "شرکت طرف قرارداد" می باشد.
تبصره 1
تبصره 1
- پس از بازگشت کامل سرمایه و سود مورد انتظار (مصوب)، منافع بهره برداری از طرح (پروژه) و تأسیسات جانبی خاص آن با حفظ سطح خدمات (سرویس) بر اساس پیوست های قرارداد و با رعایت موازین فنی و مفاد دستورالعمل ها و مقررات صادره از سوی وزارت، به "وزارت" منتقل می گردد.تبصره 2
تبصره 2
- پذیرش هزینه های اجرا، بهره برداری و نگهداری در چهارچوب دستورالعمل های مصوب "وزارت" و همچنین بازگشت سرمایه و سود مورد انتظار(مصوب) طرح (پروژه)، پس از تأیید "شرکت" و حسابرس مورد تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی ملاک عمل می باشد.بند 8
- بیمه، مالیات و سایر حقوق و عوارض ناشی از اجرای آزاد راه تابع قوانین و مقررات طرح های عمرانی می باشد.
بند 9
- "شرکت" موظف است در قرارداد واگذاری منعقده، نحوه استیفای حقوق دولت را در صورت خودداری و یا ناتوانی "شرکت طرف قرارداد" در اجرای مفاد قرارداد پیش بینی نماید.
امضاء
محمدرضا عارف
معاون اول رئیس جمهور