اساسنامه شرکت سهامی پرورش و تولید گوشت بوقلمون

نوع قانون

قانون -

مرجع تصويب

کمیسیون مجلس

تاریخ سند تصويب

-

شماره ابلاغ

10062

مرجع ابلاغ

نخست وزیر

شماره روزنامه رسمي

8900

آخرین وضعیت

1402/07/20

طبقه بندی

ندارد

تاريخ تصويب

1354/04/03

شماره سند تصویب

-

تاریخ ابلاغ

1354/04/23

تاريخ اجرا

1354/05/17

تاریخ روزنامه رسمي

1354/05/01

تاریخ انتشار

-

متن کامل قانون

فصل اول

ـ کلیات

ماده 1

ـ باستناد ماده 6 قانون تجدید تشکیلات و تعیین وظائف سازمانهای وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و انحلال وزارت منابع طبیعی مصوب بهمن ماه 1350 و مفاد ماده 2 قانون تأسیس شرکتهای بهره ‌برداری از اراضی زیرسدها مصوب اردیبهشت ماه 1347 بموجب مقررات این‌اساسنامه شرکت سهامی ‌پرورش و تولید گوشت بوقلمون تشکیل میگردد.

ماده 2

ـ شرکت سهامی ‌پرورش و تولید گوشت بوقلمون که در این اساسنامه شرکت نامیده میشود وابسته بوزارت کشاورزی و منابع طبیعی و‌مرکز آن زیاران قزوین است و میتواند شعب و نمایندگیهائی در نقاط دیگر کشور تأسیس نماید.

ماده 3

ـ موضوع شرکت انجام عملیات پرورش و تولید و بازاریابی گوشت بوقلمون است، شرکت برای تأمین منظورهای فوق میتواند بانجام امور‌زیر اقدام نماید:

‌الف ـ احیای اراضی و کشت نباتات علوفه‌ای و غلات برای تهیه خوراک بوقلمون.

ب ـ درختکاری اعم از اشجار مثمر و غیرمثمر.

ج ـ احداث مزارع بمنظور پرورش بوقلمون.

‌د ـ کشت نباتات صنعتی و تولید علوفه.

هـ ـ ایجاد صنایع تبدیل و بهبود مواد خام تولیدی بمواد قابل مصرف.

‌و ـ ایجاد بوقلمون‌داری صنعتی و کشتارگاه و تأسیسات بسته‌بندی گوشت بوقلمون.

‌ز ـ ایجاد سردخانه و تأسیسات مورد لزوم.

ح ـ ایجاد کارخانجات تهیه خوراک بوقلمون و دام.

ط ـ فروش محصولات.

ی ـ خرید وسائل حمل و نقل برای فرآورده‌های بوقلمون و کشاورزی مربوط.

ک ـ وارد کردن خوراک بوقلمون از خارج از کشور در صورت لزوم.

ل ـ خرید بوقلمون و نطفه از داخل و خارج کشور.

م ـ عقد قراردادهای خرید و یا مشارکت با تولیدکنندگان داخلی علوفه و خوراک دام و طیور.

ن ـ تسطیح اراضی و ایجاد و نگهداری راههای ارتباطی داخل حوزه عمل شرکت.

س ـ خرید یا اجاره زمین و ساختمان منازل کارکنان و انبار و تأسیسات و جایگاه پرورش بوقلمون و سایر ساختمانها و تأسیسات لازم.

ع ـ تهیه و تدارک مواد اولیه و وسایل نقلیه و ماشین‌الات و ادوات مربوط به پرورش بوقلمون و کشاورزی مورد احتیاج.

ف ـ انجام سایر امور و معاملات مربوط بشرکت.

‌شرکت با تصویب مجمع عمومی ‌و رعایت مقررات مربوط برای حصول هدفهای خود مجاز است با شرکتهای ایرانی و خارجی در داخل کشور مشارکت‌کند و وام و اعتبار از بانکها و مؤسسات اعتباری، داخلی و خارجی بر طبق قوانین و مقررات مربوط تحصیل نماید.

ماده 4

ـ نوع شرکت، شرکت سهامی‌و مدت آن نامحدود است.

ماده 5

ـ شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است.

ماده 6

ـ شرکت می‌تواند طبق ضوابطی که بتصویب مجمع عمومی ‌میرسد انجام امور مربوط بوظایف شرکت را که از طرف سازمانهای دولتی و‌خصوصی و اشخاص ارجاع میگردد در مقابل اخذ حق‌الزحمه انجام دهد.

فصل دوم

ـ سرمایه

ماده 7

ـ سرمایه اولیه شرکت یک میلیارد ریال در سال است که به‌سهام ده‌هزار ریالی با نام منضم میشود که متعلق بدولت است و پنجاه درصد آن‌از محل دارائیهای حاصل از طرحهای عمرانی مربوط تأمین و پرداخت شده است شرکت میتواند با تصویب مجمع عمومی ‌تا 99 درصد سهام را بفروش برساند.

ماده 8

ـ شرکت میتواند با تصویب مجمع عمومی سرمایه خود را افزایش دهد.

ماده 9

ـ از سود ویژه شرکت تا موقعی که کل اندوخته شرکت به 1/2 سرمایه برسد همه ‌ساله 10 درصد آن بعنوان اندوخته اختصاص داده ‌خواهد شد.

فصل سوم

ـ ارکان شرکت

ماده 10

ـ شرکت دارای ارکان زیر است:

‌الف ـ مجمع عمومی.

ب ـ هیئت‌ مدیره و مدیر‌عامل.

ج ـ حسابرس (‌بازرس)

ماده 11

ـ نمایندگی سهام دولت در مجمع عمومی‌ با وزیر کشاورزی و منابع طبیعی ـ وزیر امور اقتصادی و دارائی ـ وزیر مشاور و رئیس سازمان ‌برنامه و بودجه ـ وزیر صنعت، معـدن و تجارت ـ وزیر تعاون و امور روستاها میباشد. ریاست مجمع بر عهده وزیر کشاورزی و منابع طبیعی است.

ماده 12

ـ جلسات مجمع عمومی‌ حداقل سالی دو بار تشکیل میشود، یکبار در تیر ماه برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان سال قبل و‌یکبار در ششماهه دوم سال برای تصویب بودجه و برنامه و سایر مسائلی که در دستور جلسه قرار گیرد.

ماده 13

ـ وظایف و اختیارات مجمع عمومی بشرح ذیل است:

‌الف ـ رسیدگی و اظهار نظر نسبت بگزارش عملیات سالانه و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان.

ب ـ تصویب خط مشی و برنامه عملیات و بودجه شرکت.

ج ـ انتخاب اعضای هیئت ‌مدیره.

‌د ـ انتخاب حسابرس (‌بازرس) به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارائی.

هـ ـ پیشنهاد انحلال شرکت برای تصویب هیئت وزیران.

‌و ـ تصویب آئین‌ نامه‌های مالی و معاملاتی و تشکیلات شرکت با رعایت مقررات مربوط.

‌ز ـ اتخاذ تصمیم راجع به ختم دعوی از طریق سازش یا ارجاع امر بداوری و تعیین داور.

ح ـ اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد افزایش سرمایه.

ط ـ تصویب قراردادهای خرید خدمات مؤسسات خارجی با رعایت مقررات مربوط.

ی ـ تصویب تشکیلات شرکت پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی‌ کشور.

ک ـ اتخاذ تصمیم نسبت بسایر موضوعاتی که در دستور مجمع قرار میگیرد.

ماده 14

ـ جلسات مجمع عمومی ‌بدعوت رئس مجمع عمومی‌حداقل 15 روز قبل از تشکیل مجمع با ذکر تاریخ و محل تشکیل و دستور جلسه ‌تشکیل خواهد شد.

ماده 15

ـ مجمع عمومی ‌ممکن است بطور فوق‌العاده برای اتخاذ تصمیم نسبت بهر موضوع بدعوت رئیس مجمع و یا بتقاضای مدیر‌عامل‌و رئیس هیئت‌مدیره و یا حسابرس (‌بازرس) از طریق رئیس مجمع با ذکر علت تشکیل گردد.

تبصره

ـ جلسات مجمع عمومی ‌با حضور حداقل دو سوم اعضاء رسمیت داشته و تصمیمات مجمع عمومی‌با رأی اکثریت اعضاء حاضر در جلسه ‌قابل اجراء خواهد بود.

ماده 16

ـ هیئت‌مدیره شرکت مرکب از سه نفر میباشد.

ماده 17

ـ مدت تصدی اعضای هیئت‌مدیره سه سال خواهد بود و انتخاب مجدد آنها بلامانع است و تا زمانی که ‌هیئت‌مدیره جدید انتخاب نشده‌ هیئت‌ مدیره سابق بکار خود ادامه خواهد داد.

ماده 18

ـ مجمع عمومی‌از بین اعضاء هیئت ‌مدیره یکنفر را بعنوان مدیر‌عامل و رئیس هیئت ‌مدیره انتخاب مینماید.

ماده 19

ـ جلسات هیئت‌ مدیره با حضور مدیر‌عامل و رئیس مدیره‌هیئت و حداقل یکنفر از اعضای هیئت ‌مدیره رسمیت خواهد یافت و‌تصمیمات هیئت‌مدیره با اکثریت آراء معتبر است.هیئت ‌مدیره دارای دفتری خواهد بود که تمام تصمیمات متخذه ‌هیئت در آن ثبت و بامضای مدیر‌عامل و رئیس هیئت‌مدیره و اعضاء حاضر در جلسه ‌میرسد.

ماده 20

ـ میزان حقوق و مزایای مدیر‌عامل و رئیس هیئت‌ مدیره و اعضای هیئت‌ مدیره با تأیید شورای حقوق و دستمزد و حق‌الزحمه حسابرس(‌بازرس) از طرف مجمع عمومی‌ تعیین میگردد.

ماده 21

ـ در صورت فوت یا استعفاء یا ضرورت تغییر هر یک از اعضای هیئت ‌مدیره جانشین وی برای بقیه مدت با تصویب مجمع عمومی ‌فوق‌العاده خواهد شد.

ماده 22

ـ جلسات هیئت‌مدیره بدعوت مدیر‌عامل و رئیس هیئت‌مدیره تشکیل خواهد شد.

ماده 23

ـ وظایف و اختیارات هیئت‌ مدیره بشرح زیر است:

‌الف ـ اجرای تصمیمات مجمع عمومی.

ب ـ رسیدگی و تأیید ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت برای تسلیم بمجمع عمومی.

ج ـ رسیدگی و تأیید برنامه عملیات و خط مشی شرکت برای تسلیم بمجمع عمومی.

‌د ـ رسیدگی و تأیید بودجه شرکت ‌برای تسلیم و تصویب بمجمع‌عمومی.

هـ ـ اخذ تصمیم نسبت بدادن و یا گرفتن وام و اعتبار با رعایت مقررات مربوط به پیشنهاد مدیر‌عامل و بر اساس برنامه عملیات و خط‌مشی ‌شرکت که بتصویب مجمع عمومی ‌رسیده است.

‌و ـ اخذ تصمیم درباره کلیه پیشنهادات مدیر‌عامل که برای حفظ حقوق شرکت لازم و در صلاحیت هیئت ‌مدیره باشد.

ماده 24

ـ مدیر‌عامل و رئیس هیئت‌ مدیره بالاترین مقام اجرائی شرکت است و امور شرکت را طبق مفاد این اساسنامه و آئین‌نامه‌ها و مقررات‌ مربوط اداره مینماید و برای این منظور دارای اختیارات اجرائی اعم از اداری و مالی و فنی و بازرگانی زیر نیز میباشد.

1ـ استخدام و انتصاب و انفصال و ارتقاء و اعطای پاداش و اضافه حقوق و بطور کلی اخذ تصمیم درباره کلیه امور استخدامی ‌و آموزشی کارکنان ‌بر طبق مقررات و آئین‌نامه‌های مصوب استخدامی‌ شرکتهای دولتی و آئین‌نامه‌های مربوط.

2ـ انجام کلیه عملیات اجرائی و اداری شرکت در حدود بودجه مصوب طبق آئین نامه ها و مقررات مربوط.

3ـ افتتاح حسابهای ریالی و ارزی در بانکهای داخلی و خارجی با رعایت مفاد اساسنامه و مقررات مربوط.

4ـ نمایندگی‌شرکت در کلیه مراجع قضائی ‌یا غیرقضائی با حق توکیل غیر.

5ـ پیشنهاد ارجاع اختلافات و دعاوی شرکت بداوری و تعیین داور همچنین حل و فصل آنها از طریق سازش به مجمع عمومی.

6ـ مدیر‌عامل میتواند بمسئولیت خود قسمتی از اختیارات خود را بهر یک از اعضاء هیئت‌ مدیره و یا رؤسای ادارات و شعب و نمایندگیهای ‌شرکت واگذار نماید.

تبصره

ـ مدیر‌عامل با تصویب مجمع عمومی‌ میتواند یکی از اعضای هیئت‌ مدیره را بعنوان قائم‌ مقام مدیر‌عامل تعیین نماید که در غیاب او‌دارای کلیه اختیارات مدیر‌عامل خواهد بود.

ماده 25

ـ کلیه چکها و اسناد تعهدآور بامضای مدیر‌عامل و رئیس هیئت ‌مدیره و یکی از اعضای هیئت ‌مدیره معتبر خواهد بود. مکاتبات اداری با امضای مدیر‌عامل و رئیس هیئت ‌مدیره و یا کسانی که از طرف مدیر‌عامل و رئیس هیئت‌ مدیره حق امضاء دارند معتبر است.

ماده 26

ـ شرکت دارای حسابرس (‌بازرس) خواهد بود که به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارائی و تصویب مجمع عمومی‌ برای مدت یکسال ‌انتخاب خواهد شد و تا زمانی که جانشین او انتخاب نشده است به وظایف خود ادامه خواهد داد و انتخاب مجدد حسابرس (‌بازرس) قبلی بلامانع ‌است.

ماده 27

ـ وظایف حسابرس (‌بازرس) بقرار زیر است:

1ـ انجام کلیه وظایف و اختیاراتی که بموجب قانون تجارت مشخص شده است.

2ـ بررسی گزارش سالانه رسیدگی ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت و تهیه گزارش برای مجمع عمومی ‌و تسلیم رونوشت آن به‌ هیئت‌ مدیره.

3ـ حسابرس (‌بازرس) با اطلاع مدیر‌عامل حق مراجعه بکلیه دفاتر و پرونده و اسناد و پیمانهای شرکت را خواهد داشت.

ماده 28

ـ حسابرس (‌بازرس) حق مداخله در امور جاری شرکت را ندارد و اقدامات او در اجرای وظایف نباید مانع جریان کارهای شرکت گردد.

فصل چهارم

ـ مقررات مختلف

ماده 29

ـ سال مالی شرکت از اول فروردین ماه‌هر سال آغاز و در پایان اسفند همان سال خاتمه می‌ پذیرد به استثنای اولین سال که از تاریخ تشکیل‌ شروع و در آخر اسفند ماه‌همان سال پایان مییابد.

ماده 30

ـ ترازنامه و حساب سود و زیان و صورت دارائی و بدهی شرکت حداقل سی روز قبل از انعقاد مجمع عمومی‌سالانه باید به حسابرس(‌بازرس) داده شود و حسابرس (‌بازرس) مکلف است نسخه‌ای از گزارش خود را ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی‌ به‌ هیئت ‌مدیره تسلیم کند.

ماده 31

ـ شرکت از نظر مقررات مالی و اداری تابع این اساسنامه و آئین نامه های مربوط میباشد و در کلیه موضوعاتی که در این اساسنامه پیش‌ بینی ‌نشده است طبق قانون تجارت و قوانین و مقررات مربوط بشرکتهای دولتی عمل خواهد نمود.

موخره

اساسنامه فوق مشتمل بر سی و یک ماده و دو تبصره باستناد ماده 6 قانون تجدید تشکیلات و تعیین وظایف سازمانهای وزارت کشاورزی و منابع ‌طبیعی و انحلال وزارت منابع طبیعی و ماده 2 قانون تأسیس شرکتهای بهره‌برداری از اراضی زیر سدها پس از تصویب کمیسیونهای کشاورزی و منابع ‌طبیعی، استخدام و امور اقتصادی و دارائی مجلس سنا در جلسات سوم و بیست و هستم اردیبهشت ماه 1354، به ترتیب در جلسات سی و یکم‌ خرداد ماه و اول و سوم تیر ماه یکهزار و سیصد و پنجاه و چهار شمسی بتصویب کمیسیونهای امور استخدام و سازمانهای اداری، امور اقتصادی و‌دارائی و کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورایملی رسید.

امضاء

رئیس مجلس شورایملی ـ عبدالله ریاضی

دستگاه‌های مجری

وزارت کشاورزی و منابع طبیعی

گیرندگان رونوشت

شبکه ارتباطات