اساسنامه شرکت سهامی حمل و نقل جاده ای یخچالدار و اساسنامه شرکت سهامی حمل و نقل بین المللی جمهوری اسلامی ایران و اساسنامه شرکت سهامی حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران
نوع قانون
قانون -
مرجع تصويب
کمیسیون مجلس
تاریخ سند تصويب
-
شماره ابلاغ
30592
مرجع ابلاغ
نخست وزیر
شماره روزنامه رسمي
11507
آخرین وضعیت
منسوخه 1403/06/27
طبقه بندی
ندارد
تاريخ تصويب
1363/04/17
شماره سند تصویب
-
تاریخ ابلاغ
1363/05/18
تاريخ اجرا
1363/06/24
تاریخ روزنامه رسمي
1363/06/08
تاریخ انتشار
-
متن کامل قانون
بخش اول
اول (منسوخه 27ˏ06ˏ1403)
- اساسنامه شرکت سهامی حمل و نقل جادهای یخچالدارمتن قبلی :
بخش اولاول - اساسنامه شرکت سهامی حمل و نقل جادهای یخچالدار
متن اثرگذار/تغییر یافته :
122 - اساسنامه شرکت سهامی حمل و نقل جاده ای یخچالدار مصوب 1363/04/17 - کل قانونفصل اول
فصل اول
: نام ـ موضوع ـ مدت ـ مرکز اصلی ـ تابعیتماده 1
ماده 1
ـ نام و نوع شرکت: شرکت سهامی حمل و نقل جادهای یخچالدار جمهوری اسلامی که بموجب ماده واحده مصوبه 9/12/61 مجلسشورای اسلامی تأسیس و طبق ضوابط این اساسنامه و مقررات مربوط به شرکهای دولتی بصورت بازرگانی اداره خواهد شد.ماده 2
ماده 2
ـ موضوع شرکت. حمل و نقل داخلی و بینالمللی مواد فاسد شدنی و ارائه خدمات مربوطه مورد احتیاج صاحبان بار.تبصره
تبصره
ـ فعالیت دولت در این زمینه محدود به حدود مقر در قانون فوق (مصوب 9/12/61) بمنظور رفع تنگناهای موجود بوده و مانع فعالیتبخش خصوصی نخواهد بود.ماده 3
ماده 3
ـ مبداء تشکیل شرکت و مدت آن. شرکت از تاریخ ابلاغ این اساسنامه بمدت نامحدود تشکیل میشود.ماده 4
ماده 4
ـ مرکز اصلی شرکت تهران است و با تصویب مجمع عمومی میتواند در نقاط مختلف داخل و خارج کشور شعبه یا نمایندگی ایجاد نماید.ماده 5
ماده 5
ـ سرمایه شرکت پنج میلیارد(000/000/000/5) ریال است که به پنجاه هزار سهم یکصد هزار ریالی تقسیم میشود که 10% آن نقداً پرداخت میگردد و کلیه سهام آن سهم متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران میباشد.فصل دوم
فصل دوم
: ارکان شرکتماده 6
ماده 6
ـ ارکان شرکت عبارت است از:1 ـ مجمع عمومی
2 ـ هیأت مدیره
3 ـ مدیر عامل
4 ـ بازرسان (حسابرسان)
ماده 7
ماده 7 (منسوخه 08ˏ04ˏ1390)
ـ مجمع عمومی مرکب از اشخاص زیر است:1 ـ وزیر راه و شهرسازی
2 ـ وزیر کشاورزی
3 ـ وزیر امور اقتصادی و دارائی
4 ـ وزیر صنعت، معـدن و تجارت
5 ـ رئیس سازمان برنامه و بودجه
متن قبلی :
بخش اول>فصل دوم>ماده 7ماده 7 ـ مجمع عمومی مرکب از اشخاص زیر است:
1 ـ وزیر راه ترابری
2 ـ وزیر کشاورزی
3 ـ وزیر امور اقتصادی و دارائی
4 ـ وزیر بازرگانی
5 ـ رئیس سازمان برنامه و بودجه
متن اثرگذار/تغییر یافته :
ماده 4 ـ در کلیه قوانین به جای وزارتخانه های یاد شده و وزیران آنها به ترتیب وزارت راه و شهرسازی و وزیر آن جایگزین می گردد.متن قبلی :
بخش اول>فصل دوم>ماده 7ماده 7 ـ مجمع عمومی مرکب از اشخاص زیر است:
1 ـ وزیر راه و شهرسازی
2 ـ وزیر کشاورزی
3 ـ وزیر امور اقتصادی و دارائی
4 ـ وزیر بازرگانی
5 ـ رئیس سازمان برنامه و بودجه
متن اثرگذار/تغییر یافته :
تبصره 3 - در کلیه قوانین به جای وزارتخانه های یادشده و وزیران آنها به ترتیب وزارت تعـاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت صنعت، معـدن و تجارت و وزیـران آنها جایگزین می شود.تبصره 1
تبصره 1 (منسوخه 31ˏ03ˏ1390)
ـ ریاست مجمع با وزیر راه و شهرسازی خواهد نمود.متن قبلی :
بخش اول>فصل دوم>ماده 7>تبصره 1تبصره 1 ـ ریاست مجمع با وزیر راه و ترابری خواهد نمود.
متن اثرگذار/تغییر یافته :
ماده 4 ـ در کلیه قوانین به جای وزارتخانه های یاد شده و وزیران آنها به ترتیب وزارت راه و شهرسازی و وزیر آن جایگزین می گردد.تبصره 2
تبصره 2
ـ در غیاب اعضاء مجمع عمومی معاونین آنان با معرفی کتبی در جلسه شرکت خواهند نمود.ماده 8
ماده 8
ـ وظایف مجمع عمومی عبارت است از:بند الف
الف
ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد گزارشهای هیأت مدیره و تعیین و تصویب خط مشی کلی و برنامه عملیات و بودجه سالانه شرکت.بند ب
ـ رسیدگی و تصویب گزارش سالانه/ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت با توجه به گزارش هیأت مدیره و بازرسان (حسابرسان) شرکت.
بند ج
ج )
رسیدگی و تصویب تشکیلات و آئیننامههای استخدامی و در صورت لزوم تجدید نظر در آنها در حدود مقررات استخدامی شرکتهای دولتی باتأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.بند د
ـ بررسی و تصویب آئین نامههای مالی و معاملاتی شرکت با رعایت مقررات مربوط و با تأیید وزارت امور اقتصادی و دارائی بررسی و تصویب آئین نامههای وام مسکن و وام ضروری و سایر آئین نامههای مورد نیاز شرکت به پیشنهاد هیأت مدیره و با رعایت مقررات مربوط.
بند هـ
ـ ـ اتخاذ تصمیم در مورد تأسیس شعبه یا نمایندگی در داخل و خارج کشور به پیشنهاد هیأت مدیره.
بند و
ـ انتخاب و یا عزل اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل.
بند ز
ز (منسوخه 31ˏ03ˏ1390)
ـ انتخاب و یا عزل بازرسان (حسابرسان) به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی و وزیر امور اقتصادی و دارائی.متن قبلی :
بخش اول>فصل دوم>ماده 8>بند زز ـ انتخاب و یا عزل بازرسان (حسابرسان) به پیشنهاد وزیر راه و ترابری و وزیر امور اقتصادی و دارائی.
متن اثرگذار/تغییر یافته :
ماده 4 ـ در کلیه قوانین به جای وزارتخانه های یاد شده و وزیران آنها به ترتیب وزارت راه و شهرسازی و وزیر آن جایگزین می گردد.بند ح
ـ تعیین حقوق و مزایا و پاداش مدیر عامل و اعضاء هیأت مدیره و حقالزحمه بازرس (حسابرس).
بند ط
ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد سرمایهگذاری، مشارکت، اخذ وام تحصیل اعتبار.
بند ی
ـ اتخاذ تصمیم نسبت به سود ویژه و اندوخته و ذخیره مطالبات مشکوکالوصول و لاوصول شرکت.
بند ک
ـ اتخاذ تصمیم درباره اخذ وام و یا اعتبار از بانکها و مؤسسات دولتی.
بند ل
ـ اتخاذ تصمیم درباره افزایش سرمایه شرکت.
بند م
ـ تصویب آئین نامههای فنی و سایر آئین نامههای مورد نیاز شرکت با رعایت مقررات مربوطه.
بند ن
ـ اتخاذ تصمیم در مورد ارجاع دعاوی به داوری و همچنین اتخاذ تصمیم در مورد مصالحه در دعاوی مطروحه با رعایت قوانین و مقرراتمربوطه.
بند س
ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر امور مربوط به شرکت که در اساسنامه ذکر نگردیده و طبق قانون در صلاحیت مجمع عمومی میباشد.
ماده 9
ماده 9
ـ جلسات مجمع عمومی بطور عادی سالی دو بار بدعوت رئیس مجمع و در صورت لزوم بدعوت مدیر عامل تشکیل میشود.تبصره 1
تبصره 1
ـ مجمع عمومی ممکن است بطور فوقالعاده برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به هر موضوع و امور مربوط به شرکت به دعوت رئیس مجمع یا به تقاضای هر یک از اعضاء مجمع عمومی یا مدیر عامل یا هیأت مدیره یا بازرسان (حسابرسان) از طریق رئیس مجمع و در صورت لزوم از طریق مدیر عامل با دعوت کتبی و ذکر علت تشکیل شود.تبصره 2
تبصره 2
ـ دستور جلسه در دعوتنامه ذکر میگردد و مدارک مربوط به دستور جلسه به ضمیمه دعوتنامه با ذکر تاریخ و محل تشکیل برای اعضاء ارسال میشود.تبصره 3
تبصره 3
ـ هیأت مدیره، مدیر عامل، بازرسان (حسابرسان) حق حضور در مجمع عمومی را دارند ولی حق رأی نخواهند داشت.تبصره 4
تبصره 4
ـ جلسات مجمع عمومی با حضور اکثریت اعضاء رسمیت خواهد یافت و تصمیمات آن با اکثریت آراء اعضای مجمع عمومی معتبراست.تبصره 5
تبصره 5
ـ تصمیمات هر جلسه مجمع عمومی در صورتمجلس درج و به امضاء کلیه شرکت کنندگان در مجمع میرسد و بوسیله رئیس مجمعجهت اجرا به هیأت مدیره ابلاغ میگردد.ماده 10
ماده 10
ـ هیأت مدیره مرکب از 3 نفر عضو موظف است که برای مدت 2 سال به پیشنهاد رئیس مجمع و تصویب مجمع عمومی انتخاب میشود وانتخاب مجدد آنان بلامانع است.ماده 11
ماده 11
ـ مدیر عامل که ریاست هیأت مدیره را نیز بعهده دارد از بین اعضاء هیأت مدیره به پیشنهاد رئیس مجمع و تصویب مجمع عمومی انتخاب میشود.تبصره
تبصره
ـ هیأت مدیره از بین خود یک نفر را بعنوان منشی انتخاب مینماید تا تصمیمات هیأت مدیره و آراء و نظریات را در دفتر مخصوص ثبت و بامضاء حضار در جلسه برساند.ماده 12
ماده 12
ـ جلسات هیأت مدیره با حضور حداقل 2 نفر از اعضاء رسمیت خواهد یافت . تصمیمات متخذه با اکثریت آراء قابل اجرا است.ماده 13
ماده 13
ـ وظایف و اختیار هیأت مدیره بشرح زیر است:بند الف
الف
ـ اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی.بند ب
ـ تهیه بودجه و برنامه سالانه شرکت برای تسلیم به مجمع عمومی.
بند ج
ـ تهیه طرح تشکیلات و آئین نامههای استخدامی و مالی و معاملاتی و سایر آئین نامههای مورد نیاز شرکت برای پیشنهاد به مجمع عمومی.
بند د
ـ بررسی تأسیس شعبه یا نمایندگی در هر یک از نقاط داخل و خارج کشور برای پیشنهاد به مجمع عمومی.
بند هـ
ـ ـ رسیدگی و اخذ تصمیم درباره کلیه پیشنهادات مدیر عامل و بازرسان (حسابرسان) که برای حفظ حقوق شرکت لازم و طبق مقررات در صلاحیت هیأت مدیره باشد.
بند و
ـ نظارت بر اجرای برنامههای جاری بر اساس خط مشی و هدفهای شرکت.
بند ز
ـ پیشنهاد تصویب تشکیلات شرکت به مجمع عمومی پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
بند ح
ـ بررسی آئین نامههای موضوع این اساسنامه و سایر آئین نامههای اجرئی شرکت برای طرح در مجمع عمومی.
بند ط
ـ اخذ وام و یا اعتبار از بانکها و مؤسسات دولتی در حدود مصوبات مجمع عمومی طبق قوانین و مقررات مربوط.
بند ی
ـ تهیه و پیشنهاد طرحهای لازم برای حل مسائل مربوط به بهبود و پیشرفت امور شرکت جهت ارائه به مجمع عمومی.
بند ک
ـ اتخاذ تصمیم نسبت به خرید و فروش اموال منقول و غیر منقول شرکت و همچنین اجاره و استیجاره اموال و اماکن مورد نیاز در حدودآئین نامه مالی شرکت و تخریب یا نوسازی ساختمانها و تأسیسات شرکت.
بند ل
ـ افتتاح حساب در بانکها و معرفی امضای مجاز.
بند م
ـ تعیین حق مشاوره قضائی برای وکلای دادگستری مورد نیاز شرکت در هر موضوع با رعایت مقررات مربوط.
بند ن
ـ اتخاذ تصمیم راجع به امور مربوط باستخدام و عزل و نصب مستخدمین طبق آئین نامه مربوطه.
ماده 14
ماده 14
ـ مدیر عامل بالاترین مقام اجرائی شرکت بوده و امور شرکت را طبق مفاد این اساسنامه و آئین نامهها و مقررات مربوط و بودجه مصوب اداره مینماید و از جمله دارای وظایف و اختیارات ذیل میباشد:بند الف
الف
ـ اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی و هیأت مدیره و انجام کلیه امور اداری و اجرائی شرکت در حدود بودجه مصوب و طبق مفاداساسنامه و آئین نامهها و مقررات شرکت و سایر مقررات .بند ب
ـ رسیدگی و اخذ تصمیم درباره امور اداری و استخدامی و آموزشی کارکنان در حدود آئین نامههای داخلی شرکت و سایر مقررات مربوط.
بند ج
ـ نظارت بر حسن اجرای مفاد اساسنامه و آئین نامهها و مقررات و بودجه شرکت.
بند د
ـ امضاء نامهها و قراردادها و چکها و اسناد تعهدآور و انجام معاملات و افتتاح حساب در بانکها و معرفی امضاءهای مجاز و صدور اجازه پرداخت در حدود مقررات مربوط با رعایت بودجه مصوب.
بند هـ
ـ ـ نمایندگی شرکت در کلیه مراجع رسمی در مراحل رسیدگی قضائی با حق تعیین وکیل و یا حق توکیل به غیر.
بند و
ـ پیشنهاد افزایش سرمایه شرکت به مجمع عمومی.
بند ز
ـ پیشنهاد در مورد سرمایهگذاری و مشارکت با بخش خصوصی و عمومی و مؤسسات خارجی به هیأت مدیره.
بند ح
ـ تنظیم گزارشهای مالی و امور جاری و عملیات انجام شده به هیأت مدیره برای طرح در مجمع عمومی.
بند ط
ـ دعوت نمایندگان صاحب سهم برای تشکیل مجمع عمومی طبق مقررات این اساسنامه با ذکر تاریخ و محل تشکیل و علت اجلاس مجمع و دستور جلسه که بایستی به صورت کتبی و حداقل ده روز قبل از تشکیل جلسه برای نمایندگان صاحب سهم ارسال شده باشد.
تبصره 1
تبصره 1
ـ مدیر عامل میتواند قسمتی از اختیارات خود به مسئولیت خود به هر یک از اعضای هیأت مدیره یا رؤسای شعب و نمایندگیهای شرکت تفویض کند.تبصره 2
تبصره 2
ـ در صورت انقضای دوره تصدی مدیر عامل اقدامات او برای اجرای مفاد این اساسنامه تا تعیین مدیر عامل جدید نافذ و معتبر بوده وقدرت اجرائی خواهد داشت.ماده 15
ماده 15 (منسوخه 31ˏ03ˏ1390)
ـ شرکت دارای دو نفر بازرس (حسابرس) می باشد که به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارائی و وزیر راه و شهرسازی و تصویب مجمععمومی برای یکسال انتخاب می شوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.متن قبلی :
بخش اول>فصل دوم>ماده 15ماده 15 ـ شرکت دارای دو نفر بازرس (حسابرس) می باشد که به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارائی و وزیر راه و ترابری و تصویب مجمععمومی برای یکسال انتخاب می شوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
متن اثرگذار/تغییر یافته :
ماده 4 ـ در کلیه قوانین به جای وزارتخانه های یاد شده و وزیران آنها به ترتیب وزارت راه و شهرسازی و وزیر آن جایگزین می گردد.ماده 16
ماده 16
ـ وظایف و اختیارات بازرسان (حسابرسان) به قرار زیر است:الف ـ بررسی گزارش سالانه و رسیدگی ترازنامه و حساب عملکرد سود و زیان و صورت دارائی شرکت و تطبیق و مطابقت آنها با دفاتر و کارتهایشرکت و اظهار نظر درباره آنها.
ب ـ تهیه گزارش چگونگی عملیات و امور سالانه شرکت برای تقدیم به مجمع عمومی (این گزارش باید حداقل ده روز قبل از مجمع عمومی ازهر حیث آماده بوده و جهت بررسی هر یک از اعضاء مجمع عمومی ارسال و رونوشت آن به هیأت مدیره فرستاده شود).
ج ـ سایر وظایف مقرر در قانون تجارت.
تبصره
تبصره
ـ بازرسان (حسابرسان) حق مداخله در امور جاری و اجرائی شرکت را ندارند و اقدامات آنان در اجرای وظایف نباید مانع جریان کارهایشرکت گردد ولی بازرسان (حسابرسان) میتوانند در هر موقع برای انجام وظایف خود به دفاتر و پروندهها و اسناد شرکت مراجعه نمایند و مدیر عامل موظف است کلیه اسناد و مدارک و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار بازرسان (حسابرسان) قرار دهد و همچنین تصمیمات و صورتجلسات هیأت مدیره را برای بازرسان (حسابرسان) ارسال نماید.ماده 17
ماده 17
ـ سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و در پایان اسفند ماه همان سال پایان مییابد. باستثنای اولین سال که از تاریخ تشکیل شروع و در آخر اسفند همان سال پایان می یابد.ماده 18
ماده 18
ـ ترازنامه و حساب سود و زیان و صورت دارائی و بدهی شرکت حداقل سی روز قبل از انعقاد مجمع عمومی سالانه باید به بازرسان(حسابرسان) داده شود.بازرسان (حسابرسان) مکلفند نسخهای از گزارش خود راه ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به هیأت مدیره تسلیم کنند.
ماده 19
ماده 19
ـ هیأت مدیره مکلف است 5% از سود سالانه شرکت را به عنوان اندوخته قانونی منظور نماید تا زمانیکه از 10% سرمایه تجاوز ننماید ودر صورتیکه سرمایه شرکت افزایش یابد کسر 5% مذکور ادامه خواهد یافت تا وقتی که اندوخته قانونی به 10% سرمایه بالغ گردد.ماده 20
ماده 20
ـ شرکت میتواند با تصویب مجمع عمومی حداکثر تا 5% از سود ویژه سالانه را بعنوان ذخیره احتیاطی منظور کند.تبصره
تبصره
ـ در صورت لزوم ذخایر قانونی و احتیاطی را با رعایت مقررات و تصویب مجمع عمومی میتوان به حساب سرمایه منظور نمود.ماده 21
ماده 21
ـ مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره باید تمام وقت را در اختیار شرکت باشند و نمیتوانند هیچ نوع شغل موظف دیگری را عهدهدار شوند.ماده 22
ماده 22
ـ شرکت از نظر مقررات مالی و اداری تابع این اساسنامه و آئین نامههای مربوط میباشد و کلیه موضوعاتی که در این اساسنامه پیشبینینشده است طبق قانون تجارت و قوانین و مقررات مربوط شرکتهای دولتی عمل خواهد کرد.ماده 23
ماده 23
ـ انحلال شرکت طبق قانون تجارت خواهد بود.ماده 24
ماده 24
ـ هر گونه تغییر یا اصلاح در مواد این اساسنامه با مجلس شورای اسلامی خواهد بود.بخش دوم
* * *
دوم - اساسنامه شرکت سهامی حمل و نقل بینالمللی جمهوری اسلامی ایران
فصل اول
فصل اول
: نام ـ موضوع ـ مدت ـ مرکز اصلی ـ تابعیتماده 1
ماده 1
ـ نام و نوع شرکت: شرکت سهامی حمل و نقل بینالمللی جمهوری اسلامی ایران که بموجب ماده واحده مصوبه 9/12/1361 مجلس شورای اسلامی تأسیس و طبق ضوابط این اساسنامه و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی بصورت بازرگانی اداره خواهد شد.ماده 2
ماده 2
ـ موضوع شرکت : حمل و نقل بینالمللی خدمات مربوطه مورد احتیاج صاحبان بار.تبصره
تبصره
ـ فعالیت دولت در این زمینه محدود به حدود مقرر در قانون فوق (مصوب 9/12/61) بمنظور رفع تنگناهای موجود بوده و مانع فعالیت بخش خصوصی نخواهد بود.ماده 3
ماده 3
ـ شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و طبق اصول بازرگانی و مقررات استخدامی شرکتهای دولتی و این اساسنامه اداره خواهد شدماده 4
ماده 4
ـ مبداء تشکیل شرکت و مدت آن. شرکت از تاریخ ابلاغ این اساسنامه به مدت نامحدود تشکیل میشود.ماده 5
ماده 5
ـ مرکز اصلی شرکت تهران است و با تصویب مجمع عمومی میتواند در نقاط مختلف داخل و خارج کشور شعبه یا نمایندگی ایجاد نماید.ماده 6
ماده 6
ـ سرمایه شرکت 5 میلیارد (5000000000) ریال است که به پنجاه هزار سهم یکصد هزار ریالی تقسیم میشود که 10% آن نقداً پرداخت میگردد و کلیه سهام آن متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران میباشد.فصل دوم
فصل دوم
: ارکان شرکتماده 7
ماده 7
ـ ارکان شرکت عبارت است از:1 ـ مجمع عمومی
2 ـ هیأت مدیره
3 ـ مدیر عامل
4 ـ بازرسان (حسابرسان)
ماده 8
ماده 8 (منسوخه 08ˏ04ˏ1390)
ـ مجمع عمومی مرکب از اشخاص زیر است:1 ـ وزیر راه و شهرسازی
2 ـ وزیر کشاورزی
3 ـ وزیر امور اقتصادی و دارائی
4 ـ وزیر صنعت، معـدن و تجارت
5 ـ رئیس سازمان برنامه و بودجه
متن قبلی :
بخش دوم>فصل دوم>ماده 8ماده 8 ـ مجمع عمومی مرکب از اشخاص زیر است:
1 ـ وزیر راه و ترابری
2 ـ وزیر کشاورزی
3 ـ وزیر امور اقتصادی و دارائی
4 ـ وزیر بازرگانی
5 ـ رئیس سازمان برنامه و بودجه
متن اثرگذار/تغییر یافته :
ماده 4 ـ در کلیه قوانین به جای وزارتخانه های یاد شده و وزیران آنها به ترتیب وزارت راه و شهرسازی و وزیر آن جایگزین می گردد.متن قبلی :
بخش دوم>فصل دوم>ماده 8ماده 8 ـ مجمع عمومی مرکب از اشخاص زیر است:
1 ـ وزیر راه و شهرسازی
2 ـ وزیر کشاورزی
3 ـ وزیر امور اقتصادی و دارائی
4 ـ وزیر بازرگانی
5 ـ رئیس سازمان برنامه و بودجه
متن اثرگذار/تغییر یافته :
تبصره 3 - در کلیه قوانین به جای وزارتخانه های یادشده و وزیران آنها به ترتیب وزارت تعـاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت صنعت، معـدن و تجارت و وزیـران آنها جایگزین می شود.تبصره 1
تبصره 1 (منسوخه 31ˏ03ˏ1390)
ـ ریاست مجمع با وزیر راه و شهرسازی میباشد.متن قبلی :
بخش دوم>فصل دوم>ماده 8>تبصره 1تبصره 1 ـ ریاست مجمع با وزیر راه و ترابری میباشد.
متن اثرگذار/تغییر یافته :
ماده 4 ـ در کلیه قوانین به جای وزارتخانه های یاد شده و وزیران آنها به ترتیب وزارت راه و شهرسازی و وزیر آن جایگزین می گردد.تبصره 2
تبصره 2
ـ در غیاب اعضاء مجمع عمومی معاونین آنان با معرفی کتبی در جلسه شرکت خواهند نمود.ماده 9
ماده 9
ـ وظایف مجمع عمومی عبارت است از:بند الف
الف
ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد گزارشهای هیأت مدیره و تعیین و تصویب خط مشی کلی و برنامه عملیات و بودجه سالانه شرکت.بند ب
ـ رسیدگی و تصویب گزارش سالانه، ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت با توجه به گزارش هیأت مدیره و بازرسان (حسابرسان) شرکت.
بند ج
ـ رسیدگی و تصویب تشکیلات و آئین نامههای استخدامی و در صورت لزوم تجدید نظر در آنها در حدود مقررات استخدامی شرکتهای دولتی با تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
بند د
ـ بررسی و تصویب آئین نامههای مالی و معاملاتی شرکت با رعایت مقررات مربوط با تأیید وزارت امور اقتصادی و دارائی.
بند هـ
ـ ـ بررسی و تصویب آئین نامههای وام مسکن و وام ضروری و سایر آئین نامههای مورد نیاز شرکت به پیشنهاد هیأت مدیره و با رعایت مقرراتمربوط.
بند و
ـ اتخاذ تصمیم در مورد تأسیس شعبه یا نمایندگی در داخل و خارج کشور به پیشنهاد هیأت مدیره.
بند ز
ـ انتخاب و یا عزل اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل.
بند ح
ح (منسوخه 31ˏ03ˏ1390)
ـ انتخاب و یا عزل بازرسان (حسابرسان) به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی و وزیر امور اقتصادی و دارائی.متن قبلی :
بخش دوم>فصل دوم>ماده 9>بند حح ـ انتخاب و یا عزل بازرسان (حسابرسان) به پیشنهاد وزیر راه و ترابری و وزیر امور اقتصادی و دارائی.
متن اثرگذار/تغییر یافته :
ماده 4 ـ در کلیه قوانین به جای وزارتخانه های یاد شده و وزیران آنها به ترتیب وزارت راه و شهرسازی و وزیر آن جایگزین می گردد.بند ط
ـ تعیین حقوق و مزایا و پاداش مدیر عامل و اعضاء هیأت مدیره و حقالزحمه بازرسان (حسابرسان).
بند ی
ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد سرمایهگذاری، مشارکت، و اخذ وام و تحصیل اعتبار.
بند ک
ـ اتخاذ تصمیم نسبت به سود ویژه و اندوخته و ذخیره مطالبات مشکوکالوصول و لاوصول شرکت.
بند ل
ـ اتخاذ تصمیم درباره اخذ وام و یا اعتبار از بانکها و مؤسسات دولتی.
بند م
ـ اتخاذ تصمیم درباره افزایش یا کاهش سرمایه شرکت.
بند ن
ـ تصویب آئین نامههای فنی و سایر آئین نامههای مورد نیاز شرکت با رعایت مقررات مربوط.
بند س
ـ اتخاذ تصمیم در مورد ارجاع دعاوی به داوری و همچنین اتخاذ تصمیم در مورد مصالحه در دعاوی مطروحه با رعایت قوانین و مقرراتمربوط.
بند ع
ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر امور مربوط به شرکت که در اساسنامه ذکر نگردیده طبق قانون و در صلاحیت مجمع عمومی میباشد.
ماده 10
ماده 10
ـ جلسات مجمع عمومی بطور عادی سالی دوبار به دعوت رئیس مجمع یا مدیر عامل جهت تصویب ترازنامه عملکرد سود و زیان وسایر مسائل مربوطه تشکیل میشود.تبصره 1
تبصره 1
ـ مجمع عمومی ممکن است به طور فوقالعاده برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به هر موضوع و امور مربوط به شرکت به دعوت رئیس مجمع یا به تقاضای هر یک از اعضای مجمع عمومی یا مدیر عامل یا هیأت مدیره یا حسابرسان (بازرسان) از طریق رئیس مجمع و در صورت لزوم از طریق مدیر عامل با دعوت کتبی و ذکر علت تشکیل شود.تبصره 2
تبصره 2
ـ دستور جلسه در دعوتنامه ذکر میگردد و مدارک مربوط به دستور جلسه بضمیمه دعوتنامه با ذکر تاریخ و محل تشکیل برای اعضاء ارسال میشود.تبصره 3
تبصره 3
ـ هیأت مدیره، مدیر عامل، بازرسان (حسابرسان) حق حضور در مجامع عمومی را دارند ولی حق رأی نخواهند داشت.تبصره 4
تبصره 4
ـ جلسات مجمع عمومی با حضور اکثریت اعضاء رسمیت خواهد یافت و تصمیمات آن با اکثریت آراء اعضای مجمع عمومی معتبراست.تبصره 5
تبصره 5
ـ تصمیمات هر جلسه مجمع عمومی در صورتمجلس درج و به امضاء کلیه شرکتکنندگان در مجمع میرسد و بوسیله رئیس مجمعجهت اجرا به هیأت مدیره ابلاغ میگردد.ماده 11
ماده 11
ـ هیأت مدیره مرکب از 3 نفر عضو موظف است که برای مدت 2 سال به پیشنهاد رئیس مجمع و تصویب مجمع عمومی انتخاب میشود و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.ماده 12
ماده 12
ـ مدیر عامل که ریاست هیأت مدیره را نیز بعهده دارد از بین اعضاء هیأت مدیره به پیشنهاد رئیس مجمع و تصویب مجمع عمومیانتخاب میشود.تبصره
تبصره
ـ هیأت مدیره یک نفر را بعنوان منشی انتخاب مینماید تا تصمیمات هیأت مدیره و آراء و نظریات را در دفتر مخصوص ثبت و بامضاءحضار در جلسه برسانند.ماده 13
ماده 13
ـ جلسات هیأت مدیره با حضور حداقل 2 نفر از اعضاء رسمیت خواهد یافت. تصمیمات متخذه با اکثریت آراء قابل اجراء است.ماده 14
ماده 14
ـ وظایف و اختیارات هیأت مدیره بشرح زیر است:بند الف
الف
ـ اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی.بند ب
ـ تهیه بودجه و برنامه سالانه شرکت برای تسلیم به مجمع عمومی.
بند ج
ـ تهیه طرح تشکیلات و آئین نامههای استخدامی و مالی و معاملاتی و سایر آئین نامههای مورد نیاز شرکت برای پیشنهاد به مجمع عمومی.
بند د
ـ بررسی تأسیس شعبه یا نمایندگی در هر یک از نقاط داخل و خارج کشور برای پیشنهاد به مجمع عمومی.
بند هـ
ـ ـ رسیدگی و اخذ تصمیم درباره کلیه پیشنهادات مدیر عامل و بازرسان (حسابرسان) که برای حفظ حقوق شرکت لازم و طبق مقررات درصلاحیت هیأت مدیره باشد.
بند و
ـ نظارت بر اجرای برنامههای جاری بر اساس خط مشی و هدفهای شرکت.
بند ز
ـ پیشنهاد تصویب تشکیلات شرکت به مجمع عمومی پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
بند ح
ـ اخذ وام و یا اعتبار از بانکها و مؤسسات دولتی در حدود مصوبات مجمع عمومی طبق قوانین و مقررات مربوط.
بند ط
ـ تهیه و پیشنهاد طرحهای لازم برای حل مسائل مربوط به بهبود و پیشرفت امور شرکت جهت ارائه به مجمع عمومی.
بند ی
ـ اتخاذ تصمیم نسبت به خرید و فروش اموال منقول و غیر منقول شرکت و همچنین اجاره و استیجاره اموال و اماکن مورد نیاز در حدود آئین نامه مالی شرکت و تخریب یا نوسازی ساختمانها و تأسیسات شرکت.
بند ک
ـ افتتاح حساب در بانکها و معرفی امضاهای مجاز.
بند ل
ـ تعیین حق مشاوره قضایی برای وکلای دادگستری مورد نیاز شرکت در هر موضوع با رعایت مقررات مربوط.
بند م
ـ اتخاذ تصمیم راجع به امور مربوط باستخدام و عزل و نصب مستخدمین طبق آئین نامه مربوطه.
ماده 15
ماده 15
ـ مدیر عامل بالاترین مقام اجرائی شرکت بوده و امور شرکت را طبق مفاد این اساسنامه و آئین نامهها و مقررات مربوط و بودجه مصوباداره مینماید و از جمله دارای وظایف و اختیارات ذیل میباشد:بند الف
الف
ـ اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی و هیأت مدیره و انجام کلیه امور اداری و اجرائی شرکت در حدود بودجه مصوب و طبق مفاد اساسنامه و آئین نامهها و مقررات شرکت و سایر مقررات.بند ب
ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره امور اداری و استخدامی و آموزشی کارکنان در حدود آئین نامههای داخلی شرکت و سایر مقررات مربوط.
بند ج
ـ نظارت بر حسن اجرای مفاد اساسنامه و آئین نامهها و مقررات و بودجه شرکت.
بند د
ـ امضاء نامهها و قراردادها و انجام معاملات و صدور اجازه پرداخت در حدود مصوبات هیأت مدیره.
بند هـ
ـ ـ کلیه قراردادها و چکها و اسناد تعهدآور شرکت در مرکز شرکت به امضاء مدیر عامل و یکی از اعضای هیأت مدیره و در شعبات به امضاء رئیس شعبه و نماینده منتخب مدیر عامل معتبر خواهد بود.
بند و
ـ نمایندگی شرکت در کلیه مراجع رسمی در مراحل رسیدگی قضائی با حق تعیین وکیل و یا حق توکیل به غیر.
بند ز
ـ پیشنهاد افزایش یا کاهش سرمایه شرکت به مجمع عمومی پس از تأیید هیأت مدیره.
بند ح
ـ پیشنهاد در مورد سرمایهگذاری و مشارکت با بخش خصوصی و عمومی و مؤسسات خارجی به هیأت مدیره.
بند ط
ـ تنظیم گزارشهای مالی و امور جاری و عملیات انجام شده به هیأت مدیره برای طرح در مجمع عمومی.
بند ی
ـ دعوت نمایندگان صاحب سهم برای تشکیل مجمع عمومی طبق مقررات این اساسنامه با ذکر تاریخ و محل تشکیل و علت اجلاس مجمع ودستور جلسه که بایستی بطور کتبی و حداقل ده روز قبل از تشکیل جلسه برای نمایندگان صاحب سهم ارسال شده باشد.
تبصره 1
تبصره 1
ـ مدیر عامل میتواند قسمتی از اختیارات خود را به مسئولیت خود به هر یک از اعضای هیأت مدیره یا رؤسای شعبات و نمایندگان شرکت تفویض کند.تبصره 2
تبصره 2
ـ در صورت انقضای دوره تصدی مدیر عامل اقدامات او برای اجرای مفاد این اساسنامه تا تعیین مدیر عامل جدید نافذ و معتبر بوده وقدرت اجرائی خواهد داشت.ماده 16
ماده 16 (منسوخه 31ˏ03ˏ1390)
ـ شرکت دارای دو نفر بازرس (حسابرس) می باشد که به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارائی و وزیر راه و شهرسازی برای یک سال انتخاب می شوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.متن قبلی :
بخش دوم>فصل دوم>ماده 9>بند حح ـ انتخاب و یا عزل بازرسان (حسابرسان) به پیشنهاد وزیر راه و ترابری و وزیر امور اقتصادی و دارائی.
متن اثرگذار/تغییر یافته :
ماده 4 ـ در کلیه قوانین به جای وزارتخانه های یاد شده و وزیران آنها به ترتیب وزارت راه و شهرسازی و وزیر آن جایگزین می گردد.ماده 17
ماده 17
ـ وظایف و اختیارات بازرسان (حسابرسان) بقرار زیر است:الف ـ بررسی گزارش سالانه و رسیدگی ترازنامه و حساب عملکرد سود و زیان و صورت دارائی شرکت و تطبیق و مطابقت آنها با دفاتر و کارتهایشرکت و اظهار نظر درباره آنها.
ب ـ تهیه گزارش چگونگی عملیات و امور مالی سالانه شرکت برای تقدیم به مجمع عمومی(این گزارش باید حداقل ده روز قبل از تشکیل مجمععمومی از هر حیث آماده بوده و جهت بررسی هر یک از اعضای مجمع عمومی ارسال و رونوشت آن به هیأت مدیره فرستاد شود).
ج ـ سایر وظایف مقرر در قانون تجارت.
تبصره 1
تبصره
ـ بازرسان (حسابرسان) حق مداخله در امور جاری و اجرائی شرکت را ندارند و اقدامات آنان در اجرای وظایف نباید مانع جریان کارهای شرکت گردد ولی بازرسان (حسابرسان) میتوانند در هر موقع برای انجام وظایف خود به دفاتر و پروندهها و اسناد شرکت مراجعه نماید و مدیر عاملموظف است کلیه اسناد و مدارک و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار بازرسان (حسابرسان) قرار دهد و همچنین تصمیمات و صورتجلسات هیأت مدیرهرا برای بازرسان (حسابرسان) قرار گیرد و همچنین تصمیمات و صورتجلسات هیأت مدیره را برای بازرسان (حسابرسان) ارسال دارند.ماده 18
ماده 18
ـ سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و در پایان اسفند ماه همان سال پایان مییابد باستثنای اولین سال که از تاریخ تشکیل شروع و در آخر اسفند ماه همان سال پایان مییابد.ماده 19
ماده 19
ـ ترازنامه و حساب سود و زیان و صورت دارائی و بدهی شرکت حداقل سی روز قبل از انعقاد مجمع عمومی سالانه باید به بازرسان(حسابرسان) داده شود.بازرسان (حسابرسان) مکلفند نسخهای از گزارش خود راه ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به هیأت مدیره تسلیم کنند.
ماده 20
ماده 20
ـ هیأت مدیره مکلفند است 5% از سود سالانه شرکت را بعنوان اندوخته قانونی منظور نماید تا زمانی که از 10% سرمایه تجاوز ننماید ودر صورتیکه سرمایه شرکت افزایش یابد کسر 5% مذکور ادامه خواهد یافت تا وقتی که اندوخته قانونی به 10% سرمایه بالغ گردد.ماده 21
ماده 21
ـ شرکت میتواند با تصویب مجمع عمومی حداکثر تا 5% از سود ویژه سالانه را بعنوان اندوخته احتیاطی منظور کند.تبصره 1
تبصره
ـ در صورت لزوم ذخایر قانونی و اندوخته احتیاطی را با رعایت مقررات و تصویب مجمع عمومی میتوان به حساب سرمایه منظور نمودماده 22
ماده 22
ـ مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره باید تمام وقت در اختیار شرکت باشند و نمیتوانند هیچ نوع شغل موظف دیگری را عهدهدار شوند.ماده 23
ماده 23
ـ شرکت از نظر مقررات مالی و اداری تابع این اساسنامه و آئین نامههای مربوط میباشند و در کلیه موضوعاتی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است، طبق مقررات قانون تجارت و قوانین و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی عمل خواهد کرد.ماده 24
ماده 24
ـ انحلال شرکت طبق قانون تجارت خواهد بود.ماده 25
ماده 25
ـ هر گونه تغییر یا اصلاح در مواد این اساسنامه با مجلس شورای اسلامی خواهد بود.بخش سوم
* * *
سوم - اساسنامه شرکت سهامی حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران
فصل اول
فصل اول
: نام ـ موضوع ـ مدت ـ مرکز اصلی ـ تابعیتماده 1
ماده 1
ـ نام و نوع شرکت. شرکت سهامی حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران که بموجب ماده واحده مصوبه 9/12/1363 مجلس شورایاسلامی تأسیس و طبق ضوابط این اساسنامه و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی بصورت بازرگانی اداره خواهد شد.ماده 2
ماده 2
ـ موضوع شرکت : حمل و نقل داخلی خدمات مربوطه مورد احتیاج صاحبان بار.تبصره 1
تبصره
ـ فعالیت دولت در این زمینه محدود به حدود مقرر در قانون فوق (مصوب 9/12/61) بمنظور رفع تنگناهای موجود بوده و مانع فعالیت بخش خصوصی نخواهد بود.ماده 3
ماده 3
ـ شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و طبق اصول بازرگانی و مقررات استخدامی شرکتهای دولتی و این اساسنامه ادارهخواهد شد.ماده 4
ماده 4
ـ مبداء تشکیل شرکت و مدت آن. شرکت از تاریخ ابلاغ این اساسنامه بمدت نامحدود تشکیل میشود.ماده 5
ماده 5
ـ مرکز اصلی شرکت تهران است و با تصویب مجمع عمومی میتواند در نقاط مختلف کشور شعبه یا نمایندگی ایجاد نماید.ماده 6
ماده 6
ـ سرمایه شرکت 5 میلیارد (000/000/000/5) ریال است که به پنجاه هزار سهم یکصد هزار ریالی تقسیم میشود که 10% آن نقداً پرداختمیگردد و کلیه سهام آن متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران میباشد.فصل دوم
فصل دوم
: ارکان شرکتماده 7
ماده 7
ـ ارکان شرکت عبارت است از:1 ـ مجمع عمومی
2 ـ هیأت مدیره
3 ـ مدیر عامل
4 ـ بازرسان (حسابرسان)
ماده 8
ماده 8 (منسوخه 08ˏ04ˏ1390)
ـ مجمع عمومی مرکب از اشخاص زیر است:1 ـ وزیر راه و شهرسازی
2 ـ وزیر امور اقتصادی و دارائی
3 ـ وزیر کشاورزی
4 ـ رییس سازمان برنامه و بودجه
5 ـ وزیر صنعت، معـدن و تجارت
متن قبلی :
بخش دوم>فصل دوم>ماده 9>بند حح ـ انتخاب و یا عزل بازرسان (حسابرسان) به پیشنهاد وزیر راه و ترابری و وزیر امور اقتصادی و دارائی.
متن اثرگذار/تغییر یافته :
ماده 4 ـ در کلیه قوانین به جای وزارتخانه های یاد شده و وزیران آنها به ترتیب وزارت راه و شهرسازی و وزیر آن جایگزین می گردد.تبصره 1
تبصره 1 (منسوخه 31ˏ03ˏ1390)
ـ ریاست مجمع با وزیر راه و شهرسازی خواهد بود.متن قبلی :
بخش دوم>فصل دوم>ماده 9>بند حح ـ انتخاب و یا عزل بازرسان (حسابرسان) به پیشنهاد وزیر راه و ترابری و وزیر امور اقتصادی و دارائی.
متن اثرگذار/تغییر یافته :
ماده 4 ـ در کلیه قوانین به جای وزارتخانه های یاد شده و وزیران آنها به ترتیب وزارت راه و شهرسازی و وزیر آن جایگزین می گردد.تبصره 2
تبصره 2
ـ در غیاب اعضاء مجمع عمومی معاونین آنان با معرفی کتبی در جلسه شرکت خواهند نمود.ماده 9
ماده 9
ـ وظایف مجمع عمومی عبارت است از:بند الف
الف
ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد گزارشهای هیأت مدیره و تعیین و تصویب خط مشی کلی و برنامه عملیات و بودجه سالانه شرکت.بند ب
ـ رسیدگی و تصویب گزارش سالانه، ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت با توجه به گزارش هیأت مدیره و بازرسان (حسابرسان) شرکت.
بند ج
ـ رسیدگی و تصویب تشکیلات و آئین نامههای استخدامی و در صورت لزوم تجدید نظر در آنها در حدود مقررات استخدامی شرکتهای دولتی با تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
بند د
ـ بررسی و تصویب آئین نامههای مالی و معاملاتی شرکت با رعایت مقررات مربوط با تأیید وزارت امور اقتصادی و دارائی.
بند هـ
ـ ـ بررسی و تصویب آئین نامههای وام مسکن و وام ضروری و سایر آئین نامههای مورد نیاز شرکت به پیشنهاد هیأت مدیره و با رعایت مقرراتمربوط.
بند و
ـ اتخاذ تصمیم در مورد تأسیس شعبه یا نمایندگی در داخل و خارج به کشور به پیشنهاد هیأت مدیره.
بند ز
ـ انتخاب و یا عزل اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل.
بند ح
ح (منسوخه 31ˏ03ˏ1390)
ـ انتخاب و یا عزل بازرسان (حسابرسان) به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی و وزیر امور اقتصادی و دارائی.متن قبلی :
بخش دوم>فصل دوم>ماده 9>بند حح ـ انتخاب و یا عزل بازرسان (حسابرسان) به پیشنهاد وزیر راه و ترابری و وزیر امور اقتصادی و دارائی.
متن اثرگذار/تغییر یافته :
ماده 4 ـ در کلیه قوانین به جای وزارتخانه های یاد شده و وزیران آنها به ترتیب وزارت راه و شهرسازی و وزیر آن جایگزین می گردد.بند ط
ـ تعیین حقوق و مزایا و پاداش مدیر عامل و اعضاء هیأت مدیره و حقالزحمه بازرسان (حسابرسان).
بند ی
ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد سرمایهگذاری، مشارکت، و اخذ وام و تحصیل اعتبار.
بند ک
ـ اتخاذ تصمیم نسبت به سود ویژه و اندوخته و ذخیره مطالبات مشکوکالوصول و لاوصول شرکت.
بند ل
ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر امور مربوطه بشرکت که در حدود این اساسنامه و سایر مقررات در صلاحیت مجمع عمومی میباشد.
بند م
ـ اتخاذ تصمیم درباره اخذ وام و یا اعتبار از بانکها و مؤسسات دولتی.
بند ن
ـ اتخاذ تصمیم درباره افزایش یا کاهش سرمایه شرکت.
بند س
ـ تصویب آئین نامههای فنی و سایر آئین نامههای مورد نیاز شرکت با رعایت مقررات مربوط.
بند ع
ـ اتخاذ تصمیم در مورد ارجاع دعاوی به داوری و همچنین اتخاذ تصمیم در مورد مصالحه در دعاوی مطروحه با رعایت قوانین و مقرراتمربوط.
بند ف
ـ رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر امور مربوط به شرکت که در اساسنامه ذکر نگردیده طبق قانون در صلاحیت مجمع عمومی میباشد.
ماده 10
ماده 10
ـ جلسات مجمع عمومی بطور عادی سالی دوبار به دعوت رئیس مجمع و در صورت لزوم به دعوت مدیر عامل تشکیل میشود.تبصره 1
تبصره 1
ـ مجمع عمومی ممکن است بطور فوقالعاده برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به هر موضوع و امور مربوط به شرکت به دعوت رئیس مجمع یا به تقاضای هر یک از اعضاء مجمع عمومی یا مدیر عامل یا هیأت مدیره یا بازرسان (حسابرسان) از طریق رئیس مجمع با دعوت کتبیو ذکر علت تشکیل میشود.تبصره 2
تبصره 2
ـ دستور جلسه در دعوتنامه ذکر میگردد و مدارک مربوط به دستور جلسه به ضمیمه دعوتنامه با ذکر تاریخ و محل تشکیل برای اعضاءارسال میشود.تبصره 3
تبصره 3
ـ هیأت مدیره، مدیر عامل، بازرسان (حسابرسان) حق حضور در مجمع عمومی را دارند ولی حق رأی نخواهند داشت.تبصره 4
تبصره 4
ـ جلسات مجمع عمومی با حضور اکثریت اعضاء رسمیت خواهد یافت و تصمیم آن با اکثریت آراء اعضای مجمع عمومی معتبر است.تبصره 5
تبصره 5
ـ تصمیمات هر جلسه مجمع عمومی در صورتمجلس درج و به امضاء کلیه شرکتکنندگان در مجمع میرسد و بوسیله رئیس مجمعجهت اجرا به هیأت مدیره ابلاغ میگردد.ماده 11
ماده 11
ـ هیأت مدیره مرکب از 3 نفر عضو موظف است که برای مدت 2 سال به پیشنهاد رییس مجمع عمومی انتخاب میشوند و انتخاب مجددآنان بلامانع است.ماده 12
ماده 12
ـ مدیر عامل که ریاست هیأت مدیره را نیز بعهده دارد از بین اعضاء هیأت مدیره به پیشنهاد رئیس مجمع عمومی و تصویب مجمع عمومی انتخاب میشود.تبصره
تبصره
ـ هیأت مدیره از بین خود یک نفر را بعنوان منشی انتخاب مینماید تا تصمیمات هیأت مدیره و آراء و نظریات را در دفتر مخصوص ثبت و به امضاء حضار در جلسه برسانند.ماده 13
ماده 13
ـ جلسات هیأت مدیره با حضور حداقل 2 نفر از اعضاء رسمیت خواهد یافت تصمیمات متخذه با اکثریت آراء قابل اجرا است.ماده 14
ماده 14
ـ وظایف و اختیارات هیأت مدیره بشرح زیر است:بند الف
الف
ـ اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی.بند ب
ـ تهیه بودجه و برنامه سالانه شرکت برای تسلیم به مجمع عمومی.
بند ج
ـ تهیه طرح تشکیلات و آئین نامههای استخدامی و مالی و معاملاتی و سایر آئین نامههای مورد نیاز شرکت برای پیشنهاد به مجمع عمومی.
بند د
ـ بررسی تأسیس شعبه یا نمایندگی در هر یک از نقاط کشور برای پیشنهاد به مجمع عمومی.
بند هـ
ـ ـ رسیدگی و اخذ تصمیم درباره کلیه پیشنهادات مدیر عامل و بازرسان (حسابرسان) که برای حفظ حقوق شرکت لازم و طبق مقررات درصلاحیت هیأت مدیره میباشد.
بند و
ـ نظارت بر اجرای برنامههای جاری بر اساس خط مشی و هدفهای شرکت.
بند ز
ـ پیشنهاد تصویب تشکیلات شرکت به مجمع عمومی پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
بند ح
ـ بررسی آئین نامههای موضوعی این اساسنامه و سایر آئین نامههای اجرائی برای طرح در مجمع عمومی.
بند ط
ـ اخذ وام و یا اعتبار از بانکها و مؤسسات دولتی در حدود مصوبات مجمع عمومی طبق قوانین و مقررات مربوط.
بند ی
ـ تهیه و پیشنهاد طرحهای لازم برای حل مسائل مربوط به بهبود و پیشرفت امور شرکت جهت ارائه به مجمع عمومی.
بند ک
ـ اتخاذ تصمیم نسبت به خرید و فروش اموال منقول و غیر منقول شرکت و همچنین اجاره و استجاره اموال و اماکن مورد نیاز در حدودآئین نامه مالی شرکت و تخریب یا نوسازی ساختمانها و تأسیسات شرکت.
بند ل
ـ افتتاح حساب در بانکها و معرفی امضاهای مجاز.
بند م
ـ تعیین حق مشاوره قضائی برای وکلای دادگستری مورد نیاز شرکت در هر موضوع با رعایت مقررات مربوط.
بند ن
ـ اتخاذ تصمیم راجع به امور مربوط به استخدام و عزل و نصب مستخدمین طبق آئین نامه مربوط.
ماده 15
ماده 15
ـ مدیر عامل بالاترین مقام اجرائی شرکت بوده و امور شرکت را طبق مفاد این اساسنامه و آئین نامهها و مقررات مربوط و بودجه مصوباداره مینماید و از جمله دارای وظایف و اختیارات ذیل میباشد:بند الف
الف
ـ اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی و هیأت مدیره و انجام کلیه امور اداری و اجرائی شرکت در حدود بودجه مصوب و طبق مفاد اساسنامه و آئین نامهها و مقررات شرکت و سایر مقررات.بند ب
ـ رسیدگی و اخذ تصمیم درباره امور اداری و استخدامی و آموزشی کارکنان در حدود آئین نامههای داخلی شرکت و سایر مقررات مربوط.
بند ج
ـ نظارت بر حسن اجرای مفاد اساسنامه و آئین نامهها و مقررات و بودجه شرکت.
بند د
ـ امضاء نامهها و قراردادها و چکها و اسناد تعهدآور و انجام معاملات و افتتاح حساب در بانکها و معرفی امضاءهای مجاز و صدور اجازهپرداخت در حدود مصوبات هیأت مدیره.
بند هـ
ـ ـ نمایندگی شرکت در کلیه مراجع رسمی در مراحل رسیدگی قضائی با حق تعیین وکیل و یا حق توکیل بغیر.
بند و
ـ کلیه قراردادها و چکها و اسناد تعهدآور شرکت در مرکز شرکت به امضای مدیر عامل و یکی از اعضای هیأت مدیره و در شعبات امضاء رئیس شعبه و نماینده منتخب مدیر عامل معتبر خواهد بود.
بند ز
ـ پیشنهاد افزایش یا کاهش سرمایه شرکت به مجمع عمومی پس از تأیید هیأت مدیره.
بند ح
ـ پیشنهاد در مورد سرمایهگذاری و مشارکت با بخش خصوصی و عمومی و مؤسسات خارجی به هیأت مدیره.
بند ط
ـ تنظیم گزارشهای مالی و امور جاری و عملیات انجام شده به هیأت مدیره برای طرح در مجمع عمومی.
بند ی
ـ دعوت نمایندگان صاحب سهم برای تشکیل و مجمع عمومی طبق مقررات این اساسنامه با ذکر تاریخ و محل تشکیل و علت اجلاس مجمعو دستور جلسه که بایستی بطور کتبی و حداقل ده روز قبل از تشکیل جلسه برای نمایندگان صاحب سهم ارسال شده باشد.
تبصره 1
تبصره 1
ـ مدیر عامل میتواند قسمتی از اختیارات خود را به مسئولیت خود با هر یک از اعضای هیأت مدیره یا رؤسای شعبات و نمایندگان شرکت تفویض کند.تبصره 2
تبصره 2
ـ در صورت انقضای دوره تصدی مدیر عامل اقدامات او برای اجرای مفاد این اساسنامه تا تعیین مدیر عامل جدیدی نافذ و معتبر بوده وقدرت اجرائی خواهد داشت.ماده 16
ماده 16 (منسوخه 31ˏ03ˏ1390)
ـ شرکت دارای دو نفر بازرس (حسابرس) میباشد که به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی و وزیر امور اقتصادی و دارائی و تصویب مجمععمومی برای یکسال انتخاب می شود و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.متن قبلی :
بخش دوم>فصل دوم>ماده 9>بند حح ـ انتخاب و یا عزل بازرسان (حسابرسان) به پیشنهاد وزیر راه و ترابری و وزیر امور اقتصادی و دارائی.
متن اثرگذار/تغییر یافته :
ماده 4 ـ در کلیه قوانین به جای وزارتخانه های یاد شده و وزیران آنها به ترتیب وزارت راه و شهرسازی و وزیر آن جایگزین می گردد.ماده 17
ماده 17
ـ وظایف و اختیارات بازرسان (حسابرسان) بقرار زیر است:الف ـ بررسی گزارش سالانه و رسیدگی ترازنامه و حساب عملکرد سود و زیان و صورت دارائی شرکت و تطبیق و مطابقت آنها با دفاتر و کارتهای شرکت و اظهار نظر درباره آنها.
ب ـ تهیه گزارش چگونگی عملیات و امور مالی سالانه شرکت برای تقدیم به مجمع عمومی (این گزارش باید حداقل ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی از هر حیث آماده بوده و جهت بررسی هر یک از اعضای مجمع عمومی ارسال و رونوشت آن به هیأت مدیره فرستاد شود).
ج ـ سایر وظایف مقرر در قانون تجارت.
تبصره
تبصره
ـ بازرسان (حسابرسان) حق مداخله در امور جاری و اجرائی شرکت را ندارند و اقدامات آنان در اجرای وظایف نباید مانع جریان کارهای شرکت گردد ولی بازرسان (حسابرسان) میتوانند در هر موقع برای انجام وظایف خود به دفاتر و پروندهها و اسناد شرکت مراجعه نماید و مدیر عاملموظف است کلیه اسناد مدارک و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار بازرسان (حسابرسان) قرار دهد و همچنین تصمیمات و صورتجلسات هیأت مدیره رابرای بازرسان (حسابرسان) قرار گیرد و همچنین تصمیمات و صورتجلسات هیأت مدیره را برای بازرسان (حسابرسان) ارسال نماید.ماده 18
ماده 18
ـ سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و در پایان اسفند ماه همان سال پایان مییابد به استثنای اولین سال که از تاریخ تشکیل شروع و در آخر اسفند ماه همان سال پایان مییابد.ماده 19
ماده 19
ـ ترازنامه و حساب سود و زیان و صورت دارائی و بدهی شرکت حداقل سی روز قبل از انعقاد مجمع عمومی سالانه باید به بازرسان(حسابرسان) داده شود.بازرس (حسابرس) مکلفند نسخهای از گزارش خود راه ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به هیأت مدیره تسلیم کنند.
ماده 20
ماده 20
ـ هیأت مدیره مکلفند است 5% از سود سالانه شرکت را بعنوان اندوخته قانونی منظور نماید تا زمانیکه از 10% سرمایه تجاوز ننماید ودر صورتیکه سرمایه شرکت افزایش یابد کسر 5% مذکور ادامه خواهد یافت تا وقتی که اندوخته قانونی به 10% سرمایه بالغ گردد.ماده 21
ماده 21
ـ شرکت میتواند با تصویب مجمع عمومی حداکثر تا 5% از سود ویژه سالانه را بعنوان اندوخته احتیاطی منظور کند.تبصره
تبصره
ـ در صورت لزوم ذخایر قانونی و احتیاطی را با رعایت مقررات و با تصویب مجمع عمومی میتوان ب حساب سرمایه منظور نمود.ماده 22
ماده 22
ـ مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره باید تمام وقت در اختیار شرکت باشند و نمیتوانند هیچ نوع شغل موظف دیگری را عهدهدار شوند.ماده 23
ماده 23
ـ شرکت از نظر مقررات مالی اداری تابع این اساسنامه و آئین نامههای مربوط میباشند و در کلیة موضوعاتی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است، طبق مقررات قانون تجارت و قوانین و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی عمل خواهد کرد.ماده 24
ماده 24
ـ انحلال شرکت طبق قانون تجارت خواهد بود.ماده 25
ماده 25
ـ هر گونه تغییر یا اصلاح در مواد این اساسنامه با مجلس شورای اسلامی خواهد بود.موخره
قانون فوق مشتمل بر سه اساسنامه طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی در جلسه یکشنبه هفدهم تیر ماه یکهزار و سیصد و شصت و سه کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه و ترابری مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 26 /4 /1363 به تأیید شورای نگهبان رسیده و برای مدت پنج سال بصورت آزمایشی قابل اجرا است.
امضاء
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ اکبر هاشمی
اسناد مرتبط
وضعیتهای تنقیحی
اثرگذار بر
- اساسنامه شرکت سهامی حمل و نقل جاده ای یخچالدار و اساسنامه شرکت سهامی حمل و نقل بین المللی جمهوری اسلامی ایران و اساسنامه شرکت سهامی حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران (1363/04/17)
- قانون تشکیل وزارت راه و شهرسازی (1390/03/31)
- قانون تشکیل دو وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت (1390/04/08)
- قانون فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه حمل و نقل (1403/06/27)