‌آیین‌نامه اجرایی نحوه مصرف اعتبارات موضوع بند ج قسمت 2 تبصره 9 و اعتبارات مربوط به بازسازی و نوسازی تأسیسات‌صدمه دیده منظور در پیوست شماره (1)[آئیننامه اجرائی مصرف اعتبارات بند ‹‹ج›› قسمت 2 تبصره 9 و اعتبارات مربوط به بازسازی و نوسازی تأسیسات صدمه دیده منظور در‌پیوست شماره 1 قانون بودجه سال 1367]

نوع قانون

مقرره -

مرجع تصويب

هیات وزیران

تاریخ سند تصويب

-

شماره ابلاغ

3300/ت42

مرجع ابلاغ

نخست وزیر

شماره روزنامه رسمي

نامعلوم

آخرین وضعیت

اصلاحی 1367/01/21

طبقه بندی

ندارد

تاريخ تصويب

1366/01/30

شماره سند تصویب

-

تاریخ ابلاغ

1366/02/07

تاريخ اجرا

-

تاریخ روزنامه رسمي

-

تاریخ انتشار

-

متن کامل قانون

مقدمه

هیئت وزیران در جلسه مورخ 30/1/1366 بنا به پیشنهاد دستگاههای اجرائی ذیربط و تائید وزارتخانه‌های برنامه و بودجه و امور اقتصادی و دارائی و باستناد‌بندهای الف و به تبصره 15 قانون بودجه سال 1366 آئین‌نامه نحوه مصرف مبلغ پنجاه میلیارد ریال اعتبار عمرانی موضوع بند (ج) قسمت (2) تبصره (9) و‌مبلغ بیست میلیارد (000/000/000/20) ریال اعتبارات عمرانی منظور در پیوست شماره (1) قانون مزبور تحت عنوان بازسازی و نوسازی تأسیسات صدمه‌ دیده را بشرح زیر تصویب نمودند:

ماده 1

‌اجازه داده میشود حداکثر تا پنجاه درصد از اعتبار بند ‹‹ج›› قسمت دوم تبصره 9 قانون بودجه سال 1367 بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی ‌و سایر مقررات عمومی دولت و بقیه اعتبار مذکور در هر مورد حداکثر تا سقف اعتبار مندرج در بند ‹‹ج›› قسمت دوم تبصره مورد اشاره باستناد ماده78 قانون محاسبات عمومی کشور صرفاً بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی و با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون‌از شمول قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی مستثنی هستند در چهارچوب ضوابط این آئیننامه در قالب طرحها و برنامه‌هایی که بنا به‌پیشنهاد دستگاههای اجرائی و یا نهادهای انقلاب اسلامی و بررسی و اعلام نظر وزارت برنامه و بودجه یا سازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد به‌تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوازی و یا ستاد بازسازی و نوسازی استان مربوطه میرسد بر اساس تخصیص اعتبار و مبادله موافقتنامه با وزارت ‌برنامه و بودجه و یاسازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد جهت احداث پناهگاه و همچنین بازسازی و نوسازی ابنیه و تأسیساتی که در اثر آتش‌مستقیم دشمن و یا توسط ضد انقلاب دچار خسارت گردیده و تأمین خسارت وارده به اشخاص ناشی از اجرای طرحهای فوق‌الذکر لازم میباشد به‌مصرف برسد.

تبصره

وزارت برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد حداکثر ظرف مدت 15 روز از تاریخ دریافت پیشنهادات، نظرات خود را نسبت به‌طرح‌های دریافتی از دستگاه‌های اجرایی به ستاد بازسازی و نوسازی مربوطه اعلام خواهد نمود.

ماده 2

در اجرای بند "ه" قسمت دوم تبصره 9 قانون بودجه سال 1366 حداقل 50% از اعتبارات عمرانی موضوع ماده 1 این آیین‌نامه باید به صورت استانی‌مصرف شود. ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و وزارت برنامه و بودجه در پیشنهاد و تصویب طرح‌ها و تخصیص اعتبار موظفند همواره این‌نسبت را رعایت کنند.

ماده 3

- مبلغ پنج میلیارد (000/000/000/5) ریال از اعتبارات عمرانی استانی موضوع ماده 2 آئیننامه توسط ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق ‌جنگزده به بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی اختصاص و توزیع میگردد تا با کمک و خودیاری مهاجرین جنگ تحمیلی جهت خانه‌سازی در استانهای‌ جنگی برای مهاجرین جنگ تحمیلی هزینه گردد.

ماده 4

دستگاههای اجرائی موظفند آن مقدار از اعتبارات موضوع این آئین‌نامه را که بر اساس تصویب ستاد مرکزی جهت اجرای طرح‌های احداث پناهگاه در‌اختیار آنان قرار می‌گیرد منحصراً و در قالب ضوابطی که توسط ستاد مذکور ابلاغ می‌گردد جهت ایجاد پناهگاه هزینه نمایند.

ماده 5

در اجرای بند "‌ز" قسمت 2 تبصره 9 قانون بودجه سال 1366 حداکثر 5% از اعتبار موضوع ماده 1 این آیین‌نامه بر طبق دستورالعملی که به تصویب ستاد‌مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده خواهد رسید صرف تأمین خسارات وارده به اشخاص خواهد شد.

ماده 6

ضوابط تشخیص تأسیسات و ابنیه‌ای که برای فراهم‌آوردن مقدمات اجرائی ‌طرحهای احداث پناهگاه و بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و همچنین خسارات وارده به اشخاص موضوع ماده 5 این آئیننامه‌لازم است از طریق ستاد مشترکاً توسط وزارتخانه‌های کشور و جهاد سازندگی و دفاع و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسکن و شهرسازی و برنامه و بودجه تهیه و ابلاغ خواهد شد و این ضوابط برای کلیه ستادهای بازسازی و‌نوسازی مناطق جنگزده لازم‌الاجراء است.

ماده 7

از محل اعتبار موضوع ماده 1 این آئین‌نامه اعتبار لازم بوسیله وزارت برنامه و بودجه برای طرح‌های ملی و استانی بازسازی مناطق جنگزده که بر اساس‌تصویب ستاد مرکزی به تفکیک و سهم مربوط به احداث پناهگاه از محل آن نیز مشخص شده است تأمین و جهت اجرای طرح‌های برنامه‌هائی که موافقتنامه‌آن بین وزارت برنامه و بودجه و یا سازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد و دستگاه اجرائی مربوطه مبادله میشود اختصاص می‌یابد.

ماده 8

سهم اعتبارات استانی از محل اعتبار موضوع ماده 1 این آئین‌نامه بر اساس پیشنهاد ستاد بازسازی و نوسازی استان مربوط و تصویب ستاد مرکزی‌بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده تفکیک و با تعیین سهم مربوط به احداث پناهگاه از محل آن به ستاد بازسازی و نوسازی و سازمان برنامه و بودجه استان‌مربوط ابلاغ می‌گردد.

ماده 9

طرحهای استانی با پیشنهاد دستگاههای اجرائی ذیربط در چارچوب سیاستها و ضوابط کلی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده با رعایت قسمت 2‌تبصره 9 قانون بودجه سال سال 1366 پس از بررسی و اظهار نظر سازمان برنامه و بودجه استان به تصویب ستاد استان خواهد رسید.

ماده 10

وجوه لازم برای انجام هزینه‌های موضوع این آئیننامه در حدود اعتبارات تخصیص یافته و با رعایت مفاد مواد 11 و 12 این آیین‌نامه با درخواست‌وجه ذیحساب مربوط توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذیربط که از طرف خزانه در تهران در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در شهرستانها در یکی‌از شعب بانک ملی ایران که به همین منظور افتتاح شده یا می‌شود واریز خواهد شد.

تبصره

در مورد دستگاههای اجرائی فاقد ذیحساب انجام وظیفه ذیحساب در مورد اعتبارات طرحهای ملی به عهده مسئول امور مالی دستگاه و در مورد‌اعتبارات استانی بعهده مسئول امور مالی استان دستگاه مربوطه که توسط دستگاه ذیربط برای انجام عملیات مالی موضوع این آئین‌نامه به وزارت امور‌اقتصادی و دارائی معرفی می‌شود با رعایت مفاد تبصره ماده 12 این آئین‌نامه انجام خواهد شد.

ماده 11

20% اعتبار طرحهای ملی پس از مبادله موافقتنامه با درخواست ذیحساب به حساب بانکی موضوع ماده 10 این آئیننامه واریز و پرداختهای بعدی‌به پیشنهاد دستگاههای اجرائی و تائید وزارت برنامه و بودجه و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و اعلام وزارت برنامه و بودجه به‌وزارت امور اقتصادی و دارائی انجام خواهد شد.

ماده 12

20% سهم هر استان که به شرح ماده 10 این آئین‌نامه به ستاد استان ابلاغ شده است با درخواست وجه در اختیار ذیحساب طرحهای عمرانی دستگاه ذیربط قرار می‌گیرد تا پس از مبادله موافقتنامه بین دستگاههای اجرائی محلی و سازمان برنامه و بودجه استان به مصرف هزینه‌های بازسازی و نوسازی مربوطه‌برسد.

‌پرداختهای بعدی خزانه موکول به پیشنهاد ستاد استان و بررسی و اعلام نظر وزارت برنامه و بودجه و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و‌اعلام از وزارت برنامه و بودجه به وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام خواهد شد.

تبصره

ذیحساب طرحهای عمرانی سهم اعتبار هر یک از دستگاههای اجرائی فاقد ذیحساب استان مربوط از محل سهمیه دریافتی موضوع این ماده را بر اساس‌درخواست وجه مسئول امور مالی دستگاه به حساب بانکی دستگاه مربوطه موضوع ماده 10 این آیین‌نامه واریز می‌نماید. وجوه پرداختی از این بابت در پایان‌سال جاری توسط خزانه بر اساس اعلام ذیحساب منضم به درخواست وجوه مسئول امور مالی و گواهی‌های بانکی مبنی بر واریز وجوه از حساب دریافتی‌ذیحساب طرح‌های عمرانی استان کسر و به حساب دریافتی دستگاه فاقد ذیحساب منظور خواهد شد.

ماده 13

دستگاههای اجرائی اعم از ملی و یا استانی موظفند گزارش پیشرفت کار و هزینه عملیات انجام شده در مورد وجوه دریافتی قبلی را به منظور دریافت‌وجوه مجدد تهیه و پس از تائید ذیحسابی مربوطه از نظر مالی به ستاد مرکزی و ژئوفیزیکی به وزارت برنامه و بودجه ارسال دارند.

ماده 14

مسئولیت تشخیص و تعهد و تسجیل و صدور حواله به عهده بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف ایشان و تأمین اعتبار و پرداخت به‌عهده ذیحساب یا مسئول امور مالی حسب مورد می‌باشد.

ماده 15

نصاب و نحوه انجام معاملات اعتبارات موضوع این آئین‌نامه با رعایت ضوابط مقرر در بند (7) قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون‌از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند به شرح زیر تعیین می‌شود:

‌الف ـ معاملات جزئی، معاملاتی است که مبلغ آن از یک میلیون ریال تجاوز نکند به مسئولیت مامور خرید.

ب ـ معاملات متوسط، معاملاتی است که مبلغ آن از یک میلیون و یک (1000001) ریال تا پنج میلیون (000/000/5) ریال باشد با تائید مأمور خرید یا واحد‌تدارکاتی حسب مورد و تصویب بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط یا مقام مجاز از طرف او.

ج ـ معاملات عمده، معاملاتی است که مبلغ آن از پنج میلیون و یک (500001) ریال بیشتر باشد به تائید و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط یا‌مقامات مجاز از طرف ایشان

تبصره 1

انجام معاملات بیش از دویست میلیون (000/000/200) ریال صرفا" با تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط مجاز خواهد بود.

تبصره 2

معاملات بالاتر از دویست میلیون (000/000/200) ریال با انتشار آگهی مناقصه عمومی انجام می‌شود و در مواردیکه انجام مناقصه با تشخیص‌ وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرائی مربوطه میسر و یا به مصلحت نباشد مراتب باید با ذکر دلائل توجیهی به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده‌ اعلام گردد تا به ترتیبی که ستاد مذکور تعیین خواهد نمود معامله انجام شود.

تبصره 3

سایر شرایط مربوط به نحوه انجام معاملات موضوع این ماده تابع دستورالعملی خواهد بود که توسط کمیته تدارکات ستاد مرکزی تهیه و به تصویب‌ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده خواهد رسید.

ماده 16

در مواردیکه به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینه‌های مربوط به بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واگذاری تنخواه‌گردان ضرورت‌داشته باشد ذیحساب یا مسئول امور مالی مربوطه هر دستگاه می‌تواند مبلغی حداکثر تا 25% اعتبار مربوطه را به عنوان تنخواه‌گردان به تشخیص بالاترین مقام‌دستگاه اجرایی و یا مقام مجاز از طرف ایشان به حساب واحد تدارکاتی دستگاه اجرائی ذیربط واریز نماید و پرداختهای بعدی در قبال ارائه سند هزینه مجاز‌خواهد بود. در هر صورت مبلغ اعتباری که در اختیار دستگاه اجرائی پس از مبادله موافقتنامه قرار داده می‌شود بیش از 25% کل اعتبار آن طرح نخواهد بود.

ماده 17

دستگاههای اجرائی مجازند به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه اجرائی و یا مقامات مجاز از طرف ایشان مبلغی متناسب با نوع و میزان قرارداد‌و حداکثر به میزان 20% مبلغ قرارداد بصورت پیش پرداخت در مقابل ضمانتنامه بانکی و یا تضمین مناسب دیگر به تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام‌دستگاه اجرایی در اختیار طرف قرارداد بگذارند.

ماده 18

اسناد هزینه‌های انجام شده با رعایت بند (و) قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که بموجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات‌عمومی دولت مستثنی هستند و مقررات این آیین‌نامه پس از تنظیم و گواهی مسئولین مربوطه به امضاء مشترک بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از‌طرف ایشان و ذیحساب یا مسئول امور مالی حسب مورد به شرح زیر قابل احتساب به هزینه قطعی است.

‌الف ـ تنظیم قرارداد با گرفتن فاکتور الزامی است مگر در موارد اضطرار که نیاز به تامین کالا از قبل از قابل پیش‌بینی نباشد و خرید به اندازه رفع اضطراری صورت‌گیرد و دولت و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها و بانکها و نهادهای انقلاب اسلامی در تولید و توزیع آن به نحوی از انحاء مداخله یا مباشرت نداشته‌باشند. تشخیص موارد اضطراری و تعیین میزان آن به عهده وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط یا مقام مجاز از طرف آنها خواهد بود.

ب ـ در موارد خریدهای داخلی فاکتور خرید با صورت مجلس خرید با رعایت مفاد بند "‌الف" فوق، قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.

ج ـ در موارد خریدهای خارجی اعلامیه بانک و در موارد جزیی صورتحساب فروشنده، مدارک ترخیص کالا از گمرک و رسید انبار یا صورت مجلس تحویل‌کالا.

‌د ـ در مورد پرداخت حقوق (‌دستمزد و مزایا و یا هر نوع پرداخت پرسنلی دیگر گواهی انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه و یا گواهی بانک‌دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذینفع.

ھ ـ در مورد کالاهائی که به پیمانکار محول می‌شود قرارداد مربوطه و تأیید تحویل کالا و یا انجام خدمت موضوع قرارداد توسط بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا‌مقام مجاز از طرف او.

تبصره

مسئول امور مالی وزارت جهاد سازندگی می‌تواند در صورت لزوم اختیار امضای اسناد هزینه‌های موضوع این ماده که از محل اعتبارات طرح‌های ملی‌در استانها انجام می‌شود را کلا یا جزا به مسئول امور مالی جهاد استان مربوطه تفویض نماید.

ماده 19

خرید خودرو و ماشین‌آلات با رعایت صرفه و صلاح دولت صرفا" برای انجام طرحهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده متناسب با حجم عملیات‌اجرائی طرح مجاز می‌باشد.

ماده 20

آن قسمت از اموال و تأسیساتی که به منظور فراهم آوردن موجبات اجرای امر بازسازی و نوسازی و ابنیه و تأسیسات موضوع بند (ج) قسمت 2‌تبصره 9 قانون بودجه سال 1366 خریداری و یا ایجاد می‌شود اموال دولتی محسوب می‌گردد.

ماده 21

ذیحسابی او مسئولان مالی و مسئولان کلیه دستگاههای اجرائی موظفند تا پایان فروردین ماه سال 1367 مانده وجوه استفاده نشده و مانده‌ تنخواه‌گردان مشمول این آئین‌نامه را به خزانه واریز نمایند.

ماده 22

دستگاههای اجرائی موضوع این آئین‌نامه مکلفند حساب اعتبار موضوع این آئین‌نامه را نگهداری و در مواعدی که از طرف دیوان محاسبات کشور‌حساب مذکور و اسناد مربوط را رسیدگی خواهد کرد.

ماده 23

تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرح‌های بازسازی و نوسازی دستگاههای اجرائی ملی یا استانی که با رعایت مقررات در چارچوب اعتبارات‌مصوب بودجه سال مربوطه به وجود آمده باشد پس از تائید وزارت برنامه و بودجه و یا سازمان برنامه و بودجه استان و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و‌نوسازی یا ستاد بازسازی استان حسب مورد از محل اعتبار و موضوع این آیین‌نامه پرداخت گردد.

ماده 24

اجازه داده میشود اعتبار عمرانی موضوع بند 2 تبصره 9 منظور در پیوست شماره 1 قانون بودجه سال 1367 کل کشور که تحت عنوان بازسازی و‌نوسازی تأسیسات صدمه دیده به تفکیک دستگاهی مشخص شده است توسط دستگاههای اجرائی ذیربط با بررسی و اعلام نظر وزارت برنامه بودجه و‌تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده هزینه گردد پنجاه درصد اعتبار مذکور بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر‌مقررات عمومی دولت و بقیه اعتبار مذکور در هر مورد حداکثر تا سقف اعتبار مربوط باستناد ماده 78 قانون محاسبات عمومی کشور صرفاً بدون الزام‌به رعایت قانون محاسبات عمومی کشور و کلاً با رعایت مفاد قانون ‌نحوه هزینه‌کردن اعتباراتی که بموجب قانون از رعایت قانون محاسبات عموی و‌سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند و این آئیننامه قابل مصرف بود و دستگاههای اجرائی ذیربط و وزارت برنامه و بودجه مکلفند در اجرای‌این ماده ضوابط مقرر در این آئیننامه را دقیقاً رعایت نمایند

ماده 25

‌کلیه دستگاههای استفاده ‌کننده از اعتبارات موضوع این آئیننامه مکلفند هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد خود را از طریق وزارت برنامه و بودجه به‌کمیسیونهای برنامه بودجه و دفاع مجلس شورای اسلامی تقدیم نمایند و ضمناً تسهیلات لازم جهت نظارت کمیسیونهای مذکور را فراهم آورند.

امضاء

میرحسین موسوی ـ نخست‌وزیر

اسناد مرتبط

دستگاه‌های مجری

گیرندگان رونوشت

شبکه ارتباطات