فصل ششم

سند تحول دولت مردمی

فصل ششم

– آموزش

مبحث اول

– آموزش و پرورش

نشانگرهای وضعیت مطلوب

- ارتقای عدالت تربیتی و افزایش دسترسی افراد جامعه به خدمات آموزش و پرورش رایگان و باکیفیت؛

- آماده سازی همه ساحتی کودکان و نوجوانان برای زندگی طیبه فردی، خانوادگی و اجتماعی؛

- افزایش مشارکت اجتماعی - تربیتی اولیا، معلمان، نهادهای دولتی و عمومی، مردمی و غیردولتی برای بهسازی آموزشی و پرورشی؛

- ارتقای موقعیت آموزشی و تربیتی در منطقه، جهان اسلام و جهان.

چرخش های تحول آفرین

- از تضمین صرف دسترسی به خدمات آموزشی به تضمین آموزش و پرورش با کیفیت برای همه؛

- از آموزش متکی بر انباشت اطلاعات به تقویت آموزش های مهارتی و کاربردی در همه ساحت های تربیتی؛

- از تصمیم گیری متمرکز دولتی به افزایش تصمیم سازی و تصمیم گیری اجتماعی و مردمی؛

- از یکسان نگری مدیریتی - آموزشی به تنوع و نوآوری در الگوهای مدیریتی و برنامه های آموزشی و پرورشی؛

- از مشارکت صرفاً مالی خانواده ها به مشارکت چندوجهی اجتماعی - تربیتی خانواده ها، مردم و نهادهای دولتی و عمومی و غیردولتی.

بند 1

: ضعف در نظام حکمرانی آموزش و پرورش

جزء 1
: بخشی نگری در امر آموزش و پرورش

زیرجزء 1

راهبرد 1: ارتقای آموزش و پرورش به مثابه امر ملی با حضور همه بازیگران و ارکان

اهم اقدامات:

1. سازماندهی و ارائه خدمات وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و عمومی کشور به مدارس، با هماهنگی تسهیل گرانه وزارت آموزش و پرورش، به منظور تبدیل مدرسه به دریچه خدمات اجتماعی (میان مدت – وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه).

جزء 2
: تمرکزگرایی شدید وزارت آموزش و پرورش

زیرجزء 1

راهبرد 1: مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش

اهم اقدامات:

1. فعال سازی ظرفیت های مردمی با راهبری و نظارت دولت، به منظور دسترسی افراد جامعه به خدمات آموزش و پرورش رایگان و باکیفیت و پیاده سازی الگوهای متنوع و بهینه مدیریتی، آموزشی و تربیتی از طریق نقش آفرینی معلمان، نمایندگان اولیا، نمایندگان مدیریت محلی و نمایندگان نهادهای فعال مذهبی و انقلابی به عنوان هیئت امنای مدارس به صورت غیرانتفاعی و بدون سودبری شخصی ذی ربطان با تمهید ملزومات لازم از جمله فراهم کردن شرایط نمانام سازی مدارس به صورت مجتمعی یا شعبه ای، بهره گیری از ظرفیت وقف، هبه ، کمک های داوطلبانه و اعطای یارانه آموزشی به خانواده ها و متناسب سازی تدریجی ساختار مدارس دولتی و غیردولتی با این الگو، با استفاده از ظرفیت های قانونی موجود و در موارد موردنیاز، پیشنهاد اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی (بلندمدت – وزارت آموزش و پرورش، دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).

2. بازطراحی ساختار وزارت آموزش و پرورش متناسب با زیرنظام های شش گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تقویت زیرساخت های تنظیم گری و نظارت و کوچک و چابک نمودن وزارتخانه و دستگاه های تابعه با هوشمندسازی خدمات و فرایندها و حذف واحدهای زائد واسط میان ستاد وزارتخانه و مدرسه و کاهش نیروهای ستادی غیرضرور (میان مدت – سازمان اداری و استخدامی، وزارت آموزش و پرورش).

3. تقویت قاعده گذاری، حمایت و نظارت محلی و نقش آفرینی فعال خانواده ها و فرهنگیان، با بازطراحی شوراهای استانی و منطقه ای آموزش و پرورش و استفاده از ظرفیت های قانونی موجود و در موارد موردنیاز، پیشنهاد اصلاح قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش (بلندمدت – وزارت آموزش و پرورش، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).

جزء 3
: تداخل ساختاری و مأموریتی در سیاست گذاری و نظارت فرا وزارتخانه ای

زیرجزء 1

راهبرد 1: یکپارچه سازی و هماهنگی سیاست گذاری و برنامه ریزی نظام آموزش و پرورش

اهم اقدامات:

1. اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با همکاری همه دستگاه ها و نهادهای ذی ربط برای تکمیل و ترمیم این سند در چارچوب ماده واحده مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدوین لوایح قانونی موردنیاز به عنوان پشتوانه حقوقی و تأمین الزامات زیرساختی، ساختاری، فرایندی، انسانی، محتوایی و مالی و فرهنگ سازی اقناعی آن در میان ذی ربطان(بلندمدت – دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).

2. ارتقای اثربخشی شورای عالی آموزش و پرورش با اجرای کامل قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش و آیین نامه اجرایی آن و طراحی نظام ارتباطی شورا با سایر نهادهای تصمیم گیر ذی ربط و تأکید بر رصد و پایش شاخص های پیشرفت تعلیم و تربیت کشور توسط دبیرخانه شورا برای کمک به راهبری و تصمیم سازی آموزشی و پرورشی در چارچوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (میان مدت – دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش).

3. ایجاد و یکپارچه سازی سامانه های اداری، مالی، اطلاعاتی، خدماتی و آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در سطح ستادی و صف، در راستای تحقق دولت هوشمند (کوتاه مدت – وزارت آموزش و پرورش).

4. اتخاذ تدابیر لازم برای مدیریت تعارض منافع سرمایه انسانی وزارت آموزش و پرورش در تمامی موارد، از جمله اتحاد ناظر و منظور، اشتغال هم زمان، سهامداری و مالکیت، استفاده از رانت اطلاعاتی، قرارداد با کارکنان دولت و تأسیس و اداره مدرسه غیردولتی و برقراری شفافیت با ارائه گزارش عمومی، برخط و به روز از موارد لازم نظیر مجوزها، قراردادها و گزارش مالی شرکت ها، سازمان های وابسته و کلیه مدارس در سامانه شفافیت وزارت آموزش و پرورش، با استفاده از ظرفیت های قانونی موجود و در موارد موردنیاز، پیشنهاد قوانین لازم (بلندمدت – وزارت آموزش و پرورش، سازمان اداری و استخدامی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری).

بند 2

: برخی جهت گیری های عدالت ستیز در آموزش و پرورش

جزء 1
: توزیع نامتوازن و غیرهدفمند یارانه های آموزشی

زیرجزء 1

راهبرد 1: حاکم کردن رویکرد عدالت آموزشی - تربیتی در عین حفظ کرامت مردم

اهم اقدامات:

1. طراحی ساز و کارهای لازم به منظور تحقق عدالت آموزشی و دسترسی افراد جامعه به خدمات آموزش و پرورش رایگان و باکیفیت از طریق تخصیص هدفمند تدریجی بخشی از یارانه آموزشی در قالب اعتبار به خانواده ها بر اساس شماره ملی دانش آموز و متناسب با شاخص هایی نظیر استعداد و نیاز دانش آموز، بُعد خانوار، مقطع تحصیلی، میزان توسعه یافتگی منطقه محل زندگی و امکان هزینه اعتبار آن صرفاً در قالب احراز هویت الکترونیکی دانش آموز، با استفاده از ظرفیت های قانونی موجود و در موارد موردنیاز، پیشنهاد قوانین لازم (بلندمدت – سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش، دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).

2. طراحی و اجرای بسته های عدالت آموزشی - تربیتی برای جامعه هدف مناطق روستایی، محروم و مرزی و حاشیه شهرها، با بهره گیری از ظرفیت نهادهای ذی ربط حاکمیتی و خدمات داوطلبانه مردمی، وقف و هبه برای ایجاد فرصت دسترسی برابر به خدمات باکیفیت آموزشی و پرورشی دانش آموزان مشمول در عین حفظ کرامت و اقتضائات بومی و تربیتی و فراهم سازی زمینه شناسایی و هدایت استعدادها با تأکید بر توانمندسازی و ارتقای انگیزشی نیروهای بومی(میان مدت – وزارت آموزش و پرورش).

3. تدوین و اِعمال ملاحظات تضمین کننده دسترسی برابر همه به فرصت ها و توجه به تفاوت های محلی و جنسیتی و فردی آموزشی - تربیتی، با تدوین پیوست های عدالت تربیتی در برنامه ها (میان مدت – وزارت آموزش و پرورش).

4. استفاده از بستر مجازی به عنوان جبران و مکمل آموزش و پرورش حضوری از طریق ایجاد زیرساخت واحد و یکپارچه حاکمیتی و ترغیب مؤسسات و افراد ذی صلاح و علاقه مند به ارائه خدمات و محتواهای آموزشی و تربیتی با تنظیم گری وزارت آموزش و پرورش، به منظور توسعه فرصت های آموزشی و پرورشی ملی و بین المللی برای کودکان و نوجوانان و اولیا، با در نظر گرفتن پیوست تربیتی و فرهنگی لازم برای رفع تهدیدات فضای مجازی (میان مدت – وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات).

5. تجمیع و به کارگیری امکانات و شرایط لازم برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر برای تقویت و فراگیرسازی اجرای طرح شهاب در مدارس (میان مدت – وزارت آموزش و پرورش، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری).

بند 3

: افت کیفی خدمات آموزشی و پرورشی

جزء 1
: نارسایی زیرساخت ها و برنامه های کیفیت بخشی آموزش و پرورش

زیرجزء 1

راهبرد 1: ایجاد زیرساخت های ارتقا و تضمین کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی

اهم اقدامات:

1. بازطراحی برنامه درسی ملی بر اساس اسناد تحولی آموزش و پرورش و بازتولید برنامه های درسی و اهداف دوره های تحصیلی کنونی و اجرای آن، به منظور تحقق تربیت همه ساحتی، با تأکید بر متناسب سازی حجم و محتوای کتب درسی و ساعات و روزهای آموزشی با توانمندی ها و ویژگی های دانش آموزان، بهره گیری از روش های روزآمد و فعال و خلاق و بهره گیری از تجهیزات و فناوری های نوین آموزشی و تربیتی (میان مدت – وزارت آموزش و پرورش، دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش).

2. اولویت بخشی به آموزش دوره های پیش از دبستان و ابتدایی به عنوان دوره های پایه در عملیاتی کردن برنامه های تحولی وزارت آموزش و پرورش و جهت دهی مضاعف منابع مالی و نیروی انسانی توانمند (میان مدت – وزارت آموزش و پرورش، دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه).

3. طراحی و پیاده سازی نظام جامع مشاوره و شناسایی و هدایت استعدادهای تحصیلی و شغلی و بازطراحی شاخه ها و رشته های تحصیلی و اصلاح برنامه درسی ملی بر اساس آن و آمایش سرزمینی (میان مدت – وزارت آموزش و پرورش).

4. پیاده سازی نظام ملی سنجش و ارزشیابی و پایش همه جانبه خدمات تربیتی و آموزشی دانش آموزان، معلمان، دانشجومعلمان و نهادهای آموزشی و پرورشی بر اساس استانداردها و شاخص های بومی از طریق ایجاد سازمان ملی ارزشیابی و تضمین کیفیت تعلیم و تربیت ذیل شورای عالی آموزش و پرورش و ادغام مرکز سنجش آموزش وزارت آموزش و پرورش، با پیشنهاد قوانین لازم (بلندمدت – سازمان اداری و استخدامی، دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).

زیرجزء 2

راهبرد 2: ارتقای توانمندی و انگیزه سرمایه انسانی وزارت آموزش و پرورش بویژه معلمان

اهم اقدامات:

1. تعیین رتبه معلمان با طراحی ساز و کارهای لازم، به منظور ارتقای عملکرد معلمان مبتنی بر شاخص های علمی، حرفه ای و تربیتی از طریق ایجاد سامانه جامع مدیریت عملکرد معلمان با دسترسی سلسله مراتبی سازمانی، قابلیت مشاهده برخط نتایج ارزیابی برای معلمان و محوریت نتایج ارزیابی این سامانه در تعیین وضعیت معلمان در زیرنظام های سرمایه انسانی، از جمله جبران خدمات، ارتقای شغلی، نقل وانتقال و تعیین معلمان نمونه (میان مدت – وزارت آموزش و پرورش).

2. تقویت کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان برای مدیریت واحد تربیت معلم با تمرکز بر دوره های تربیت مربیان و معلمان چندساحتی دوره پیش از دبستان و ابتدایی، از طریق تسهیل جذب اعضای هیئت علمی باصلاحیت و تأمین فضای فیزیکی و منابع موردنیاز (میان مدت – وزارت آموزش و پرورش).

3. اصلاح رابطه مالی دولت با صندوق ذخیره فرهنگیان، ارتقای شفافیت، رفع تعارض منافع و تعیین وضعیت حقوقی آن، به منظور تقویت بنیه مالی فرهنگیان شاغل و بازنشسته و رفع مشکلات معیشتی آن ها، با استفاده از ظرفیت های قانونی موجود و پیشنهاد اصلاح اساسنامه صندوق (بلندمدت – سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش، دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).

4. تسهیل راه اندازی و فعالیت قانونی نهادهای حرفه ای و علمی معلمان با به رسمیت شناختن شأن و حق کنش گری و اظهارنظر تخصصی آن ها در ساختارهای سیاست گذاری و تصمیم سازی آموزش و پرورش، برای دفاع قانونمند از حقوق فرهنگیان و کمک به بهبود کیفیت و عدالت آموزشی و پرورشی، با پیشنهاد قوانین لازم (بلندمدت – وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).

5. ساماندهی کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش با متوازن سازی جغرافیایی و جنسیتی و طراحی الگوی جذب و نگهداشت معلمان از طریق نیازشناسی آموزشی، متنوع سازی و رقابتی نمودن روش های جذب، با تأکید بر انتخاب شایسته ترین افراددر چارچوب اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و بهره گیری حداکثری از ظرفیت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور و انجام ارزیابی های علمی و حرفه ای طی دوره خدمت و پیشنهاد اصلاح قوانین مربوط به نظام بازنشستگی و تعهد خدمت (بلندمدت – وزارت آموزش و پرورش، دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، سازمان اداری و استخدامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).

مبحث دوم

– علم و آموزش عالی

نشانگرهای وضعیت مطلوب

- ارتقای امید اجتماعی، مسؤولیت پذیری ملی، سلامت معنوی و اشتغال پذیری دانشجویان؛

- افزایش توسعه یافتگی علوم و فناوری های نیازمحور، مزیت محور و اولویت محور با تأکید بر علوم انسانی تحولی؛

- ارتقای توانمندی دانشگاه[پاورقی110] در شناسایی و حل مسائل راهبردی در تعامل با جامعه؛

- بهبود میزان کارآمدی نظام سیاست گذاری، مدیریت و برنامه ریزی کلان و نظارت راهبردی نهاد آموزش عالی؛

- تعمیق خوداتکایی و پاسخ گویی دانشگاه ها؛

- مرجعیت علمی و توسعه اثربخش و الهام آفرین همکاری های علمی در سطح منطقه ای و جهانی.

چرخش های تحول آفرین

- از آموزش متمرکز بر توسعه کمی، تقاضای اجتماعی، تخصص بسنده و فردمحور به تربیت متمرکز بر توسعه کیفی، - ظرفیت اشتغال پذیری، تخصص گرا - اخلاق مدار و خانواده محور؛

- از پژوهش صرفاً معطوف به ارتقای جایگاه علمی بین المللی به پژوهش نیازمحور، مزیت محور و اولویت محور؛

- از الگوی دانشگاه محور[پاورقی 111] به الگوی جامعه محور در توسعه کارکردهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانشگاه اسلامی؛

- از اداره دانشگاه توسط دولت و یکسان انگاری در مأموریت های دانشگاه ها به خوداتکایی دانشگاه و پذیرش تنوع در مأموریت های دانشگاه ها؛

- از بین المللی سازی خود مشروعیت بخش به دیپلماسی علمی و فناوری هوشمند و الهام بخش.

پاورقی 110

۱۱۰]) مقصود از دانشگاه در این سند دانشگاه ها، مؤسسات آموزش عالی و مراکز پژوهشی و فناوری می باشد که به اختصار دانشگاه گفته شده است.

پاورقی 111

۱۱۱]) برج عاج دانشگاهی.

بند 1

: ناکارآمدی در نظام حکمرانی و اداره دانشگاه

جزء 1
: ناکارآمدی الگوی تقسیم وظایف نظام حکمرانی آموزش عالی

زیرجزء 1

راهبرد 1: ایجاد شفافیت نهادی و تقویت انسجام بین بخشی در نظام حکمرانی آموزش عالی

اهم اقدامات:

1. تفکیک شفاف و هماهنگ وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه ها با رویکرد تمرکز یافتن این وزارت خانه ها بر نقش تنظیم گری و تسهیل گری توسعه نظام علم و آموزش عالی کشور و سپردن نقش های سیاست گذاری به شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصدی گری به دانشگاه ها با پیشنهاد اصلاح قوانین لازم (بلندمدت – سازمان اداری و استخدامی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت حقوقی ریاست جمهوری).

2. یکپارچه سازی نظام آموزش عالی بویژه در بخش های حوزوی، پزشکی، دفاعی، قضائی و تربیت معلم در سطوح سیاست گذاری، اعطای مجوز و نظارت راهبردی (میان مدت - دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان اداری و استخدامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).

3. استقرار نظام جامع حکمرانی داده و اطلاعات علم و فناوری در حوزه های آموزشی، پژوهشی و فناوری با تکمیل شاخص های بومی علم، فناوری و نوآوری مبتنی بر اسناد بالادستی مرتبط (میان مدت – دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات).

جزء 2
: دولت سالاری و یکسان انگاری دانشگاه ها

زیرجزء 1

راهبرد 1: تقویت هویت نهادی، خوداتکایی و تنوع هدفمند دانشگاه ها

اهم اقدامات:

1. بازتعریف قلمروهای مأموریتی و ساماندهی زیرنظام های آموزش عالی و تدوین و پیشنهاد طرح مأموریت گرایی دانشگاه ها در چارچوب کارکرد زیرنظام های مرتبط و آمایش آموزش عالی و حمایت از برنامه های راهبردی مصوب هیئت های امنا برای مأموریت گرایی دانشگاه ها (کوتاه مدت – دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).

2. ارتقای جایگاه هیئت های امنای دانشگاه ها با افزایش متوازن اختیارات و مسؤولیت ها در تأمین منابع مالی غیردولتی و تعیین استراتژی های توسعه دانشگاهی (میان مدت – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).

3. متنوع سازی منابع مالی دانشگاه ها با توسعه صندوق های تأمین مالی تحقیق و توسعه دانشگاهی و توسعه منابع خیر و وقف، از طریق زمینه سازی مشارکت خیرین و واقفین در حکمرانی نظام آموزش عالی و تسهیل سرمایه گذاری ضابطه مند و شفاف دانشگاه ها و تغییر نظام بودجه ریزی متناسب با عملکرد دانشگاه ها در متنوع سازی منابع مالی مذکور (بلندمدت - سازمان برنامه و بودجه، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).

جزء 3
: عدم ارتباط هم افزا و همگرای فرایندهای اصلی نظام آموزش عالی

زیرجزء 1

راهبرد 1: ارتقای هوشمندی و هم پیوندی بین فرایندهای اصلی توسعه آموزش عالی

اهم اقدامات:

1. ساماندهی و هدفمندسازی گسترش و تنظیم ظرفیت دانشگاه های کشور، بویژه در بخش های حوزوی، پزشکی، دفاعی، قضائی و تربیت معلم، در چارچوب سند آمایش آموزش عالی بر مبنای نیازها، مزیت ها و اولویت های کشور در سطوح منطقه ای، ملی و بین المللی (میان مدت – دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی).

2. استقرار نظام اعتبارسنجی و رتبه بندی دانشگاه های دولتی و غیردولتی، با تأکید بر جنبه های متنوع آموزشی، تربیتی، پژوهشی، فناوری و اجتماعی عملکرد و بهره وری، به منظور افزایش کیفیت و مقابله با کمی گرایی صرف در توسعه آموزش عالی و همچنین ایجاد هم پیوندی تدریجی این نظام با نظام بودجه ریزی دانشگاه ها (میان مدت – دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان برنامه و بودجه).

3. بازنگری و تنوع بخشی به آیین نامه ارتقای رتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه ها متناسب با مأموریت های زیرنظام ها و دانشگاه ها و ایجاد هم پیوندی آیین نامه ارتقا با دو نظام اعتبارسنجی و رتبه بندی و نظام تأمین مالی دانشگاه ها، با توجه به تنوع دانشگاه ها (بلندمدت – دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).

4. ساماندهی عرضه آموزش دانشگاهی، به منظور پاسخ گویی به تقاضای دانشجویان ایرانی متقاضی ادامه تحصیل در خارج از کشور و نیز اصلاح و ارتقای سطح استانداردهای کیفی قابل قبول در نظام اعتباربخشی نظام دانشگاهی کشور در امور مربوط به مدارک صادره از دانشگاه های خارج از کشور (میان مدت – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).

بند 2

: پاسخ گویی ناکافی دانشگاه به نیازها و مسائل جامعه

جزء 1
: نظام آموزشی عرضه محور و کم توجه به بخش تقاضا

زیرجزء 1

راهبرد 1: افزایش آگاهی عموم به خصوص داوطلبان و دانشجویان از وضعیت شغلی رشته ها

اهم اقدامات:

1. استقرار نظام گردآوری و پایش آمار و اطلاعات وضعیت اشتغال دانش آموختگان در رشته های مختلف و انتشار منظم و عمومی آن، به منظور فرهنگ سازی در میان دانشجویان برای تحصیل در رشته ها و مقاطع مورد نیاز کشور و ایجاد نظام تخصصی رتبه بندی دانشگاه ها برمبنای شاخص اشتغال پذیری دانش آموختگان و تخصیص مشوق های مربوطه بویژه جوایز ملی اشتغال پذیری و کمک های مالی عملکردمحور (میان مدت – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه).

2. به کارگیری رویکردهای نوین فناورانه و بهره گیری از تجربیات به دست آمده در دوره کرونا و پساکرونا، به منظور تحقق آموزش پژوهش محور و پژوهش آموزش محور (میان مدت – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).

3. بازنگری در برنامه های آموزشی و ساز و کارهای تدوین، تأیید و به روزرسانی آن با دیدگاه عدالت آموزشی، کارآفرینی و پاسخ گویی اجتماعی (میان مدت – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).

جزء 2
: ضعف در مأموریت گرایی و مسئله محوری نظام پژوهش و فناوری

زیرجزء 1

راهبرد 1: استقرار نظام کارآمد شناسایی مسائل و تعریف و تأمین مالی پژوهش های دانشگاهی بر اساس نیازها، مزیت ها و اولویت های کشور

اهم اقدامات:

1. بازتعریف سیاست های توسعه علمی و نظام اولویت های پژوهشی کشور بر اساس اولویت های توسعه صنعتی، اجتماعی و فرهنگی کشور در چارچوب اسناد بالادستی با رویکرد عدالت محوری و آمایش آموزش عالی (میان مدت – دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری).

2. ساماندهی صندوق ها و ساختارهای مالی حوزه علم و آموزش عالی به منظور تخصیص متمرکز، رقابتی و شفاف منابع مالی تحقیقات دانشگاهی در چارچوب سیاست های توسعه علمی و نظام اولویت های پژوهشی مصوب و ضوابط اقتصادی حاکم بر اداره این صندوق ها (کوتاه مدت – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان برنامه و بودجه).

3. اصلاح نظام پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی بویژه مقطع دکتری، با رویکرد استادمحور و بر اساس نظام اعطای گرنت در چارچوب برنامه های ملی از طریق افزایش سهم تأمین مالی پایان نامه ها و رساله های دانشگاهی از صندوق های حوزه علم و آموزش عالی، کارفرمایان خارج از دانشگاه و درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها (کوتاه مدت – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری).

4. تکمیل و به روزرسانی سامانه های اطلاعاتی پایش و تبادل اطلاعات وضعیت عرضه و تقاضای پایان نامه ها و رساله های دانشگاهی در کشور با اولویت ساماندهی نظام پیشنهادهای نیازها و اولویت های تحقیقاتی و تسهیل گردش این اطلاعات بین طرفین عرضه و تقاضا (میان مدت – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری).

5. تسهیل شرایط همکاری پژوهشگران مستقل با دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی از طریق تدوین ضوابط و نظامات رتبه بندی و مالی با تأکید بر پرهیز از شرایط محدودکننده برای همکاری های فی مابین (میان مدت – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).

جزء 3
: تعاملات محدود دولت و بخش خصوصی با دانشگاه ها در حل مسائل کشور

زیرجزء 1

راهبرد 1: توسعه نظام مند تعاملات بخش دانشگاهی و دولت برای حل مسائل جامعه[پاورقی112]

اهم اقدامات:

1. نقش سپاری نظام مند به دانشگاه ها در مطالعه و سیاست پژوهی مسائل و چالش های پیشِ روی دولت و بخش خصوصی با توجه به مأموریت های هر یک از دانشگاه ها (میان مدت – سازمان برنامه و بودجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).

2. توسعه الگوهای مشارکت عمومی - خصوصی در طرح های کلان توسعه پژوهش فناورانه مشترک بین بخش خصوصی و دانشگاه ها، با بهره گیری از تجارب آموزنده کشور (میان مدت – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری).

پاورقی 112

۱۱۲]) ر ک: مبحث «مشارکت اجتماعی» در سند تحول.

بند 3

: توسعه نیافتگی نظام فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها

جزء 1
: غلبه رویکرد دانشگاه محور در توسعه کارکردهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانشگاه

زیرجزء 1

راهبرد 1: توسعه رویکرد خانواده گرایی و تقویت حمایت های هدفمند خانواده گرا در نظام دانشگاهی

اهم اقدامات:

1. توسعه رشته های تخصصی، نظیر حقوق خانواده و اقتصاد خانواده، افزایش سهم مفاد آموزشی مرتبط با خانواده در آموزش های عمومی مقطع کارشناسی و توسعه قلمرو مشورتی مراکز مشاوره دانشگاه ها در عرصه های مختلف، از جمله ازدواج، خانواده و اشتغال (میان مدت – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری).

2. متناسب سازی سیاست های آموزشی، پژوهشی، تسهیلاتی، اداری و استخدامی دانشگاه با نیازها و ظرفیت های خانواده، به منظور توسعه دانشگاه دوست دار خانواده (میان مدت – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری).

3. حمایت از ایجاد و توسعه خوابگاه های متأهلی با استفاده از منابع صندوق رفاه دانشجویان، تسهیلات ساخت مسکن، واگذاری اراضی دولتی، ظرفیت اراضی وقفی و اراضی دستگاه های عمومی غیردولتی[پاورقی 113] (میان مدت – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی).

4. اولویت دهی در پرداخت کمک هزینه های تأمین مسکن و وام دانشجویی برای دانشجویان متأهل دارای دو فرزند به بالا و افزایش آن به ازای داشتن هر فرزند (میان مدت – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).

5. حمایت از واحد خانواده در پژوهش و فناوری به منظور شکل گیری خانواده های پژوهشگر یا فناور با طراحی مشوق هایی نظیر اعطای امتیاز مثبت در تصویب طرح ها، تأمین مالی، نظام جذب و ارتقا (میان مدت – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری).

پاورقی 113

۱۱۳]) ر ک: مبحث «مسکن و شهرسازی» در سند تحول.

زیرجزء 2

راهبرد 2: توسعه سامانه های اطلاعاتی پایش وضعیت فرهنگی و حمایت های هدفمند فرهنگی

اهم اقدامات:

1. تمهید نظام گردآوری و پایش آمار و اطلاعات وضعیت فرهنگی دانشگاه ها و سلامت اجتماعی و رفتاری دانشجویان با بهره گیری از داده های متنوع، از جمله داده های ثبتی و پیمایشی مرتبط با سنجش نگرش و سبک زندگی دانشجویان در بدو ورود و هنگام خروج از دانشگاه و انتشار منظم و عمومی آن در چارچوب رتبه بندی فرهنگی دانشگاه ها (میان مدت – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).

زیرجزء 3

راهبرد 3: نهادینه سازی مسؤولیت پذیری اجتماعی و فرهنگ خدمات داوطلبانه در نظام دانشگاهی

اهم اقدامات:

1. برجسته سازی فعالیت های خلاقانه دانشگاه ها در انجام مسؤولیت های اجتماعی در تعامل با دستگاه های مختلف در قالب اصلاح نظام های رتبه بندی و تشویقی، بویژه جایزه مسؤولیت پذیری اجتماعی دانشگاه ها (میان مدت – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).

2. تسهیل ، تشویق و ترویج الگوهای خدمت داوطلبانه دانشجویان، دانش آموختگان، اعضای هیئت علمی، تشکل ها و گروه های سازندگی دانشگاه ها در حوزه های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، فناوری و کارآفرینی، با رویکرد مبارزه با بی عدالتی ها و محرومیت ها و افزایش دسترسی محرومان به فرصت ها و امکانات رشد و شکوفایی، با همکاری سازمان بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سایر نهادهای حمایتی (میان مدت – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).

بند 4

: ضعف همکاری های علمی و فناوری بین المللی

جزء 1
: عدم تناسب برنامه ها و زیرساخت های دیپلماسی علمی و فناوری با الزامات توسعه همکاری های بین المللی

زیرجزء 1

راهبرد 1: تسهیل و توسعه هدفمند و برنامه محور همکاری های علمی و فناوری بین المللی[پاورقی114]

اهم اقدامات:

1. توسعه همکاری های علمی بین المللی، از قبیل دوره های آموزشی، پروژه ها، مراکز تحقیقاتی، مجلات علمی و سرمایه گذاری مشترک و شعب برون مرزی دانشگاه های کشور، با اولویت کشورهای همسو و همسایه، و محوریت مسائل، مزیت ها و اولویت های ملی، از طریق ساز و کار های حمایتی و رتبه بندی (بلندمدت – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور خارجه).

2. تقویت و توسعه نظام ارجاع دهی و استنادات علمی و فناوری کشور و توسعه نشریات نمایه شده در پایگاه های بین المللی، با اولویت تقویت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، در راستای مرجعیت علمی جهان اسلام (میان مدت – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).

3. گسترش زبان فارسی به عنوان یکی از زبان های علمی برتر جهان، با تقویت همکاری های علمی بین المللی با کشورهای فارسی زبان، نمایه سازی مجلات فارسی زبان در پایگاه های بین المللی و حمایت از تأسیس رشته زبان فارسی در دانشگاه های جهان (بلندمدت – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).

پاورقی 114

۱۱۴]) ر ک: مبحث «مهاجرت» در سند تحول.