جزء 3

سند تحول دولت مردمی

عامل ۳

: عدم ارتباط هم افزا و همگرای فرایندهای اصلی نظام آموزش عالی

زیرجزء 1

راهبرد 1: ارتقای هوشمندی و هم پیوندی بین فرایندهای اصلی توسعه آموزش عالی

اهم اقدامات:

1. ساماندهی و هدفمندسازی گسترش و تنظیم ظرفیت دانشگاه های کشور، بویژه در بخش های حوزوی، پزشکی، دفاعی، قضائی و تربیت معلم، در چارچوب سند آمایش آموزش عالی بر مبنای نیازها، مزیت ها و اولویت های کشور در سطوح منطقه ای، ملی و بین المللی (میان مدت – دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی).

2. استقرار نظام اعتبارسنجی و رتبه بندی دانشگاه های دولتی و غیردولتی، با تأکید بر جنبه های متنوع آموزشی، تربیتی، پژوهشی، فناوری و اجتماعی عملکرد و بهره وری، به منظور افزایش کیفیت و مقابله با کمی گرایی صرف در توسعه آموزش عالی و همچنین ایجاد هم پیوندی تدریجی این نظام با نظام بودجه ریزی دانشگاه ها (میان مدت – دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان برنامه و بودجه).

3. بازنگری و تنوع بخشی به آیین نامه ارتقای رتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه ها متناسب با مأموریت های زیرنظام ها و دانشگاه ها و ایجاد هم پیوندی آیین نامه ارتقا با دو نظام اعتبارسنجی و رتبه بندی و نظام تأمین مالی دانشگاه ها، با توجه به تنوع دانشگاه ها (بلندمدت – دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).

4. ساماندهی عرضه آموزش دانشگاهی، به منظور پاسخ گویی به تقاضای دانشجویان ایرانی متقاضی ادامه تحصیل در خارج از کشور و نیز اصلاح و ارتقای سطح استانداردهای کیفی قابل قبول در نظام اعتباربخشی نظام دانشگاهی کشور در امور مربوط به مدارک صادره از دانشگاه های خارج از کشور (میان مدت – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).