بخش سوم

سند تحول دولت مردمی

بخش سوم

: نظام راهبری و پایش

تحقق سند تحول مستلزم راهبری و پایش مستمر و هوشمندانه آن است، لازمه این امر، بهره گیری از ساز و کارهای تعامل مستمر و دوسویه میان عرصه طراحی و میدان اجرا است. بنابراین ضروری است با استقرار نظام بازخورد و اصلاح، علاوه بر سنجش دقیق میزان تحقق سند تحول، زمینه پویایی، انعطاف پذیری و ارتقای آن فراهم شود. بدین منظور، ارکان نظام راهبری و پایش سند تحول به شرح زیر است:

فصل اول

– ستاد راهبری تحول دولت

به منظور هدایت کلان اجرای سند تحول، «ستاد راهبری تحول دولت» به ریاست رئیس جمهور و عضویت معاون اول، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس دفتر رئیس جمهور، معاون اقتصادی ریاست جمهوری، رئیس سازمان اداری و استخدامی، رئیس مرکز رصد و پایش تحول (دبیر ستاد) و دو صاحب نظر، به انتخاب رئیس جمهور، و وظایف زیر تشکیل می شود:

1. تصویب برنامه های عملیاتی سند؛

2. تصویب مقادیر نشانگرها و شاخص های تحقق اقدامات سند تحول؛

3. تصویب ساختارها، بودجه و سایر الزامات برای اجرای مفاد سند تحول؛

4. بررسی گزارش عدم انطباق یا وجود مغایرت در سیاست ها، برنامه ها و بودجه دولت با سند تحول و اخذ تصمیمات لازم؛

5. اخذ تصمیمات متناسب با تغییرات درون و بیرون قوه مجریه مرتبط با اجرای سند تحول؛

6. تصویب اقدامات تحولی مد نظر دستگاه های اجرایی علاوه بر تکالیف محوله در سند تحول؛

7. تصویب فهرست دستگاه های اجرایی پیشرو و نمونه به صورت سالانه، به منظور تقدیر توسط رئیس جمهور؛

8. تصویب نسخه های ارتقا یافته سند تحول.

حسب مورد و بر اساس دستور جلسات، از سایر مسؤولان دستگاه های اجرایی مرتبط نیز برای حضور در جلسات ستاد راهبری تحول دعوت می گردد.

فصل دوم

– مرکز رصد و پایش تحول دولت

به منظور پایش و نظارت بر تحقق سند تحول، بررسی انطباق سیاست ها و برنامه های دولت با سند تحول و پشتیبانی محتوایی از تصمیمات ستاد راهبری تحول، «مرکز رصد و پایش تحول دولت» زیر نظر مستقیم رئیس جمهور با شرح وظایف زیر تشکیل می شود:

1. بررسی عدم انطباق یا مغایرت سیاست ها، برنامه ها، مصوبات و بودجه دولت با سند تحول و تدوین گزارش های لازم؛

2. نظارت و ارزیابی مستمر وضعیت تحقق سند تحول، با بررسی گزارش های موضوعی و فصلی کمیسیون ویژه اجرای تحول دولت و تدوین گزارش های بازخوردی از مردم و ذی نفعان اصلی؛

3. ایجاد آگاهی عمومی نسبت به ابعاد سند تحول و برگزاری رویدادها و نشست های نقد و بررسی تخصصی در مجامع علمی و دانشگاهی و نهادهای مردمی، رسانه ملی و شبکه های اجتماعی با حضور دبیر ستاد راهبری تحول و مسؤولان دستگاه های اجرایی مسؤول؛

4. ارائه مشورت های تخصصی به دستگاه های اجرایی مسؤول برای اجرای صحیح اقدامات و مصوبات ستاد راهبری تحول؛

5. بررسی و تأیید اقدامات تحولی مد نظر دستگاه های اجرایی علاوه بر تکالیف محوله در سند تحول؛

6. بررسی تغییرات محیطی در ابعاد حقوقی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور، متأثر از اجرای سند تحول و تدوین گزارش های تخصصی لازم؛

7. به روزرسانی و تدوین پیش نویس نسخه ارتقا یافته سند تحول، با استفاده از نتایج گزارش های فصلی و پیشنهادهای اصلاحی مسؤولان دستگاه های اجرایی، صاحب نظران و کارشناسان؛

8. برگزاری جلسات ستاد راهبری، تنظیم دستور جلسات و پیگیری اجرای مصوبات و ارائه گزارش مستمر از میزان تحقق مصوبات؛

9. بررسی و تهیه نظریات کارشناسی برای دستورکارهای پیشنهادی ستاد راهبری تحول.

فصل سوم

– کمیسیون ویژه اجرای تحول دولت

به منظور انجام تمهیدات و هماهنگی های لازم برای اجرایی سازی اقدامات سند تحول، «کمیسیون ویژه اجرای تحول دولت» به ریاست رئیس سازمان برنامه و بودجه و عضویت رئیس سازمان اداری و استخدامی، معاون حقوقی رئیس جمهور، رئیس مرکز رصد و پایش تحول، دبیر هیئت دولت و دو صاحب نظر به انتخاب رئیس جمهور، با وظایف زیر تشکیل می شود:

1. بررسی و تأیید برنامه عملیاتی اقدامات سند تحول با ملاحظه اجرای حداقل 40 درصد اقدامات میان مدت تا پایان سال 1401 و حداقل40 درصد اقدامات بلندمدت تا پایان سال 1402؛

2. بررسی و تأیید مقادیر نشانگرها و شاخص های تحقق اقدامات سند تحول؛

3. بررسی و تأیید ساختارها، بودجه و سایر الزامات اجرای اقدامات سند تحول؛

4. پیگیری تهیه مصوبات دولت و لوایح قانونی لازم برای اجرای اقدامات نیازمند قانون در سند تحول؛

5. پیگیری مستمر اجرای اقدامات سند تحول از دستگاه های اجرایی مسؤول، باایجاد سامانه مدیریت سند تحول و قابلیت دسترسی سلسله مراتبی سازمانی؛

6. تدوین گزارش های موضوعی و فصلی برای میزان اجرای هر یک از اقدامات و موانع اصلی اجرای سند تحول؛

7. رتبه بندی عملکرد دستگاه های اجرایی در اجرای سند تحول با توجه به تحقق نشانگرها و شاخص ها؛

8. مستندسازی تجربیات و درس آموخته های مدیریتی اجرای سند تحول.

حسب مورد و بر اساس دستورجلسات از مسؤولان سایر دستگاه های اجرایی مرتبط نیز برای حضور در جلسات کمیسیون دعوت می گردد.

به جهت مسؤولیت محوری سازمان برنامه و بودجه در اجرای سند تحول و به منظور پشتیبانی محتوایی کمیسیون ویژه تحول و پیگیری اجرای مصوبات آن، «دبیرخانه کمیسیون ویژه اجرای تحول» در سازمان برنامه و بودجه تشکیل می شود.

فصل چهارم

– کمیته های اجرای تحول دستگاه های اجرایی

به منظور اجرای سند تحول در سطح دستگاه های اجرایی، در هر دستگاه، «کمیته اجرای تحول» به ریاست عالی ترین مقام دستگاه و عضویت دو تن از معاونان دستگاه و دو تن از صاحب نظران مرتبط با حوزه تخصصی، به پیشنهاد رئیس دستگاه و موافقت ستاد راهبری تحول، تشکیل می شود:

1. تدوین برنامه عملیاتی اقدامات سند تحول، حداکثر طی یک، دو و سه ماه پس از ابلاغ سند تحول متناسب با دوره های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای طرح در کمیسیون تحول؛

2. تعیین مقادیر نشانگرها و تدوین شاخص های تحقق اقدامات سند تحول در موضوع مربوط برای طرح در کمیسیون تحول؛

3. پیشنهاد ساختار، بودجه و سایر الزامات برای اجرای اقدامات مربوط به منظور طرح در کمیسیون تحول؛

4. پیگیری تدوین لوایح قانونی لازم برای اجرای اقدامات نیازمند قانون در موضوع مربوط؛

5. پیگیری مستمر اجرای اقدامات مربوطه؛

6. ایجاد آگاهی عمومی و اطلاع رسانی مستمر نسبت به ابعاد موضوع مربوط در سند تحول و وضعیت اجرای آن با ابزارهای متنوع رسانه ای بویژه تولید محصولات رسانه ای از قبیل گرافیک متحرک، اطلاع نگاشت و مستند متناسب با محتوا و و طیف متنوع مخاطبان، برای انتشار عمومی؛

7. تدوین گزارش های موضوعی و فصلی برای میزان اجرای هر یک از اقدامات.

فصل پنجم

– سایر

به منظور انجام تمهیدات و هماهنگی های لازم برای اجرایی سازی اقدامات سند تحول، دستگاه های مربوط باید به نحو شایسته، وظایف زیر را انجام دهند:

مبحث اول

– دفتر رئیس جمهور

1. اولویت دهی پیگیری و نظارت بر اجرای اقدامات سند تحول در جلسات و بازدیدهای رئیس جمهور؛

2. ایجاد ساز و کارهای لازم به منظور حصول اطمینان از انطباق و عدم مغایرت ابلاغ های صادره از سوی دفتر رئیس جمهور با سند تحول؛

3. بازطراحی شاخص های اعطای نشان های دولتی، به منظور تقدیر از مسؤولان دستگاه های اجرایی پیشرو و نمونه در اجرای سند تحول.

مبحث دوم

– سازمان برنامه و بودجه

1. ایجاد ساز و کارهای لازم به منظور حصول اطمینان از انطباق و عدم مغایرت برنامه های دستگاه های اجرایی با سند تحول و ارائه مشورت های تخصصی به دستگاه های اجرایی مسؤول در این زمینه؛

2. تدوین بودجه سنواتی منطبق با سند تحول؛

3. تخصیص اعتبارات با اولویت اجرای اقدامات مندرج در سند تحول متناسب با زمان بندی تعیین شده؛

4. ایجاد ساز و کارهای لازم به منظور تخصیص بخشی از بودجه دستگاه های اجرایی، بر اساس ارزیابی نتایج عملکرد دستگاه ها و افزایش ضمانت اجرایی سازی سند تحول.

مبحث سوم

– سازمان اداری و استخدامی

1. بازنگری ساختار و فرایندهای دستگاه های اجرایی متناسب با الزامات اجرای بهینه اقدامات مندرج در سند تحول؛

2. تقویت شاخص های نتیجه محور مرتبط با تحقق اقدامات سند تحول در زیرنظام های مدیریت سرمایه انسانی از قبیل ارتقای شغلی، نقل وانتقال و نظام جبران خدمت برای کارکنان در سطح دستگاه های اجرایی؛

3. طراحی شاخص های نتیجه محور اصلی و استقرار سامانه مدیریت عملکرد مدیران برای اجرایی سازی اقدامات مرتبط در سند تحول و انتشار عمومی گزارش های عملکرد مدیران نظیر ترک فعل ها، در بازه های زمانی مشخص، و ایجاد ساز و کارهای لازم به منظور معرفی 10 درصد از مدیران دولتی برتر و عزل 10 درصد از مدیران دولتی دارای پایین ترین رتبه؛

4. ایجاد ساز و کارهای لازم به منظور حصول اطمینان از انطباق و عدم مغایرت تصمیمات دستگاه های اجرایی با سند

5. تحول و ارائه مشورت های تخصصی به دستگاه های اجرایی مسؤول در این زمینه؛

6. بازطراحی جشنواره شهید رجایی برای تقدیر دستگاه های اجرایی پیشرو و نمونه در اجرای سند تحول.

مبحث چهارم

– معاونت حقوقی ریاست جمهوری

1. ایجاد ساز و کارهای لازم به منظور حصول اطمینان از انطباق و عدم مغایرت تنظیم لوایح پیشنهادی و مقررات معمول دستگاه های اجرایی با سند تحول و ارائه مشورت های تخصصی به دستگاه های اجرایی مسؤول در این زمینه؛

2. تسریع و تسهیل ساز و کار لازم برای اقداماتی که در سند تحول نیازمند اصلاح قوانین موجود یا تدوین قوانین جدید می باشند، با همکاری دستگاه های ذی ربط.

مبحث پنجم

– دبیرخانه هیئت دولت

1. اولویت دهی به طرح موضوعات مرتبط با تحقق سند تحول در هیئت دولت؛

2. ایجاد ساز و کارهای لازم به منظور حصول اطمینان از انطباق و عدم مغایرت مصوبات هیئت دولت با سند تحول.

مبحث ششم

– معاونت اقتصادی ریاست جمهوری

1. اولویت دهی به پیگیری و نظارت بر اجرای اقدامات اقتصادی مندرج در سند تحول؛

2. ایجاد ساز و کارهای لازم به منظور حصول اطمینان از انطباق و عدم مغایرت مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با سند تحول.

مبحث هفتم

– معاونت اجرایی ریاست جمهوری

1. ایجاد ساز و کارهای لازم به منظور تدوین برنامه های تحول استانی با همکاری ظرفیت های نخبگانی استان به عنوان یکی از دستاوردهای سفرهای استانی رئیس جمهور؛

2. اولویت دهی به پیگیری و تسهیل در اجرای اقدامات سند تحول در سفرهای استانی.

مبحث هشتم

– دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت

1. سیاست گذاری و هدایت یکپارچه دستگاه های اجرایی مسؤول در زمینه اطلاع رسانی اجرای سند تحول؛

2. اطلاع رسانی مستمر در خصوص ابعاد سند تحول و وضعیت اجرای آن در جلسات سخنگوی دولت؛

3. ایجاد آگاهی عمومی و اطلاع رسانی مستمر دربارة ابعاد سند تحول و وضعیت اجرای آن با استفاده از ابزارهای متنوع رسانه ای و تولید محصولات رسانه ای، از قبیل گرافیک متحرک، اطلاع نگاشت و مستند متناسب با محتوا و طیف متنوع مخاطبان برای انتشار عمومی؛

4. تدوین پیوست رسانه ای اقدامات تحولی و تبیین نقاط برجسته عملکرد دولت در اجرای سند تحول در سطح رسانه های داخلی و خارجی؛

5. پیش بینی بازخوردهای احتمالی رسانه ها به اقدامات سند تحول در رسانه ها، با اتکا به تحلیل منابع مرتبط، از جمله روندهای اصلی در رسانه های اجتماعی و نتایج افکارسنجی ها و طراحی راهکارهای مناسب رسانه ای، با آماده سازی آینده نگرانه محتوای متناسب و زمینه سازی شکل گیری کنش های رسانه ای پیش دستانه؛

6. رصد دائمی کنش های رسانه ای جریان های معاند در خصوص اجرای اقدامات سند تحول و افزایش توان پاسخ گویی سریع و به موقع به شبهات و اتهامات ناروا، با همکاری دستگاه های اجرایی مسؤول؛

7. تدوین گزارش های رسانه ای سند تحول به تفکیک مباحث و طراحی رسانه ای هدفمند با همکاری دستگاه های اجرایی مسؤول؛

8. تمهید ساز و کارها و بسترهای لازم برای گزارش دبیر ستاد راهبری تحول، معاونان رئیس جمهور، وزرا و مسؤولان دستگاه های اجرایی در رسانه ملی و فضای مجازی.

مبحث نهم

– دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری

1. پیگیری و نظارت بر اجرای موارد مرتبط با مدیریت تعارض منافع، تحقق شفافیت، تحقق سلامت اداری و پیشگیری از فساد و مقابله با آن در سند تحول؛

نظارت، رسیدگی فوری و برخورد قاطع با اشخاصی که به هر نحوی از انحا مانع اجرای سند تحول می شوند.