آئین نامه اجرائی بندهای 8و 9و 10 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب بیست وهشتم اسفند ماه 1345 موضوع معافیت مالیاتی موقوفات عام و موسسات عام المنفعه و انجمنهای مربوط به اقلیتهای مذهبی
نوع قانون
قانون -
مرجع تصويب
کمیسیون مجلس
تاریخ سند تصويب
-
شماره ابلاغ
55696
مرجع ابلاغ
نخست وزیر
شماره روزنامه رسمي
6715
آخرین وضعیت
1396/01/30
طبقه بندی
ندارد
تاريخ تصويب
1346/11/24
شماره سند تصویب
-
تاریخ ابلاغ
1346/12/07
تاريخ اجرا
1346/12/27
تاریخ روزنامه رسمي
1346/12/16
تاریخ انتشار
-
متن کامل قانون
فصل اول
فصل اول
- معافیت موضوع بند 8ماده 1
ماده 1 (منسوخه 02ˏ02ˏ1350)
- مرجع نظارت بر موقوفاتی که متولی دارند یا واقف شخصاً بعنوان متولی امور موقوفه را اداره میکند و تمام یا قسمتی از درآمد آنها بموجب وقفنامه صرف امور مشروحه در بند 8 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم میشود سازمان اوقاف است و سازمان مذکور مکلف است بر اساس قانون اوقاف و با رعایت مقررات این آئیننامه بر درآمد و هزینه موقوفات مزبور نظارت کند.وضعیت: اصلاحی
تاریخ: 1971-04-22
سند اثرگذار: اصلاح بعضی از مواد آئین نامه اجرائی موضوع بندهای 8 و9 و10 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم
متن قبلی :
فصل اول>ماده 1ماده 1 - مرجع نظارت بر موقوفاتیکه متولی دارند و تمام یا قسمتی از درآمد آنها بموجب وقف نامه صرف امور مشروحه در بند 8 ماده 2 قانونمالیاتهای مستقیم میشود سازمان اوقاف است و سازمان مذکور مکلف است بموجب قانون اوقاف مصوب سوم دیماه 1313 و سایر مقرراتمربوط بنظارت بر موقوفات عام که فعلاً جاری است و یا بعداً جانشین مقررات فعلی بشود و با رعایت مقررات این آئیننامه بر درآمد و هزینه موقوفاتمزبور نظارت کند.
متن اثرگذار/تغییر یافته :
1 - ماده 1 بشرح زیر اصلاح میشود. ماده 1 - مرجع نظارت بر موقوفاتی که متولی دارند یا واقف شخصاً بعنوان متولی امور موقوفه را اداره میکند و تمام یا قسمتی از درآمد آنها بموجب وقفنامه صرف امور مشروحه در بند 8 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم میشود سازمان اوقاف است و سازمان مذکور مکلف است بر اساس قانون اوقاف و با رعایت مقررات این آئیننامه بر درآمد و هزینه موقوفات مزبور نظارت کند.ماده 2
ماده 2
- نظارت مذکور در ماده فوق با اداره اوقاف محلی است که مورد وقف در حوزه آن قرار دارد و در صورتیکه درآمد موقوفه در محلی غیر ازمحل وقوع مورد وقف بمصرف برسد نظارت با اداره اوقاف محل مصرف خواهد بود. لکن اداره اوقاف محل وقوع مورد وقف بر درآمد موقوفه نظارت واز نتیجه اداره اوقاف محل مصرف را برای رسیدگی بحساب درآمد و هزینه موقوفه و انجام سایر تکالیف مقرر در این آئیننامه مطلع خواهد کرد ولیهرگاه محل مصرف مختلف باشد نظارت با اداره اوقاف محل اقامت متولی یا متصدی موقوفه خواهد بود در صورت اخیر ادارات اوقاف محلهای موردوقف و محلهای مصرف نیز بر درآمد و مصرف نظارت و نتیجه را به اداره اوقاف اقامتگاه متولی یا متصدی موقوفه برای رسیدگی بحساب درآمد وهزینه موقوفه و اجراء سایر وظایف مقرر در این آئیننامه اعلام خواهند کرد.ماده 3
ماده 3
- هرگاه در شهرستانی سازمان اوقاف تشکیلاتی نداشته باشد نظارت با مرجعی خواهد بود که از طرف سازمان اوقاف تعیین میشود.ماده 4
ماده 4 (منسوخه 02ˏ02ˏ1350)
- متولی یا متصدی موقوفات عام مشمول بند 8 ماده دوم قانون مالیاتهای مستقیم مکلف است با اجازة و معرفی امضای مجاز از طرف اداره اوقاف مربوط در یکی از بانکهای ایرانی حساب جاری بنام موقوفه افتتاح کند و شماره حساب و مبلغ پرداختی ببانک را باداره مزبور اعلام و از آن حساب برایمصارف مورد وقف استفاده کنند.متولی یا متصدی موقوفه موظف است درآمد موقوفه را ظرف 15 روز بعد از وصول بحساب مزبور واریز نماید.
وضعیت: اصلاحی
تاریخ: 1971-04-22
سند اثرگذار: اصلاح بعضی از مواد آئین نامه اجرائی موضوع بندهای 8 و9 و10 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم
متن قبلی :
فصل اول>ماده 1ماده 1 - مرجع نظارت بر موقوفاتیکه متولی دارند و تمام یا قسمتی از درآمد آنها بموجب وقف نامه صرف امور مشروحه در بند 8 ماده 2 قانونمالیاتهای مستقیم میشود سازمان اوقاف است و سازمان مذکور مکلف است بموجب قانون اوقاف مصوب سوم دیماه 1313 و سایر مقرراتمربوط بنظارت بر موقوفات عام که فعلاً جاری است و یا بعداً جانشین مقررات فعلی بشود و با رعایت مقررات این آئیننامه بر درآمد و هزینه موقوفاتمزبور نظارت کند.
متن اثرگذار/تغییر یافته :
1 - ماده 1 بشرح زیر اصلاح میشود. ماده 1 - مرجع نظارت بر موقوفاتی که متولی دارند یا واقف شخصاً بعنوان متولی امور موقوفه را اداره میکند و تمام یا قسمتی از درآمد آنها بموجب وقفنامه صرف امور مشروحه در بند 8 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم میشود سازمان اوقاف است و سازمان مذکور مکلف است بر اساس قانون اوقاف و با رعایت مقررات این آئیننامه بر درآمد و هزینه موقوفات مزبور نظارت کند.تبصره
تبصره
- با توجه بوضع موقوفات و میزان درآمد و مصارف آنها و تحت شرائطی که سازمان اوقاف تعیین خواهد کرد ادارات اوقاف مربوط میتوانند به تشخیص خود به متولی یا متصدی موقوفه اجازه دهند که تا مبلغ پنجاه هزار ریال از درآمد وصولی بدون الزام انتقال بحساب بانکی بعنوان تنخواه گردان در اختیار داشته باشد.ماده 5
ماده 5 (منسوخه 02ˏ02ˏ1350)
- برداشت از حساب بانکی بوسیله متولی یا متصدی موقوفه برای پرداخت مخارج مقرر باید متناسب با آن باشد و پس از انجام مخارج لازم در صورتیکه مبلغی نزد متولی یا متصدی موقوفه باقی بماند متولی یا متصدی مکلف است با رعایت مفاد ماده 4 و تبصره آن باقیمانده را بحساب مربوط ببانک برگشت دهد.وضعیت: اصلاحی
تاریخ: 1971-04-22
سند اثرگذار: اصلاح بعضی از مواد آئین نامه اجرائی موضوع بندهای 8 و9 و10 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم
متن قبلی :
فصل اول>ماده 4ماده 4 - متولیان و متصدیان موقوفات عام مشمول بند 8 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم مکلفند برای نگاهداری حساب درآمد و مصارف موقوفهدر یکی از بانکهای ایرانی محل حساب جاری به ترتیب ذیل افتتاح کنند. حساب مذکور بنام اداره اوقاف مربوط باز خواهد شد و اداره مزبور ضمن معرفی اعضاء متولی یا متصدی موقوفه به او اجازه برداشت از حساب مزبوررا خواهد داد. متولی یا متصدی موقوفه موظف است مبلغی که برای باز کردن حساب جاری لازم است پرداخت و شماره حساب را با ذکر مبلغ پرداختیباداره اوقاف اعلام کند و پس از مبلغ وصولی درآمد موقوفه که به پنج هزار ریال رسید ظرف یک هفته بحساب مزبور انتقال دهد.
متن اثرگذار/تغییر یافته :
2 - متن ماده 4 بشرح زیر اصلاح میشود:متولی یا متصدی موقوفات عام مشمول بند 8 ماده دوم قانون مالیاتهای مستقیم مکلف است با اجازۀ و معرفی امضای مجاز از طرف اداره اوقاف مربوط در یکی از بانکهای ایرانی حساب جاری بنام موقوفه افتتاح کند و شماره حساب و مبلغ پرداختی ببانک را باداره مزبور اعلام و از آن حساب برایمصارف مورد وقف استفاده کنند.
متولی یا متصدی موقوفه موظف است درآمد موقوفه را ظرف 15 روز بعد از وصول بحساب مزبور واریز نماید.
ماده 6
ماده 6
- اداره اوقاف مربوط مکلف است پس از افتتاح حساب برای موقوفه ظرف یکماه مراتب را از لحاظ اطلاع از وضع موقوفه باداره دارائیمحل اعلام و رونوشت مصدق وقف نامه را ارسال دارد.ماده 7
ماده 7
– صورت حساب درآمد و هزینه هر سال مالی موقوفه باید متکی باسناد و مدارک قابل قبول باشد و تا آخر خرداد ماه سال بعد باداره اوقافمربوط تسلیم شود. این صورتحساب باید متضمن مبالغ درآمدهای سال قبل و هزینهها و مصارفی که طبق اعتبارات پیشبینی شده در بودجه مربوط بعمل آمده با تعییننوع آنها بتفکیک و مبالغی که باید بحساب اندوخته منظور شود باشد.ماده 8
ماده 8
- در هر سال که اجرای بودجه موقوفه و صرف درآمد آنها بامور مذکور در بودجه کلاً یا بعضاً میسر نشود عدم امکان مصرف از طرف متولییا متصدی موقوفه باید باداره اوقاف مربوط اعلام شود و درآمد هر سال که تا سه سال پس از انقضاء سال مالی بمصارف مقرر نرسد ولو بعلت فراهمنشدن اسباب و وسائل مصرف باشد پس از پنج سال مذکور مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. تاریخ مذکور سررسید مقرر برای پرداخت مالیات ومبدأ مرور زمان برای مطالبه آن خواهد بود.ماده 9
ماده 9
- اداره اوقاف مربوط موظف است تا پایان سالی که صورتحساب درآمد و هزینه موقوفات مشمول بند 8 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم رادریافت کرده است. به صورتحساب مذکور رسیدگی و نتیجه آنرا ضمن گواهی لازم مبنی بر رعایت مقررات این آئیننامه بضمیمه یک نسخه ازصورت حساب مزبور و مفاصا حساب مربوط بآن تا آخر مدت فوقالذکر برای استفاده از معافیت مالیاتی مقرر باداره دارائی محل اعلام کند و درصورتی که متولی یا متصدی موقوفه از تسلیم صورت حساب مزبور در مهلت مقرر خودداری کند مراتب حداکثر تا پایان مهلت مزبور برای تشخیصدرآمد مشمول مالیات موقوفه و مطالبه مالیات متعلقه از طرف اداره اوقاف مربوط نیز باداره دارائی محل اعلام خواهد شد.فصل دوم
فصل دوم
- معافیت موضوع بند 9ماده 10
ماده 10
- نظارت بر درآمد و هزینه مؤسسات عامالمنفعه موضوع بند 9 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم ولو آنکه دارای مال موقوفه باشند بترتیب زیر بعملخواهد آمد:بند الف
الف (منسوخه 02ˏ02ˏ1350)
- تشخیص مرجع نظارت بر درآمد و هزینه مؤسساتی که درآمد آنها منحصراً بمصارف تعلیم و تربیت یا بهداشت و امور درمانی یا تحقیقات علمی و فنی یا حفظ آثار باستانی میرسد با وزارت دارائی است که میتواند حسب مورد تکلیف نظارت مزبور را بوزارتخانه ذیربط تفویض نماید.وضعیت: ساختار الحاقی
تاریخ: 1971-04-22
سند اثرگذار: اصلاح بعضی از مواد آئین نامه اجرائی موضوع بندهای 8 و9 و10 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم
متن قبلی :
فصل دوم>ماده 10>بند الفمتن اثرگذار/تغییر یافته :
4 - ماده 10 بنحو زیر اصلاح میشود:نظارت بر درآمد و هزینه مؤسسات عامالمنفعه موضوع بند 9 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم ولو آنکه دارای مال موقوفه باشند بترتیب زیر بعملخواهد آمد:
الف - تشخیص مرجع نظارت بر درآمد و هزینه مؤسساتی که درآمد آنها منحصراً بمصارف تعلیم و تربیت یا بهداشت و امور درمانی یا تحقیقات علمی و فنی یا حفظ آثار باستانی میرسد با وزارت دارائی است که میتواند حسب مورد تکلیف نظارت مزبور را بوزارتخانه ذیربط تفویض نماید.
ب - مؤسسات آموزشی غیر انتفاعی اعم از عالی و غیر عالی که غیر انتفاعی بودن آن در اساسنامه ذکر و همچنین کلیه درآمدهای آنها طبق اساسنامه مربوط صرف مخارج خود مؤسسه شود و هیچگونه سودی اعم از سود سرمایه یا غیر آن برداشت نشود و کلیه دارائی مؤسسه در زمان انحلال بوزارتآموزش عالی یا وزارت آموزش و پرورش یا یکی از مؤسسات عالی آموزشی دیگر واگذار گردد جزو مؤسسات عامالمنفعه بوده و نظارت بر درآمد وهزینه آنها حسب مورد با وزارت علوم و آموزش عالی یا وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.
بند ب
ب (منسوخه 23ˏ08ˏ1352)
- مؤسسات آموزشی غیر انتفاعی اعم از عالی و غیر عالی که غیر انتفاعی بودن آن در اساسنامه ذکر و همچنین کلیه درآمدهای آنها طبق اساسنامهمربوط صرف مخارج خود مؤسسه شود و هیچ گونه سودی اعم از سود سرمایه یا غیر آن برداشت نشود و کلیه دارائی مؤسسه در زمان انحلال بوزارت آموزش عالی یا وزارت آموزش و پرورش یا یکی از مؤسسات عالی آموزشی دیگر واگذار گردد جزو مؤسسات عامالمنفعه بوده و نظارت بر درآمد وهزینه آنها حسب مورد با وزارت علوم و آموزش عالی یا وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.در مورد سایر مؤسسات شرط معافیت موکول به آنستکه اساسنامه حاکی از این باشد که دارائی آنها پس از انحلال بیکی از وزارت خانهها یا مؤسسات وابسته بدولت یا مؤسسه دیگر به تشخیص وزارت دارائی واگذار گردد.
وضعیت: ساختار الحاقی
تاریخ: 1971-04-22
سند اثرگذار: اصلاح بعضی از مواد آئین نامه اجرائی موضوع بندهای 8 و9 و10 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم
متن قبلی :
فصل دوم>ماده 10>بند الفمتن اثرگذار/تغییر یافته :
4 - ماده 10 بنحو زیر اصلاح میشود:نظارت بر درآمد و هزینه مؤسسات عامالمنفعه موضوع بند 9 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم ولو آنکه دارای مال موقوفه باشند بترتیب زیر بعملخواهد آمد:
الف - تشخیص مرجع نظارت بر درآمد و هزینه مؤسساتی که درآمد آنها منحصراً بمصارف تعلیم و تربیت یا بهداشت و امور درمانی یا تحقیقات علمی و فنی یا حفظ آثار باستانی میرسد با وزارت دارائی است که میتواند حسب مورد تکلیف نظارت مزبور را بوزارتخانه ذیربط تفویض نماید.
ب - مؤسسات آموزشی غیر انتفاعی اعم از عالی و غیر عالی که غیر انتفاعی بودن آن در اساسنامه ذکر و همچنین کلیه درآمدهای آنها طبق اساسنامه مربوط صرف مخارج خود مؤسسه شود و هیچگونه سودی اعم از سود سرمایه یا غیر آن برداشت نشود و کلیه دارائی مؤسسه در زمان انحلال بوزارتآموزش عالی یا وزارت آموزش و پرورش یا یکی از مؤسسات عالی آموزشی دیگر واگذار گردد جزو مؤسسات عامالمنفعه بوده و نظارت بر درآمد وهزینه آنها حسب مورد با وزارت علوم و آموزش عالی یا وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.
ماده 10
ماده 10 (منسوخه 02ˏ02ˏ1350)
- نظارت بر درآمد و هزینه مؤسسات عامالمنفعه که درآمد آنها طبق اساسنامه منحصراً بمصارف مقرر در بند 9 ماده 2 قانون مالیاتهایمستقیم برسد بعهده اداره اوقاف اقامتگاه قانونی مؤسسه میباشد و در مواردی که مصارف مذکور در محدوده شهر و جزء وظایف شهرداری باشد ادارهنامبرده میتواند نظارت را به شهرداری محل واگذار کند. وضعیت: ساختار الحاقی
تاریخ: 1971-04-22
سند اثرگذار: اصلاح بعضی از مواد آئین نامه اجرائی موضوع بندهای 8 و9 و10 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم
متن قبلی :
فصل دوم>ماده 10>بند بمتن اثرگذار/تغییر یافته :
4 - ماده 10 بنحو زیر اصلاح میشود:نظارت بر درآمد و هزینه مؤسسات عامالمنفعه موضوع بند 9 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم ولو آنکه دارای مال موقوفه باشند بترتیب زیر بعملخواهد آمد:
الف - تشخیص مرجع نظارت بر درآمد و هزینه مؤسساتی که درآمد آنها منحصراً بمصارف تعلیم و تربیت یا بهداشت و امور درمانی یا تحقیقات علمی و فنی یا حفظ آثار باستانی میرسد با وزارت دارائی است که میتواند حسب مورد تکلیف نظارت مزبور را بوزارتخانه ذیربط تفویض نماید.
ب - مؤسسات آموزشی غیر انتفاعی اعم از عالی و غیر عالی که غیر انتفاعی بودن آن در اساسنامه ذکر و همچنین کلیه درآمدهای آنها طبق اساسنامه مربوط صرف مخارج خود مؤسسه شود و هیچگونه سودی اعم از سود سرمایه یا غیر آن برداشت نشود و کلیه دارائی مؤسسه در زمان انحلال بوزارتآموزش عالی یا وزارت آموزش و پرورش یا یکی از مؤسسات عالی آموزشی دیگر واگذار گردد جزو مؤسسات عامالمنفعه بوده و نظارت بر درآمد وهزینه آنها حسب مورد با وزارت علوم و آموزش عالی یا وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.
متن قبلی :
فصل دوم>ماده 10>بند بب - مؤسسات آموزشی غیر انتفاعی اعم از عالی و غیر عالی که غیر انتفاعی بودن آن در اساسنامه ذکر و همچنین کلیه درآمدهای آنها طبق اساسنامه مربوط صرف مخارج خود مؤسسه شود و هیچگونه سودی اعم از سود سرمایه یا غیر آن برداشت نشود و کلیه دارائی مؤسسه در زمان انحلال بوزارتآموزش عالی یا وزارت آموزش و پرورش یا یکی از مؤسسات عالی آموزشی دیگر واگذار گردد جزو مؤسسات عامالمنفعه بوده و نظارت بر درآمد وهزینه آنها حسب مورد با وزارت علوم و آموزش عالی یا وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.
متن اثرگذار/تغییر یافته :
ب - مؤسسات آموزشی غیر انتفاعی اعم از عالی و غیر عالی که غیر انتفاعی بودن آن در اساسنامه ذکر و همچنین کلیه درآمدهای آنها طبق اساسنامهمربوط صرف مخارج خود مؤسسه شود و هیچ گونه سودی اعم از سود سرمایه یا غیر آن برداشت نشود و کلیه دارائی مؤسسه در زمان انحلال بوزارت آموزش عالی یا وزارت آموزش و پرورش یا یکی از مؤسسات عالی آموزشی دیگر واگذار گردد جزو مؤسسات عامالمنفعه بوده و نظارت بر درآمد وهزینه آنها حسب مورد با وزارت علوم و آموزش عالی یا وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.در مورد سایر مؤسسات شرط معافیت موکول به آنستکه اساسنامه حاکی از این باشد که دارائی آنها پس از انحلال بیکی از وزارت خانهها یا مؤسسات وابسته بدولت یا مؤسسه دیگر به تشخیص وزارت دارائی واگذار گردد.»
ماده 11
ماده 11
- در محلهائیکه سازمان اوقاف تشکیلاتی نداشته باشد طبق مدلول ماده 3 این آئیننامه رفتار خواهد شد.ماده 12
ماده 12
- مؤسسات مزبور مکلفند حساب درآمد و هزینه و دارائی مؤسسه را در دفاتری که بر اساس قانون تجارت تنظیم میشود نگاهداری و بهترتیب مقرر در قانون مذکور اقدام کنند.ماده 13
ماده 13 (منسوخه 02ˏ02ˏ1350)
- مؤسسات نامبرده مکلفند ظرف سی روز از تاریخ تأسیس فتوکپی یا رونوشت مصدق اساسنامه خود را بمراجع مذکور در فوق و نسخه دیگر آن را بوزارت دارائی نیز تسلیم و ظرف همین مدت در یکی از بانکهای ایرانی محل حساب جاری بنام مؤسسه باز و کلیه وجوه درآمد مؤسسه را بنحو مقرردر ماده 4 آئیننامه به آن حساب منتقل و بترتیب مقرر در ماده مزبور و تبصره آن و ماده 5 اصلاحی عمل کنند.طرز تنظیم و تسلیم صورت حساب درآمد و هزینه مؤسسه بمرجع ناظر و مهلت تسلیم آن و ترتیب رسیدگی و مواعد آن و سایر تکالیف و امور مقرردر مواد 7 و 8 و 9 آئیننامه در مورد مؤسسات عامالمنفعه مورد بحث نیز لازمالرعایه است و مدیر یا مدیران مؤسسات مذکور در قبال مراجع ناظر کهطبق این آئیننامه حق نظارت دارند مسئول اجرا کلیه تکالیفی خواهند بود که در آئیننامه بعهده آن مؤسسات گذاشته شده است.
وضعیت: ساختار جایگزین
تاریخ: 1971-04-22
سند اثرگذار: اصلاح بعضی از مواد آئین نامه اجرائی موضوع بندهای 8 و9 و10 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم
متن قبلی :
فصل دوم>ماده 10ماده 10 - نظارت بر درآمد و هزینه مؤسسات عامالمنفعه که درآمد آنها طبق اساسنامه منحصراً بمصارف مقرر در بند 9 ماده 2 قانون مالیاتهایمستقیم برسد بعهده اداره اوقاف اقامتگاه قانونی مؤسسه میباشد و در مواردی که مصارف مذکور در محدوده شهر و جزء وظایف شهرداری باشد ادارهنامبرده میتواند نظارت را به شهرداری محل واگذار کند.
متن اثرگذار/تغییر یافته :
4 - ماده 10 بنحو زیر اصلاح میشود:نظارت بر درآمد و هزینه مؤسسات عامالمنفعه موضوع بند 9 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم ولو آنکه دارای مال موقوفه باشند بترتیب زیر بعملخواهد آمد:
الف - تشخیص مرجع نظارت بر درآمد و هزینه مؤسساتی که درآمد آنها منحصراً بمصارف تعلیم و تربیت یا بهداشت و امور درمانی یا تحقیقات علمی و فنی یا حفظ آثار باستانی میرسد با وزارت دارائی است که میتواند حسب مورد تکلیف نظارت مزبور را بوزارتخانه ذیربط تفویض نماید.
ب - مؤسسات آموزشی غیر انتفاعی اعم از عالی و غیر عالی که غیر انتفاعی بودن آن در اساسنامه ذکر و همچنین کلیه درآمدهای آنها طبق اساسنامه مربوط صرف مخارج خود مؤسسه شود و هیچگونه سودی اعم از سود سرمایه یا غیر آن برداشت نشود و کلیه دارائی مؤسسه در زمان انحلال بوزارتآموزش عالی یا وزارت آموزش و پرورش یا یکی از مؤسسات عالی آموزشی دیگر واگذار گردد جزو مؤسسات عامالمنفعه بوده و نظارت بر درآمد وهزینه آنها حسب مورد با وزارت علوم و آموزش عالی یا وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.
فصل سوم
فصل سوم
- معافیت انجمنهای اقلیتهای مذهبی موضوع بند 10ماده 14
ماده 14
- انجمنهای مربوط به اقلیتهای مذاهب زرتشتی، کلیمی، مسیحی هنگامی میتوانند از معافیت موضوع بند 10 ماده 2 قانون مالیاتهایمستقیم استفاده کنند که رعایت مقررات این فصل را بنمایند. ماده 15
ماده 15
- هیئتهای رسمی ملی انجمنهای مورد بحث مکلفند گواهی لازم مبنی بر رسمیت انجمن یا هیئتهای مزبور را از مرجع رسمی مذهبیمربوط خود تحصیل و برای تصویب وزارت کشور تسلیم کنند.ماده 16
ماده 16
- وزارت کشور گواهی رسمیت انجمنهای مذکور را با رعایت مقررات مربوط در دو نسخه صادر کرده و یک نسخه آنرا باداره دارائیاقامتگاه انجمن ارسال خواهد داشت. فصل چهارم
فصل چهارم
- مقررات متفرقهماده 17
ماده 17
- در هر سال مالی که شرایط و ترتیبات مقرر در قانون و این آئیننامه رعایت نشود از معافیت مالیاتی مقرر در بندهای 8 و 9 و 10 ماده 2قانون مالیاتهای مستقیم فقط برای همان سال استفاده نخواهد شد.ماده 18
ماده 18
- در مورد موقوفات عام که فاقد متولی است و اداره آن مطابق قانون و آئیننامههای اوقاف با سازمان اوقاف است اداره اوقاف مربوطموظف است تا آخر تیر ماه هر سال صورت حساب درآمد و هزینه سال قبل موقوفه را با تعیین نوع مصارف باداره دارائی محل تسلیم و مالیات متعلق بدرآمدی که بمصارف مقرر در بند 8 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم نرسیده باشد از محل درآمد موقوفه پرداخت کند. ماده 19
ماده 19 (منسوخه 08ˏ09ˏ1351)
- موقوفات عام و مؤسسات عامالمنفعه مشمول این آئیننامه بشرطی که تا آخر سال 1351 طبق مقررات این اصلاحیه بافتتاح حساب اقدام وبسایر مقررات عمل کنند و صحت حساب درآمد و هزینه آنها در سالهای قبل مورد تأیید و گواهی مراجع نظارت مذکور در این اصلاحیه قرار گیرد صرف، عدم رعایت ماده 4 آئیننامه مصوب 24ر11ر46[1346] راجع بافتتاح حساب مخصوص در بانک مانع استفاده از معافیت مالیاتی نخواهد بود.وضعیت: ساختار جایگزین
تاریخ: 1971-04-22
سند اثرگذار: اصلاح بعضی از مواد آئین نامه اجرائی موضوع بندهای 8 و9 و10 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم
متن قبلی :
فصل دوم>ماده 10ماده 10 - نظارت بر درآمد و هزینه مؤسسات عامالمنفعه که درآمد آنها طبق اساسنامه منحصراً بمصارف مقرر در بند 9 ماده 2 قانون مالیاتهایمستقیم برسد بعهده اداره اوقاف اقامتگاه قانونی مؤسسه میباشد و در مواردی که مصارف مذکور در محدوده شهر و جزء وظایف شهرداری باشد ادارهنامبرده میتواند نظارت را به شهرداری محل واگذار کند.
متن اثرگذار/تغییر یافته :
4 - ماده 10 بنحو زیر اصلاح میشود:نظارت بر درآمد و هزینه مؤسسات عامالمنفعه موضوع بند 9 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم ولو آنکه دارای مال موقوفه باشند بترتیب زیر بعملخواهد آمد:
الف - تشخیص مرجع نظارت بر درآمد و هزینه مؤسساتی که درآمد آنها منحصراً بمصارف تعلیم و تربیت یا بهداشت و امور درمانی یا تحقیقات علمی و فنی یا حفظ آثار باستانی میرسد با وزارت دارائی است که میتواند حسب مورد تکلیف نظارت مزبور را بوزارتخانه ذیربط تفویض نماید.
ب - مؤسسات آموزشی غیر انتفاعی اعم از عالی و غیر عالی که غیر انتفاعی بودن آن در اساسنامه ذکر و همچنین کلیه درآمدهای آنها طبق اساسنامه مربوط صرف مخارج خود مؤسسه شود و هیچگونه سودی اعم از سود سرمایه یا غیر آن برداشت نشود و کلیه دارائی مؤسسه در زمان انحلال بوزارتآموزش عالی یا وزارت آموزش و پرورش یا یکی از مؤسسات عالی آموزشی دیگر واگذار گردد جزو مؤسسات عامالمنفعه بوده و نظارت بر درآمد وهزینه آنها حسب مورد با وزارت علوم و آموزش عالی یا وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.
موخره
آئیننامه فوق مشتمل بر هیجده ماده و یک تبصره در تاریخ روز سه شنبه بیست و چهارم بهمن ماه یکهزار و سیصد و چهل و شش شمسی باستنادماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم به تصویب کمیسیون دارائی مجلس شورای ملی رسیده و صحیح است.
امضاء
رئیس مجلس شورایملی - مهندس عبدالله ریاضی
اسناد مرتبط
وضعیتهای تنقیحی
اثرگذار بر
- اصلاح بعضی از مواد آئین نامه اجرائی موضوع بندهای 8 و9 و10 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم (1350/02/02)
- اصلاح ماده 19 اصلاحی آئین نامه اجرائی موضوع بندهای 8 و 9 و 10 ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم (1351/09/08)
- اصلاح بند ب ماده 10 اصلاحی آئین نامه اجرائی موضوع بندهای 8 و 9 و 10ماده 2 قانون مالیاتهای مستقیم (1352/08/23)
- قانون تنقیح قوانین مالیاتی کشور (1396/01/30)