فصل اول

قانون ثبت احوال

‌فصل اول

- کلیات

ماده 1

- وظایف سازمان ثبت احوال کشور بقرار ذیل است:

بند ب

- ثبت واقعه وفات و صدور گواهی وفات.

بند ج

- تعویض شناسنامه‌ های موجود در دست مردم.

بند د

- ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات.

بند هـ

ـ - صدور گواهی ولادت برای اتباع خارجه.

بند و

- تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی.

بند ز

- جمع‌ آوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن.

بند ح

- وظایف مقرر دیگری که طبق قانون به عهده سازمان گذاشته شده است.

ماده 2

- برای مطالعه و پیشنهاد روش‌ های فنی و اظهارنظر درباره اصلاح یا تغییر فرمها و نمونه‌ های سجلی و آماری و نحوه جمع ‌آوری و انتشار آنها ‌و تهیه دستورالعمل‌ ها و روشهای فنی سجلی و طرز جمع ‌آوری اوراق باطله و تنظیم و نگهداری و حفاظت اسناد و مدارک سجلی در مرکز سازمان‌ ثبت احوال کشور شورائی بنام شورایعالی ثبت احوال تشکیل میشود. اعضای شورایعالی ثبت احوال عبارت خواهند بود از رئیس سازمان ثبت ‌احوال کشور یا قائممقام او و یکنفر از استادان دانشکده حقوق بانتخاب رئیس دانشگاه تهران و یکنفر از قضات دادگستری بانتخاب وزیر‌ دادگستری و یکنفر از کارمندان مطلع ثبت احوال بانتخاب رئیس سازمان ثبت احوال و نماینده مرکز آمار ایران، ریاست شورا با معاون وزارت کشور‌ و رئیس سازمان ثبت احوال کشور یا قائممقام او میباشد و رأی اکثریت لازم ‌الاجراء خواهد بود.

تبصره

- نحوه جمع ‌آوری و انتشار آمار انسانی و تهیه نمونه‌ های مربوط به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور پس از جلب نظر مرکز آمار ایران و‌ تصویب شورایعالی ثبت احوال تعیین خواهد شد.

ماده 3

- در مقر هر اداره ثبت احوال هیئتی بنام هیئت حل اختلاف مرکب از رئیس اداره ثبت احوال و مسئول بایگانی یا معاونین و یا نمایندگان‌ آنان و یکی از کارمندان مطلع اداره مزبور بانتخاب رئیس اداره ثبت احوال استان تشکیل میشود، وظائف هیئت حل اختلاف بقرار زیر است:

بند 1

- تصحیح هر نوع اشتباه در تحریر مندرجات دفتر ثبت کل وقایع و وفات بعد از امضاء سند و قبل از تسلیم ‌شناسنامه یا گواهی ولادت یا وفات و تکمیل سند‌ از نظر مشخصاتیکه «‌نامعلوم» بوده است مندرج در ماده 29 این قانون.

بند 2

- رفع اشتباهات ناشی از تحریر ضمن ثبت وقایع یا نقل مندرجات اسناد و اعلامیه‌ ها و مدارک بدفاتر ثبت کل وقایع و سایر دفاتر.

بند 3

- ابطال اسناد و شناسنامه‌ هائیکه بیگانگان مورد استفاده قرار داده‌ اند و طبق ماده 44 اعلام میشود.

بند 5

- حذف کلمات زائد، غیرضروری و یا ناشی از اشتباه در اسناد سجلی اشخاص.

ترتیب تقاضا و گردش کار دفاتر هیئتها و نحوه رسیدگی و ابلاغ تصمیمات در آئیننامه اجرائی این قانون تعیین خواهد شد.

تبصره

- تصحیح هر نوع اشتباه در تحریر مندرجات دفتر ثبت کل وقایع و وفات اگر قبل از امضاء باشد با توضیح مراتب در حاشیه سند بعمل میآید و‌ امضا‌کنندگان سند ذیل توضیح را امضاء خواهند نمود.

ماده 4

- رسیدگی بشکایات اشخاص ذینفع از تصمیمات هیئت حل اختلاف و همچنین رسیدگی بسایر دعاوی راجع باسناد ثبت احوال با‌ دادگاه شهرستان یا دادگاه بخش مستقل محل اقامت خواهان بعمل میآید و رأی دادگاه فقط پژوهش ‌پذیر است.

مهلت شکایت از تصمیم هیئت حل اختلاف ده روز از تاریخ ابلاغ است.

تبصره

– هرگاه سند ثبت احوال در ایران تنظیم شده و ذینفع مقیم خارج از کشور باشد رسیدگی با دادگاه محل صدور سند و اگر محل تنظیم سند ‌و اقامت خواهان هر دو در خارج از کشور باشد با دادگاه شهرستان تهران خواهد بود.

ماده 5

- سازمان ثبت احوال کشور در اجرای وظایفی که بر عهده دارد میتواند از وجود کارکنان سازمانهای دولتی و ارگانها و نهادهای انقلاب اسلامی‌ موجود در محل استفاده نماید.

تبصره 1

- مأموران دولت و کارکنان بیمارستانها و گورستانها مکلفند با سازمان ثبت احوال کشور در اجرای وظایف قانونی همکاری نمایند.

تبصره 2

- نحوه استفاده از خدمات افراد و سازمانها و ارگانها و نهادها به موجب آئین‌ نامه اجرائی این قانون خواهد بود.

ماده 6

- نماینده یا مأمور ثبت احوال کسی است که از طرف سازمان ثبت احوال کشور و یا ادارات تابعه برای ثبت وقایع یا دریافت اعلامات ‌منصوب شده باشد. ‌

تبصره 1

- اعلام‌ کننده کسی است که مکلف باعلام واقعه میباشد و میتواند بشخص دیگری رسماً وکالت دهد تا از طرف او واقعه را اعلام‌ نماید.

تبصره 2

- گواه از لحاظ این قانون کسی است که صحت اظهارات اعلام‌ کننده را گواهی میکند.

ماده 7

- سن گواه و اعلام‌ کننده نباید کمتر از 18 سال تمام باشد.

پدر و مادری که قبل از رسیدن به سن 18 سال تمام ازدواج کرده‌ اند می‌ توانند ولادت یا وفات فرزند خود را اعلام نمایند.

ماده 8

- دفتر ثبت کل وقایع و وفات و شناسنامه و گواهی ولادت و اعلامیه‌ ها و اطلاعیه‌ ها و دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی از اسناد‌ رسمی است و تا زمانی که بموجب تصمیم هیئت حل اختلاف یا رأی دادگاه بر حسب مورد تصحیح یا باطل نشده بقوت خود باقی میباشد.

ماده 9

- رونوشت یا فتوکپی شناسنامه یا گواهی ولادت مراجعین بادارات و مؤسسات دولتی و شهرداری و بخش خصوصی که‌ برای انجام مراجعات آنان ضرورت دارد مستقیماً توسط آن مراجع تهیه خواهد شد.