فصل اول
- کلیات
ماده 1
ماده 1
- وظایف سازمان ثبت احوال کشور بقرار ذیل است:بند الف
الف (اصلاحی 18ˏ10ˏ1363)
- ثبت ولادت و صدور شناسنامهبند ب
ب (اصلاحی 18ˏ10ˏ1363)
- ثبت واقعه وفات و صدور گواهی وفات.بند ج
- تعویض شناسنامه های موجود در دست مردم.
بند د
- ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات.
بند هـ
ـ - صدور گواهی ولادت برای اتباع خارجه.
بند و
- تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی.
بند ز
- جمع آوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن.
بند ح
- وظایف مقرر دیگری که طبق قانون به عهده سازمان گذاشته شده است.
ماده 2
ماده 2
- برای مطالعه و پیشنهاد روش های فنی و اظهارنظر درباره اصلاح یا تغییر فرمها و نمونه های سجلی و آماری و نحوه جمع آوری و انتشار آنها و تهیه دستورالعمل ها و روشهای فنی سجلی و طرز جمع آوری اوراق باطله و تنظیم و نگهداری و حفاظت اسناد و مدارک سجلی در مرکز سازمان ثبت احوال کشور شورائی بنام شورایعالی ثبت احوال تشکیل میشود. اعضای شورایعالی ثبت احوال عبارت خواهند بود از رئیس سازمان ثبت احوال کشور یا قائممقام او و یکنفر از استادان دانشکده حقوق بانتخاب رئیس دانشگاه تهران و یکنفر از قضات دادگستری بانتخاب وزیر دادگستری و یکنفر از کارمندان مطلع ثبت احوال بانتخاب رئیس سازمان ثبت احوال و نماینده مرکز آمار ایران، ریاست شورا با معاون وزارت کشور و رئیس سازمان ثبت احوال کشور یا قائممقام او میباشد و رأی اکثریت لازم الاجراء خواهد بود.تبصره
تبصره
- نحوه جمع آوری و انتشار آمار انسانی و تهیه نمونه های مربوط به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور پس از جلب نظر مرکز آمار ایران و تصویب شورایعالی ثبت احوال تعیین خواهد شد.ماده 3
ماده 3
- در مقر هر اداره ثبت احوال هیئتی بنام هیئت حل اختلاف مرکب از رئیس اداره ثبت احوال و مسئول بایگانی یا معاونین و یا نمایندگان آنان و یکی از کارمندان مطلع اداره مزبور بانتخاب رئیس اداره ثبت احوال استان تشکیل میشود، وظائف هیئت حل اختلاف بقرار زیر است:اسناد مرتبط:
بند 1
1(اصلاحی 18ˏ10ˏ1363)
- تصحیح هر نوع اشتباه در تحریر مندرجات دفتر ثبت کل وقایع و وفات بعد از امضاء سند و قبل از تسلیم شناسنامه یا گواهی ولادت یا وفات و تکمیل سند از نظر مشخصاتیکه «نامعلوم» بوده است مندرج در ماده 29 این قانون.بند 2
- رفع اشتباهات ناشی از تحریر ضمن ثبت وقایع یا نقل مندرجات اسناد و اعلامیه ها و مدارک بدفاتر ثبت کل وقایع و سایر دفاتر.
بند 3
- ابطال اسناد و شناسنامه هائیکه بیگانگان مورد استفاده قرار داده اند و طبق ماده 44 اعلام میشود.
بند 4
- ابطال اسناد مکرر و یا موهوم و تصحیح اشتباه در ثبت جنس صاحب سند و تغییر نامهای ممنوع.
بند 5
- حذف کلمات زائد، غیرضروری و یا ناشی از اشتباه در اسناد سجلی اشخاص.
ترتیب تقاضا و گردش کار دفاتر هیئتها و نحوه رسیدگی و ابلاغ تصمیمات در آئیننامه اجرائی این قانون تعیین خواهد شد.
تبصره
تبصره (اصلاحی 18ˏ10ˏ1363)
- تصحیح هر نوع اشتباه در تحریر مندرجات دفتر ثبت کل وقایع و وفات اگر قبل از امضاء باشد با توضیح مراتب در حاشیه سند بعمل میآید و امضاکنندگان سند ذیل توضیح را امضاء خواهند نمود.ماده 4
ماده 4
- رسیدگی بشکایات اشخاص ذینفع از تصمیمات هیئت حل اختلاف و همچنین رسیدگی بسایر دعاوی راجع باسناد ثبت احوال با دادگاه شهرستان یا دادگاه بخش مستقل محل اقامت خواهان بعمل میآید و رأی دادگاه فقط پژوهش پذیر است.مهلت شکایت از تصمیم هیئت حل اختلاف ده روز از تاریخ ابلاغ است.
اسناد مرتبط:
- رای شماره 1742 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری (مطابق بند 4 ماده 3 قانون ثبت احوال مصوب 1355 تغییر نامهای ممنوع از جمله صلاحیتهای هیأت حل اختلاف است و رسیدگی به سایر دعاوی مربوط به نام اشخاص در صلاحیت عام محاکم دادگستری است بنابراین قرارهای صادر شده به شایستگی دادگاههای عمومی در رسیدگی به خواسته صحیح و موافق مقررات است)
- رأی وحدت رویه شماره 748 دیوان عالی کشور در خصوص صلاحیت مرجع رسیدگی کننده به دعاوی اشخاص به طرفیت اداره ثبت احوال به خواسته صدور شناسنامه
- رأی وحدت رویه شماره 726 دیوان عالی کشور در خصوص صلاحیت دادگاه رسیدگی به دعاوی راجع به اسناد ثبت احوال
- رأی وحدت رویه شماره 726 دیوان عالی کشور در خصوص صلاحیت دادگاه رسیدگی به دعاوی راجع به اسناد ثبت احوال
تبصره
تبصره
– هرگاه سند ثبت احوال در ایران تنظیم شده و ذینفع مقیم خارج از کشور باشد رسیدگی با دادگاه محل صدور سند و اگر محل تنظیم سند و اقامت خواهان هر دو در خارج از کشور باشد با دادگاه شهرستان تهران خواهد بود.ماده 5
ماده 5 (اصلاحی 18ˏ10ˏ1363)
- سازمان ثبت احوال کشور در اجرای وظایفی که بر عهده دارد میتواند از وجود کارکنان سازمانهای دولتی و ارگانها و نهادهای انقلاب اسلامی موجود در محل استفاده نماید.ماده 6
ماده 6
- نماینده یا مأمور ثبت احوال کسی است که از طرف سازمان ثبت احوال کشور و یا ادارات تابعه برای ثبت وقایع یا دریافت اعلامات منصوب شده باشد. ماده 7
ماده 7 (اصلاحی 18ˏ10ˏ1363)
- سن گواه و اعلام کننده نباید کمتر از 18 سال تمام باشد.پدر و مادری که قبل از رسیدن به سن 18 سال تمام ازدواج کرده اند می توانند ولادت یا وفات فرزند خود را اعلام نمایند.