ماده 3

قانون ثبت احوال

ماده 3

- در مقر هر اداره ثبت احوال هیئتی بنام هیئت حل اختلاف مرکب از رئیس اداره ثبت احوال و مسئول بایگانی یا معاونین و یا نمایندگان‌ آنان و یکی از کارمندان مطلع اداره مزبور بانتخاب رئیس اداره ثبت احوال استان تشکیل میشود، وظائف هیئت حل اختلاف بقرار زیر است:

بند 1

- تصحیح هر نوع اشتباه در تحریر مندرجات دفتر ثبت کل وقایع و وفات بعد از امضاء سند و قبل از تسلیم ‌شناسنامه یا گواهی ولادت یا وفات و تکمیل سند‌ از نظر مشخصاتیکه «‌نامعلوم» بوده است مندرج در ماده 29 این قانون.

بند 2

- رفع اشتباهات ناشی از تحریر ضمن ثبت وقایع یا نقل مندرجات اسناد و اعلامیه‌ ها و مدارک بدفاتر ثبت کل وقایع و سایر دفاتر.

بند 3

- ابطال اسناد و شناسنامه‌ هائیکه بیگانگان مورد استفاده قرار داده‌ اند و طبق ماده 44 اعلام میشود.

بند 5

- حذف کلمات زائد، غیرضروری و یا ناشی از اشتباه در اسناد سجلی اشخاص.

ترتیب تقاضا و گردش کار دفاتر هیئتها و نحوه رسیدگی و ابلاغ تصمیمات در آئیننامه اجرائی این قانون تعیین خواهد شد.

تبصره

- تصحیح هر نوع اشتباه در تحریر مندرجات دفتر ثبت کل وقایع و وفات اگر قبل از امضاء باشد با توضیح مراتب در حاشیه سند بعمل میآید و‌ امضا‌کنندگان سند ذیل توضیح را امضاء خواهند نمود.