مصوبات یکصد و سیزدهمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید

نوع قانون

مقرره -

مرجع تصويب

ستاد تسهیل و رفع موانع تولید

تاریخ سند تصويب

-

شماره ابلاغ

60/60979

مرجع ابلاغ

رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید رقابت پذیر

شماره روزنامه رسمي

ندارد

آخرین وضعیت

-

طبقه بندی

ندارد

تاريخ تصويب

1400/02/15

شماره سند تصویب

-

تاریخ ابلاغ

1400/02/26

تاريخ اجرا

1400/02/26

تاریخ روزنامه رسمي

-

تاریخ انتشار

-

متن کامل قانون

مقدمه

با احترام؛ پیرو دعوتنامه شماره 48486 /60 مورخ 12 /02 /1400، به استحضار می رساند؛

یکصد و سیزدهمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، به استناد ماده (61) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آئین نامه اجرایی آن، روز چهارشنبه مورخ 15 /02 /1400در حضور ریاست محترم ستاد، برگزار و پس از بررسی و طرح نظرات اعضای ستاد، تصمیمات زیر اتخاذ که جهت اجراء در موعد مقرر، ابلاغ می گردد:

مبحث الف

- بررسی نحوه طرح، ابلاغ و ارجاع درخواست های مرتبط با بندهای 1 و 2 مصوبات جلسه پنجاه و ششم شورای عالی هماهنگی اقتصادی (ابلاغی به شماره های 135548 و 135132 مورخ 12 /11 /99) موضوع بخشنامه شماره 318216 /60 مورخ 25 /12 /99 دبیرخانه ستاد

بند 1

- با توجه به اختیارات اعطا شده به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در بندهای 1 و 2 مصوبات جلسه پنجاه و ششم شورای عالی هماهنگی اقتصادی (ابلاغی به شماره های 135548 و 135132 مورخ 12 /11 /99)، دبیرخانه ستاد با توجه به اهمیت جایگاه کارگروه های تسهیل در شناسایی و تشخیص صلاحیت واحدهای تولیدی مشمول این مصوبه و ضرورت رسیدگی و صحت سنجی برنامه احیاء تولید و ساماندهی مالی این واحدها، نسبت به صدور بخشنامه 318216 /60 مورخ 25 /12 /99 برای انجام اقدامات اولیه و تصویب فرم برنامه احیای واحدهای مشمول در کارگروه استان اقدام نموده است، لذا ستاد تسهیل باتوجه به توافقات بعمل آمده با اعضا محترم نسبت به تکمیل بخشنامه فوق اقدام و مراحل استفاده از این مصوبه را بدین شرح تعیین می نماید:

1- دریافت درخواست متقاضیان از طریق سامانه ستاد تسهیل به آدرس tashil.stsm.ir

2- تکمیل فرم های برنامه احیاء تولید و ساماندهی مالی توسط دبیرخانه کارگروه های تسهیل استان ها

3- ارزیابی برنامه احیای تولید و ساماندهی مالی واحدهای تولیدی توسط دبیرخانه کارگروه های تسهیل استان ها

4- تصویب برنامه در کارگروه های تسهیل استان ها و تصمیم گیری در خصوص مدت تعویق اجرائیه یا تعداد ماه تنفس و تقسیط و میزان پیش پرداخت و ...

5- تکمیل 2 فرم پیوست بخشنامه فوق الذکر و ُمهر و امضای آن توسط دبیر و رئیس کارگروه های تسهیل استان ها

6- ارسال فرم های مربوطه و مصوبات بندهای 1 تا 5 برای دبیرخانه ستاد

7- ارسال نامه رسمی دبیر یا رئیس کارگروه استانی به دبیرخانه ستاد

8- ارجاع نامه مورد اشاره در بند 7 به کمیته های تخصصی توسط دبیرخانه ستاد

9- تطبیق مصوبات کارگروه استانی با قوانین توسط کمیته های تخصصی ظرف یک هفته

10- قرائت مصوبات تایید شده توسط کمیته در ستاد و تایید نهایی آن

11- ابلاغ مصوبه به دستگاه مربوطه توسط دبیرخانه ستاد

12- نظارت بر اجرای مصوبات از سوی کارگروه ها و کمیته های تخصصی ذیربط

مبحث ب

- تعیین تکلیف پرونده های مربوط به واحدهای تولیدی که از استان ها برای اتخاذ تصمیم به ستاد ارسال می گردند

بند 2

- ضمن تاکید بر اجرای بخشنامه شماره 265143 /60 مورخ 4 /11 /99 در خصوص ابلاغ فرآیند پیگیری ها، جهت رفع موانع و مشکلات بنگاه های اقتصادی، توسط دستگاه های ذیربط استانی و ملی و کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید استان ها، مقرر شد :

1 /2 - طبق رویه سابق واحدهایی که دارای پرونده در سطح ملی هستند، دارای اشتغال بالا بوده و یا تصمیم گیری در خصوص آنها از حدود اختیارات استان ها خارج می‌ باشد، صرفاً با درخواست مکتوب شخص استاندار بعنوان رئیس کارگروه تسهیل، با لحاظ شرایط قید شده در بخشنامه مذکور، به دبیرخانه ستاد ارسال شود.

2 /2- دبیرخانه ستاد پس از دریافت نامه رسمی کارگروه تسهیل استان، نسبت به ارجاع آن به کمیته های تخصصی ذیربط اقدام می نماید.

3 /2- کمیته های تخصصی ستاد، نسبت به بررسی پرونده ها و احصاء علت عدم اجرای مصوبات قانونی کارگروه های استانی اقدام و گزارش مربوطه را به ستاد ارائه می نماید. همچنین کمیته ها بعد از بررسی پرونده ها می بایست نسبت به ارائه پیشنهادات مشخص برای اجرایی شدن مصوبات استانی، اصلاح دستورالعمل ها و رویه ها در دستگاه های اجرایی و عدم ارجاع پرونده های مشابه به ستاد، اقدام نمایند.

4 /2- دبیرخانه ستاد در صورت تشخیص احراز شرایط لازم جهت طرح موضوعات در ستاد، نسبت به برگزاری جلسات دبیرخانه و تهیه پیش نویس مصوبات ستاد اقدام و به ترتیب اولویت در دستور کار ستاد قرار گیرد.

مبحث ج

- ارائه گزارش عملکرد فعالیت دو ساله ستاد و کارگروه های استانی و اتخاذ تصمیم در خصوص نحوه ارزیابی عملکرد کارگروه های استانی و دستگاه های اجرایی، تبیین اثربخشی مصوبات کارگروه ها و ستاد در رفع موانع تولید در اجرای بند 8 مصوبات جلسه 108 ستاد

بند 3

- در اجرای بند 8 مصوبات یکصد و هشتمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید (ابلاغی به شماره 304420 /60 مورخ 12 /12 /99) در خصوص تبیین اثربخشی مصوبات کارگروه ها و ستاد در جهت رفع موانع تولید، گزارش عملکرد فعالیت دو ساله ستاد و کارگروه های استانی که توسط روسای محترم کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید ارسال گردیده بود، ارائه و مقرر شد:

1 -3- دبیرخانه ستاد، ضمن تکمیل گزارش مربوطه و ارسال مجدد به استان ها برای نهایی سازی آن، نسبت به ارزیابی عملکرد استان ها و دستگاه های اجرایی و آسیب شناسی دلایل عدم اجراء و بلاتکلیف ماندن مصوبات، نسبت به برنامه ریزی تقدیر از برترین حوزه های حامی تولید اقدام نماید. گزارش مربوطه بعد از تکمیل مجدد در ستاد ارائه شده و به طور رسمی منتشر شود.

2 -3- دبیرخانه ستاد، برنامه ریزی های لازم جهت تقدیر از (3) کارگروه برتراستانی و (3) دستگاه ملی در حضور مقامات عالی کشور را تا نیمه اول خردادماه به عمل آورد.

3 -3- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، به طور جداگانه نسبت به ارزیابی عملکرد کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید استان ها و دستگاه های اجرایی اقدام نموده و گزارش مربوطه را ظرف دو هفته به دبیرخانه ستاد ارائه نماید.

مبحث د

- ارائه گزارش عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی، مبنی بر انجام تمهیدات لازم و اقدامات اجرایی مناسب به منظور تحقق شعار سال به شرح ذیل، در اجرای بند 1 مصوبات یکصد و دوازدهمین جلسه ستاد (ابلاغی به شماره (29055 /60 مورخ 21 /01 /1400) :

1 /1- شناسایی، احصاء و گردآوری لیست دقیق قوانین، مقررات، تصویب نامه های دولت، بخش نامه ها و دستورالعمل های داخلی، مرتبط با فعالیت های اقتصادی، تجارت، سرمایه گذاری، اشتغال و....

2 /1- اقدام لازم در راستای حذف و اصلاح قوانین، مقررات، تصویب نامه های دولت، بخش نامه ها و دستورالعمل های داخلی.

3 /1- اقدام لازم در راستای اجرایی نمودن قوانین، مقررات، تصویب نامه های دولت، بخش نامه ها و دستورالعمل های داخلی که جنبه تشویقی و حمایت ازتولید و اشتغال دارد.

4 /1- تهیه و ارائه پیشنهادات لازم در راستای حذف، اصلاح وتنقیح قوانین مزاحم ومانع تولید واشتغال.

5 /1- تهیه و ارائه پیشنهادات لازم در راستای حذف، اصلاح و تنقیح تصویب نامه های مزاحم ومانع تولید و اشتغال هیأت وزیران.

6 /1- تفویض اختیارات لازم به رده های متناظر استانی، با هدف تسهیل گیری درفعالیت های اقتصادی.

بند 4

- گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی به جلسه ارائه لکن به دلیل عدم تطبیق گزارش ارائه شده با بندهای 6گانه دستور کار، مقرر شد، مجدداً موضوع توسط وزارتخانه موصوف رسیدگی و گزارش آن ظرف مدت حداکثر یک هفته، به دبیرخانه ستاد ارائه شود.

مبحث هـ

ـ )- ارائه گزارش معاونت حقوقی ریاست جمهوری در خصوص:

1- جمع بندی نهایی و بررسی پاسخ معاونت حقوقی ریاست جمهوری در خصوص نحوه تعیین تکلیف تسهیلات پرداخت شده از محل منابع تکلیفی، تبصره ای و وجوه اداره شده به شماره 154938 /34824 مورخ 26 /12 /99

2- جمع بندی نهایی و بررسی پاسخ معاونت حقوقی ریاست جمهوری در خصوص جبران خسارات وارده به واحدهای تولیدی، ناشی از عدم اجرای به موقع مصوبات ستاد و کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید استانها، توسط هر یک از دستگاه های اجرایی و بانک های عامل به شماره 154940 /34824 مورخ 26 /12 /99

3- ارائه گزارش معاونت حقوقی رئیس جمهور در خصوص شناسایی و حذف قوانین و مقررات مالی مزاحم برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی

بند 5

- در اجرای بند 6 مصوبات یکصد و دومین جلسه ستاد (ابلاغی به شماره 226487 /60 مورخ 23 /9 /99) و بررسی پاسخ معاونت حقوقی ریاست جمهوری در خصوص نحوه تعیین تکلیف تسهیلات پرداخت شده از محل منابع تکلیفی، تبصره ای و وجوه اداره شده به شماره 154938 /34824 مورخ 26 /12 /99 ، نظر معاونت حقوقی بدین شرح ارائه گردید:

در مورد بخشش وجه التزام (جرائم دیرکرد)، حکم اولیه، عدم امکان بخشش وجه التزام می باشد. لیکن چنانچه در هر مورد که واگذارنده اعتبار (دستگاه اجرایی) بر اساس قوانین و مقررات حاکم {از جمله موضوع بخش (۴) درصد جرائم در صورت تسویه نقدی که در برخی قوانین بودجه سنواتی اشاره شده}، امکان بخشش جرائم مزبور را داشته باشد. این امر در چارچوب قرارداد عاملیت بین واگذارنده اعتبار و بانک عامل با صندوق های حمایتی و توسعه ای دولتی قابل اعمال است.

بند 6

- در اجرای بند 5 مصوبات یکصد و سومین جلسه ستاد (ابلاغی به شماره 233607 /60 مورخ 01 /10 /99) و بررسی پاسخ معاونت حقوقی ریاست جمهوری در خصوص جبران خسارات وارده به واحدهای تولیدی، ناشی از عدم اجرای به موقع مصوبات ستاد و کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید استانها، توسط هریک از دستگاه های اجرایی و بانک های عامل به شماره 154940 /34824 مورخ 26 /12 /99 ، نظر معاونت حقوقی بدین شرح ارائه گردید:

تصمیم گیری در خصوص خسارات ناشی از عدم اجرای مصوبات ستاد تسهیل (با فرض اتخاذ تصمیم در حدود صلاحیت مقرر قانونی برای آن ستاد) یا هر نهاد دیگر و به طور کلی اتخاذ تصمیم راجع به اصل ورود خسارت و نحوه جبران و میزان آن، امری فضایی و نیازمند رسیدگی موردی همراه با اسناد و مدارک آن می باشد.

از نقطه نظر حقوقی با فرض اثبات اصل ورود خسارت، روش و نحوه جبران خسارت در قانون مسئولیت مدنی (مصوب 1339) انواع مختلفی دارد که به نظر می رسد، مقنن، تصمیم گیری در خصوص اینکه کدامین روش جهت جبران خسارت مناسب است را به دادگاه سپرده و بدین لحاظ، چنین امری از وجوه ممیزه محاکم قضایی است؛ کما اینکه در تبصره (1) ماده (10) قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری نیز تصریح شده «تعیین میزان خسارات وارده از ناحیه مؤسسات و اشخاص مذکور در بندهای (1) و (2) این ماده پس از صدور رای در دیوان بر وقوع تخلف با دادگاه عمومی است.

بنا به مراتب فوق، در هر مورد متقاضی ورود خسارت می باید از طریق مراجع قضایی مطالبه خسارت نماید و موضوع در صلاحیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید نیست.

بند 7

- در اجرای بند 6 مصوبات یکصد و دوازهمین جلسه ستاد (ابلاغی به شماره 321501 /60 مورخ 28 /12 /99) در خصوص شناسایی و حذف قوانین و مقررات مالی مزاحم برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی مقرر شد:

معاونت حقوقی رئیس جمهور، حداکثر ظرف مدت یک هفته، نسبت به ارسال گزارش اقدامات انجام شده در این خصوص به همراه فهرست قوانین و مقررات مربوطه احصاء شده، به دبیرخانه ستاد اقدام نماید.

بند 8

- با عنایت به اینکه هیچ یک از دستگاه ها تاکنون نسبت به ارسال پاسخ مربوط به بند 6 مصوبات یکصد و دومین جلسه ستاد اقدام ننموده اند، ضروری است ظرف مدت یک هفته، گزارشات مطالبه شده تهیه و به دبیرخانه ستاد ارائه شود.

مبحث و

- برنامه ریزی برای احیاء واحدهای تعطیل یا تملک شده توسط شبکه بانکی یا واگذار شده در فرآیند خصوصی سازی

با توجه به صدور اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای تحقق فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که محورهای آن به شرح ذیل است:

وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان یکی از مخاطبین اصلی فرمایشات معظم له خود را مکلف می داند، با استفاده از تمام ابزارها و اختیارات خود از جمله ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در این مسیر گام های جدی و موثر برداشته و ضمن پیگیری برای رفع موانع تولید و پشتیبانی از این بخش، از تعطیلی بنگاه ها جلوگیری کرده و زمینه احیاء مجدد واحدهای تولیدی تملیکی و یا واگذار شده که به هر نحو غیرفعال شده اند را فراهم نماید.

در کنار این رویکرد راهبردی که بر مبنای فرمایشات معظم له ترسیم شده و مورد پیگیری قرار می گیرد، بر اساس شعار سال "تولید؛ پشتیبانی ها، مانع زدائی ها"، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در 11 فروردین، طی بخشنامه شماره 22712 /60، به کلیه استانداران محترم ابلاغ نمود، تعطیلی فعالیت بنگاه های تولیدی و یا توقف روند تکمیل طرح های سرمایه گذاری، به دلیل مانع تراشی ها، مداخلات غیرضرور و یا ایجاد موانع توسط دستگاه های اجرایی و بانک های عامل در استانها به هیچ عنوان قابل پذیرش نبوده و کارگروه های استانی و بویژه روسای کارگروه ها دراین رابطه، مسئولیت مستقیم دارند تا از بروز این رخداد در سطح استان ها، به جد جلوگیری نمایند.

همچنین با توجه به دریافت گزارش رسمی بانک مرکزی از وضعیت واحدهای تملک شده از سوی نظام بانکی و ضرورت تعیین تکلیف آنها، برنامه ریزی برای احیای واحدهای غیرفعال در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد قرار گرفته که بعد از نهایی شدن و تصویب آن، اطلاع رسانی لازم صورت می پذیرد.

برای تحقق کامل این امر مهم، همراهی و همکاری دستگاه هایی چون وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه ضروری است، تا موانع احیای این بنگاه ها در حوزه مالیات، بیمه و تسهیلات بانکی مرتفع شده و از تعطیلی بنگاه های فعلی نیز جلوگیری شود.

لذا وزارت صمت با توجه به شعار سال و طی رایزنی و تعامل با بخش خصوصی، انجمن ها و تشکل ها، بسته پیشنهادی رفع موانع و پشتیبانی از تولید، احیای واحدهای راکد و جلوگیری از تعطیلی واحدهای فعلی را تهیه نموده که مراحل نهایی برای تصویب در دولت و مجلس را طی می کند.

در این رابطه همکاری اثربخش قوه قضائیه با ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که در قالب کمیته حمایت قضائی از تولید و سرمایه گذاری و حضور فعال در ستاد متبلور شده است، نوید بخش پشتیبانی این قوه برای اجرای قوانین و مقررات حمایتی بخش تولید بوده تا برخی موانع نیز با همراهی قوه قضائیه مرتفع شود.

در خاتمه تاکید می گردد، با توجه به سیاست های ابلاغی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و برخی تعاملات صورت گرفته بین دستگاه ها، در سال 1399 موانع بیش از 1500 واحد راکد و غیرفعال را مرتفع و این واحدها مجددا به چرخه تولید بازگشته اند. لذا با توجه به فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و با هدف تحقق شعار سال، این برنامه با قوت و ابعاد وسیع تری در سال جاری دنبال می شود تا علاوه بر جلوگیری از تعطیلی بنگاه های اقتصادی، زمینه توسعه استقلال کشور و افزایش تولید ملی فراهم شده و اشتغال و ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور سربلند ایران گردد.

بند 9

- کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید استان ها، تا نیمه خردادماه سال جاری نسبت به شناسایی کلیه واحدهای تعطیل یا تملک شده توسط شبکه بانکی و یا واگذار شده در فرآیند خصوصی سازی و تهیه برنامه احیاء تولید و اشتغال این واحدها اقدام نمایند.

تبصره

- در صورت عدم امکان راه اندازی واحد به دلیل گستردگی امور و یا نیازمند به تصمیم گیری در سطح ملی می باشد، مراتب طبق رویه تعیین شده در بخشنامه شماره 265143 /60 مورخ 4 /11 /99 و بند 2 مصوبات این جلسه، جهت کمک به راه اندازی، به دبیرخانه ستاد اعلام شود. در غیر این صورت احیاء واحدهای برنامه ریزی شده تا پایان سال بر عهده کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید استان ها خواهد بود.

شایان ذکر است اقدامات کارگروه های تسهیل در این خصوص، در رتبه بندی ارزیابی عملکردی سالانه مد نظر قرار خواهد گرفت.

بند 10

- اعضای ستاد موظفند؛ با ابلاغ مراتب فوق به رده های استانی نسبت به اهمیت احیا واحدهای تعطیل شده، جلوگیری از تعطیلی واحدهای فعال و ضرورت همکاری کامل با کارگروه های استانی برای عملیاتی شدن برنامه سال جاری اقدام نمایند. گزارش اقدامات انجام شده از سوی اعضاء در جلسات آتی ارائه می شود.

بند 11

- دبیرخانه ستاد؛ پس از دریافت گزارش و برنامه های کارگروه های تسهیل استانی، نسبت به اولویت بندی و برگزاری جلسات لازم به منظور پیگیری برای تسریع در احیاء و راه اندازی واحدهای تولیدی اقدام نماید.

مبحث و

- سایر مصوبات

بند 12

- سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، ظرف مدت دو هفته نسبت به تهیه گزارش اقدامات و تشریح رفع موانع و مشکلات موجود در شهرک های صنعتی سراسر کشوردر جلسه ستاد اقدام نماید.

بند 13

- دبیرخانه ستاد، نسبت به برنامه ریزی لازم برای رونمایی رسمی از سامانه ستاد تسهیل اقدام نماید.

مبحث ز

- گزارش اهم اقدامات دبیرخانه ستاد طی هفته گذشته؛ جهت استحضار اعضای محترم ستاد

- برگزاری دوره آموزشی و آغاز به کار رسمی سامانه ستاد تسهیل و عدم پذیرش درخواست های کتبی متقاضیان رسیدگی کاملاً الکترونیک دستگاه های اجرایی و کارگروه های تسهیل سراسر کشور

- همکاری همه جانبه در تهیه بسته پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عملیاتی شدن شعار سال

برگزاری جلسات 93 و 94 دبیرخانه

- حضور در کارگروه های استانی تهران و اصفهان

- بررسی درخواست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در خصوص وضعیت بنگاه های اقتصادی مشکل دار در اجرای دستور معاول اول محترم رئیس جمهور

- بررسی نحوه طرح و ابلاغ و ارجاع درخواست های مرتبط با بندهای 1 و 2 مصوبه جلسه پنجاه و ششم شورای عالی هماهنگی اقتصادی.

-صدور احکام اعضای کمیته های تخصصی ستاد و تعیین کارشناس معین برای هر کمیته

- برگزاری دو جلسه کمیته حمایت قضایی تولید و سرمایه گذاری.

- تهیه گزارش عملکرد کارگروه های استانی.

- صدور اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، برای تحقق فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

امضاء

بابک دین پرست

دستگاه‌های مجری

وزیر کشور وزیر تعاون, کار و رفاه اجتماعی وزیر امور اقتصاد و دارایی وزیر جهاد کشاورزی وزیر نفت وزیر نیرو وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی وزیر میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری سازمان حفاظت محیط زیست بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سازمان ملی استاندارد ایران اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران اتاق اصناف ایران رئیس اتاق بازرگانی ،صنایع ،معادن و کشاورزی ایران معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور

گیرندگان رونوشت

شبکه ارتباطات