آیین نامه ساماندهی بایگانی های راکد، اسناد، اشیاء و اموال آرشیوی قوه قضائیه
نوع قانون
مقرره -
مرجع تصويب
رئیس قوه قضائیه
تاریخ سند تصويب
-
شماره ابلاغ
9000/58505/10
مرجع ابلاغ
رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه
شماره روزنامه رسمي
22931
آخرین وضعیت
-
طبقه بندی
-
تاريخ تصويب
1402/09/14
شماره سند تصویب
-
تاریخ ابلاغ
1402/09/15
تاريخ اجرا
-
تاریخ روزنامه رسمي
1402/09/20
تاریخ انتشار
-
متن کامل قانون
مقدمه
در اجرای بندهای (۱۵)، (۱۷) و (۱۸) سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی ۱۴ / ۱ / ۱۳۸۹ ، بندهای (۳) و (۴) سیاست های کلی نظام در بخش پدافند غیرعامل ابلاغی ۲۹ / ۱۱ / ۱۳۸۹ مقام معظم رهبری و جزء (۲) بند (ت) ماده (۳۸) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵ با لحاظ ماده (۱) قانون تاسیس سازمان اسناد ملی ایران مصوب ۱۷ / ۲ / ۱۳۴۹ و به منظور بهره گیری از فناوری های نوین، ساماندهی و ارتقاء ضریب حفاظت و امنیت اسناد و بایگانی های راکد قوه قضاییه، «آیین نامه ساماندهی بایگانی های راکد، اسناد، اشیاء و اموال آرشیوی قوه قضاییه» به شرح مواد آتی است.
فصل 1
فصل نخست
ـ تعاریف و اختصاراتماده 1
ماده ۱
ـ تعاریف و اختصارات به کار رفته در این آیین نامه عبارت است از:بند 1
الف
ـ سند /اسناد: هر نوع نوشته ای از قبیل اوراق پرونده های مختومه، دفاتر، اسناد اداری و مالی، آیین نامه ، بخشنامه ، مصوبه، مکاتبه، صورتجلسه ، گزارش ، نمودار و نیز اسناد غیرمکتوب دیداری و شنیداری مانند عکس ، کلیشه ، فیلم ، میکروفیلم ، میکروکارت و اسناد الکترونیکی که تهیه، تولید، صادر یا دریافت شده و به صورت دائم یا غیردائم در تصرف قوه قضاییه است؛بند 2
ـ اسناد و پرونده های مهم و ملی: سند یا پرونده ای که مفاد و محتوای آن به هر نحو به بحث استیفای حقوق ملت یا آشکار شدن پاره ای از وقایع مهم و ملی کشور کمک می کند. پرونده ها و اوراق راجع به مقامات مهم مملکتی، جریان های تاریخی، سیاسی، اجتماعی و اشخاص مشهور و پرونده های قضایی مربوط به قبل از سال ۱۳۲۰، جزء اسناد مهم و ملی تلقی می شود؛
بند 3
ـ پرونده /پرونده های مختومه: پرونده یا پرونده هایی که در مراجع قضایی، از قبیل دادسراهای عمومی، انقلاب و نظامی، دادگاه های حقوقی و کیفری، واحدهای اجرای احکام مدنی و کیفری، دادگاه های تجدید نظر، دادگاه عالی انتظامی قضات، دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری، شوراهای حل اختلاف و سازمان ها و نهادهای وابسته به قوه قضاییه با رأی یا تصمیم یا دستور مقام صالح بایگانی قطعی (راکدی) شود؛
بند 4
ـ بایگانی راکد: اداره نگهداری اسناد و پرونده های مختومه؛
بند 5
ـ بایگانی نیمه جاری (موقت): مکانی که در آن تمام اسناد و پرونده های قضایی که دستور بایگانی موقت آن از سوی مقام قضایی صادر شده است، نگهداری می شود؛
بند 6
ـ تاریخ بایگانی: تاریخ صدور دستور بایگانی قطعی اسناد و پرونده ها توسط مقام صالح؛
بند 7
ـ رقومی سازی: فرایند تبدیل سند کاغذی به سند الکترونیکی (اسکن و یا سایر طرق ممکن)؛
بند 8
ـ کاربرگ: برگ کاغذی یا صفحه الکترونیکی مشتمل بر مشخصات کلی پرونده، شامل کلاسه پرونده، شماره دادنامه، تاریخ صدور، تاریخ بایگانی، تاریخ مختومه شدن، موضوع، تعداد اوراق، مشخصات طرفین، مرجع رسیدگی کننده، نتیجه رسیدگی، علت مختومه شدن، درجه اهمیت، دسته بندی پرونده، پیوست ها، اموال و اشیاء مرتبط با پرونده، موارد مذکور در ماده ۶ آیین نامه و یک قسمت تحت عنوان بایگانی راکد؛
بند 9
ـ ساماندهی اسناد: فرایند پالایش، ثبت اطلاعات در سامانه، رقومی سازی، انتقال یا امحاء اسناد؛
بند 10
ـ پالایش: فرایند شناسایی و تفکیک انواع اسناد و استخراج و درج اطلاعات آن ها در کاربرگ خلاصه وضعیت مربوط؛
بند 11
ـ سامانه: سامانه بایگانی الکترونیکی؛
بند 12
ـ سمپ: سامانه مدیریت پرونده های قضایی؛
بند 13
ـ ثبت اطلاعات: فرایند درج اطلاعات اسناد در سامانه و الصاق تصاویر اسناد رقومی شده به آن؛
بند 14
ـ اشیا و اموال آرشیوی: اشیاء و اموالی که از نظر اهمیت، ماهیت، قدمت یا ارزش تاریخی نگهداری آن ضرورت دارد؛
بند 15
ـ آیین نامه: آیین نامه ساماندهی بایگانی های راکد، اسناد، اشیاء و اموال آرشیوی قوه قضاییه؛
بند 16
ـ هیأت مرکزی: هیأت تشخیص اسناد قوه قضاییه، موضوع ماده ۲ آیین نامه؛
بند 17
ـ هیأت استانی: هیأت تشخیص اسناد دادگستری استان، موضوع ماده ۴ آیین نامه؛
بند 18
ـ معاونت: معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه؛
بند 19
ـ سازمان: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران؛
بند 20
ـ شورا: شورای اسناد ملی ایران؛
بند 21
ـ مرکز حفاظت: مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه؛
بند 22
ـ مرکز آمار: مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه.
فصل 2
فصل دوم
ـ تشکیلات و وظایفمبحث 1
مبحث نخست
ـ هیأت مرکزیماده 2
ماده 2
ـ به منظور سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت بر اجرای آیین نامه، «هیأت مرکزی» با ترکیب اشخاص زیر تشکیل می شود:الف ـ معاون اول قوه قضاییه (رئیس هیأت)
ب ـ معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه (دبیر هیأت)؛
پ ـ دادستان کل کشور؛
ت ـ معاون راهبردی قوه قضاییه؛
ث ـ رئیس مرکز حفاظت؛
ج ـ رئیس مرکز آمار؛
چ ـ رئیس سازمان.
تبصره
تبصره
ـ رئیس هیأت حسب مورد و به تناسب موضوع می تواند از افراد و مقامات برای شرکت در جلسه دعوت به عمل آورد.ماده 3
ماده 3
ـ وظایف و اختیارات هیأت مرکزی به شرح زیر است:الف ـ سیاست گذاری و تعیین خط مشی مرتبط با آیین نامه؛
ب ـ تعیین میزان اهمیت و مدت نگهداری پرونده های مختومه قطعی؛
پ ـ تعیین ضوابط انتقال اسناد و پرونده های مهم و ملی از مراجع و واحدهای قضایی؛
ت ـ تعیین ضوابط ارسال پرونده های مختومه ضروری و مهم و ملی حسب مورد به معاونت و یا سازمان؛
ث ـ تعیین ضوابط ساماندهی اسناد و پرونده های اداری و مالی؛
ج ـ تعیین مرجع و ضوابط امحای اسناد و پرونده های مختومه غیرضروری؛
چ ـ تعیین ضوابط انتقال اشیاء و اموال آرشیوی مرتبط با قوه قضاییه و پیشنهاد تخصیص اعتبار لازم؛
ح ـ تصویب ضوابط ارائه خدمات آرشیوی برای امور آموزشی، پژوهشی، علمی و فرهنگی و غیره و استفاده از بخش خصوصی برای ارائه خدمات فوق؛
خ ـ پیشنهاد اصلاح آیین نامه به رئیس قوه قضاییه؛
د ـ سایر اموری که توسط رئیس قوه قضاییه ارجاع می شود.
تبصره
تبصره
ـ هیات مرکزی حداقل دو نوبت در سال برگزار و گزارش هر جلسه توسط رئیس هیات به رئیس قوه قضاییه ارائه می شود.مبحث 2
مبحث دوم
ـ هیأت های استانی و هیات های متناظر در سایر واحدهای قضاییماده 4
ماده 4
ـ به منظور تسهیل و تسریع اجرای آیین نامه و مصوبات هیأت مرکزی در استان ها، «هیأت استانی» زیر نظر هیات مرکزی، با ترکیب اشخاص زیر در دادگستری کل استان ها تشکیل می شود:الف ـ رئیس کل دادگستری استان (رئیس هیأت)؛
ب ـ معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان (دبیر هیات)؛
پ ـ دادستان مرکز استان؛
ت ـ مدیر حفاظت و اطلاعات دادگستری استان؛
ث ـ معاون مالی، پشتیبانی و امور عمرانی دادگستری استان؛
جزء 1
تبصره ۱
ـ رئیس هیأت حسب مورد و به تناسب موضوع می تواند از افراد و مقامات برای شرکت در جلسه دعوت به عمل آورد.جزء 2
تبصره ۲
ـ در صورتی که حسب تشخیص رئیس هیات استانی دستور جلسه مربوط به سازمان باشد، نماینده سازمان با حق رای شرکت می کند.جزء 3
تبصره 3
ـ هیات استانی هر سه ماه حداقل یک نوبت، نسبت به برگزاری جلسه اقدام و نتیجه جلسه را به معاونت اعلام می کند. معاونت سالانه ضمن جمع بندی، نتایج حاصله را به هیات مرکزی اعلام و رونوشتی از آن را به حوزه ریاست ارسال می نماید.جزء 4
تبصره ۴
ـ هیأت استانی وظیفه نظارت بر آموزش و عملکرد کارکنان بایگانی راکد را مطابق آیین نامه، دستورالعمل ها و مصوبات هیأت مرکزی برعهده خواهد داشت.ماده 5
ماده 5
ـ در واحدهای قضایی، از قبیل دیوان عالی کشور، دادستانی کل کشور، دیوان عدالت اداری، دادگاه عالی انتظامی قضات و دادسرای انتظامی قضات، سازمان قضایی نیروهای مسلح و همچنین مرکز حل اختلاف، هیات متناظر زیر نظر هیات مرکزی طبق ضوابط آیین نامه تشکیل خواهد شد.فصل 3
فصل سوم
ـ ساماندهی پرونده های قضایی، اسناد، اشیاء و اموالمبحث 1
مبحث نخست
ـ پرونده های قضاییماده 6
ماده 6
ـ مرجع قضایی مختومه کننده پرونده پیش از صدور دستور بایگانی، ضمن حصول اطمینان از اجرای آراء و تصمیمات قضایی، نسبت به موضوعاتی از قبیل موارد زیر حسب مورد تعیین تکلیف و یا نسبت به رفع اثر از آنها اقدام می کند:الف ـ دستور ممنوعیت از معامله و نقل و انتقال؛
ب ـ قرار یا دستور ممنوعیت خروج از کشور؛
پ ـ اموال یا اشیاء مرتبط با پرونده؛
ت ـ پرونده استنادی مطالبه شده؛
ث ـ اسناد، قبوض یا وجوه نقدی؛
ج ـ دستور انسداد حساب بانکی؛
چ ـ وثایق و تأمین خواسته؛
ح ـ اشخاص و همچنین موضوعاتی که پرونده نسبت به آنها مفتوح است.
تبصره
تبصره
ـ مرکز آمار مکلف است در سمپ ترتیبی اتخاذ کند تا ارسال پرونده به بایگانی راکد، صرفاً پس از تعیین تکلیف موارد فوق به صورت هوشمند یا اخذ تایید مقام صالح امکان پذیر باشد.ماده 7
ماده 7
ـ مدیر دفتر شعبه مربوط یا جانشین وی پس از تصمیم مقام قضایی مبنی بر صدور دستور بایگانی قطعی، ضمن کنترل برگ شماری اوراق و مستندات پرونده، کاربرگ را در سمپ تکمیل و در مواردی که نسخه کاغذی پرونده به طور فیزیکی ارسال می شود روگرفتی از کاربرگ تهیه و پس از امضاء و مهر به ضمیمه پرونده، به بایگانی راکد ارسال می کند. موارد مذکور در ماده 6 آیین نامه باید به تایید قاضی مربوط برسد.ماده 8
ماده 8
ـ در مواردی که پرونده فاقد کاربرگ بوده یا کاربرگ ناقص یا مخدوش باشد و یا پرونده بدون صدور دستور بایگانی قطعی یا تاییدیه مذکور در ماده 7 آیین نامه به آن مرجع ارسال گردیده است، مسئول یا متصدی بایگانی راکد با ذکر علت از پذیرش پرونده خودداری و آن را حسب مورد برای صدور، تکمیل یا اصلاح کاربرگ یا تعیین تکلیف به مرجع مربوط اعاده و در صورت تکمیل بودن پرونده آن را بر اساس ضوابط، در ردیف مربوط بایگانی می کند.ماده 9
ماده 9
ـ پرونده های مهم و ملی پس از مختومه شدن و رعایت ماده 6 آیین نامه و تحویل به بایگانی راکد باید بلافاصله توسط مرجع مذکور رقومی سازی شده و فهرست آنها به معاونت اعلام شود. معاونت پس از بررسی و شناسایی نهایی، نسبت به اتخاذ تصمیم در خصوص محل نگهداری پرونده ها با رعایت ضوابط مربوط به نگهداری، موضوع ماده 15 آیین نامه اقدام و پس از سپری شدن مواعد قانونی با اخذ مجوز از هیات مرکزی با رعایت ماده 24 آیین نامه به سازمان ارسال می کند.سایر پرونده های مختومه پس از انقضای مدت مقرر در دستورالعمل موضوع ماده 15 آیین نامه، طبق ضوابط مقرر در آیین نامه و دستورالعمل آن حسب مورد امحاء و یا به سازمان تحویل داده می شود.
ماده 10
ماده 10
ـ نگهداری پرونده های بایگانی نیمه جاری (موقت) مطابق دستورالعمل های مربوط، از جمله دستورالعمل ساماندهی و تسریع در اجرای احکام مدنی، مصوب 1398 و دستورالعمل ساماندهی واحدهای اجرای احکام کیفری، مصوب 1391 رئیس قوه قضاییه خواهد بود. این پرونده ها باید جدای از مخزن بایگانی راکد نگهداری شود.ماده 11
ماده 11
ـ اوراقی که رقومی کردن آنها طبق دستورالعمل ماده 15 آیین نامه ضرورت دارد، باید قبل از امحا یا انتقال به معاونت یا سازمان رقومی سازی شود.ماده 12
ماده 12
ـ دسترسی به اسناد و اوراق رقومی سازی شده از طریق سامانه و به نحوی که سابقه ثبت شده قابل رؤیت و غیرقابل تغییر باشد، مجاز است. این دسترسی و حدود آن با مجوز مقام صالح و به موجب ضوابط مصوب هیأت مرکزی و با رعایت مقررات مربوط به حفاظت از اطلاعات و اسناد دارای طبقه بندی است.ماده 13
ماده 13
ـ محل نگهداری و ذخیره سازی اطلاعات اسناد و پرونده های رقومی سازی شده باید منطبق با استانداردهای فنی، امنیتی و حفاظتی باشد.ماده 14
ماده 14
ـ هرگونه تغییر اطلاعات ثبت شده در سامانه فقط با تایید قاضی مربوط امکان پذیر است. تغییر در اطلاعات وارد شده باید به نحوی باشد که سوابق این تغییرات قابل دستیابی و جست وجو باشد.ماده 15
ماده 15
ـ طبقه و دسته بندی پرونده ها حسب درجه اهمیت، چگونگی رقومی سازی آنها، تعیین اوراق ضروری پرونده، مدت نگهداری و فرایند ساماندهی، همچنین استثنائات مربوط به موضوعات یا مصادیقی که باید در محل دیگری نگهداری شود و یا نگهداری و امحاء آن ها مستلزم شرایط خاص می باشد و سایر امور مربوط به آیین نامه، به موجب دستورالعملی است که ظرف سه ماه پس از تصویب آیین نامه، توسط معاونت با همکاری معاونت های راهبردی و مالی، پشتیبانی و امور عمرانی، مرکز حفاظت و مرکز آمار، تهیه می شود و به تصویب رئیس هیات مرکزی می رسد .مبحث 2
مبحث دوم
ـ اشیاء و اموالماده 16
ماده 16
ـ امور مربوط به اشیاء و اموال دارای ارزش آرشیوی اهدایی به مسئولان قضایی تابع ضوابط «آیین نامه تبادل هدایا با مقامات خارجی مصوب 1370 و اصلاحات بعدی» است و دیگر اشیاء متعلق به قوه قضاییه که ارزش آرشیوی دارد، مطابق مقررات و بر اساس ضوابط مصوب هیأت مرکزی نگهداری می شود.تبصره
تبصره
ـ هیأت مرکزی ظرف سه ماه از تصویب آیین نامه، ضوابط مربوط به چگونگی تحویل و انتقال اشیاء و اموال موضوع این ماده را با رعایت قوانین و مقررات تصویب می کند.ماده 17
ماده 17
ـ اشیاء، اموال مرتبط با پرونده ها مطابق قوانین و مقررات مربوط از جمله «آیین نامه اجرایی شیوه نگهداری اموال توقیف شده، مصوب 1394» و دستورالعمل ساماندهی فرآیند توقیف، انتقال، نگهداری و ترخیص وسایل نقلیه، مصوب 1402 توسط مرجع قضایی تعیین تکلیف می شود.فصل 4
فصل چهارم
ـ حفاظت از اسناد، پرونده های مهم و ملی، اشیاء و اموال آرشیویماده 18
ماده 18
ـ اسناد و پرونده های موضوع آیین نامه بر اساس سطح دسترسی برای ارائه خدمات آرشیوی به 3 طبقه زیر تقسیم می شود:طبقه اول: افشاء و بهره برداری از آنها منافع عمومی و امنیت ملی را تهدید می کند: ارائه خدمات آرشیوی در مورد آن ها صرفاً پس از انقضای دوره محدودیت امکان پذیر است؛
طبقه دوم : افشاء و بهره برداری از آنها حقوق اشخاص را تهدید می کند: ارائه خدمات آرشیوی در مورد آن ها پیش از انقضای دوره محدودیت منوط به رضایت کتبی از اشخاص ذی نفع خواهد بود؛
طبقه سوم : افشاء و بهره برداری از آنها آسیبی به امنیت، مصالح ملی، منافع عمومی و فردی نمی رساند: ارائه خدمات آرشیوی بلامانع است.
ماده 19
ماده 19
ـ در صورتی که ملاحظه اصل پرونده و اسناد نگهداری شده در معاونت یا تحویلی به سازمان ضروری باشد، قاضی مربوط ضمن ذکر علت آن در صورت مجلس، از مرجع نگهداری کننده مطالبه و پس از بهره برداری بلافاصله به مرجع ارسال کننده اعاده می کند. در مورد نقل و انتقال پرونده ها مطابق ماده 24 آیین نامه عمل می شود.تبصره
تبصره
ـ در مورد مطالبه اسناد سری و به کلی سری و پرونده های حاوی اینگونه اسناد، رعایت ماده 153 قانون آیین دادرسی کیفری، مصوب 1392 با اصلاحات و الحاقات بعدی الزامی است.ماده 20
ماده 20
ـ اسناد و پرونده های مهم و ملی و اشیاء و اموال آرشیوی با رعایت ضوابط قانونی و همکاری سازمان یا دیگر مراکز مربوط ، آفت زدایی و در صورت نیاز مرمت می شود .ماده 21
ماده 21
ـ دسترسی اشخاص به اسناد و پرونده ها با رعایت «قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، مصوب 1388» و آیین نامه ها و شیوه نامه های آن خواهد بود.ماده 22
ماده 22
ـ دسترسی اتباع بیگانه به اطلاعات اسناد و پرونده های مهم و ملی ممنوع است، مگر با دستور مقام صالح مربوط بر اساس مصوبات هیأت مرکزی و تأیید مرکز حفاظت.ماده 23
ماده 23
ـ پرونده های دارای اسناد طبقه بندی شده، مطابق آیین نامه «طرز نگهداری اسناد سری و محرمانه دولتی و طبقه بندی و نحوه مشخص نمودن نوع اسناد و اطلاعات، مصوب 1354» و اصلاحات آن و ضوابط مربوط به حفاظت از اسناد و اطلاعات طبقه بندی شده ابلاغی توسط «شورای عالی امنیت ملی»، حفاظت و نگهداری می شود. دسترسی، انتقال، مدت نگهداری، امحاء و به طور کلی اعمال مقررات آیین نامه در مورد اسناد مذکور تابع مصوبات هیأت مرکزی است.ماده 24
ماده 24
ـ مرکز حفاظت به منظور حفاظت از بایگانی های راکد، پرونده ها و اسناد مهم و ملی، اشیاء و اموال آرشیوی، تدابیر امنیتی و حفاظتی لازم را اتخاذ و نواقص و ایرادهای موجود را حسب مورد به هیأت مرکزی، استانی یا هیات های موضوع ماده 5 آیین نامه اعلام و مراتب را تا حصول نتیجه پیگیری می نماید. همچنین، در کلیه مواردی که نقل و انتقال پرونده ها یا امحاء آنها ضروری باشد، حسب مورد مرکز حفاظت یا حفاظت و اطلاعات دادگستری کل استان و واحد مربــوط نظارت لازم را به عمل می آورند.فصل 5
فصل پنجم
ـ دیگر مقرراتماده 25
ماده 25
ـ مرکز آمار مکلف است ظرف شش ماه پس از تصویب آیین نامه، به شرح زیر اقدام کند:الف ـ ایجاد قابلیت های لازم برای مشخص کردن طبقه، دسته و مدت نگهداری پرونده های ثبت شده در سمپ با در نظر گرفتن امکان تغییر آن توسط مقام صالح؛
ب ـ فراهم کردن زمینه دسترسی معاونت به سامانه در حدود تکالیف مندرج در آیین نامه؛
پ ـ فراهم کردن دسترسی به سامانه برای انجام ماموریت های ابلاغی به معاونت راهبردی قوه قضاییه؛
ت ـ پشتیبانی و ذخیره سازی داده ها در محلی امن مطابق ضوابط مربوط و تحت نظر مرکز حفاظت؛
ث ـ تهیه استانداردهای حفاظت و ایمنی با کسب نظر از مرکز حفاظت ؛
ج ـ الکترونیکی کردن کامل فرایند تکمیل کاربرگ خلاصه وضعیت پرونده؛
چ ـ فراهم سازی شبکه و زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری لازم.
ماده 26
ماده 26
ـ گرد آوری، انتقال، مرمت، حفاظت، ثبت، معرفی و نمایش عمومی اسناد، اشیاء و اموالی که دارای ارزش آرشیــوی است، برعهده معاونت می باشد. معاونت مالی، پشتیبانی و امــور عمرانی قوه قضاییه مکلف است به منظور فراهم نمودن امکانات لازم، تجهیز بایگانی ها و ساماندهی اسناد، تهیه مکان مناسب جهت نگهداری اسناد و تشکیل موزه به پیشنهاد هیات مرکزی، نسبت به تخصیص و تامین منابع مالی مربوط اقدام کند.ماده 27
ماده 27
ـ هیات های استانی و هیات های موضوع ماده 5 آیین نامه مکلف اند ظرف یک ماه پس از تصویب آیین نامه، فهرست نیازها، چالش ها و برنامه های خود جهت ساماندهی بایگانی ها را تهیه و برای بررسی به معاونت ارسال کنند و معاونت با همکاری معاونت های ذیربط پس از جمع بندی، مراتب را جهت اتخاذ تصمیم به هیات مرکزی اعلام می کند.ماده 28
ماده 28
ـ معاونت راهبردی قوه قضاییه اقدامات زیر را به عمل می آورد:الف ـ در ارزیابی واحدهای قضایی و روسا و مدیران مربوط، ساماندهی پرونده های بایگانی و اجرای صحیح و مناسب مفاد آیین نامه را به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی ملاک عمل قرار می دهد.
ب ـ با همکاری معاونت ظرف حداکثر 3 ماه پس از تصویب آیین نامه، کاربرگ های مربوط را تهیه یا اصلاح کند.
ماده 29
ماده 29
ـ معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با همکاری معاونت، ضمن تهیه محتوای آموزشی مناسب، دوره های آموزشی لازم را برگزار می کند.ماده 30
ماده 30
ـ مسئولیت حسن اجرای آیین نامه در واحدهای ستادی و قضایی با عالی ترین مقام آن مرجع و در استان ها با رؤسای کل دادگستری استان و نظارت بر اجرای آن در قوه قضاییه با معاونت است.موخره
این آیین نامه در ۳۰ ماده و ۱۱ تبصره در تاریخ ۱۴ / ۹ / ۱۴۰۲ به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید و از تاریخ ابلاغ، لازم الاجرا است. از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه، «آیین نامه اجرایی بند الف ماده ۱۳۱ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۵ رئیس قوه قضاییه» و اصلاحیه و دستورالعمل های آن ملغی است.
امضاء
رئیس قوه قضائیه ـ غلام حسین محسنی اژیه
اسناد مرتبط
قوانین مرتبط
- قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور (1395/11/10)
- سیاست های کلی نظام اداری (1389/01/14)
- قانون تاسیس سازمان اسناد ملی ایران (1349/02/17)