سیاست های کلی نظام اداری

نوع قانون

قانون -

مرجع تصويب

مقام معظم رهبری

تاریخ سند تصويب

-

شماره ابلاغ

1/16794

مرجع ابلاغ

دفتر مقام معظم رهبری

شماره روزنامه رسمي

23004

آخرین وضعیت

-

طبقه بندی

عادی

تاريخ تصويب

1389/01/14

شماره سند تصویب

-

تاریخ ابلاغ

1389/01/16

تاريخ اجرا

1389/01/16

تاریخ روزنامه رسمي

1402/12/21

تاریخ انتشار

-

متن کامل قانون

بند 1

- نهادینه سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش‌ های اسلامی و کرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایه‌ های انسانی و اجتماعی.

بند 2

- عدالت محوری در جذب، تداوم خدمت و ارتقای منابع انسانی.

بند 3

- بهبود معیارها و روزآمدی روش‌ های گزینش منابع انسانی به‌ منظور جذب نیروی انسانی توانمند، متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ نظری‌ ها و نگرش‌ های سلیقه‌ ای و غیرحرفه‌ ای.

بند 4

- دانش‌ گرایی و شایسته‌ سالاری مبتنی بر اخلاق اسلامی در نصب و ارتقای مدیران.

بند 5

- ایجاد زمینه رشد معنوی منابع انسانی و بهسازی و ارتقای سطح دانش، تخصص و مهارت‌ های آنان.

بند 6

- رعایت عدالت در نظام پرداخت و جبران خدمات با تأکید بر عملکرد، توانمندی، جایگاه و ویژگی‌ های شغل و شاغل و تأمین حداقل معیشت با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی.

بند 7

- زمینه سازی جذب و نگهداری نیروهای متخصص در استان‌ های کمتر توسعه‌ یافته و مناطق محروم.

بند 8

- حفظ کرامت و عزت و تأمین معیشت بازنشستگان و مستمری‌ بگیران و بهره‌ گیری از نظرات و تجارب مفید آن‌ ها.

بند 9

- توجه به استحکام خانواده و ایجاد تعادل بین کار و زندگی افراد در نظام اداری.

بند 10

- چابک‌ سازی، متناسب‌ سازی و منطقی ساختن تشکیلات نظام اداری در جهت تحقق اهداف چشم‌انداز.

بند 11

- انعطاف پذیری و عدم تمرکز اداری و سازمانی با رویکرد افزایش اثربخشی، سرعت و کیفیت خدمات کشوری.

بند 12

- توجه به اثربخشی و کارآیی در فرآیندها و روش‌ های اداری به‌ منظور تسریع و تسهیل در ارایه خدمات کشوری.

بند 13

- عدالت محوری، شفافیت و روزآمدی در تنظیم و تنقیح قوانین و مقررات اداری.

بند 14

- کل‌ نگری، همسوسازی، هماهنگی و تعامل اثربخش دستگاه‌ های اداری به منظور تحقق اهداف فرابخشی و چشم‌ انداز.

بند 15

- توسعه نظام اداری الکترونیک و فراهم آوردن الزامات آن به منظور ارایه مطلوب خدمات عمومی.

بند 16

- دانش بنیان کردن نظام اداری از طریق به‌ کارگیری اصول مدیریت دانش و یکپارچه‌ سازی اطلاعات، با ابتناء بر ارزش‌ های اسلامی.

بند 17

- خدمات‌رسانی برتر، نوین و کیفی به‌ منظور ارتقای سطح رضایتمندی و اعتماد مردم.

بند 18

- شفاف سازی و آگاهی بخشی نسبت به حقوق و تکالیف متقابل مردم و نظام اداری با تأکید بر دسترسی آسان و ضابطه‌ مند مردم به اطلاعات صحیح.

بند 19

- زمینه سازی برای جذب و استفاده از ظرفیت‌ های مردمی در نظام اداری.

بند 20

- قانونگرایی، اشاعه فرهنگ مسؤولیت‌ پذیری اداری و اجتماعی، پاسخ‌ گویی و تکریم ارباب رجوع و شهروندان و اجتناب از برخورد سلیقه‌ ای و فردی در کلیه فعالیت‌ ها.

بند 22

- تنظیم روابط و مناسبات اداری بر اساس امنیت روانی، اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی، فرهنگی و نیز رفاه نسبی آحاد جامعه.

بند 23

- حفظ حقوق مردم و جبران خسارت‌ های وارده بر اشخاص حقیقی و حقوقی در اثر قصور یا تقصیر در تصمیمات و اقدامات خلاف قانون و مقررات در نظام اداری.

بند 24

- ارتقای سلامت نظام اداری و رشد ارزش‌ های اخلاقی در آن از طریق اصلاح فرآیندهای قانونی و اداری، بهره‌ گیری از امکانات فرهنگی و به کارگیری نظام مؤثر پیش‌ گیری و برخورد با تخلفات.

بند 25

- کارآمد سازی و هماهنگی ساختارها و شیوه‌ های نظارت و کنترل در نظام اداری و یکپارچه‌ سازی اطلاعات.

بند 26

- حمایت از روحیه نوآوری و ابتکار و اشاعه فرهنگ بهبود مستمر به منظور پویایی نظام اداری.

امضاء

سید علی خامنه‌ ای

اسناد مرتبط

مقررات، آراء و نظرات

دستگاه‌های مجری

گیرندگان رونوشت

ندارد

شبکه ارتباطات