اساسنامه شرکت سهامی ترابری زمینی
نوع قانون
قانون -
مرجع تصويب
کمیسیون مجلس
تاریخ سند تصويب
-
شماره ابلاغ
6792
مرجع ابلاغ
نخست وزیر
شماره روزنامه رسمي
8872
آخرین وضعیت
1403/06/27
طبقه بندی
ندارد
تاريخ تصويب
1354/03/08
شماره سند تصویب
-
تاریخ ابلاغ
1354/03/19
تاريخ اجرا
1354/04/16
تاریخ روزنامه رسمي
1354/03/31
تاریخ انتشار
-
متن کامل قانون
ماده 1
ماده 1
ـ باستناد ماده 11 قانون تغییر نام وزارت راه به وزارت راه و ترابری و تجدید تشکیلات و تعیین وظائف آن مصوب 1359/4/14 شرکت سهامی ترابری زمینی وابسته به وزارت راه و ترابری تشکیل میشود.ماده 2
ماده 2
- شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و طبق اصول بازرگانی و مقررات استخدامیشرکتهای دولتی و این اساسنامه اداره خواهد شد.ماده 3
ماده 3
ـ مدت شرکت نامحدود میباشد.ماده 4
ماده 4
ـ مرکز شرکت تهران است و با تصویب مجمع عمومی میتواند بههر یک از نقاط کشور انتقال یابد.ماده 5
ماده 5
ـ سرمایه شرکت مبلغ یکصد میلیون ریال است که به تعداد دههزار سهم دههزار ریالی و با نام تقسیم شده که کلا پرداخت گردیده و متعلق بهدولت است.ماده 6
ماده 6
ـ شرکت بمنظور حصول هدفهای خود مجاز بایجاد تأسیسات لازم و انجام عملیات و معاملات بازرگانی داخلی و خارجی با رعایت مقررات مربوط خواهد بود و نیز میتواند شرکتهائی بمنظور انجام قسمتی از وظایف خود تشکیل دهد و یا در شرکتهائی که بمنظور انجام این وظایف تشکیل شده باشد اعم از داخل یا خارج کشور مشارکت نماید.تبصره
تبصره
ـ مشارکت با شرکتها و مؤسسات دیگر موکول به تصویب مجمع عمومی خواهد بود اساسنامه شرکتهائی که بر اساس این ماده تشکیل میشوند پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب مجمع عمومی شرکت سهامی ترابری زمینی خواهد رسید.ماده 7
ماده 7
- موضوع و هدف شرکت عبارت است از انجام امور ترابری زمینی و جادهای و ایجاد و تجهیز ایستگاههای نهائی مناسب جهت تخلیه وبارگیری در نقاط مختلف کشور و همچنین انجام سایر امور مربوط به منظور افزایش نیروی کشش ترابری زمینی جادهای و ایجاد تسهیلات بیشتر در امرترابری.ماده 8
ارکان شرکت
-ماده 8 ـ ارکان شرکت عبارت است از:مجمع عمومی.
هیئت مدیره.
مدیر عامل.
حسابرس (بازرس).
ماده 9
ماده 9
ـ مجمع عمومی مرکب است از:1 ـ وزیر راه و ترابری که ریاست مجمع عمومی را بر عهده خواهد داشت.
2 ـ وزیر امور اقتصادی و دارائی.
3 ـ وزیر بازرگانی.
4 ـ وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه.
5 ـ وزیر صنایع و معادن.
ماده 10
ماده 10
ـ وظایف مجمع عمومی عبارت است از:بند الف
الف
ـ تعیین خط مشی کلی و برنامه عملیات شرکت.بند ب
ـ انتخاب یا عزل اعضاء هیئت مدیره.
بند ج
ـ انتخاب مدیر عامل از بین اعضاء هیئت مدیره.
بند د
ـ انتخاب حسابرس (بازرس) به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارائی.
بند هـ
ـ ـ تصویب بودجه سالانه شرکت.
بند و
ـ اتخاذ تصمیم در مورد اندوختههای قانونی شرکت و اندوخته احتیاطی.
بند ز
ـ اتخاذ تصمیم درباره نحوه تقسیم سود ویژه.
بند ح
ـ اتخاذ تصمیم در مورد تأسیس شعب در داخل یا خارج کشور.
بند ط
ـ تعیین حقوق و مزایای مدیر عامل و اعضاء هیئت مدیره با تأیید شورای حقوق و دستمزد و تعیین حقالزحمه حسابرس (بازرس).
بند ی
ـ تصویب آئیننامههای مالی و معاملاتی شرکت بر اساس مقررات مربوط با تأیید وزارت امور اقتصادی و دارائی.
بند ک
ـ تصویب آئیننامههای استخدامی بر اساس مقررات استخدامی شرکتهای دولتی با تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
بند ل
ـ تصویب آئیننامههای فنی و سایر آئیننامههای مورد نیاز شرکت با رعایت مقررات مربوط.
بند م
ـ تصویب تعرفه بارکشی داخلی و خارجی شرکت.
بند ن
ـ تصویب اساسنامه شرکت های وابسته به شرکت ترابری زمینی که بعداً تأسیس گردد پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
بند ص
ـ تصویب نحوه واگذاری کامیون و تریلر و سایر وسائل حمل و نقل زمینی به رانندگان از طریق تشکیل شرکت تعاونی بر اساس قوانین مصوب مربوط.
بند ع
ـ رسیدگی به گزارش عملیات سالانههیئت مدیره و حسابرس (بازرس) و بررسی ترازنامه و حساب سود و زیان و اتخاذ تصمیم نسبت به آنها.
بند ف
ـ اتخاذ تصمیم درباره مطالبات مشکوکالوصول و لاوصول شرکت.
بند ض
ـ اتخاذ تصمیم درباره افزایش سرمایه شرکت.
بند ق
ـ اتخاذ تصمیم نسبت به ایجاد هر گونه مؤسسه و شرکت و سرمایهگذاری و یا مشارکت با شرکتهای دیگر اعم از دولتی و یا خصوصی و یامختلط مربوط به امور ترابری.
بند ر
ـ اتخاذ تصمیم درباره اخذ وام و یا اعتبار از بانکها و مؤسسات دولتی.
بند ش
ـ اخذ تصمیم نسبت به سایر موضوعاتی که رسیدگی به آن طبق قانون تجارت در صلاحیت مجمع عمومی میباشد.
ماده 11
ماده 11
- جلسات مجمع عمومی بطور عادی سالی دو بار یکی در چهارماهه اول سال برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان سال قبل ودیگری در نیمه دوم سال برای تصویب بودجه و سایر مسائلی که در دستور مجمع گذارده میشود تشکیل میگردد.تبصره 1
تبصره 1
- جلسات مجمع عمومی بطور فوقالعاده و به پیشنهاد رئیس مجمع یا مدیر عامل یا حسابرس (بازرس) تشکیل میشود.تبصره 2
تبصره 2
ـ جلسات مجمع عمومیبا حضور اکثریت اعضاء رسمیت خواهد یافت و تصمیمات آن با اکثریت آراء اعضای مجمع عمومیمعتبراست.تبصره 3
تبصره 3
- تصمیمات هر جلسه مجمع عمومی در صورت مجلس درج و به امضاء کلیه شرکتکنندگان در مجمع میرسد و بوسیله رئیس مجمع جهت اجراء بههیئت مدیره ابلاغ میگردد.تبصره 4
تبصره 4
ـ مجمع عمومی با دعوت کتبی مدیر عامل تشکیل میشود دستور جلسه باید به ضمیمه دعوتنامه برای اعضای مجمع ارسال گردد.ماده 12
ماده 12
ـ هیئت مدیره مرکب است از مدیر عامل و دو عضو که به پیشنهاد رئیس مجمع با تصویب مجمع عمومی برای مدت سه سال انتخابمیشوند انتخاب مجدد آنان مجاز است.تبصره
تبصره (منسوخه 14ˏ03ˏ1360)
ـ مدیر عامل که ریاست هیئت مدیره را نیز به عهده دارد از بین اعضاء هیئت مدیره به پیشنهاد رئیس مجمع و تصویب مجمع عمومی انتخابو با امضای رئیس مجمع عمومی منصوب میشود.وضعیت: اصلاحی
تاریخ: 1981-06-04
سند اثرگذار: قانون راجع به حذف عبارت «فرمان همایونی» در قوانین و مقررات مربوط به انتصاب افراد به بعضی از مقامات کشور
متن قبلی :
ماده 12>تبصرهتبصره ـ مدیر عامل که ریاست هیئت مدیره را نیز به عهده دارد از بین اعضاء هیئت مدیره به پیشنهاد رئیس مجمع و تصویب مجمع عمومی انتخابو با فرمان همایونی منصوب میشود.
متن اثرگذار/تغییر یافته :
5 - کلیه نصب و عزلهائی که بموجب قانون بتصویب مجمع عمومی بانکها و مجمع عمومی سایر شرکتهای دولتی میرسد با امضای رئیس مجمع عمومی ابلاغ میگردد.ماده 13
ماده 13
ـ تصمیمات هیئت مدیره با اکثریت قابل اجراء است.تبصره
تبصره
ـ هیئت مدیره دارای دفتری خواهد بود که تمام تصمیمات هیئت در آن ثبت و بامضای رئیس و کلیه اعضای حاضر در جلسه خواهد رسید.ماده 14
ماده 14
ـ مدیر عامل و هر یک از اعضای هیئت مدیره که در سه جلسه متوالی و یا پنج جلسه متناوب بدون عذر موجه در جلسات حاضر نشوند مستعفی شناخته خواهند شد. تشخیص موجه یا غیر موجه بودن عذر با رئیس مجمع عمومیاست.ماده 15
ماده 15
ـ وظایف و اختیارات هیئت مدیره بشرح زیر است:بند الف
الف
ـ تصویب برنامههای کلی شرکت.بند ب
ـ نظارت بر اجرای برنامههای جاری بر اساس خط مشی و هدفهای شرکت.
بند ج
ـ تصویب تشکیلات شرکت پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
بند د
ـ رسیدگی و تأیید بودجه وگزارش سالانه مدیر عامل و ارسال یک نسخه از ترازنامه و حساب سود و زیان حداقل 30 روز قبل از تشکیل مجمععمومی جهت بررسی و اظهار نظر حسابرس (بازرس) شرکت بمنظور طرح در مجمع عمومی.
بند هـ
ـ ـ بررسی آئیننامههای موضوع این اساسنامه و سایر آئیننامههای اجرائی شرکت برای طرح در مجمع عمومی.
بند و
ـ اخذ وام و یا اعتبار از بانکها و مؤسسات دولتی در حدود مصوبات مجمع عمومی طبق قوانین و مقررات مربوط.
بند ز
ـ تهیه و تصویب طرحهای لازم جهت حل مسائل مربوط به بهبود و پیشرفت امور شرکت.
بند ح
ـ اتخاذ تصمیم در مورد مسائلی که مدیر عامل مطرح مینماید.
بند ط
ـ اتخاذ تصمیم برای اداره امور شرکت جز درباره موضوعاتی که بموجب مقررات این اساسنامه اخذ تصمیم درباره آنها در صلاحیت مجمععمومی است.
بند ی
ـ اتخاذ تصمیم نسبت به خرید و فروش اموال منقول و غیرمنقول شرکت و همچنین اجاره و استجاره اموال و اماکن مورد نیاز در حدود آئیننامه مالی شرکت و تخریب یا نوسازی ساختمانها و تأسیسات شرکت.
بند ک
ـ تعیین حق مشاوره قضائی برای وکلای دادگستری مورد نیاز شرکت در هر موقع با رعایت مقررات مربوط.
بند ل
ـ اظهار نظر در مورد طرحها و تعرفه بارکشی داخلی و خارجی بمنظور تسلیم به مجمع عمومی.
بند م
ـ افتتاح حساب در بانکها و معرفی امضاهای مجاز.
ماده 16
ماده 16
ـ مدیر عامل مسئول امور اجرائی شرکت و عهدهدار اجرای تصمیمات مجمع عمومی و هیئت مدیره بوده و کلیه امور مربوط به استخدام وعزل و نصب مستخدمین با وی میباشد، رئوس وظایف و اختیارات مدیر عامل بشرح زیر است:الف ـ نمایندگی شرکت در برابر اشخاص حقیقی و حقوقی و مراجع قضائی و کلیه مؤسسات اعم از داخلی و خارجی با حق انتخاب وکیل وهمچنین پیشنهاد سازش به مجمع عمومی.
ب ـ پیشنهاد در مورد سرمایهگذاری و مشارکت با بخش خصوصی و عمومی و مؤسسات خارجی به مجمع عمومی.
ج ـ پیشنهاد افزایش سرمایه شرکت به مجمع عمومی.
د ـ تنظیم گزارشهای مالی و امور جاری و عملیات انجام شده بههیئت مدیره برای طرح در مجمع عمومی.
هـ ـ دعوت نمایندگان صاحب سهم برای تشکیل مجمع عمومی طبق مقررات این اساسنامه با ذکر تاریخ و محل تشکیل و علت اجلاس مجمع ودستور جلسه که بایستی به طور کتبی و حداقل ده روز قبل از تشکیل جلسه برای نمایندگان صاحب سهم ارسال شده باشد.
و ـ مدیر عامل موظف است یک نسخه از ترازنامه سالانه شرکت را حداقل 30 روز قبل از تشکیل مجمع عمومی بمنظور رسیدگی و اظهار نظر برای حسابرس (بازرس) ارسال دارد.
تبصره 1
تبصره 1
ـ مدیر عامل میتواند قسمتی از اختیارات خود را به مسئولیت خود بههر یک از اعضای هیئت مدیره یا سایر مستخدمین شرکت تفویض کند.تبصره 2
تبصره 2
ـ در صورت انقضای دوره تصدی مدیر عامل اقدامات او برای اجرای مفاد این اساسنامه تا تعیین مدیر عامل جدید نافذ و معتبر بوده و قدرت اجرائی خواهد داشت.ماده 17
ماده 17
ـ کلیه قراردادها و چکها و اسناد تعهدآور شرکت بامضاء مدیر عامل و رئیس یا مسئول امور مالی شرکت معتبر خواهد بود. سایر مکاتبات مربوط به امور شرکت با امضای مدیر عامل یا نماینده او خواهد بود.ماده 18
ماده 18
- شرکت دارای یک حسابرس (بازرس) میباشد که به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارائی و تصویب مجمع عمومی برای یکسال انتخاب میشود و انتخاب مجدد وی بلامانع است.ماده 19
ماده 19
ـ وظایف و اختیارات حسابرس (بازرس) ایفای وظایفی است که طبق قانون تجارت به عهده بازرس شرکتها میباشد.تبصره 1
تبصره 1
ـ حسابرس (بازرس) در اجرای وظایف خود حق مراجعه به کلیه دفاترو پروندههای محاسباتی و اسناد خرج و پیمانهای شرکت را خواهد داشت و هرگاه تخلف یا بیترتیبی و یا اشتباهاتی مشاهده نماید موظف است مراتب را بههیئت مدیره گزارش نماید.تبصره 2
تبصره 2
ـ حسابرس (بازرس) حق مداخله در امور جاری شرکت را ندارد و نحوه رسیدگی وی نباید موجب وقفه در امور جاری شرکت شود.ماده 20
ماده 20
ـ سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال آغاز و در پایان سال اسفند ماههمان سال خاتمه میپذیرد باستثنای سال اول که ابتدای آن از تاریخ تشکیل شرکت و پایان آن اسفند ماه همان سال خواهد بود.ماده 21
ماده 21
ـ حسابهای شرکت در آخر اسفند ماههر سال بسته میشود و ترازنامه و حساب سود و زیان حداکثر 30 روز قبل از تشکیل مجمع عمومی تنظیم و یک نسخه از آن به حسابرس (بازرس) شرکت تسلیم میگردد. حسابرس (بازرس) مکلف است نسخهای از گزارش خود را حداقل ده روز قبل ازتشکیل مجمع عمومی بههیئت مدیره تسلیم کند.ماده 22
ماده 22
ـ 20درصد سود سالانه شرکت بعنوان ذخیره قانونی منظور خواهد شد.تبصره
تبصره
ـ در صورتی که ذخیره قانونی از 50درصد سرمایه شرکت تجاوز کند ادامه کسر 20درصد از سود سالانه تا زمانی که مبلغ کسر شده معادل کل سرمایه بشود منوط به تصویب مجمع عمومیاست.ماده 23
ماده 23
ـ شرکت میتواند با تصویب مجمع عمومی درصدی از سود ویژه سالانه را بعنوان ذخیره احتیاطی منظور کند.تبصره
تبصره
ـ در صورت لزوم ذخائر قانونی و احتیاطی را با تصویب مجمع عمومی میتوان به حساب سرمایه منظور نمود.ماده 24
ماده 24
ـ مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره باید تمام وقت در اختیار شرکت باشند و نمیتوانند هیچ نوع شغل موظف دیگری را عهدهدار شوند.ماده 25
ماده 25
ـ هر گاه بدستور دولت برای حمل محمولات دولتی یا محمولات غیردولتی تخفیفی در تعرفه باربری داده شود وزارت راه و ترابری مبلغی را که بدین ترتیب بدرآمد شرکت لطمه وارد ساخته در بودجه اولین سال مالی خود تأمین و پس از تصویب در وجه شرکت پرداخت خواهد نمود.ماده 26
ماده 26
ـ هر گونه تغییر یا اصلاح در مواد این اساسنامه جز در مورد افزایش سرمایه با تأیید مجمع عمومی و تصویب کمیسیونهای راه و ترابری وامور اقتصادی و دارائی و استخدام مجلسین بعمل خواهد آمد.موخره
اساسنامه فوق مشتمل بر بیست و شش ماده و سیزده تبصره باستناد ماده 11 قانون تغییر نام وزارت راه به وزارت راه و ترابری و تجدید تشکیلات وتعیین وظایف آن پس از تصویب کمیسیونهای راه و ترابری ـ استخدام و امور اقتصادی و دارائی مجلس سنا در جلسات ششم و هفتم خرداد ماه 1354به ترتیب در جلسات روز پنجشنبههشتم خرداد ماه یکهزار و سیصد و پنجاه و چهار شمسی بتصویب کمیسیونهای راه و ترابری امور استخدام وسازمانهای اداری و امور اقتصادی و دارائی مجلس شورای ملی رسید.
امضاء
رئیس مجلس شورای ملی ـ عبدالله ریاضی