- اهتمام به انضباط مالی در بودجه و اصلاح نظام اداری در جهت افزایش کارآیی و منطقی نمودن اندازه دولت
ایجاد تحول در مدیریت اعتبارات هزینه ای از الزام های مهم و اصلی برای کاهش کسری تراز عملیاتی بودجه است که باید از روش های زیر عملیاتی شود:
- در اعتبارات هزینه ای با حذف عملیات موازی در درون دستگاه و بین دستگاه ها صرفه جویی شود.
- واحدهای سازمانی و غیرعملیاتی از سوی دستگاه های اجرایی ایجاد نشود.
- وظایف حاکمیتی و تصدی گری دستگاه های اجرایی احصاء شود وظایف تصدی گری در جهت اجرای درست سیاست های اصل 44 قانون اساسی واگذار شود.
- نظام های فناوری اطلاعات و ارائه خدمات در تکمیل دولت الکترونیک و سامانه های مربوط برای بهینه سازی و چابک سازی دولت و افزایش کمیت و کیفیت ارایه خدمات عمومی، به طور موثر به کار گرفته شود.
- برنامه های ذیل دستگاه در چارچوب پیوست شماره (4) قانون بودجه 1397 تنظیم گردیده و برنامه های اجرایی جدید پذیرفته نشود، مگر در صورتی که وظایف دستگاه با تصویب مراجع قانونی تغییر و افزایش یابد.
- هدف های برنامه های اجرایی در چارچوب اسناد برنامه ششم توسعه و برنامه سالانه دستگاه تعیین گردد.
- هرگونه کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی توسط دستگاه های اجرایی در چارچوب قوانین و مقررات، منوط به ثبت اطلاعات و مشخصات کامل کمک گیرندگان مطابق مفاد بند (ب) ماده 31 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) در سامانه ذی ربط سازمان برنامه و بودجه کشور خواهد بود.
- واگذاری، بهره برداری و اداره واحدهای عملیاتی دستگاه های اجرایی (اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خدماتی) و طرح های (پروژه های) تکمیل شده و آماده بهره برداری به بخش غیردولتی با قراردادهای مشارکت عمومی - خصوصی مانند اجاره بلندمدت یا واگذاری مدیریت (به صورت خودگردان یا با پرداخت هزینه سرانه خدمات) انجام گیرد.