قانون رسیدگی به تخلفات اداری
نوع قانون
قانون -
مرجع تصويب
کمیسیون مجلس
تاریخ سند تصويب
-
شماره ابلاغ
2012/ق 2
مرجع ابلاغ
نخست وزیر
شماره روزنامه رسمي
12280
آخرین وضعیت
منسوخه 1400/11/17
طبقه بندی
ندارد
تاريخ تصويب
1365/12/25
شماره سند تصویب
-
تاریخ ابلاغ
1366/01/31
تاريخ اجرا
1366/02/25
تاریخ روزنامه رسمي
1366/02/09
تاریخ انتشار
-
متن کامل قانون
فصل اول
فصل اول
- تشکیلات و حدود وظایفماده 1
ماده 1
- به منظور رسیدگی به تخلفات اداری در هر یک از دستگاههای مشمول این قانون هیأتهای تحت عنوان هیأت رسیدگی به تخلفات اداریکارمندان تشکیل خواهد شد.هیأتهای مزبور شامل هیأتهای بدوی و تجدید نظر میباشد.
تبصره
تبصره
- هیأت تجدید نظر منحصراً در مرکز هر وزارتخانه یا سازمان مستقل دولتی و نیز تعدادی از دستگاههای مشمول این قانون که فهرست آنهابه تصویب هیأت وزیران خواهد رسید، تشکیل میشود و در صورت لزوم دارای شعب متعدد خواهد بود.ماده 2
ماده 2
- هر یک از هیأتهای بدوی و تجدید نظر دارای 3 عضو اصلی و یک و یا دو عضو علیالبدل میباشد که مستقیماً با حکم وزیر یا بالاترینمقام سازمان مستقل دولتی مربوط برای مدت دو سال منصوب میشوند و انتصاب مجدد آنان بلامانع است.اعضای علیالبدل در غیاب اعضای اصلی به جای آنان انجام وظیفه خواهند نمود.
تبصره
تبصره
- هیچیک از اعضاء اصلی و علیالبدل هیأتهای بدوی یک دستگاه نمیتوانند در همان زمان عضو هیأت تجدید نظر همان دستگاه باشند وهمچنین اعضاء مذکور نمیتوانند در تجدید نظر پروندههایی که در هنگام رسیدگی بدوی نسبت به آن رأی دادهاند، شرکت نمایند.ماده 3
ماده 3
- بر کناری اعضاء هیأتهای بدوی، تجدید نظر و اعضاء علیالبدل با حکم وزیر یا بالاترین مقام سازمان مستقل دولتی مربوط صورت میگیرد.ماده 4
ماده 4
- صلاحیت رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان با هیأت بدوی است و آراء صادره در صورتی که قابل تجدید نظر نباشد، از تاریخ ابلاغ قطعیو لازمالاجرا میباشد. در مورد آرایی که قابل تجدید نظر است هر گاه کارمند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ رأی درخواست تجدید نظر نماید، هیأت تجدیدنظر مکلف است به رسیدگی خواهد بود. آراء هیأت تجدید نظر از تاریخ ابلاغ قطعی و لازمالاجرا است.اسناد مرتبط:
- رأی شماره 98 مورخ 1371/06/03 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر اعتبار قانونی انفصال موقت شاکی به مدت یکسال با وجود صدور احکام تبرئه از سوی مراجع قضایی مستند به مواد (1) و (4) و قسمت اخیر ماده (25) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25 (وحدت رویه)
- رأی شماره 38 مورخ 1370/04/18 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر عدم اعتبار قانونی حکم صادره از سوی هیأت تجدید نظر دادگاه اداری و رسیدگی مجدد در هیأت تجدیدنظر تخلفات اداری، مستند به ماده (59) قانون بازسازی نیروی انسانی مصوب 1360/07/05 و تفسیر آن و ماده (26) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25 (وحدت رویه)
- رأی شماره 240 مورخ 1369/12/07 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر عدم استحقاق شاکی نسبت به دریافت حقوق ایام تعلیق و بازنشستگی به جهت عدم تحصیل «حکم برائت» و انفصال دائم از خدمات دولتی، مستند به ماده (27) قانون اصلاح قانون هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/07/02 و ماده (26) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25 (وحدت رویه)
تبصره 1
تبصره 1
- هر گاه رأی هیأت بدوی قابل تجدید نظر باشد ولی متهم ظرف مهلت مقرر درخواست تجدید نظر ننماید رأی صادره قطعیت یافته و ازتاریخ انقضاء مهلت مذکور لازمالاجرا خواهد بود.تبصره 2
تبصره 2
- ابلاغ طبق قانون آئین دادرسی مدنی به عمل خواهد آمد. در هر حال فاصله بین زمان صدور رأی تا ابلاغ نباید از 15 روز بیشتر باشد.تبصره 3
تبصره 3
- هیأتهای بدوی و یا تجدید نظر نماینده دولت در دستگاه مشمول این قانون میباشند و رأی آنان به تخلف اداری کارمند تنها در دایرهمجازاتهای اداری معتبر است و به معنی ثبوت جرمهایی که موضوع قانون مجازاتهای اسلامی است نمیباشد.ماده 5
ماده 5
- به منظور تسریع در جمعآوری دلایل و تهیه و تکمیل اطلاعات و مدارک هیأتها میتوانند از گروه تحقیق استفاده نمایند. شرح وظایف،تعداد اعضاء و شرایط احراز اعضاء گروههای تحقیق به نحو مقرر در آییننامه اجرایی این قانون که به تصویب هیأت وزیران میرسد، خواهد بود.ماده 6
ماده 6
- اعضاء هیأتهای بدوی و تجدید نظر علاوه بر تدین به دین مبین اسلام و عمل به احکام آن و اعتقاد و تعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران واصل ولایت فقیه، باید دارای شرایط زیر باشند:بند 1
- تأهل.
بند 2
- حداقل 25 سال سن.
بند 3
- حداقل مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه یا معادل آن به تأیید شورای مدیریت حوزههای علمیه.
تبصره
تبصره
- در هر هیأت باید یک نفر آشنا به مسائل حقوقی عضویت داشته باشد و حداقل یک نفر از اعضاء هیأت بدوی و دو نفر از اعضاء هیأتتجدید نظر باید از بین کارمندان رسمی یا ثابت همان سازمان یا وزارتخانه که حداقل سه سال سابقه کار دولتی دارند، به این سمت منصوب گردند.ماده 7
ماده 7
- اعضاء اصلی یا علیالبدل از هیأتهای بدوی یا تجدید نظر در موارد زیر در رسیدگی و صدور رأی شرکت نخواهند کرد.فصل دوم
فصل دوم
- تخلفات اداریماده 8
ماده 8
- تخلفات اداری شامل تخلفات انضباطی و اعمال خلاف اخلاق عمومی است اعم از این که ناشی از تقصیر یا قصور متخلف باشد.تقصیر - عبارت است از نقض عمدی قوانین و مقررات اداری.
قصور - عبارت است از کوتاهی غیر عمدی در اجرای وظایف اداری.
ماده 9
ماده 9
- تخلفات اداری به قرار زیر است:بند 1
- اعمال و رفتار خلاف شئون اداری یا شغلی.
بند 2
- تبعیض یا اعمال غرض در اجرای قوانین و مقررات نسبت به اشخاص.
بند 3
- ترک خدمت.
بند 4
- تکرار در تأخیر ورود به محل خدمت رأس ساعت مقرر و یا تکرار خروج از اداره بدون کسب مجوز.
بند 5
- تسامح در حفظ اموال و اسناد و وجود دولتی.
بند 6
- افشاء اسرار و اسناد محرمانه اداری.
بند 7
- کم کاری، سهل انگاری و اهمال در انجام وظایف محوله.
بند 8
- گواهی و یا گزارش خلاف واقع در امور اداری.
بند 9
- تمرد از اجرای دستورات مقامات مافوق در حدود وظایف اداری.
بند 10
10
- گرفتن وجوهی غیر از آنچه در قوانین و مقررات تعیین شده و یا اخذ وجه یا مالی که عرفاً رشوهخواری تلقی شود.بند 11
11
- تسلیم مدارک به اشخاصی که در حق دریافت آن را ندارند یا خودداری از تسلیم مدارک به اشخاصی که حق دریافت آنها را دارند.بند 12
12
- تعطیل خدمت در اوقات مقرر اداری.بند 13
13
- عدم رعایت شعائر و حجاب اسلامی.بند 14
14
- اختفاء، حمل، و توزیع، خرید و فروش مواد مخدر.بند 15
15
- اعتیاد به مواد مخدر.بند 16
16
- اشتغال به شغل دولتی دیگر به استثنای سمتهای آموزشی و تحقیقاتی.بند 17
17
- اختلاس و هر نوع استفاده غیر مجاز از امکانات و اموال دولتی.بند 18
18
- دست بردن در سؤالات اوراق و مدارک و دفاتر امتحانی، افشاء سؤالات امتحانی یا تعویض آنها.بند 19
19
- دادن نمره یا امتیاز بر خلاف ضوابط.بند 20
20
- غیبت غیر موجه به طور متناوب و یا متوالی.بند 21
21
- سوء استفاده مالی از مقام اداری.بند 22
22
- باز کردن پاکتها و محمولات پستی و نیز استراق سمع بدون مجوز قانونی.بند 23
23
- کارشکنی، شایعه پراکنی و شرکت در تحصنها، تظاهرات و اعتصابات غیر قانونی و اعمال فشارهای گروهی و یا فردی برای تحصیل مقاصدیا به دست آوردن امتیازات غیر قانونی.بند 24
24 (منسوخه 17ˏ11ˏ1400)
- تحریک در ایجاد تحصنها، اعتصابات و تظاهرات غیر قانونی و یا وادار ساختن دیگران به کارشکنی یا کم کاری یا ایراد خسارت به اموالدولتی.متن قبلی :
فصل دوم>ماده 9>بند 2424 - تحریک در ایجاد تحصنها، اعتصابات و تظاهرات غیر قانونی و یا وادار ساختن دیگران به کارشکنی یا کم کاری یا ایراد خسارت به اموالدولتی.
متن اثرگذار/تغییر یافته :
22 - قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 25 /12 /1365 - بند 24 ماده 9 و ماده 22فصل سوم
فصل سوم
- مجازاتهاماده 10
ماده 10
- تنبیهات اداری به ترتیب عبارتند از:بند الف
الف
- اخطار کتبی بدون درج در پرونده استخدامی.بند ب
- توبیخ کتبی با درج در پرونده استخدامی.
بند ج
- کسر حقوق و مزایا حداکثر یک سوم از یک ماه تا یک سال.
بند د
- انفصال موقت از یک ماه تا یک سال.
بند ه
- بازخرید خدمت در مورد افرادی که کمتر از بیست سال خدمت دارند با پرداخت 30 روز حقوق گروه و پایه و یا عنوان مشابه در قبال هر سالخدمت دولتی.
بند و
- بازنشستگی در صورت داشتن حداقل 20 سال خدمت بر اساس سنوات خدمت دولتی با تقلیل یک گروه.
بند ز
- اخراج از محل خدمت.
بند ح
- انفصال دائم از خدمات دولتی.
تبصره 1
تبصره 1
- کسور بازنشستگی کارمندانی که در اجرای این قانون به انفصال دائم، اخراج یا بازخریدی محکوم شده یا میشوند و نیز حقوق مرخصیاستحقاقی استفاده نشده آنان و در مورد محکومین به بازنشستگی حقوق و مرخصی استحقاقی استفاده نشده قابل پرداخت خواهد بود.تبصره 2
تبصره 2 (منسوخه 10ˏ11ˏ1400)
- نحوه اعمال مجازاتهای مندرج در بندهای (ه) و (و) در مورد مشمولین قانون تأمین اجتماعی و سازمانها و مؤسسات دولتی و شهرداریتهران که دارای مقررات بازنشستگی خاص میباشند، بر اساس آییننامهای خواهد بود که به تصویب هیأت وزیران برسد.متن قبلی :
فصل دوم>ماده 9>بند 2424 - تحریک در ایجاد تحصنها، اعتصابات و تظاهرات غیر قانونی و یا وادار ساختن دیگران به کارشکنی یا کم کاری یا ایراد خسارت به اموالدولتی.
متن اثرگذار/تغییر یافته :
22 - قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 25 /12 /1365 - بند 24 ماده 9 و ماده 22تبصره 3
تبصره 3
- مجازاتهای مذکور در این ماده صرفاً جنبه تنظیم امور داخلی دستگاههای مشمول این قانون را دارد که به وسیله هیأتهایی که نمایندهدولت میباشند تحقق میپذیرند و هر گاه تخلف موجب حد یا تعزیر شرعی باشد رسیدگی و قضاوت درباره آن به عهده دادگاههای صالح میباشد.ماده 11
ماده 11
- به کارمندانی که با حکم مراجع قضایی یا با رأی هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری محکوم به انفصال دائم از خدمات دولتی میگردند درصورت داشتن بیش از 15 سال سابقه خدمت و 50 سال سن به تشخیص هیأتهای تجدید نظر رسیدگی به تخلفات اداری مربوط، برای معیشت خانوادهآنان مقرری ماهیانهای که مبلغ آن حداکثر از سی هزار ریال تجاوز نکند برقرار میگردد. این مقرری از محل اعتبار وزارتخانه یا مؤسسه پرداخت خواهدشد و در صورت رفع ضرورت به تشخیص هیأت مزبور مقرری فوق قطع خواهد گردید. نحوه اجرا و مدت آن طبق نامهای خواهد بود که به تصویبهیأت وزیران میرسد.ماده 12
ماده 12
- در مورد قصور یکی از مجازاتهای بندهای (الف) و (ب) اعمال خواهد شد.ماده 13
ماده 13
- منحصراً مجازاتهای بندهای (ه) ، (و) ، (ز) ، (ح) قابل پژوهش در هیأت تجدید نظر میباشد.ماده 14
ماده 14
- رییس مجلس شورای اسلامی، وزراء و بالاترین مقام سازمان مستقل دولتی میتوانند مجازاتهای بندهای (الف) ، (ب) ، (ج) را رأساً وبدون مراجعه به هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری در مورد کارمندان متخلف اعمال نمایند و اختیار اعمال مجازاتهای بندهای (الف) و (ب) و (ج) رابه معاونین خود و بندهای (الف) و (ب) را به مدیران و رؤسای ادارات یا دستگاههای تابعه تفویض کنند. در صورت اعمال مجازات توسط مقامات واشخاص مزبور، هیأتها حق رسیدگی و صدور رأی مجدد در مورد همان تخلف را ندارند.ماده 15
ماده 15
- در صورت تکرار تخلف و ثبوت آن کارمند خاطی به اشد مجازات پیشبینی شده در آن درجه محکوم خواهد شد و هر گاه مجازات قبلیاشد مجازات اعمال شده در درجه مربوط باشد، کارمند خاطی به حداقل مجازات درجه بعد محکوم خواهد شد. به نحوی که در هر حال از مجازاتمحکومیت قبلی شدیدتر باشد.ماده 16
ماده 16
- رییس مجلس شورای اسلامی، وزراء یا بالاترین مقام سازمان مستقل دولتی میتوانند کارمندانی که پرونده آنها به هیأتهای رسیدگی ارجاعشده است را حداکثر به مدت 3 ماه به آماده خدمت نمایند و در مورد مؤسساتی که آمادگی به خدمت در مقررات استخدامی آنها پیشبینی نگردیدهاست، بر اساس مقررات مورد عمل در قانون استخدام کشوری با آنها رفتار خواهد شد.ماده 17
ماده 17
- هر گاه رسیدگی به اتهام کارمند به تشخیص هیأتهای بدوی و تجدید نظر مستلزم استفاده از نظر کارشناسی باشد، مورد را به کارشناسیارجاع میدهند.ماده 18
ماده 18
- در بندهای 23 و 24 ماده 9 که رسیدگی به پرونده کارمند متخلف در صلاحیت مراجع قضایی است و برای رسیدگی به محکمه ارجاعمیشود، کارمند مزبور تا صدور رأی دادگاه به حال تعلیق در میآید و در صورت برائت ضمن اعاده حیثیت حقوق گروه و پایه متعلقه به وی پرداختخواهد شد.ماده 19
ماده 19
- در موارد زیر کارمند به طور دائم از خدمات دولتی منفصل خواهد شد:بند 1
- عضویت در تشکیلات فراماسونری.
بند 2
- عضویت در یکی از فرق ضاله که خارج از اسلام شناخته شدهاند.
بند 3
- مأمورین و منابع ساواک که فعالیت و یا گزارش ضد مردمی داشتهاند.
بند 4
- عضویت در سازمانهایی که مرامنامه یا اساسنامه آنهایی مبتنی بر نفی ادیان الهی است و یا طرفداری و فعالیت مؤثر به نفع آنها.
بند 5
- عضویت در گروههای محارب یا طرفداری و فعالیت مؤثر به نفع آنها.
ماده 20
ماده 20
- پرونده آن دسته از مستخدمین بازنشسته که قبل یا پس از بازنشستگی در هیأتهای پاکسازی و یا بازسازی مطرح بوده ولی منجر به صدوررأی نگردیده است و یا آراء صادره قطعیت نیافته و یا آرایی که توسط دیوان عدالت اداری نقض گردیده و همچنین پرونده بازنشستگان متهم به مواردمندرج در ماده 19 این قانون نیز در صورت وجود مدارک مثبته، برای رسیدگی و صدور رأی در هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری مطرح و مجازاتهایمصرحه در این قانون حسب مورد اعمال خواهد شد.ماده 21
ماده 21
- اعمال تبصره 85 قانون بودجه سال 1356 کل کشور در مورد کارمندانی که در اجرای این قانون به بازنشستگی محکوم میشوند، ممنوعاست.ماده 22
ماده 22 (منسوخه 17ˏ11ˏ1400)
- وزراء رژیم سابق و نمایندگان مجلسین و دبیران حزب رستاخیز در مراکز استانها، مدیران کل حفاظت و رؤسای دوائر حفاظت و رمز ومحرمانه، بعد از خرداد 1342 که توسط هیأتهای پاکسازی و یا بازسازی نیروی انسانی محکومیت قطعی نیافتهاند و یا پرونده آنان تاکنون مورد رسیدگیقرار نگرفته از خدمت در دستگاههای دولتی و وابسته به دولت و شهرداریها به صورت دائم منفصل میگردند و حقوق بازنشستگی آنان قطع خواهدشد. و معاونین نخست وزیر، رییس کل بانک مرکزی، مدیران عامل، رؤسای شرکتها و سازمانهای مستقل دولتی، مستشاران و رؤسای دیوان محاسباتبعد از خرداد 1342 در صورتی که در هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری ثابت شود که در تحکیم رژیم گذشته نقش داشتهاند به انفصال دائم محکومخواهند گردید.سفرا و استانداران و معاونین وزراء رژیم سابق بعد از خرداد 1342 حسب مورد طبق این قانون محکوم به بازخرید یا بازنشستگی خواهند شد و درصورت ارتکاب یکی از جرائم مصرحه در این قانون در صورتی که مجازات آن جرم بیش از بازنشستگی باشد، به،آن مجازات طبق این قانون محکومخواهند شد.
وضعیت: منسوخه
تاریخ: 2022-01-30
سند اثرگذار: قانون فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه شوراها و شهرداری ها
متن قبلی :
فصل سوم>ماده 10>تبصره 2تبصره 2 - نحوه اعمال مجازاتهای مندرج در بندهای (ه) و (و) در مورد مشمولین قانون تأمین اجتماعی و سازمانها و مؤسسات دولتی و شهرداریتهران که دارای مقررات بازنشستگی خاص میباشند، بر اساس آییننامهای خواهد بود که به تصویب هیأت وزیران برسد.
متن اثرگذار/تغییر یافته :
268 - قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 25 /12 /1365 - تبصره 2 ماده 10، مواد 22 و 24تبصره
تبصره
- در خصوص آن دسته از کارمندانی که به تحکیم رژیم گذشته متهم و تا کنون رأی قطعی در مورد آنان صادر نشده است و یا رأی صادرهتوسط دیوان عدالت اداری نقض گردیده هیأتها میتوانند پس از رسیدگی حسب مورد یکی از مجازاتهای مقرر در این قانون را در مورد آنان اعمال نمایند.ماده 23
ماده 23
- رییس مجلس شورای اسلامی، وزراء و بالاترین مقام سازمانهای مستقل دولتی میتوانند کارمندانی را که بیش از دو ماه متولی و یا چهارماه متناوب در سال بدون عذر موجه در محل خدمت خود حاضر نشدهاند، از خدمت وزارتخانه یا دستگاه مربوط اخراج نمایند.هر گاه کارمند مذکورحداکثر تا یک ماه پس از ابلاغ حکم دستگاه متبوع خود مدعی شود که عذر او موجه بوده است، وزیر یا بالاترین مقام دستگاه متبوع کارمند موظفاست پرونده وی را جهت رسیدگی پژوهشی به هیأت تجدید نظر مربوطه ارجاع نماید. هیأت تجدید نظر مکلف به رسیدگی بوده و رأی آن قطعی و ازتاریخ اخراج کارمند معتبر خواهد بود.اسناد مرتبط:
- رأی شماره 38 مورخ 1370/04/18 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر عدم اعتبار قانونی حکم صادره از سوی هیأت تجدید نظر دادگاه اداری و رسیدگی مجدد در هیأت تجدیدنظر تخلفات اداری، مستند به ماده (59) قانون بازسازی نیروی انسانی مصوب 1360/07/05 و تفسیر آن و ماده (26) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25 (وحدت رویه)
- رأی شماره 60 مورخ 1368/08/01 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده شعبه دهم دیوان مبنی بر نقض حکم قطعی هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری موضوع تبصره «1» اصلاحی ماده (28) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25 دائر بر عدم وجود اختیار و فعل مستخدم نسبت به غیبت ناشی از بازداشت از طرف مقامات قضائی و منصرف از مصادیق «غیبت غیر موجه» موضوع ماده (18) قانون هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1362/12/09 و ماده (23) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25(وحدت رویه)
تبصره
تبصره
- در مواردی که حکم اخراج یا انفصال کارمند یا کارمندان توسط مقامات صلاحیتدار دستگاههای اجرایی قبل از قانون بازسازی نیرویانسانی صادر گردیده، این احکام قطعی محسوب میشود.فصل چهارم
فصل چهارم
- مقررات مختلفماده 24
ماده 24 (منسوخه 10ˏ11ˏ1400)
- کلیه وزارتخانهها، سازمانها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها و بانکها و مؤسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است وتمام قسمتی از بودجه آنها از بودجه عمومی تأمین میشود و نیز کارکنان مجلس شورای اسلامی و نهادهای انقلاب اسلامی مشمول مقررات این قانونمیباشند. مشمولین قانون استخدام نیروهای مسلح و غیر نظامیان ارتش، شهربانی، ژاندارمری، قضات، اعضای هیأتهای علمی و دانشگاهها ومؤسسات آموزش عالی و مشمولین قانون کار از شمول این قانون خارج بوده و تابع مقررات مربوط به خود خواهند بود.وضعیت: منسوخه
تاریخ: 2022-01-30
سند اثرگذار: قانون فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه شوراها و شهرداری ها
متن قبلی :
فصل سوم>ماده 22ماده 22 - وزراء رژیم سابق و نمایندگان مجلسین و دبیران حزب رستاخیز در مراکز استانها، مدیران کل حفاظت و رؤسای دوائر حفاظت و رمز ومحرمانه، بعد از خرداد 1342 که توسط هیأتهای پاکسازی و یا بازسازی نیروی انسانی محکومیت قطعی نیافتهاند و یا پرونده آنان تاکنون مورد رسیدگیقرار نگرفته از خدمت در دستگاههای دولتی و وابسته به دولت و شهرداریها به صورت دائم منفصل میگردند و حقوق بازنشستگی آنان قطع خواهدشد. و معاونین نخست وزیر، رییس کل بانک مرکزی، مدیران عامل، رؤسای شرکتها و سازمانهای مستقل دولتی، مستشاران و رؤسای دیوان محاسباتبعد از خرداد 1342 در صورتی که در هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری ثابت شود که در تحکیم رژیم گذشته نقش داشتهاند به انفصال دائم محکومخواهند گردید. سفرا و استانداران و معاونین وزراء رژیم سابق بعد از خرداد 1342 حسب مورد طبق این قانون محکوم به بازخرید یا بازنشستگی خواهند شد و درصورت ارتکاب یکی از جرائم مصرحه در این قانون در صورتی که مجازات آن جرم بیش از بازنشستگی باشد، به،آن مجازات طبق این قانون محکومخواهند شد.
متن اثرگذار/تغییر یافته :
268 - قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 25 /12 /1365 - تبصره 2 ماده 10، مواد 22 و 24متن قبلی :
فصل سوم>ماده 22ماده 22 - وزراء رژیم سابق و نمایندگان مجلسین و دبیران حزب رستاخیز در مراکز استانها، مدیران کل حفاظت و رؤسای دوائر حفاظت و رمز ومحرمانه، بعد از خرداد 1342 که توسط هیأتهای پاکسازی و یا بازسازی نیروی انسانی محکومیت قطعی نیافتهاند و یا پرونده آنان تاکنون مورد رسیدگیقرار نگرفته از خدمت در دستگاههای دولتی و وابسته به دولت و شهرداریها به صورت دائم منفصل میگردند و حقوق بازنشستگی آنان قطع خواهدشد. و معاونین نخست وزیر، رییس کل بانک مرکزی، مدیران عامل، رؤسای شرکتها و سازمانهای مستقل دولتی، مستشاران و رؤسای دیوان محاسباتبعد از خرداد 1342 در صورتی که در هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری ثابت شود که در تحکیم رژیم گذشته نقش داشتهاند به انفصال دائم محکومخواهند گردید. سفرا و استانداران و معاونین وزراء رژیم سابق بعد از خرداد 1342 حسب مورد طبق این قانون محکوم به بازخرید یا بازنشستگی خواهند شد و درصورت ارتکاب یکی از جرائم مصرحه در این قانون در صورتی که مجازات آن جرم بیش از بازنشستگی باشد، به،آن مجازات طبق این قانون محکومخواهند شد.
متن اثرگذار/تغییر یافته :
22 - قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 25 /12 /1365 - بند 24 ماده 9 و ماده 22تبصره
تبصره
- آن تعداد از شرکتهای دولتی که دارای مقررات انضباطی خاص بوده و مقررات خود را پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تصویب مراجعذیصلاح رسانیدهاند، از شمول این قانون خارج بوده و تابع مقررات مورد عمل خود خواهند بود.اسناد مرتبط:
- رأی شماره 135 مورخ 1371/06/28 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر عدم صلاحیت دیوان نسبت به رسیدگی به شکایات استخدامی کارگران با توجه صلاحیت مراجع پیشبینی شده در قانون کار در مورد اختلافات کارگران و کارفرمایان، مستند به ماده (3) مقررات استخدامی شرکتهای دولتی موضوع بند (پ) ماده 2 قانون استخدام کشوری مصوب 1352/03/05 (وحدت رویه)
- رأی شماره 62 مورخ 1368/08/08 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر عدم اعتبار قانونی حکم انفصال بر طبق قانون هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری در مورد کارکنان شرکت ملی فولاد ایران به جهت تبعیت شرکت مزبور از مقررات انضباطی خاص خود مستند به تبصره ذیل ماده (19) قانون اصلاح قانون هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/07/02 و تبصره ذیل ماده (24) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25 (وحدت رویه)
- رأی شماره 65 مورخ 1368/08/08 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر اعتبار قانونی حکم انفصال از خدمت بر اساس آئین نامه استخدامی شرکت شرکت صنایع مس ایران به جهت تبعیت شرکت مزبور از مقررات انضباطی خاص خود مستند به تبصره ذیل ماده (19) قانون اصلاح قانون مزبور مصوب 1365/07/02 و تبصره ذیل ماده (24) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25 (وحدت رویه)
ماده 25
ماده 25
- هر گاه تخلف کارمند عنوان یکی از جرائم مندرج در قوانین جزایی را نیز داشته باشد هیأت رسیدگی به تخلفات اداری مکلف است پروندهامر را به مراجع قضایی ارسال دارد. و رسیدگی در مرجع قضایی مانع رسیدگی اداری نخواهد بود.تبصره 1
تبصره 1
- در صورتی که مجازات تعیین شده از طرف مراجع قضایی همان مجازات تعیین شده توسط هیأتها باشد مجازات تکرار نخواهد شد و درغیر این صورت حکم مراجع قضایی مانع مجازاتهای اداری نخواهد بود و هیأتها مکلفند یک نسخه از رأی صادره خود را به مراجع قضایی مربوطهارسال دارند.تبصره 2
تبصره 2
- کلیه مراجع قضایی باید خارج از نوبت پروندههای ارجاعی از سوی هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری را رسیدگی نموده و حکم لازم راصادر و یک نسخه از رونوشت آن را به هیأتهای مربوط ارسال دارند.ماده 26
ماده 26
- به آن دسته از کارمندانی که پرونده آنان در هیأتهای پاکسازی و بازسازی سابق مطرح و به دلیل عدم صدور رأی یا قطعیت نیافتن رأی یانقض دیوان عدالت اداری در هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری مورد رسیدگی قرار گرفته و منجر به برائت آنان میگردد حقوق گروه و پایه یا عنوانمشابه دوران عدم اشتغال به مأخذ آخرین پست سازمانی که قبل از این دوران تصدی آن را به عهده داشتهاند، پرداخت خواهند گردید و در موردبازنشستگان حقوق بازنشستگی پرداخت خواهد شد و در صورت عدم برائت دوران عدم اشتغال شاغلین جزو سابقه خدمت محسوب نمیشود و طبقبند (د) ماده 124 قانون استخدام کشوری عمل خواهد شد و در مورد بازنشستگان نسبت به مدت گذشته حقوقی پرداخت نخواهد گردید.اسناد مرتبط:
- رأی شماره 38 مورخ 1370/04/18 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر عدم اعتبار قانونی حکم صادره از سوی هیأت تجدید نظر دادگاه اداری و رسیدگی مجدد در هیأت تجدیدنظر تخلفات اداری، مستند به ماده (59) قانون بازسازی نیروی انسانی مصوب 1360/07/05 و تفسیر آن و ماده (26) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25 (وحدت رویه)
- رأی شماره 240 مورخ 1369/12/07 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر عدم استحقاق شاکی نسبت به دریافت حقوق ایام تعلیق و بازنشستگی به جهت عدم تحصیل «حکم برائت» و انفصال دائم از خدمات دولتی، مستند به ماده (27) قانون اصلاح قانون هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/07/02 و ماده (26) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25 (وحدت رویه)
- رأی شماره 240 مورخ 1369/12/07 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر عدم استحقاق شاکی نسبت به دریافت حقوق ایام تعلیق و بازنشستگی به جهت عدم تحصیل «حکم برائت» و انفصال دائم از خدمات دولتی، مستند به ماده (27) قانون اصلاح قانون هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/07/02 و ماده (26) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25 (وحدت رویه)
تبصره 1
تبصره 1
- کلیه احکام آماده به خدمت و برکناری از خدمت در مورد متهمینی که بعد از انقضای مهلت قانون پاکسازی و قبل از اجرای قانونبازسازی نیروی انسانی توسط مقامات اجرایی صادر گردیده اعتبار قانونی داشته و در صورت محکومیت غیر از آن چه به عنوان حقوق آمادگی بهخدمت دریافت داشتهاند، حقوق دیگری به آنان تعلق نخواهد گرفت. ولی در صورت برائت مابهالتفاوت حقوق آمادگی به خدمت و حقوق گروه و پایهمتعلقه به آنان پرداخت خواهد شد.اسناد مرتبط:
- رأی شماره 47 مورخ 1369/02/27 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر عدم اعتبار قانونی حکم انفصال مستخدم و لزوم پرداخت حقوق و مزایای مربوطه مستند به ماده (59) قانون بازسازی نیروی انسانی وزارتخانه ها مصوب 1360/07/05 و تفسیر ماده مذکور (وحدت رویه)
- رأی شماره 40 و 41 مورخ 1369/02/25 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر اعتبار قانونی حکم آماده به خدمت شاکی و استحقاق وی نسبت به «دریافت حقوق و مابهالتفاوت آن در مدت آماده به خدمت»، مستند به قسمت اخیر تبصره «1» ماده (26) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25 (وحدت رویه)
- رأی شماره 40 و 41 مورخ 1369/02/25 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر اعتبار قانونی حکم آماده به خدمت شاکی و استحقاق وی نسبت به «دریافت حقوق و مابهالتفاوت آن در مدت آماده به خدمت»، مستند به قسمت اخیر تبصره «1» ماده (26) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25 (وحدت رویه)
- رأی شماره 24 و 25 مورخ 1369/02/06 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی شماره 73 مورخ 1363/02/04 شعبه چهاردهم دیوان عدالت اداری مبنی بر اعتبار قانونی احکام آماده به خدمت مستخدمین رسمی در فاصله زمانی 1359/06/06 تا تاریخ تصویب قانون بازسازی نیروی انسانی وزارتخانه ها مصوب 1360/07/05 مستند به حکم تبصره «1» ماده (26) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25(وحدت رویه)
- رأی شماره 103 مورخ 1368/11/05 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی شماره 106 مورخ 1363/02/18 شعبه هفتم دیوان بر مبنای رأی وحدت رویه شماره 94 مورخ 1363/08/09 هیأت عمومی دیوان مبنی بر اعتبار قانونی احکام آماده به خدمت مستخدمین رسمی در فاصله زمانی 1359/06/06 تا تاریخ تصویب قانون بازسازی نیروی انسانی وزارتخانه ها مصوب 1360/07/05 مستند به تبصره «1» ماده (26) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25(وحدت رویه)
- رأی شماره 64 مورخ 1366/10/14 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر اعتبار قانونی احکام آماده به خدمت صادره از سوی مقامات اجرایی در فاصله زمانی قانون پاکسازی تا تاریخ اجرای قانون بازسازی نیروی انسانی وزارتخانه ها مصوب 1360/07/05 مستند به تبصره «1» ماده (26) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25 (وحدت رویه)
- رأی شماره 21 مورخ 1366/06/23 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر اعتبار قانونی احکام مدت آماده به خدمت و یا برکناری از خدمت مستخدمین از سوی مقامات اجرایی و تأدیه حقوق و مزایای مستخدمین طی مدت مزبور به تصریح تبصره «1» ماده (26) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25 (وحدت رویه)
تبصره 2
تبصره 2
- به کارمندانی که در اجرای قانون تخلفات اداری آماده به خدمت شده و یا در حالت تعلیق بسر میبردهاند و پس از رسیدگی برائت حاصلنمایند، حقوق و مزایای مستمر دوران مزبور پرداخت خواهد گردید و این ایام با پرداخت کسور مربوط از لحاظ بازنشستگی و وظیفه و تعیین پایه جزوسابقه خدمت مستخدم محسوب میشود.تبصره 3
تبصره 3
- هیأتها میتوانند پرونده آن دسته از کارمندانی را که به مراجع صلاحیتدار قضایی ارجاع شده و در مورد آنان قرار منع پیگرد یا موقوفیتعقیب صادر گردیده، وفق قانون تخلفات اداری مورد رسیدگی قرار داده و رأی لازم صادر نمایند.ماده 27
ماده 27
- اعطای گروه و پایههای کسر شده قبل از انقضای مدت محکومیت به کارمندانی که قبلاً بر اساس آراء هیأتهای بازسازی یا رسیدگی بهتخلفات اداری به تنزل گروه و پایه محکوم شدهاند و همچنین انتصابات کارمندانی که در اجرای قانون بازسازی به تغییر رسته محکوم شدهاند در رستهایکه قبلاً اشتغال داشتهاند به شرط رضایت از خدمات آنان و تأیید هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری مربوطه مجاز خواهد بود.ماده 28
ماده 28
- در صورتی که متهم به آراء قطعی صادره توسط هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری اعتراض داشته باشد، میتواند حداکثر ظرف یک ماهپس از ابلاغ، به دیوان عدالت اداری شکایت نماید. در غیر این صورت رأی قابل رسیدگی در دیوان نخواهد بود.ماده 29
ماده 29
- به منظور نظارت بر حسن اجرای این قانون و مقررات انضباطی مشابه در دستگاههای موضوع تبصره ماده 24 و برای ایجاد هماهنگی درکار هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری و هیأتها و یا کمیسیونهای مشابه در کلیه دستگاههای اجرایی کشور، هیأتی از بین نمایندگان وزراء و بالاترین مقامسازمانهای مستقل دولتی به عنوان رابط تعیین میگردند و دو نماینده از شورای عالی قضایی به ریاست دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشورتشکیل خواهد شد.هیأت مذکور در صورت مشاهده موارد زیر از سوی هر یک از هیأتهای بدوی یا تجدید نظر دستگاههای مزبور، آن را منحل و یا تمام یا بعضی ازتصمیمات آن را با ذکر دلیل ابطال مینماید.
ماده 30
ماده 30
- اعمال مجازات شدیدتر نسبت به آراء غیر قطعی هیأتهای بدوی و یا آراء نقض شده توسط دیوان عدالت اداری با توجه به مستندات جدیدپس از رسیدگی در هیأت تجدید نظر با توجه به کلیه جوانب امر بلامانع است.ماده 31
ماده 31
- اصلاح یا تغییر آراء قطعی هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری صرفاً در مواردی که هیأت به اتفاق یا اکثریت مطلق آراء یقین پیدا کند کهمفاد حکم صادره از لحاظ موازین قانونی مخدوش میباشد، پس از تأیید هیأت عالی نظارت در خصوص مورد امکانپذیر است.ماده 32
ماده 32
- هر گاه برای عضویت در هیأت رسیدگی به تخلفات اداری پست سازمانی پیشبینی نشده باشد، انجام وظیفه به هر عنوان در هیأتها تصدیدو پست سازمانی محسوب نخواهد شد.ماده 33
ماده 33
- آییننامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این قانون وسیله سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و بهتصویب هیأت وزیران خواهد رسید.ماده 34
ماده 34
- از تاریخ تصویب آییننامه اجرایی این قانون کلیه قوانین و مقررات مغایر لغو میگردد و پروندههایی که در هیأتهای پاکسازی و بازسازی ورسیدگی به تخلفات اداری گذشته منجر به صدور رأی قطعی نگردیده و یا توسط دیوان عدالت اداری نقض شده باشد، برای رسیدگی و صدور رأیقطعی به هیأتهای بدوی و تجدید نظر موضوع این قانون ارسال خواهد شد.موخره
قانون فوق مشتمل بر سی و چهار ماده و نوزده تبصره طبق اصل هشتادو پنجم قانون اساسی در جلسه روز دوشنبه بیست و پنجم اسفند ماه یکهزار و سیصد و شصت و پنج بتصویب کمیسیون مشترک استخدام و قضائی مجلس شورای اسلامی رسیده و شورای محترم نگهبان آنرا در تاریخ 18 /1 /1366 تأیید نموده است و برای مدت پنج سال از تاریخ تصویب بصورت آزمایشی قابل اجراء است .
امضاء
رییس مجلس شورای اسلامی - اکبر هاشمی
اسناد مرتبط
مقررات، آراء و نظرات
- اجازه مشارکت و سرمایه گذاری به شرکت تکنیپ مقیم فرانسه به منظور طراحی ، مهندسی و ساخت و تجهیز تاسیسات نفت ، گاز و پتروشیمی در شرکت نارگان (1381/03/22)
- اجازه سرمایه گذاری به شرکت خدمات هوائی پست و مخابرات پیام برای اجرای طرح تکمیل فرودگاه پیام از محل منابع داخلی شرکت مخابرات ایران (1379/10/03)
- اجازه برگزاری پنجمین همایش بین المللی تازه های درماتولوژی و جراحی پوست و پلاستیک توسط انجمن متخصصان پوست و مرکز آموزش و پژوهش بیماریهای پوست و جذام 0 (1379/05/26)
- رأی شماره 135 مورخ 1371/06/28 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر نفی صلاحیت دیوان نسبت به رسیدگی به شکایات استخدامی کارگران تابع قانون کار ناظر به صلاحیت مراجع پیشبینی شده در این قانون نسبت به رسیدگی به اختلافات کارگران و کارفرمایان (وحدت رویه) (1371/06/28)
- رأی شماره 130 مورخ 1371/06/28 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص ابطال فعل «شده» مندرج در بند «7» دستورالعمل سازمان امور اداری و استخدامی کشور ناظر به تسری حکم مربوط به بازخریدی یا بازنشستگی موضوع تبصره «3» قانون اصلاح تبصره یک ماده (74) قانون استخدام کشوری و تبصره های الحاقی به سایر مستخدمین بازنشسته (1371/06/28)
- رأی شماره 98 مورخ 1371/06/03 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر اعتبار قانونی انفصال موقت شاکی به مدت یکسال با وجود صدور احکام تبرئه از سوی مراجع قضایی مستند به مواد (1) و (4) و قسمت اخیر ماده (25) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25 (وحدت رویه) (1371/06/03)
- رأی شماره 38 مورخ 1370/04/18 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر عدم اعتبار قانونی حکم صادره از سوی هیأت تجدید نظر دادگاه اداری و رسیدگی مجدد در هیأت تجدیدنظر تخلفات اداری، مستند به ماده (59) قانون بازسازی نیروی انسانی مصوب 1360/07/05 و تفسیر آن و ماده (26) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25 (وحدت رویه) (1370/04/18)
- رأی شماره 240 مورخ 1369/12/07 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر عدم استحقاق شاکی نسبت به دریافت حقوق ایام تعلیق و بازنشستگی به جهت عدم تحصیل «حکم برائت» و انفصال دائم از خدمات دولتی، مستند به ماده (27) قانون اصلاح قانون هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/07/02 و ماده (26) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25 (وحدت رویه) (1369/12/07)
- رأی شماره 149 مورخ 1369/06/19 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر اعتبار قانونی حکم آماده به خدمت هیأت پاکسازی در مورد کارکنان وزارت دادگستری مستند به لایحه قانونی راجع به الغاء لایحه قانونی اصلاح سازمان اداری وزارت دادگستری مصوب 1359/02/31 و ماده واحده لایحه قانونی راجع به آماده بخدمت نمودن مستخدمین رسمی شاغل دارای پرونده استخدامی تحت رسیدگی کمیته پاکسازی مصوب 1359/04/04 شورای انقلاب و ماده (18) قانون بازسازی مصوب 1360/07/05 (وحدت رویه) (1369/06/19)
- رأی شماره 47 مورخ 1369/02/27 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر عدم اعتبار قانونی حکم انفصال مستخدم و لزوم پرداخت حقوق و مزایای مربوطه مستند به ماده (59) قانون بازسازی نیروی انسانی وزارتخانه ها مصوب 1360/07/05 و تفسیر ماده مذکور (وحدت رویه) (1369/02/27)
- رأی شماره 40 و 41 مورخ 1369/02/25 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر اعتبار قانونی حکم آماده به خدمت شاکی و استحقاق وی نسبت به «دریافت حقوق و مابهالتفاوت آن در مدت آماده به خدمت»، مستند به قسمت اخیر تبصره «1» ماده (26) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25 (وحدت رویه) (1369/02/25)
- رأی شماره 24 و 25 مورخ 1369/02/06 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی شماره 73 مورخ 1363/02/04 شعبه چهاردهم دیوان عدالت اداری مبنی بر اعتبار قانونی احکام آماده به خدمت مستخدمین رسمی در فاصله زمانی 1359/06/06 تا تاریخ تصویب قانون بازسازی نیروی انسانی وزارتخانه ها مصوب 1360/07/05 مستند به حکم تبصره «1» ماده (26) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25(وحدت رویه) (1369/02/06)
- رأی شماره 103 مورخ 1368/11/05 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی شماره 106 مورخ 1363/02/18 شعبه هفتم دیوان بر مبنای رأی وحدت رویه شماره 94 مورخ 1363/08/09 هیأت عمومی دیوان مبنی بر اعتبار قانونی احکام آماده به خدمت مستخدمین رسمی در فاصله زمانی 1359/06/06 تا تاریخ تصویب قانون بازسازی نیروی انسانی وزارتخانه ها مصوب 1360/07/05 مستند به تبصره «1» ماده (26) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25(وحدت رویه) (1368/11/05)
- رأی شماره 101 مورخ 1368/10/28 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر نقض آراء هیأتهای بدوی و تجدید نظر بازسازی ادارات در مورد حکم بازخریدی مستخدم مستند به مواد (11) و (45) قانون بازسازی نیروی انسانی مصوب 1360/07/05 (وحدت رویه) (1368/10/28)
- انتصاب برادر سید فخرالدین پیشوایی بعنوان عضویت هیات عالی نظارت موضوع ماده 31 قانون هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری (1368/10/06)
- رأی شماره 62 مورخ 1368/08/08 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر عدم اعتبار قانونی حکم انفصال بر طبق قانون هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری در مورد کارکنان شرکت ملی فولاد ایران به جهت تبعیت شرکت مزبور از مقررات انضباطی خاص خود مستند به تبصره ذیل ماده (19) قانون اصلاح قانون هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/07/02 و تبصره ذیل ماده (24) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25 (وحدت رویه) (1368/08/08)
- رأی شماره 65 مورخ 1368/08/08 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر اعتبار قانونی حکم انفصال از خدمت بر اساس آئین نامه استخدامی شرکت شرکت صنایع مس ایران به جهت تبعیت شرکت مزبور از مقررات انضباطی خاص خود مستند به تبصره ذیل ماده (19) قانون اصلاح قانون مزبور مصوب 1365/07/02 و تبصره ذیل ماده (24) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25 (وحدت رویه) (1368/08/08)
- رأی شماره 60 مورخ 1368/08/01 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده شعبه دهم دیوان مبنی بر نقض حکم قطعی هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری موضوع تبصره «1» اصلاحی ماده (28) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25 دائر بر عدم وجود اختیار و فعل مستخدم نسبت به غیبت ناشی از بازداشت از طرف مقامات قضائی و منصرف از مصادیق «غیبت غیر موجه» موضوع ماده (18) قانون هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1362/12/09 و ماده (23) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25(وحدت رویه) (1368/08/01)
- الحاق نام سازمان تامین اجتماعی به اسامی دستگاههای موضوع ماده 2 آئین نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات اداری (1368/04/03)
- رأی شماره 19 مورخ 1368/03/29 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر اعتبار قانونی حکم آماده به خدمت صادره به استناد تبصره «2» ماده (36) قانون استخدام کشورﻯ مصوب 1345/03/31 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن(وحدت رویه) (1368/03/29)
- تصویبنامه راجع به الحاق سازمان زندانها و بازرسی کل کشور به تبصره( 1) ماده 2 آئیننامه اجرائی قانون رسیدگی به تخلفات اداری (1368/02/18)
- تعیین برادران احمد مقصود پیشه و محمدباقر کریمیان نوکابادی بعنوان عضو هیات عالی رسیدگی به تخلفات اداری (1367/08/29)
- آئیننامه تبصره 2 ماده 10 قانون رسیدگی به تخلفات اداری (1367/02/11)
- رأی شماره 64 مورخ 1366/10/14 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر اعتبار قانونی احکام آماده به خدمت صادره از سوی مقامات اجرایی در فاصله زمانی قانون پاکسازی تا تاریخ اجرای قانون بازسازی نیروی انسانی وزارتخانه ها مصوب 1360/07/05 مستند به تبصره «1» ماده (26) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25 (وحدت رویه) (1366/10/14)
- رأی شماره 21 مورخ 1366/06/23 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انطباق قانونی رأی صادر شده مبنی بر اعتبار قانونی احکام مدت آماده به خدمت و یا برکناری از خدمت مستخدمین از سوی مقامات اجرایی و تأدیه حقوق و مزایای مستخدمین طی مدت مزبور به تصریح تبصره «1» ماده (26) قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365/12/25 (وحدت رویه) (1366/06/23)
- پرداخت قیمت مخابرات تلگرافی ریاست وزراء (1303/11/25)
- معافیت گمرکی یکدستگاه ماشین پارچه بافی وارده توسط استاد غلام نساج یزدی (1303/08/10)
وضعیتهای تنقیحی
اثرگذار بر
- قانون رسیدگی به تخلفات اداری (1365/12/25)
- قانون فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه شوراها و شهرداری ها (1400/11/10)
- قانون فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه احزاب سیاسی (1400/11/17)
اثرپذیر از
- قانون بودجه سال 2536 [1356] کل کشور (1355/12/26)
- قانون رسیدگی به تخلفات اداری (1365/12/25)