اساسنامه شرکت عمران شهرهای جدید (مادرتخصصی)

نوع قانون

مقرره -

مرجع تصويب

هیات وزیران

تاریخ سند تصويب

-

شماره ابلاغ

215292/ت40122 هـ

مرجع ابلاغ

معاون اول رئیس جمهور

شماره روزنامه رسمي

18927

آخرین وضعیت

1403/04/24

طبقه بندی

ندارد

تاريخ تصويب

1388/09/29

شماره سند تصویب

-

تاریخ ابلاغ

1388/11/21

تاريخ اجرا

1388/12/18

تاریخ روزنامه رسمي

1388/12/02

تاریخ انتشار

-

متن کامل قانون

مقدمه

هیأت وزیران در جلسات مورخ 14/4/1388 ‏و 29/9/1388 ‏بنا به پیشنهاد شماره 02/100/12170‏ مورخ 22/3/1387 ‏وزارت مسکن و شهرسازی و به استناد ماده (7) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1383- «‏اساسنامه شرکت عمران شهرهای جدید (مادرتخصصی)» را به شرح زیر اصلاح نمود:

فصل اول

- کلیات و سرمایه

ماده 1

- شرکت عمران شهرهای جدید (مادرتخصصی) که در این اساسنامه به اختصار «شرکت» نامیده می شود، شرکتی است دولتی تابع وزارت مسکن و شهرسازی و مرکز آن در تهران و دارای شرکت های وابسته (زیرمجموعه) می باشد و می تواند در صورت لزوم و حسب مورد با تصویب مجمع عمومی، به منظور ایجاد شهرهای جدید در کشور وفق مقررات مربوط، شرکت یا شرکت های وابسته (زیرمجموعه) پس از طی مراحل قانونی تأسیس و یا از طریق ایجاد شعب یا نمایندگی اقدام نماید.

ماده 2

- شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی بوده و طبق این اساسنامه اداره ‏می شود.

ماده 3

- هدف از تشکیل شرکت، راهبری و ساماندهی فعالیت های تصدی دولت در زمینه های زیر می باشد:

بند ‏الف

- بررسی نیازها و تقاضاهای بالقوه و امکان سنجی برای توزیع متناسب جمعیت و اشتغال در سطح کشور و سرریز جمعیتی کلان شهر های کشور در نقاط مورد نظر براساس طرح های کالبدی ملی و منطقه ای و ناحیه ای به منظور پیشگیری از توسعه بی رویه شهرهای بزرگ و استفاده بهینه از منابع آب و خاک و انرژی.

بند ‏ب

- تکمیل و اصلاح شبکه مراکز جمعیتی و مدیریت ایجاد مناطق جمعیتی برنامه ریزی شده و جلوگیری از ایجاد حاشیه نشینی در کلان شهرها و همچنین جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی پیرامون شهرهای مذکور و فراهم ساختن زمینه های کاهش آلودگی های زیست محیطی.

بند ‏ج

- کمک به اجرای کمی و کیفی برنامه های توسعه مسکن و ایجاد تعادل در بازار مسکن و ایجاد بستر مناسب برای احیای ارزش های شهرسازی و معماری ایرانی - اسلامی.

بند ‏د

- برنامه ریزی جامع کنترل و نظارت و پیگیری وظایف حاکمیتی دولت برای ایجاد شهرهای جدید، شهرک ها و باغ شهرها در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرهای کشور و تأمین زیر بناها و زیرساخت های آن ها در چارچوپ سیاست های وزارت مسکن و شهرسازی و مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و جذب سرمایه گذاری بخش های خصوصی و تعاونی و غیردولتی در جهت تحقق اهداف فوق و همچنین هدایت، حمایت و نظارت بر ساخت و سازهای بخش های مذکور در شهر های جدید، شهرک ها و باغ شهرها.

ماده 4

- موضوع فعالیت و وظایف شرکت عبارت است از:

بند 1

- ساماندهی، راهبری و مدیریت ایجاد شهرها یا شهرک های جدید در کشور با توجه به مطالعات و یا طرح های کالبدی ملی و منطقه ای و ناحیه ای که به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده یا می رسد.

تبصره 1

- منظور از شهر جدید در این اساسنامه، به استناد ماده یک قانون ایجاد شهرهای جدید نقاط جمعیتی است که در چهارچوب طرح مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خارج از محدوده و حریم شهرها (هر کدام که بزرگتر باشد) برای اسکان حداقل سی هزار نفر به اضافه ساختمان ها و تأسیسات مورد نیاز عمومی، خدماتی، اجتماعی و اقتصادی سا کنان آن پیش بینی ‏می شود.

تبصره 2

- منظور از شهرک در این اساسنامه شهرک های مسکونی و یا غیرمسکونی با عملکرد خاص مانند توریستی، تفریحی، فصلی، زیارتی و غیره (به استثنای شهرک های صنعتی) خارج از محدوده و حریم شهرها است که به موجب ماده (7) ‏قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن - مصوب1353 ‏- ، آیین نامه استفاده از اراضی و احداث بنا و تأسیسات در خارج از محدوده و حریم شهرها و آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح های توسعه و عمران محلی، ناحیه ای، منطقه ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور، مدیریت ایجاد و ‏احداث آنها (توسط بخش دولتی یا غیر دولتی) و نظارت بر رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری کشور در آنها، از وظایف وزارت مسکن و شهرسازی شناخته شده است.

بند 2

- مطالعه و بررسی طرح های کالبدی ملی، منطقه ای و ناحیه ای مصوب و پیشنهاد نقاط جمعیتی جدید دارای توجیه اقتصادی به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با رعایت ماده (6) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن.

بند 3

- ‏صدور مجوز احداث شهر جدید یا شهرک یا باغ شهر در چارچوب مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران.

بند 3

- مدیریت تهیه طرح های جامع و تفصیلی شهرهای جدید و نقشه های تفکیکی اراضی و تغییرات بعدی آنها و نقشه های اجرایی شهرک ها و باغ شهرها که حسب مورد از طریق شهرک های وابسته (زیرمجموعه) یا بخش خصوصی یا تعاونی تهیه می شود در چارچوب قانون ایجاد شهرهای جدید و آیین نامه ها و دستورا لعمل های مربوط به ایجاد و احداث شهر جدید و شهرک.

بند 4

- مدیریت و نظارت بر آماده سازی، احداث بنا و تأسیسات و تجهیزات شهری و خدماتی و تولیدی و تجاری که از طریق شرکت های وابسته (زیرمجموعه) اجرا می شود.

بند 5

- مدیریت و نظارت بر بهره برداری و اداره تأسیسات ایجاد شده در هر یک از شهرهای جدید یا شهرک ها که از طریق شرکت های وابسته (زیرمجموعه) ایجاد شده حسب مورد تا زمان تصدی سازمان های مربوط یا تحویل آن به سازمان مالکان شهرک.

بند 6

- انواع مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی و خارجی، دولتی و غیر دولتی و تحصیل وام از مؤسسات اعتباری و پولی و سیستم بانکی با رعایت قوانین و مقررات مربوط و از طریق شرکت های وابسته (زیر مجموعه).

بند 7

- عقد قرارداد برای استفاده از خدمات مشورتی مؤسسات و شرکت های داخلی و خارجی برابر قوانین و مقررات مربوط.

بند 8

- صدور مجوزها و اعمال ضوابط و استانداردهای احداث و ایجاد تأسیسات در هر یک از شهرهای جدید یا شهرک ها براساس قوانین و مقررات مربوط.

بند 9

- حفظ حقوق و اعمال مالکیت دولت نسبت به اراضی متعلق به دولت در هر یک از شهرهای جدید یا حریم آنها و شهرک ها از طریق شرکت های وابسته (زیرمجموعه).

بند 10

- نظارت و کنترل بر حفظ و حراست اراضی و مستحدثات، فروش و نقل و انتقال املاک و واحدهای مسکونی، تجاری و تولیدی، (صنعتی، کارگاهی خدماتی و غیره) در چهارچوب ضوابط و مقررات مربوط و از طریق شرکت های وابسته (زیرمجموعه).

بند 11

- نظارت بر عملکرد شرکت های وابسته (زیرمجموعه) و متقاضیان احداث شهر جدید یا شهرک و کنترل و هدایت آنها به منظور اجرای صحیح طرح های جامع و تفصیلی یا نقشه های اجرایی مربوط و انجام سایر وظایف محوله.

بند 12

- ‏فراهم نمودن امکانات و زمینه های لازم برای جلب متقاضیان غیر دولتی برای ایجاد یا مشارکت در ایجاد شهرهای جدید و شهرک ها با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

بند 13

- مدیریت تجهیز منابع داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در پروژه های شهرهای جدید یا شهرک ها ، از قبیل انتشار اوراق مشارکت، تضمین یا اخذ تسهیلات برای اجرای تأسیسات زیر بنایی و غیره در قالب قوانین و مقررات مربوط.

بند 14

- تأمین خدمات پشتیبانی و فنی تخصصی به شرکت های تابعه (زیر مجموعه).

بند 15

- اجرای سایر موارد ارجاعی یا تفویضی مرتبط از طرف وزیر مسکن و شهرسازی مرتبط با موضوع فعالیت شرکت مادر تخصصی و این اساسنامه و سایر قوانین و مقررات مربوط.

ماده 5

- سرمایه شرکت مبلغ یکصد و هیجده میلیارد و پانصد و هشتاد و سه میلیون (000/000/583/118) ریال است که به (583/118) سهم یک میلیون ریالی تقسیم و کلاً متعلق به دولت و از محل بهای اسمی اراضی دولتی واگذار شده به شرکت تأمین گردیده است.

فصل دوم

- ارکان شرکت

ماده 6

- ارکان شرکت به شرح زیر است:

بند الف

- مجمع عمومی

بند ب

- هیأت مدیره و مدیرعامل

بند ‏ج

- بازرس (حسابرس)

ماده 7

- نمایندگی سهام دولت در مجمع عمومی با وزیران مسکن و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور است. ریاست مجمع عمومی با ‏وزیر مسکن و شهرسازی است و جلسات مجامع عمومی عادی و به طور فوق العاده با حضور سه عضو رسمیت یافته و تصمیمات با دو رأی موافق معتبر است.

ماده 8

- مجمع عمومی عادی حداقل سالی دو بار به دعوت کتبی رییس مجمع عمومی یا رییس هیأت مدیره یا مدیرعامل برای تصویب صورت های مالی شرکت و برنامه و بودجه سال بعد شرکت و رسیدگی به سایر موضوعات مذکور در دستور جلسه تشکیل خواهد شد. مجمع عمومی عادی ممکن است در صورت لزوم به طور فوق العاده نیز تشکیل شود. دستور جلسات به همراه ضمایم باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل جلسه برای اعضای مجمع عمومی ارسال شود.

ماده 9

- مجمع عمومی فوق العاده و مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به تقاضای هر یک از اعضای مجمع عمومی، رییس هیأت مدیره، مدیرعامل و یا بازرس و به دعوت رییس مجمع عمومی، رییس هیأت مدیره یا مدیرعامل و با حضور رییس مجمع عمومی تشکیل می گردد.

ماده 10

- وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی به شرح زیر است:

بند 1

- تعیین و تصویب خط مشی کلی و اهداف و برنامه های شرکت.

بند 2

- رسیدگی به گزارش و عملکرد هیأت مدیره و گزارش بازرس (حسابرس) و اتخاذ تصمیم نسبت به صورت های مالی شرکت و صورت های مالی تلفیقی شرکت و تقسیم سود ویژه شرکت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

بند 3

- تصویب بودجه سالانه شرکت و تغییرات آن با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

بند 4

- تصویب جابجایی اعتبار و درآمد بین شرکت های وابسته (زیرمجموعه) برای کمک به شرکت های وابسته (زیرمجموعه) زیان دیده و تأمین هزینه های شرکت بنا به پیشنهاد هیأت مدیره.

بند 5

- تصویب تشکیلات شرکت و ایجاد شرکت های وابسته (زیرمجموعه) بنا به پیشنهاد هیأت مدیره و با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

بند 6

- تصویب ایجاد شعبه یا نمایندگی در مناطق مورد نیاز.

بند 7

- ‏اتخاذ تصمیم درباره آیین نامه های مالی و معاملاتی و استخدامی و سایر آیین نامه های ‏شرکت و تغییرات آن و ارایه پیشنهاد به هیأت وزیران برای تصویب.

بند 8

- انتخاب اعضای هیأت مدیره به پیشنهاد وزیر مسکن و شهرسازی.

بند 9

- انتخاب بازرس (حسابرس) شرکت طبق قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی- مصوب 1372- و تعیین حق الزحمه وی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

بند 10

- ‏تعیین حقوق و مزابای اعضای هیأت مدیره در حدودی که شورای حقوق و دستمزد تعیین می کند و پاداش آنان با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

بند 11

- ‏انتخاب روزنامه کثیرالانتشار برای انتشار آگهی های شرکت .

بند 12

- ‏تأیید پیشنهاد هیأت مدیره در مورد واگذاری انحلال، ادغام و تجدید ساختار شرکت های وابسته (زیرمجموعه) و ارائه پیشنهاد به مراجع مربوطه برای سیر مراحل قانونی.

بند 13

- تصویب و ابلاغ ضوابط مشخص سرمایه گذاری توسط شرکت های تابعه (زیرمجموعه) مطابق قوانین و مقررات مربوط.

بند 14

- ‏اتخاذ تصمیم درباره مواردی که رییس مجمع عمومی و یا هیأت مدیره با رعایت قوانین و مقررات مربوط در ارتباط با شرکت به مجمع عمومی پیشنهاد نمایند.

بند 15

- تصویب انواع مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی و خارجی، دولتی و غیردولتی، ئجهیز منابع داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در پروژه های شهر جدید و همچنین انتشار اوراق مشارکت و تضمین اخذ تسهیلات از مؤسسات اعتباری پولی و سیستم بانکی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ماده 11

- وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده به شرح زیر است:

بند 1

- بررسی و تأیید پیشنهاد تغییرات در مواد اساسنامه برای تصویب هیأت وزیران.

بند 2

- اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش و کاهش سرمایه شرکت و پیشنهاد به هیأت وزیران برای تصویب.

بند 3

- ‏بررسی و تأیید پیشنهاد انحلال شرکت برای تصویب هیأت وزیران و تعیین مدیران تصفیه.

تبصره

تبصره تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده با دو رأی موافق که متضمن رأی وزیر مسکن و شهرسازی باشد معتبر است.

ماده 12

- هیأت مدیره شرکت متشکل از پنج عضو اصلی است، رییس هیأت مدیره و مدیر عامل عنوان معاون وزیر مسکن و شهرسازی را خواهد داشت. مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره به پیشنهاد رییس مجمع عمومی و تصویب مجمع یادشده به مدت سه سال انتخاب و منصوب می گردند و تا تجدید انتخابات در مقام خود باقی خواهند ماند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است. در صورت بازنشستگی، استعفا، عزل، فوت و یا هر دلیل دیگر که ادامه فعالیت هریک از اعضای هیأت مدیره غیرممکن گردد، جانشین آنان به ترتیب فوق تعیین می شود. عزل هریک از اعضای هیأت مدیره شرکت از اختیارات مجمع عمومی می باشد.

تبصره

تبصره اعضای هیأت مدیره شرکت مادر به عنوان امین سهام شرکت عمران شهرهای جدید در مجمع عمومی شرکت های وابسته (زیرمجموعه) بوده و رییس هیأت مدیره شرکت مادر رییس مجمع عمومی شرکت های وابسته (زیرمجموعه) نیز می باشد.

ماده 13

- تصدی هر نوع سمت دیگر اعم از موظف و غیرموظف در سایر شرکت های مادرتخصصی و شرکت های وابسته (زیرمجموعه) به آنها توسط اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت و شرکت های وابسته (زیرمجموعه) ممنوع است.

ماده 14

- هیأت مدیره در حدود موضوع فعالیت شرکت و مقررات این اساسنامه به جز مواردی که اخذ تصمیم در مورد آنها در صلاحیت خاص مجمع عمومی است دارای اختیارات لازم برای اجرای وظایف مصرح در اساسنامه، از جمله وظایف زیر می باشد:

بند 1

- تهیه و پیشنهاد طرح تشکیلات شرکت برای تصویب مجمع عمومی در چارچوپ قوانین و مقررات مربوط.

بند 2

- تهیه و پیشنهاد آیین نامه های مالی و معاملاتی و استخدامی و رفاهی شرکت و سایر آیین نامه ها برای اتخاذ تصمیم توسط مجمع عمومی.

بند 3

- پیشنهاد صلح دعاوی یا ارجاع امر به داوری و تعیین داوری با حق صلح و سازش یا بدون آن و استرداد دعاوی برای تصویب مجمع عمومی (با رعایت اصل یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران).

بند 4

- تعیین حقوق و مزایای مدیرعامل در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط در صورتی که عضو ‏هیأت مدیره نباشد.

بند 5

- تهیه گزارش عملکرد سالانه، صورت های مالی شرکت و صورت های مالی تلفیقی شرکت برای تصویب مجمع عمومی که باید ظرف مهلت قانونی در اختیار بازرس (حسابرس) و اعضای مجمع عمومی قرار گیرد.

بند 6

- تهیه گزارش بودجه سالانه شرکت با لحاظ درصد جابجایی اعتبارات و درآمد شرکت های وابسته (زیرمجموعه) و درصد مورد نیاز جهت تأمین هزینه های شرکت مادر برای تصویب مجمع ‏عمومی.

بند 7

- ‏تهیه و ابلاغ دستورالعمل ها و روش های اجرایی لازم با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

بند 8

- ‏بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد چگونگی دریافت یا پرداخت تسهیلات اعتباری با رعایت قوانین و مقررات مربوط و بودجه مصوب پس از تصویب مجمع عمومی.

بند 9

- اتخاذ تصمیم نسبت به خرید هرگونه لوازم و اموال منقول و غیر منقول که برای اجرای وظایف محوله لازم باشد و همچنین معاوضه اموال و اراضی و ساختمان های ملکی شرکت برای رفع نیازهای شرکت در چهارچوب بودجه مصوب با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

بند 10

- خرید و تملک اراضی و املاک مورد نیاز شهرهای جدید یا شهرک ها طبق قوانین و مقررات مربوط و اعمال روش های معاوضه یا مشارکت با مالکین.

بند 11

- اتخاذ تصمیم درخصوص انجام تعهدات در راستای وظایف شرکت یا شرکت های وابسته (زیرمجموعه) با استفاده از روش های معاوضه و تهاتر در چارچوپ قوانین و مقررات مربوط.

بند 12

- اتخاذ تصمیم درخصوص اعطای تخفیف در واگذاری زمین و مسکن در موارد ضروری و ‏استثنایی در چارچوپ قوانین و مقررات مربوط.

بند 13

- تصویب قیمت اراضی مورد خریداری شرکت خریداری می شود.

بند 14

- پیشنهاد مدیرعامل به مجمع عمومی.

بند 15

- پیشنهاد ضوابط مشخص سرمایه گذاری توسط شرکت تابعه (زیرمجموعه) به مجمع عمومی برای تصویب با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

بند 16

- اتخاذ تصمیم درخصوص هر نوع مشارکت و سرمایه گذاری و تضمین شرکت های وابسته جهت اخذ وام و تسهیلات براساس چارچوب سیاست های کلی مورد نظر مصوبات مجمع عمومی.

بند 17

- ‏بررسی اعتبارات و درآمدهای شرکت های وابسته (زیرمجموعه)، تعیین شرکت های زیان ده و پیشنهاد درصد های لازم به منظور جابجایی اعتبارات و درآمد و تأمین هزینه های شرکت مادر به مجمع عمومی برای تصویب.

بند 18

- تهیه طرح جامع شهرهای جدید از طریق شرکت های وابسته (زیرمجموعه) و ارایه آن به شورای عالی شهرسازی و معماری برای تصویب.

بند 19

- ارایه طرح های تفصیلی شهرهای جدید و نقشه های اجرایی شهرک ها و باغ شهرها همچنین نقشه های تفکیکی زمین های داخل شهرهای جدید و شهرک ها و باغ شهرها و تغییرات بعدی آنها به مراجع صالح برای تصویب.

بند 20

- اتخاذ تصمیم در مورد ایجاد شهر جدید یا شهرک از طریق انتخاب مجری.

بند 21

- پیشنهاد انتشار اوراق مشارکت و یا تحصیل وام از مؤسسات اعتباری و پولی و سیستم بانکی در قالب قوانین و مقررات مربوط به مجمع عمومی برای تصویب.

بند 22

- داشتن نمایندگی سهام و انجام وظایف مجمع عمومی شرکت های وابسته (زیرمجموعه) از جمله موارد مندرج در بندهای آتی.

بند 23

- ‏تصویب سیاست ها و خط مشی های شرکت های وابسته (زیرمجموعه) در چارچوب مصوبات مجمع عمومی.

بند 24

- تصویب اساسنامه شرکت های وابسته (زیرمجموعه) و اصلاحات و ارایه آن جهت تصویب در مراجع ذی صلاح قانونی.

بند 25

- عزل و نصب اعضای هیأت مدیره و همچنین تعیین بازرس (حسابرس) شرکت های وابسته (زیرمجموعه) وفق قوانین و مقررات مربوط.

بند 26

- تعیین حقوق و مزایا و پاداش اعضای هیأت مدیره شرکت های وابسته (زیرمجموعه) و حق الزحمه بازرس (حسابرس) با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

بند 27

- بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملکرد و صورت های مالی و بودجه سالانه شرکت های وابسته (زیر مجموعه).

بند 28

- ‏پیشنهاد ادغام یا انحلال یک یا چند شرکت وابسته (زیرمجموعه) به مجمع عمومی شرکت.

بند 29

- نظارت بر عملکرد شرکت های وابسته (زیرمجموعه) و اخذ گزارش های آماری، صورت حساب های مالی و محاسباتی و بررسی آنها به منظور تأیید و یا ارایه طریق و انجام اصلاحات و اتخاذ تصمیمات لازم.

بند 30

- طراحی و ارایه برنامه های آموزشی به منظور ارتقاء توانایی های کادر مدیریت در شرکت های وابسته (زیرمجموعه) در چارچوب قوانین و مقررات ذی ربط.

بند 31

- آماده سازی شرکت های وابسته (زیرمجموعه) قابل واگذاری برای فروش و پیشنهاد به مجمع عمومی برای تصویب.

بند 32

- اصلاح ساختار، پیشنهاد قیمت پایه فروش طبق مقررات مربوط، پیشنهاد برنامه زمان بندی فروش شرکت های قابل واگذاری، ارایه اطلاعات کامل مالی و سایر اطلاعات مربوط و مستندات و مدارک مرتبط با تعیین قیمت پایه به سازمان خصوصی سازی با تأیید مجمع عمومی.

ماده 15

- جلسات هیأت مدیره با حضور رییس هیأت مدیره و حداقل دو نفر از اعضا رسمیت داشته و تصمیمات متخذه با حداقل سه رأی موافق معتبر است و تصمیمات با ذکر نظر اقلیت در دفتر مخصوص ثبت و به امضای اعضای حاضر در جلسه می رسد.

ماده 16

- رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت بالاترین مقام اجرایی و اداری شرکت بوده و بر کلیه شرکت های زیرمجموعه نظارت دارد و مسؤول حسن جریان کلیه امور و حفظ حقوق و منافع و اموال و سرمایه شرکت می باشد و برای اداره امور شرکت و اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیأت مدیره دارای هرگونه حقوق و اختیارات قانونی بوده و نمایندگی شرکت و دولت را در مقابل کلیه مراجع و مقامات قضایی، کشوری و لشگری و سازمان ها و مؤسسات و نهادها و بنیادها با حق توکیل دارد.

ماده 17

- مدیرعامل شرکت در حدود اختیاراتی که توسط هیأت مدیره به او تفویض شده ‏است، نماینده شرکت محسوب می شود و از طرف شرکت حق امضاء دارد.

ماده 18

- اهم وظایف مدیر عامل به شرح زیر است:

بند 1

- اجرای مصوبات و تصمیمات هیأت مدیره و مجمع عمومی.

بند 2

- تهیه، تنظیم و پیشنهاد خط مشی، برنامه عملیاتی و بودجه سالانه شرکت به هیأت مدیره.

بند 3

- تهیه و تنظیم صورت های مالی سالانه شرکت و ارایه آن به هیأت مدیره.

بند 4

- تعیین روش های اجرایی در چارچوپ مقررات و آیین نامه ها و ابلاغ به واحدهای مربوط.

بند 5

- تهیه و پیشنهاد آیین نامه های مالی، معاملاتی و استخدامی شرکت به هیأت مدیره.

بند 6

- تهیه و پیشنهاد تشکیلات تفصیلی شرکت به هیأت مدیره در چارچوپ مصوبات ‏مجمع عمومی.

بند 7

- نظارت بر حسن اجرای آیین نامه های شرکت و انجام اقدامات لازم برای حسن اداره امور شرکت در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.

بند 8

- عزل و نصب و ارتقای کارکنان شرکت، تعیین حقوق و دستمزد پاداش، ترفیع و تنبیه آنها براساس قوانین و مقررات مربوط.

بند 9

- اعمال نظارت های مالی و محاسباتی و حسابرسی و بازرسی کلیه قسمت های شرکت مستقیماً یا با تفویض اختیار به اعضای هیأت مدیره یا کارکنان شرکت.

بند 10

- مدیریت و نظارت بر بررسی گزارشات توجیهی و طرح مقدماتی احداث باغ شهر یا شهرک و صدور پروانه احداث شهرک یا باغ شهر و پروانه بهره برداری از آنها و سایر امور مربوط به شهرک ها در چارچوپ آیین نامه و دستورالعمل های مربوط.

بند 11

- نظارت و جلوگیری از تخلفات در احداث شهرهای جدید یا شهرک ها یا باغ شهرها و پیگیری متخلفین از طریق مراجع صالح.

بند 12

- امضا و صدور مجوز احداث شهر جدید یا شهرک.

بند 13

- ‏انجام سایر وظایفی که مطابق قوانین و مقررات مربوط، به عهده مدیرعامل محول شده یا می شود.

تبصره 1

- مدیر عامل به مسؤولیت خود می تواند بخشی از وظایف و اختیارات خود را به هر یک از کارکنان شرکت تفویض نماید.

تبصره 2

- در صورت انقضای مدت مدیریت مدیرعامل اقدامات وی تا تعیین مدیرعامل جدید نافذ و معتبر بوده و قدرت اجرایی خواهد داشت.

ماده 19

- افتتاح حساب در بانک ها، کلیه چک ها، اسناد، اوراق مالی، قراردادها و اسناد تعهد آور شرکت باید به امضای یکی از اعضای هیأت مدیره (به انتخاب هیأت مدیره) و رییس هیأت مدیره و مدیر عامل یا نماینده مجاز وی برسد. ضمناً کلیه چک ها علاوه بر امضای افراد یادشده باید امضای ذی حساب و یا نماینده وی را نیز داشته باشد.

تبصره

- کلیه مکاتبات اداری نیز با امضای مدیرعامل یا نماینده مجاز وی خواهد بود.

ماده 20

- بازرس (حسابرس) شرکت که از سازمان حسابرسی یا از حسابداران رسمی و مؤسسات حسابرسی موضوع قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران - مصوب 1372‏- می باشد، بر اجرای مقررات اساسنامه و آیین نامه های مربوط نظارت داشته و صورت های مالی شرکت را رسیدگی و گزارشات لازم را برای مجمع عمومی تهیه می نماید و نیز کلیه وظایف و اختیاراتی را که به موجب قانون تجارت به عهده بازرس محول است انجام می دهد. بازرس نسخه ای از گزارش خود را حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به مقامات و مراجع مربوط ارایه می نماید. بازرس با اطلاع رییس هیأت مدیره و مدیر عامل حق مراجعه به کلیه اسناد و مدارک شرکت را دارد بدون اینکه در عملیات اجرایی دخالت کند و یا انجام وظایفش موجب وقفه ای در عملیات شرکت شود.

فصل سوم

- سایر مقررات

ماده 21

- این شرکت و شرکت های وابسته (زیرمجموعه) از نظر سیاست ها، برنامه ها و سایر فعالیت های اجرایی تابع ضوابط و مقررات وزارت مسکن و شهر سازی می باشند.

ماده 22

- سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و در آخر اسفند ماه همان سال پایان می یابد، به استثنای اولین سال تأسیس شرکت که از تاریخ تشکیل شروع و آخر اسفند ماه همان سال ختم می گردد.

ماده 23

- حساب های شرکت در پایان اسفند ماه بسته می شود، صورت های مالی هر سال باید در مواعد مقرر قانونی به بازرس تسلیم شود.

ماده 24

- جابجایی اعتبارات و درآمد شرکت های وابسته (زیرمجموعه) و درصد مورد نیاز جهت تأمین هزینه های شرکت عنوان درآمد ندارد.

ماده 25

- سرمایه گذاری از منابع داخلی شرکت برای ایجاد فضاهای آموزشی خدماتی، فرهنگی و مذهبی در شهر های جدید به عنوان پیش پرداخت مالیات های شرکت مادر و هر یک از شرکت های وابسته (زیرمجموعه) به حساب مالیات های قطعی شده آنها منظور می شود.

ماده 26

- مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده براساس قوانین ومقررات مربوط از جمله قانون ایجاد شهر های جدید - مصوب 1380 ‏- و آیین نامه اجرایی قانون یادشده و قانون زمین شهری و آیین نامه اجرایی آن و سایر دستورالعمل های مربوط عمل خواهد شد.

موخره

اساسنامه به موجب نامه های شماره 35401/30/88 ‏مورخ 29/5/1388 ‏و شماره 37164/30/88 مورخ 1388/11/1شورای نگهبان به تأیید شورای یاد شده رسیده است.

امضاء

محمدرضا رحیمی - معاون اول رییس جمهور

دستگاه‌های مجری

وزارت مسکن و شهرسازی

گیرندگان رونوشت

اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی اداره کل حقوقی اداره کل قوانین و مقررات کشور دبیر خانه تشخیص مصلحت نظام دفتر رئیس جمهور دفتر رئیس قوه قضائیه دفتر معاون اول رئیس جمهور دفتر مقام معظم رهبری دفتر هیأت دولت دیوان محاسبات روزنامه رسمی

شبکه ارتباطات