مصوبه یکصد و نود و دومین جلسه شورای عالی اداری در خصوص برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم

نوع قانون

مقرره -

مرجع تصويب

شورای عالی اداری

تاریخ سند تصويب

-

شماره ابلاغ

98844

مرجع ابلاغ

معاون اول رئیس جمهور

شماره روزنامه رسمي

ندارد

آخرین وضعیت

-

طبقه بندی

ندارد

تاريخ تصويب

1403/10/05

شماره سند تصویب

-

تاریخ ابلاغ

1403/10/26

تاريخ اجرا

-

تاریخ روزنامه رسمي

-

تاریخ انتشار

1404/02/22

متن کامل قانون

مقدمه

شورای عالی اداری در یکصد و نود و دومین جلسه تاریخ 1403/10/05 به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور، در اجرای « سیاست های کلی نظام اداری - ابلاغی مقام معظم رهبری مد ظله العالی» و به منظور تسهیل اجرای فصل بیست و سوم «قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور» و به استناد ماده (115) قانون مدیریت خدمات کشوری، «برنامه اصلاح نظام اداری دوره چهاردهم » را مشتمل شش محور:

1- اصلاح ساختار و معماری کلان دولت؛

2- مدیریت سرمایه انسانی؛

3- توسعه دولت هوشمند؛

4-ارتقاء سلامت اداری و رفع زمینه های فساد؛

5-ارتقاء نظام مدیریت عملکرد و بهبود کیفیت خدمات؛

6-ارتقاء بهره وری.

به شرح پیوست (ممهور به مهر دبیرخانه شورای عالی اداری) با در نظر گرفتن تکالیف زیر تصویب نمود.

بند 1

دستگاه های اجرایی، حداکثر دو ماه پس از ابلاغ این تصویب نامه، برنامه عملیاتی اجرای تکالیف خود را با تعیین اهداف کمی، تدوین و پس از تأیید و ابلاغ سازمان اداری و استخدامی کشور اجرا نمایند.

تبصره: سازمان اداری و استخدامی کشور اطلاعات اجرای آن دسته از برنامه ها و اقدامات که در انطباق با احکام قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور است را در چهارچوب دستورالعمل « تهیه و تدوین برنامه اقدام ( عملیاتی ) برنامه هفتم پیشرفت، شماره 418411 تاریخ 1403/08/19 » گردآوری و در « سامانه نظارت برنامه هفتم پیشرفت » ثبت نماید.

بند 2

منابع لازم برای اجرای آن دسته از برنامه ها اقدامات دستگاه های اجرایی که در انطباق با احکام قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور است از محل اعتبارات آن قانون و ساز و کار مربوطه، تامین و در خصوص سایر برنامه ها و اقدامات، منابع لازم مطابق با برنامه های عملیاتی ابلاغی، در بودجه سنواتی پیش بینی شود.

بند 3

سازمان اداری و استخدامی کشور بسته آموزشی متولیان اجرای برنامه ( معاونین توسعه مدیریت و منابع، مدیران تحول اداری یا عناوین مشابه و سایر مدیران و کارشناسان واحدهای مربوط ) را تهیه و ابلاغ و با بهره گیری از ظرفیت مرکز آموزش مدیریت دولتی و سایر مراکز آموزشی، زمینه آماده سازی و ارتقاء توانمندی های متولیان اجرای برنامه را فراهم آورد.

بند 4

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاه های مسئول، با بهره گیری ظرفیت های فرهنگی و اطلاع رسانی کشور برای تبیین، ترویج و فرهنگ سازی از طریق اقداماتی از قبیل تولید محتوای تصویری و رسانه ای در فضای رسانه های عمومی سراسری و محلی به منظور تحقق اهداف برنامه اقدام نمایند.

بند 5

سازمان اداری و استخدامی کشور با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها بر حسن اجرای این برنامه نظارت مستمر داشته و ضمن اعمال نتایج اقدامات در نظام ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی ملی و استانی ( موضوع فصل یازدهم قانون مدیریت خدمات کشوری ) گزارش اجرای این برنامه را همه ساله پس از طرح در جشنواره شهید رجایی و تقدیر از دستگاه های اجرایی برتر، به مراجع ذیربط ارائه کند.

بند 6

دستورالعمل اجرایی برنامه تحت عنوان « پیشران های اجرایی، شامل مواردی از قبیل برنامه تبیین، ترویج و فرهنگ سازی و برنامه ارزیابی، نظارت و پایش » ظرف مدت یک هفته پس از ابلاغ این تصویب نامه، توسط سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ خواهد شد .

بند 7

بالاترین مقام دستگاه اجرایی، مسئول حسن اجرای این تصویب نامه است و سازمان اداری و استخدامی کشور، گزارش ادواری اجرای برنامه را پس از اخذ از دستگاه های اجرایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها در شورای عالی اداری ارائه می نماید.

موخره

این تصویب نامه در تاریخ 1403/10/26 به تأیید رئیس جمهور رسیده است.

امضاء

محمدرضا عارف

معاون اول رئیس جمهور

پیوست

مصوبه یکصد و نود و دومین جلسه شورای عالی اداری در اجرای سیاست های کلی نظام اداری به منظور تسهیل اجرای فصل بیست و سوم قانون پنج ساله هفتم پیشرفت کشور

مبحث 1

: « اصلاح ساختار و معماری کلان دولت »

بند 1

-بهسازی نقش آفرینی دولت در حکمرانی و اداره کشور؛

-بهینه سازی ساختار دولت و دستگاه های اجرایی.

بند 2

-تمرکز زدایی و واگذاری اختیارات به استان ها و مدیریت محلی؛

-واگذاری تصدی ها به بخش غیردولتی؛

-زمینه سازی برای نقش آفرینی مردم در اداره امور کشور؛

-حذف واحدها، فرآیندها و فعالیت های موازی و غیرضرور؛

-تقویت نقش های خط مشی گذاری، تنظیم گری، تسهیل گری و نظارتی دولت؛

- اصلاح قوانین و مقررات مرتبط.

بند 3

-اصلاح ساختارهای تصمیم گیری و اجرایی دولت با رویکرد چابک سازی ساختارها و حذف واحدهای غیرضرور.

برنامه: اصلاح ساختارهای تصمیم گیری و اجرایی دولت با رویکرد چابک سازی ساختارها و حذف واحدها و فعالیت های غیرضرور

مبحث 2

: « مدیریت سرمایه انسانی »

بند 1

-ارتقاء بهره وری سرمایه انسانی دولت،

-متناسب سازی تعداد کارکنان دستگاه های اجرایی؛

-رشد و تعالی و افزایش انگیزه سرمایه انسانی دولت؛

-ارتقاء فرهنگ اداری کشور؛

-جذب، تداوم خدمت و ارتقاء شایستگان بر اساس حق و عدالت.

بند 2

-اصلاح، تجمیع و به روز رسانی و تنقیح قوانین و مقررات حوزه سرمایه انسانی؛

-به کارگیری حکمرانی یکپارچه و داده مبنا و روش های نوین در مدیریت سرمایه انسانی دولت؛

-یکپارچه سازی و اتصال نظام های مدیریت سرمایه انسانی به یکدیگر در راستای ارتقاء عملکرد؛

-رفع تبعیض ناروا و توسعه شایسته سالاری در نظام اداری.

بند 3

-اصلاح، الگوسازی و راهبری نظام های برنامه ریزی، تامین، سنجش و ارزیابی نیروی انسانی؛

-توسعه منابع انسانی؛

-توسعه فرهنگ سازمانی و ارتقاء اخلاق حرفه ای در نظام اداری؛

-بازآرایی نظام مشاغل بخش دولتی؛

-اصلاح نظام جبران خدمت.

جدول 1

برنامه یکم: اصلاح، الگوسازی و راهبری نظام های برنامه ریزی، تامین، سنجش و ارزیابی نیروی انسانی

جدول 2

برنامه دوم: توسعه منابع انسانی

جدول 3

برنامه سوم: توسعه فرهنگ سازمانی و ارتقاء اخلاق حرفه ای در نظام اداری

جدول 4

برنامه چهارم: بازآرایی نظام مدیریت مشاغل بخش دولتی

جدول 5

برنامه پنجم: اصلاح نظام جبران خدمت

مبحث 3

: « توسعه دولت هوشمند »

بند 1

-اصلاح روش ها و فرآیندهای انجام کار برای خدمت رسانی بهتر به مردم ؛

-بهبود رتبه کشور در شاخص توسعه دولت الکترونیکی؛

-انجام کلیه معاملات و ارائه کلیه خدمات دولت به شهروندان به صورت الکترونیک؛

-هوشمندسازی خدمات دولت؛

-انجام استعلامات مرتبط با پایگاه های اطلاعاتی پایه موضوع قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی به صورت آنی و برخط؛

-ارتقاء جایگاه ساختاری و انسانی حوزه های فناوری و دستگاه های اجرایی؛

-تحقق حداکثری حکمرانی داده مبنا و یکپارچگی سامانه های اطلاعاتی به منظور تصمیم سازی شواهد و داده محور.

بند 2

-تدوین، اصلاح و به روز رسانی قوانین و مقررات مرتبط با حکمرانی و فناوری های داده و اطلاعات؛

-استقرار نظام حکمرانی داده مبنا و تصمیم سازی شواهد محور؛

-زمینه سازی نقش آفرینی موثر بخش غیردولتی در توسعه دولت هوشمند؛

-بهره گیری از فناوری های نوین دیجیتال و هوش مصنوعی در ارائه به خدمات شهروندان؛

-تغییر رویکرد دولت به دولتی مشارکتی و مردم پایه، تسهیل گر و نظارت گر .

بند 3

-تدوین و اجرای نقشه راه جامع حکمرانی هوشمند و داده مبنا.

برنامه: تدوین و اجرای نقشه راه جامع حکمرانی هوشمند داده مبنا

مبحث 4

: «ارتقاء سلامت اداری و رفع زمینه های فساد»

بند 1

-کاهش نرخ وقوع فساد و تخلفات در نظام اداری؛

-ارتقاء سلامت اداری در دستگاه های اجرایی.

راهبردها

-تدوین، اصلاح و به روز رسانی قوانین و مقررات سلامت اداری و رفع فساد؛

-ترویج و فرهنگ سازی سلامت اداری در نظام اداری؛

-توانمندسازی کارکنان دولت در پیشگیری و مقابله با فساد؛

-رفع زمینه های بروز فساد و مدیریت تعارض منافع در راستای پیشگیری و سالم سازی نظام اداری؛

-رفع موانع کارآمدی نظام اداری از طریق اصلاح گلوگاه های فساد خیز .

بند 2

-شناسایی و رفع گلوگاه های فساد خیز و موقعیت های تعارض منافع

برنامه: شناسایی و رفع گلوگاه های فساد خیز و موقعیت های تعارض منافع

مبحث 5

: « ارتقاء نظام مدیریت عملکرد و بهبود کیفیت خدمات »

بند 1

-ارتقاء عملکرد دستگاه های اجرایی، مدیران و کارکنان؛

-کاهش شکاف امتیاز عملکردی دستگاه و مدیران و افزایش همگرایی نتایج ارزیابی؛

-ارتقاء کمی و کیفی خدمات دولت و افزایش رضایت مندی مردم؛

-تخصیص و مدیریت نظام مند منابع دولت بر اساس عملکرد و خدمات دستگاه های اجرایی.

بند 2

-تکمیل، اصلاح و به روز رسانی قوانین و مقررات مرتبط با مدیریت عملکرد؛

-یکپارچه سازی نظام مدیریت عملکرد در سطح سازمان، مدیران و کارکنان؛

-منطقی سازی نظام توزیع منابع ( تشکیلاتی، انسانی و مالی) متناسب با ماموریت ها و عملکرد دستگاه؛

-مشارکت جویی از خبرگان و کارشناسان بخش غیردولتی در ارزیابی عملکرد دولت؛

-ارتقاء سطح شفافیت در فرآیند مدیریت عملکرد مبتنی بر استاندارد شفافیت؛

-حرکت به سمت اتصال پایگاه های داده ای کشور به سوی یکپارچه مدیریت عملکرد نظام اداره و حکمرانی؛

-اتصال نظام جبران خدمت، ارتقاء و انتصاب به ارزیابی عملکرد کشور؛

-شناسایی و استانداردسازی خدمات دستگاه های اجرایی متناسب با ماموریت های ذاتی دستگاه های اجرایی.

بند 3

-مدیریت عملکرد یکپارچه دولت ( سازمان، مدیران، کارکنان )؛

-استانداردسازی خدمات و پرداخت مبتنی بر عملکرد.

جدول 1

برنامه یکم: مدیریت عملکرد یکپارچه دولت (سازمان، مدیران و کارکنان)

جدول 2

برنامه دوم: استانداردسازی خدمات و پرداخت مبتنی بر عملکرد

مبحث 6

: «ارتقاء بهره وری »

بند 1

-ارتقاء بهره وری دولت در ابعاد نیروی انسانی، مدیریت، منابع و فناوری؛

-رشد بهره وری خدمات کلیدی دستگاه های اجرایی؛

-کاهش مصرف و بهره وری انرژی.

بند 2

-توسعه نظام ملی بهره وری؛

-مردمی سازی و افزایش مشارکت شرکت های دانش بنیان و متخصصان در حرکت ملی بهره وری؛

-آموزش، ترویج و فرهنگ سازی بهره وری در بین مردم و کارکنان دولت؛

-سنجش و پایش مستمر بهره وری با ابزار شاخص های عینی و نظام داده مبنا؛

-بهره وری فضایی و مکانی و بهسازی ساختمان های دولتی.

بند 3

-استقرار نظام ملی بهره وری؛

-بهره وری انرژی؛

-چارچوب اتصال پاداش اعضای هیئت مدیره و کارکنان شرکت های دولتی به بهره وری.

جدول 1

برنامه یکم: استقرار نظام ملی بهره وری

جدول 2

برنامه دوم: بهره وری انرژی

جدول 3

برنامه سوم: اتصال پاداش اعضای هیئت مدیره و کارکنان شرکت های دولتی به بهره وری

دستگاه‌های مجری

گیرندگان رونوشت

شبکه ارتباطات