مصوبه شورای عالی اداری با موضوع: برنامه جامع اصلاح نظام اداری دوره دوم (1399 – 1397)
نوع قانون
مقرره -
مرجع تصويب
شورای عالی اداری
تاریخ سند تصويب
-
شماره ابلاغ
302596
مرجع ابلاغ
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی اداری
شماره روزنامه رسمي
21411
آخرین وضعیت
1400/05/04
طبقه بندی
ندارد
تاريخ تصويب
1397/05/30
شماره سند تصویب
-
تاریخ ابلاغ
1397/06/14
تاريخ اجرا
1397/06/14
تاریخ روزنامه رسمي
1397/06/24
تاریخ انتشار
-
متن کامل قانون
متن
شورای عالی اداری در یکصد و هشتاد و دومین جلسه مورخ 30 /5 /1397 بنا به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور، در اجرای «سیاست های کلی نظام اداری» ابلاغی مقام معظم رهبری و «نقشه راه اصلاح نظام اداری» (مصوبه شماره 560 /93 /206 تاریخ 20 /1 /1393 شورای عالی اداری) و به منظور تداوم اصلاحات در نظام اداری کشور، برنامه جامع اصلاح نظام اداری – دوره دوم، مشتمل بر 10 برنامه به شرح پیوست (ممهور به مهر دبیرخانه شورای عالی اداری) را تصویب نمود.
این مصوبه از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا بوده و وزراء یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی مسئول حسن اجرای آن می باشند. سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است ضمن اعمال نتایج اقدامات در نظام ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی ملی و استانی، گزارش اجرای این برنامه را همه ساله به رییس جمهور و شورای عالی اداری و حسب ضرورت در دولت ارائه نماید.
امضاء
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی اداری - حسن روحانی
پیوست
برنامه جامع اصلاح نظام اداری- دوره دوم
(1399 - 1397)
اهداف اصلی برنامه جامع اصلاح نظام اداری
• تبدیل دولت به دولتی:
- کارآ و اثربخش
- متعهد به آرمان ها و متکی به اعتماد مردم (به عنوان یک سرمایه اجتماعی)
- چابک، انعطاف پذیر و پیشران توسعه
راهبردهای اصلی برنامه جامع اصلاح نظام اداری
- چابک سازی دولت
- متناسب و منطقی سازی حجم و اندازه دولت
- تمرکز بر ارتقای کیفیت واحدهای ستادی و کارآمدی نظام اداری
- توسعه دولت الکترونیک و بهره گیری از فناوری های نوین
- توجه خاص به توانمندسازی کارکنان و ارتقاء کیفی مدیران دولت
- اداره واحدهای عملیاتی (مجری) در فضای رقابتی (اقتصادی تر کردن خدمات دولت)
- صیانت از حقوق شهروندان در نظام اداری
- ارتقای شفافیت، پاسخگویی و سلامت نظام اداری و مقابله موثر با فساد
- ارتقاء بهره وری (سازمان و نیروی انسانی)
مبحث 1
برنامه اول
: «مهندسی نقش و ساختار دولت»بند الف
الف
- هدف کمیپاورقی 1
[پاورقی] بر اساس بند الف ماده 28 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه (1396- 1400)
بند ب
- سیاست های کلی ناظر بر اجرای برنامه - ابلاغی مقام معظم رهبری
- سیاست های کلی نظام اداری: بندهای 10، 19 و 14
- سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی: بند 16
- سیاست های کلی برنامه ششم توسعه: بندهای 3 و 19
بند ج
- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه مهندسی نقش و ساختار دولت را فراهم می آورد):
بند د
- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می شود):
- بازطراحی مأموریت ها و وظایف دولت در میان واحدهای ستادی و اجرایی
- متناسب سازی حجم دولت از طریق باز طراحی ساختار آن در سطح وزارتخانه ها، سازمان ها و واحدهای محلی
- واگذاری واحدهای عملیاتی و خدمات دستگاه های اجرایی به مدیریت های محلی (شهرداری ها و دهیاری ها)، شبکه های حرفه ای، بخش خصوصی، تعاونی ها و سمن ها و نهادهای مدنی و خرید خدمات از آن ها
- توسعه وظایف و فعالیت های مدیریت های محلی در بخش های اجتماعی، فرهنگی، زیرساختی و خدماتی
- کاهش سطوح مدیریت ستادی از قبیل مدیرکل، معاون مدیرکل، رییس اداره و همترازان
- کاهش سقف پست های سازمانی دستگاه ها و حذف واحدها و پست های سازمانی غیرضرور
- تمرکززدایی در اداره امور و واگذاری وظایف و اختیارات قابل واگذاری به سطوح استانی و شهرستانی
- ساماندهی شوراها، کمیسیون ها و سایر مجامع تصمیم گیری در تشکیلات بخش دولت
بند هـ
ـ - پیامدها و دستاوردها
* کاهش هزینه های دولت و ارتقای کیفیت خدمات
* تسریع در انجام خدمات و تسهیل دسترسی مردم به خدمات
* تسریع و تسهیل در تصمیم سازی و تصمیم گیری
* توسعه مشارکت مردم و بخش غیردولتی در تولید و ارائه خدمات
* کاستن از تصدی ها و مداخلات دولت و تقویت نقش ستادی و اعمال حاکمیت آن
* تمرکززدایی از اداره امور و تقویت نقش و اختیارات مدیریت های استانی و منطقه ای
* نقش پذیری تمامی عوامل توسعه
مبحث 2
برنامه دوم
: «توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری»بند ب
- سیاست های کلی ناظر بر اجرای برنامه - ابلاغی مقام معظم رهبری
سیاست های کلی نظام اداری: بندهای 12 و 15
سیاست های کلی برنامه ششم توسعه: بندهای 32 و 34
بند ج
- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری را فراهم می آورد):
بند د
- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می شود):
- الکترونیکی کردن خدمات با اولویت خدمات قابل ارائه به مردم و بهره گیری از مشارکت آنان با توجه به مراحل بلوغ ارائه الکترونیکی خدمات و با تأکید بر خدمات در بخش های سلامت، آموزش، کشاورزی، مالیات، معاملات و امور بانکی، به شرح: الف- اطلاع رسانی الکترونیکی، ب- ارائه فرم ها، ج- دریافت اطلاعات
- برنامه ریزی و حرکت به سمت استقرار یکپارچه دولت همراه «Mobile Government» و توسعه آن به میزان 25 درصد، به صورت سالانه [پاورقی]
- توسعه واگذاری خدمات دستگاه های اجرایی از طریق دفاتر پیشخوان دولت و دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی
- انجام اصلاحات ساختاری و فرایندهای اجرایی متناسب با الزامات توسعه دولت الکترونیک
- توسعه و استانداردسازی پورتال های دستگاهی، استانی و محلی
- الکترونیکی کردن و پاسخگویی به استعلامات سایر دستگاه های اجرایی از طریق GSB به صورت رایگان (یکپارچه سازی ساز و کارهای تبادل اطلاعات، استعلام و اشتراک گذاری بانک های اطلاعاتی بین دستگاه های اجرایی)
- توسعه استقرار پنجره واحد
- فراگیری پرداخت الکترونیکی به حساب های دولتی
- حذف، اصلاح و تجمیع مجوزهای صادره توسط دستگاه های اجرایی برای اشخاص حقیقی و حقوقی
- کاهش مراجعه دستگاه های اجرایی به واحدهای تولیدی، ماده 7 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار (تنظیم ضوابط و راهبری توسط سازمان اداری و استخدامی کشور)
- بهبود فضای کسب و کار و اصلاح و الکترونیکی نمودن فرآیندهای مرتبط با موضوع کسب و کار و الزامات آن (راهبری توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان اداری و استخدامی کشور)
- ساماندهی ساختمان ها، فضاهای اداری و تجهیزات متناسب با توسعه دولت الکترونیک، کاهش حجم و اندازه دولت و سایر تغییرات وابسته
- استانداردسازی نحوه جمع آوری و نمایش داده های دستگاه ها بر روی نقشه های ژئوکد شده بومی مبنی بر استاندارد Geo coded National Address File(GNAF)
- بکارگیری روش الکترونیکی در کلیه موارد دریافت و پرداخت گردش اجرایی دولت
- استفاده از شماره ملی هویت و کد پستی محل اقامت در تمامی فعالیت های اداری و خدمات ارائه شده توسط دستگاه های اجرایی
پاورقی 1
[پاورقی] در سال 1396، این نسبت، حدود 25 درصد است و برنامه ریزی به گونه ای باید باشد که تا پایان برنامه، دولت همراه به صورت یکپارچه استقرار یابد.
بند هـ
ـ- پیامدها و دستاوردها
* ارتقای کیفیت در ارایه خدمات
* افزایش سرعت و تسهیل در دسترسی به خدمات
* ارتقای سطح رضایت مندی مردم از دولت
* چابک سازی و کوچک سازی دولت
* مقررات زدایی و بهبود شاخص فضای کسب و کار
* کاهش فساد اداری، ارتقای شفافیت و اعتماد عمومی
* کاهش هزینه های دولت و مردم
مبحث 3
برنامه سوم
: «خدمات عمومی در فضای رقابتی»بند الف
الف
– اهدافپاورقی 1
[پاورقی] شاخصی است ترکیبی مبین مطلوبیت خدمات از دیدگاه شهروندان (مردم) و عملکرد دستگاه بر اساس مأموریت و مبتنی بر متغیرهایی مانند صحت خدمت ارائه شده، دقت ارائه کنندگان خدمت، مطابق با استانداردها، شفافیت در اطلاعات، پاسخگویی در برابر خدمت ارائه شده، رعایت عدالت فضای ارائه خدمت و ...
بند ب
– سیاست های کلی ناظر بر اجرای برنامه – ابلاغی مقام معظم رهبری
* سیاست های کلی نظام اداری : بندهای 11 و 17
بند ج
– اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه خدمات عمومی در فضای رقابتی را فراهم می آورد):
بند د
- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می شود):
- انجام وظایف دستگاه های اجرایی با اولویت اداره واحدهای عملیاتی دستگاه های اجرایی به روش هدفمند، قیمت تمام شده و در فضای رقابتی
- استانداردسازی خدمات دستگاه های اجرایی و برنامه ریزی یکپارچه برای ارتقاء سطح کیفیت خدمات دولتی و اجرای آن
- تعیین شاخص های هدفمند و نتیجه گرا و استانداردهای کیفی خدمات
- پیش بینی ساز و کارهای نظارتی برای کنترل کمیت و کیفیت خدمات
- اعطای اختیارات لازم به مدیران در زمینه های اداری و مالی بر اساس بند «هـ» ماده (16) قانون مدیریت خدمات کشوری
- آموزش مدیران واحدهای خدماتی برای انطباق با رویکرد ارتقای کیفیت و ارائه خدمات در فضای رقابتی
- توسعه مشارکت بخش غیردولتی از طریق خرید خدمات، واگذاری مدیریت، واگذاری امکانات، تجهیزات و منابع فیزیکی، مشارکت در ارائه خدمت
- مدیریت واحدهای عملیاتی به روش قیمت تمام شده در فضای رقابتی
بند هـ
ـ - پیامدها و دستاوردها
* ارتقای کیفیت خدمات و افزایش سطح رضایت مندی مردم
* کاهش هزینه های تمام شده خدمات دولتی
* افزایش میزان بهره وری در تولید و ارائه خدمات دولتی
* افزایش میزان پاسخگویی مدیران دولتی در ارائه خدمات به مردم
* افزایش اعتماد عمومی مردم به دستگاه های اجرایی
مبحث 4
برنامه چهارم
: «مدیریت سرمایه انسانی»بند الف
الف
- اهداف کمیپاورقی 1
[پاورقی] بر اساس بند الف ماده 28 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه (1400- 1396)
پاورقی 2
[پاورقی] علاوه بر ضرورت بررسی و انطباق شایستگی های 60 درصد مدیران حرفه ای با شایستگی های عمومی به منظور ارائه آموزش های لازم و انجام سایر اقدامات مقتضی، هرگونه انتصاب مدیران حرفه ای جدید مشروط به تطبیق با شایستگی های عمومی مدیریت است.
پاورقی 3
[پاورقی] در سال 1396، این نسبت حدود 22 درصد است
بند ب
– سیاست های کلی ناظر بر اجرای برنامه – ابلاغی مقام معظم رهبری
* سیاست های کلی نظام اداری : بندهای 2، 3، 4، 5، 6، 7، 8 و 9
* سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی : بند 16
بند ج
– اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه مدیریت سرمایه انسانی را فراهم می آورد):
بند د
- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می شود):
- متناسب سازی تعداد و ترکیب نیروی انسانی رسمی، پیمانی و کاهش کارکنان قراردادی بکار گرفته شده مازاد بر نسبت های مقرر و مغایر با مصوبات قانونی.
- تعیین تکلیف کارکنان واحدهای واگذار شده و یا فعالیت های برون سپاری شده به یکی از روش های پیش بینی شده در ماده 21 قانون مدیریت خدمات کشوری.
- بکارگیری نیروی انسانی با مدارک تحصیلی لیسانس و بالاتر
- اجرای برنامه ارزیابی و تربیت مدیران (بر اساس مدل های شایستگی) و الزام دستگاه ها به انتخاب، انتصاب و ارتقاء جدید در رابطه با تمام پست های مدیریتی بر اساس این برنامه و تشکیل بانک اطلاعات مدیران
- اجرای برنامه های آموزش شغلی متناسب با نیازهای عمومی و تخصصی هر دستگاه اجرایی
- استقرار نظام جانشین پروری و مدیریت مسیر شغلی کارمندان
- برنامه ریزی و ساماندهی نیروی کار بخش دولتی (مدیریت عرضه و تقاضا)
بند هـ
ـ - پیامدها و دستاوردها
* تسهیل جذب و نگهداشت نیروهای متخصص در ستاد دولت
* بهبود کیفیت عملکرد و ارتقای بهره وری نیروی انسانی در بخش دولتی
* ارتقای همدلی و همراهی کارمندان با برنامه های دولت
* تربیت مدیران کارآ و توانمند برای آینده و توسعه مشارکت زنان و جوانان در مدیریت
* ارتقای کیفیت مدیریت دستگاه های اجرایی
* متناسب سازی حجم نیروی انسانی دولت و افزایش چابکی دستگاه های اجرایی
* کاهش هزینه های جاری
مبحث 5
برنامه پنجم
: «بهبود در نظام ها و فناوری های مدیریتی»بند الف
الف
– اهداف کمیبند ب
– سیاست های کلی ناظر بر اجرای برنامه – ابلاغی مقام معظم رهبری
* سیاست های کلی نظام اداری: بندهای 12، 13، 16 و 17
* سیاست های کلی برنامه ششم توسعه: بندهای 30 و 42
بند ج
– اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه بهبود در نظام ها و فناوری های مدیریتی را فراهم می آورد):
بند د
- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می شود):
- استقرار نظام ارزیابی و نظارت بر مبنای نتایج و محصولات (کنترل کیفیت، قیمت و سرعت) به جای کنترل بر فرآیندها
- شناسایی و انتخاب فناوری های نوین ارائه خدمات، متناسب با هر بخش و جایگزینی آن ها با روش های سنتی مورد عمل دستگاه ها
- نیازسنجی و طراحی سازمان های تنظیم گر در حوزه های مورد نیاز
- آسیب شناسی و مقررات زدایی از حوزه های مرتبط با انجام کسب و کار با هدف سهولت و بهبود فضای کسب و کار
- تدوین نظام اجرای قوانین و مقررات متناسب با هر قانون، استقرار نظام های مربوط و آموزش و فرهنگ سازی به منظور اجرای قوانین و مقررات
- بازطراحی و استقرار نظام جامع تأمین اجتماعی با پوشش کامل جمعیت کشور
- طراحی و استقرار نظام سنجش پیامدهای قوانین و مقررات
بند هـ
ـ - پیامدها و دستاوردها
* بهبود نظام های مدیریتی و تصمیم گیری
* ارتقای کارآمدی و اثربخشی دولت
* بهبود شاخص حکمروایی در چارچوب قوانین و ارزش های جمهوری اسلامی ایران
* ایجاد زیرساخت های بهبود ارائه خدمات به مردم
* ایجاد زمینه ارتقای رفاه نسبی آحاد جامعه
* افزایش و ارتقای مشارکت تمامی فعالان توسعه کشور در نظام اداری
مبحث 6
برنامه ششم
: «توسعه فرهنگ سازمانی»بند الف
الف
- اهداف کمی* ارتقای هر یک از مولفه های اصلی فرهنگ سازمانی بخش دولتی مبتنی بر سیاست های کلی نظام اداری، سالانه به میزان 10 درصد نسبت به وضع موجود
بند ب
- سیاست های کلی ناظر بر اجرای برنامه - ابلاغی مقام معظم رهبری
* سیاست های کلی نظام اداری: بندهای 1، 21، 20 و 26
* سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف: بند 1
بند ج
- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه توسعه فرهنگ سازمانی را فراهم می آورد):
بند د
- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می شود):
- آسیب شناسی وضع موجود فرهنگ سازمانی در دو بخش عمومی (سطح دولت) و اختصاصی (به تفکیک دستگاه های اجرایی) با در نظر گرفتن سیاست های کلی نظام اداری
- برنامه ریزی برای اصلاح و تأمین زیرساخت های مربوط به رفع چالش ها و ترویج فرهنگ مطلوب مبتنی بر سیاست های کلی نظام اداری در دو سطح دولت و دستگاه های اجرایی
- ارتقای استانداردهای اخلاق حرفه ای و فرهنگ کاری متناسب با مأموریت های دستگاه، با هدف بهبود عملکرد
- نهادینه نمودن نظم و انضباط اداری و مالی و وجدان کاری در نظام اداری
بند هـ
ـ - پیامدها و دستاوردها
* ارتقای کارایی کارکنان و اثربخشی سازمان های دولتی
* بهبود تعامل کارکنان با مردم و ارتقای سطح رضایت مندی مردم از عملکرد سازمان های دولتی
* ایجاد رضایت شغلی و ارتقای سطح فرهنگ سازمانی در دستگاه های اجرایی
* هویت بخشی به کارمندان بخش دولتی متناسب با فرهنگ سازمانی این بخش
* ارتقای وجدان کاری مدیران و کارکنان و بهبود نظم و انضباط اداری و مالی در دستگاه های اجرایی
* تقویت کنترل های داخلی در جهت اهداف سازمانی
مبحث 7
برنامه هفتم
: «صیانت از حقوق شهروندان (مردم) در نظام اداری»بند الف
الف
- هدف کمیبند ب
- سیاست های کلی ناظر بر اجرای برنامه - ابلاغی مقام معظم رهبری
* سیاست های کلی نظام اداری : بندهای 18، 22 و 23
بند ج
- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه صیانت از حقوق شهروندان (مردم) در نظام اداری را فراهم می آورد):
بند د
- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می شود):
- استقرار نظام سنجش رضایت مندی شهروندان (مردم) از نحوه ارائه خدمات دستگاه های اجرایی و تکریم ارباب رجوع و ایجاد ارتباط میان این نظام با نظام ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی
- استقرار نظام دریافت و پاسخگویی به شکایات شهروندان (مردم) نسبت به عملکرد دستگاه های اجرایی
بند هـ
ـ - پیامدها و دستاوردها
* تأمین حقوق شهروندی و افزایش اعتماد عمومی
* افزایش سطح رضایت شهروندان (مردم)
* کاهش وقوع تخلفات اداری
* افزایش آکاهی شهروندان (مردم) از حقوق و تکالیف خود در برابر دستگاه های اجرایی
* بهبود سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به بخش دولتی
مبحث 8
برنامه هشتم
: «ارتقاء پاسخگویی، شفافیت و مقابله با فساد در نظام اداری»بند الف
الف
- اهداف کمیبند ب
- سیاست های کلی ناظر بر اجرای برنامه - ابلاغی مقام معظم رهبری
* سیاست های کلی نظام اداری : بندهای 20، 24 و 25
* سیاست های کلی برنامه ششم توسعه : بند 29
بند ج
- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه ارتقاء پاسخگویی، شفافیت و مقابله با فساد در نظام اداری را فراهم می آورد):
بند د
- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می شود):
- بازنگری در قوانین و مقررات با رویکرد پیشگیری، بازدارندگی و برخورد قاطع با متخلفان
- تدوین و استقرار نظام ارتقای شفافیت در تعامل با برنامه های توسعه دولت الکترونیک
- شناسایی مستمر گلوگاه های فساد در نظام اداری، پایش و کنترل گلوگاه ها و ارائه گزارش در سطوح تصمیم گیری، شهروندان (مردم) و ... به تناسب ویژگی های هر سطح
- تدوین (بازطراحی) و استقرار نظام پاسخگویی در نظام اداری
- فرهنگ سازی با محوریت آشنا نمودن شهروندان (مردم) با مفهوم فساد در نظام اداری و تلاش به منظور ایجاد درک صحیح از بروز این مقوله، تبیین نقش و محدوده مسئولیت های قوه مجریه در نظام اداری و ارائه خدمات در مقایسه با نقش سایر ارکان ذیصلاح
- آموزش شهروندان با هدف ارتقای سطح قانون مداری و همکاری در اجرای قوانین و مقررات
- پیش بینی ساز و کارهای تشویق و حمایت از افشاء کنندگان فساد
بند هـ
ـ - پیامدها و دستاوردها
* ارتقای سلامت اداری و کنترل و کاهش فساد
* بهبود میزان پاسخگویی
* ارتقای شفافیت در نظام اداری
* کاهش وقوع تخلفات اداری
* تقویت قانون گرایی و توسعه نظارت فراگیر بر دولت
* توسعه مشارکت مردم، نهادهای مدنی و رسانه ها در مبارزه با فساد
مبحث 9
برنامه نهم
: « مدیریت بهره وری نظام اداری و اجرایی کشور»بند الف
الف
- هدف کمیبند ب
- سیاست های کلی ناظر بر اجرای برنامه - ابلاغی مقام معظم رهبری
* سیاست های کلی نظام اداری : بندهای 12، 17، 25 و 26
* سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی : بندهای 3، 5 و 20
* سیاست های کلی برنامه ششم توسعه : بند 30
* سیاست های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی : بند 12
* سیاست های کلی اشتغال : بند 13
* سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف : بند 3
بند ج
- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه بهبود و ارتقاء بهره وری نظام اداری و اجرایی کشور را فراهم می آورد):
بند د
- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می شود):
- استقرار چرخه مدیریت بهره وری در دستگاه های اجرایی تا نیمه سال 1398 و استمرار آن با هماهنگی و نظارت عالیه ی سازمان ملی بهره وری ایران
- استقرار نظام ارتقای بهره وری با محوریت کاهش هزینه ها و با حفظ کیفیت خدمت و همچنین توسعه خدمات بدون افزایش هزینه در دستگاه های مرتبط با حوزه های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی
- شناسایی تجربیات موفق بهبود بهره وری در دستگاه های اجرایی با محوریت بهبود بهره وری در مدیریت منابع، بهبود بهره وری کل و بهبود بهره وری در اجزا نظیر نیروی کار و عوامل تولید و تعمیم اجرای آن به سایر دستگاه ها
- ایجاد و تقویت شرکت های مشاور ارائه خدمات در حوزه بهره وری
- طراحی و اجرای جایزه ملی بهره وری
بند هـ
ـ - پیامدها و دستاوردها
* بهبود بهره وری در سطح دولت، نظام اداری و دستگاه های اجرایی
* منطقی سازی نسبت قیمت تمام شده با کیفیت خدمات دولتی
* کاهش هزینه های دولت
* ارتقای بهره وری در واحدهای تولیدی و خدماتی (بنگاه های اقتصادی)
* تحقق یک سوم رشد اقتصادی، از محل ارتقای بهره وری
* افزایش بهره وری نیروی کار بخش دولتی
مبحث 10
برنامه دهم
: «نظارت و ارزیابی»بند ب
- سیاست های کلی ناظر بر اجرای برنامه - ابلاغی مقام معظم رهبری
* سیاست های کلی نظام اداری : بندهای 25
بند ج
- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه نظارت و ارزیابی را فراهم می آورد):
بند د
- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می شود):
- اجرای نظام یکپارچه نظارت و ارزیابی برای پایش تحقق چشم انداز، اجرای سیاست های کلی نظام، برنامه های پنج ساله توسعه کشور، موضوعات محوری و احکام قوانین بودجه سالانه
- تحلیل علل موفقیت و عدم موفقیت دستگاه ها متناسب با نتایج حاصل از نظارت و ارزیابی عملکرد آن ها
- تدوین و استقرار نظام نظارت مردم و تشکل ها بر عملکرد و خدمات دولتی و ارائه گزارش های سالانه
بند هـ
ـ - پیامدها و دستاوردها
* ارتقای شاخص شفافیت و بهبود ادراک آحاد مردم از شفافیت نظام اداری
* ارتقای سطح بهره وری نظام اداری
* شناخت مستمر نسبت به موانع و فرصت های توسعه کشور
* استقرار نظام "نتیجه محوری" در کنار "فرآیند محوری" در مدیریت عملکرد بخش دولتی
* توسعه مشارکت محوری در نظارت و ارزیابی
اسناد مرتبط
قوانین مرتبط
- سیاست های کلی نظام اداری (1389/01/14)